Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoeveel PK moet je auto hebben??  (gelezen 14738 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #15 Gepost op: april 13, 2019, 12:11:47 pm »

Spinnende wielen. Inderdaad. Al vaak gelezen maar gelukkig nog nooit moeten doen. Dan rijst bij mij de vraag: Ik heb nu voor het eerst een automaat. Hoe kan je dat daarmee doen, moest het ooit nodig zijn?

Ik rijd zelf ook automaat. In een klassieke automaat de bergversnelling inschakelen, in mijn huidige auto plakgas geven. Wel even de ESP deactiveren.
Een andere methode, of eerste aanzet, kan zijn om de combinatie bij terugrollen te laten scharen. Dan heb je het op de eerste meter iets minder zwaar.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #16 Gepost op: april 13, 2019, 12:34:48 pm »

Een andere methode, of eerste aanzet, kan zijn om de combinatie bij terugrollen te laten scharen. Dan heb je het op de eerste meter iets minder zwaar.

Slim! Nog nooit aan gedacht  :)
Gelogd

Frankism

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Venezia
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #17 Gepost op: april 13, 2019, 02:35:18 pm »

Dank voor jullie reacties en ervaringen.

Mijn twijfel over ons wagentje is er niet echt minder door geworden. nee ik heb geen haast op vakantie, maar wil wel graag in 2 dagen zuid frankrijk of Italie halen.

Een andere auto aanschaffen louter voor de vakantie en de vouwwagen is ook alweer zowat, de rest van het jaar is ie prima, en zoveel rij ik nou ook weer niet.

Ga er nog maar es rustig over nadenken, en kijken of we tegen de perfecte auto aanlopen
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #18 Gepost op: april 13, 2019, 04:08:17 pm »

Dit blijft een terugkerende vraag waar een ieder zijn / haar mening en ervaring over heeft. Als maatstaaf bij deze vragen wordt veelal de klim bij Luik als referentie genomen: Als dat lukt, lukt alles!
Toch wil ik in al deze vragen en opmerkingen wel enige nuance in aanbrengen. Tuurlijk een 90 pk blokje komt er ook bij omhoog, maar dat is 1 puist.

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je heen gaat op vakantie. Blijf je redelijk vlak met af en toe een leuk klimmetje: no problemo. Maar ga je bijvoorbeeld bij Clermont-Ferrand / de Haute Alpes etc. de binnenlanden in, of de Alpen over via de diverse passen, of rijd je er mee door het binnenland van Corsica... dan hoop je écht dat je wat vermogen in je koekblik hebt liggen.
En tuurlijk, in zijn 2 en met veel toeren kom je ook boven. Maar je moet ook weer naar beneden. Enige compressie op je blok om te kunnen afremmen door terug te schakelen is dan best fijn. Niet dat je met vuurrode remschijven en een loeiheet blok beneden staat.

Ik rijd al wat jaartjes in de bergen: Zwitserland, Frankrijk, Corsica etc. en heb de nodige uitdagingen met VW erachter al wel gehad. En ja, dan zie je ook mensen die omhoog kruipen in hun afgeladen clio estate 1 liter 90pk mét VW ::) Dan ben ik toch blij dat ik iets meer vermogen en koppel heb. En ja, ook ik moet stevig terug schakelen om het blok koel te houden én fatsoenlijk boven te komen. Rijervaring heet dat.

En dan hebben we de diverse websites nog: sleurhuttrekker.nl etc. Met allemaal rekensommetjes om te kijken of mijn koekblik die ene puist wel kan halen. Een berekening puur op cijfertjes gebaseerd en niet op ervaring. En ook hierbij geldt: ervaringen uit het verleden (met een Daf 44 en VW de Ventoux op lukte makkelijk) zijn geen enkele garanties. Onze Opel zou volgens die rekenwebsite mét VW erachter nog in zijn 5 de Kilimanjaro kunnen oprijden ::)

Het advies van velen is toch, ik heb liever wat vermogen over, dan dat ik die 3 weken van het jaar met zweet in de bilnaad moet gaan rijden. Dan iets meer centen uitgeven aan iets meer koppel en vermogen. Na de aanschaf van je koekblik ben je die extra centen allang weer vergeten.  :O


« Laatst bewerkt op: april 13, 2019, 04:12:37 pm door DrLivingstone »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #19 Gepost op: april 13, 2019, 05:23:49 pm »

Ben het helemaal met je eens DrLivingstone  :J

Aan de topicstarter, je kan het eerst ook uitproberen en je eigen conclusie trekken en/of je vakantiebestemming er op aanpassen. Kun je rustig om een andere vouwwagentrekker  kijken mocht je dat nog overwegen.

Mocht je wat anders zoeken koop i.g. een auto met een turbo, voldoende koppel en pk's. Pas op voor eco uitvoeringen omdat deze soms minder mogen trekken en/of het koelsysteem niet voldoende is om zware lasten te kunnen trekken.

Succes!
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #20 Gepost op: april 13, 2019, 05:48:12 pm »

Klopt zeker.
Mijn huidige auto heb ik nog niet ervoor gezet, daar kan ik niks van zeggen.

Maar als ik onze boot trok met onze vorige auto, een 5008 115pk 1.6 diesel of met m'n Megane cabrio, een oudje,  een 1.9dci met ongeveer even veel pk, of mss een klein beetje meer, merk ik dat de 1.9 toch minder moeite heeft om de boot bergop 'uit' het water te trekken. Pk ongeveer hetzelfde,maar meer 'cc', koppel scheelde ook zowat niks.

Tegenwoordig wordt de longinhoud van de auto's alsmaar kleiner en de pk's meer,maar dat vertaalt zich niet in trekkracht. Integendeel...

M'n eerste auto was een 2.0 HDI met 90pk... 90 pk halen ze nu uit een 0.9 :) tijden veranderen.


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: april 13, 2019, 05:49:56 pm door metalpe »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #21 Gepost op: april 13, 2019, 06:41:47 pm »

Kan ook een andere verhouding zijn in de versnellingsbak. Een 2CV trok in de 1e (ongesynchroniseerde versnelling ) ook de keien uit de straat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #22 Gepost op: april 13, 2019, 06:51:19 pm »

Ach vroeger met mijn ouders in een peugeot 404 diesel met 60 pk naar zuid Frankrijk.
Ook bij Luik en Nancy kwamen we boven met een flinke caravan erachter.
1.4 benzine met 75 pk komt zeker goed.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankism

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Venezia
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #23 Gepost op: april 13, 2019, 07:08:52 pm »

de overwegingen van Dr Livingstone gaan ook door mijn hoofd. We hadden hiervoor een BMW 5 serie, dan voelde ik nauwelijks dat er iets achter hing. Maar die wagen strookte niet echt met onze duurzame overwegingen, en ook de maandlasten liepen aardig uit de klauwen.

Dit koekblikje is misschien wel net iets teveel naar de andere kant van het spectrum.

Ga het binnenkort maar es uitproberen en blijf ondertussen uitkijken denk ik.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #24 Gepost op: april 13, 2019, 07:31:42 pm »

Ik zou het wel aandurven. Maar je moet niet de verwachting hebben als eerste boven te zijn.
Doe eerst wat ervaring op voordat je een stijle pas in rijdt. Dan weet je wat je auto kan en hoeveel hij over heeft.

Het maakt ook nog wel wat uit hoeveel gewicht je mee neemt. Wanneer je met z’n tweeën op pad bent, heb je aanzienlijk minder gewicht bij je als wanneer je met vijven bent.

Mijn Renault 4 met 34 pk mag 860 kg geremd trekken. Maar ik zou het er niet graag achter hangen. Wanneer ik op club weekend ga met de vouwwagen, laat ik thuis wat ik thuis kan laten. Elke kilo minder mee te nemen komt het rijcomfort ten goede. Met name het op snelheid komen, duurt even. Eenmaal op snelheid, hobbelt het wel door.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #25 Gepost op: april 14, 2019, 06:37:54 am »

Deze discussie is hier al een aantal malen langs gekomen op het forum.
Tuurlijk kan het met 75 pk. Maar om vanaf een tankstation, bergop en een korte invoegstrook met voldoende snelheid op de snelweg in te voegen wordt heel erg spannend. En dat gepraat over vroeger....  Beetje misplaatst, want trucks hebben tegenwoordig 500 of mee pk en brullen je bergop gemakkelijk voorbij als ze niet al te zwaar zijn geladen. In mijn optiek veroorzaak je toch risicovolle situaties als het zo langzaam gaat. want je mede weggebruikers ervaren je als een last en zullen je voorbij willen gaan. Zeker op 2 baans wegen gevaarlijk. Ik ben op mijn lichte motorfiets al een paar maal van de weg gedrukt door mensen die inhalen omdat ik bergop te langzaam ging. Niet echt fijn.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Daniel1989

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #26 Gepost op: april 14, 2019, 07:15:00 am »

Het gaat er toch vooral om hoeveel koppel je auto heeft.

Een diesel heeft met minder pk,s meer koppel dan een benzine.
Ook jou je kunnen kijken bij welk toerental je auto het sterkst is.

Zelf hebben we er geen probleem mee. De auto heeft 203 pk. En lacht om elke berg. Met of zonder kar.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #27 Gepost op: april 14, 2019, 09:18:08 am »

Het gaat er toch vooral om hoeveel koppel je auto heeft.



Dit blijft helaas toch een hardnekkig misverstand. Men vergeet daarbij altijd dat het om koppel op de krukas gaat en 99,999% van het wagenpark daarna nog een koppelomvormer gebruikt, in de volksmond wel bekend onder de naam versnellingsbak. Afgezien van aandrijfverliezen is vermogen de enige constante door de hele aandrijflijn. Het vermogen, oftewel het aantal joultjes dat het systeem per seconde kan leveren, bepaalt hoe snel jij boven bent. De keuze van de bakoverbrengingen bepaalt of iets goed kan trekken, een hoge snelheid kan halen of juist zuinig loopt bij bepaalde snelheden. Zo hebben busjes vaak een zeer korte eerste versnelling, waarmee ze de zwaarste aanhangers van de plek krijgen, terwijl dezelfde motor in een grote personenwagen een langere  eerste versnelling krijgt omdat dat rustiger rijdt en  één keer minder schakelen nodig maakt tot 100 km/h (dus een snellere sprinttijd).
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #28 Gepost op: april 14, 2019, 11:14:42 am »

Maar dat is nu juist het punt van rijden op maximaal koppel. Als je, zoals je zegt, snel naar boven wilt rijd je inderdaad op maximaal vermogen dus hoge toeren. Wil je rustig naar boven, zonder jankende motor en temperaturen die naar rood gaan, en met de zekerheid dat je daadwerkelijk boven komt, dan rijd je op maximaal koppel. In het geval van de TS dus op 2800 tpm.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hoeveel PK moet je auto hebben??
« Reactie #29 Gepost op: april 14, 2019, 12:11:58 pm »

Een jankende motor heb ik het niet over. Vorige week bij de autocross. Worden veel hayabusa blokken voor gebruikt. Veel vermogen, weinig koppel. Geen probleem, als je maar een forse eindreductie gebruikt. Maar gevoelsmatig vinden mensen het niet zo fijn om te manoeuvreren met 4000 toeren. De versnellingsbak bepaalt het gebruik, koeling staat er verder los van. Koeling is wel een issue bij moderne eco auto's, omdat die onderbemeten is. Een dichte gril is aërodynamischer. Maar voor wie zich nog blindstaart op koppel: ik weeg 90kg, dus met een cranklengte van 20cm haal ik een koppel van 180 Nm op m'n gazelle. Daarbij haal ik een vermogen van 0,4 kW bij 90 tpm. M'n auto heeft ongeveer 120 Nm en genereert 80 pk bij 5500 tpm. Ik kan dus beter de gazelle nemen om de vouwwagen bij Luik naar boven te trekken?   :K
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal