Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: van Campingaz overstappen naar...?  (gelezen 3685 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.805
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
van Campingaz overstappen naar...?
« Gepost op: augustus 12, 2019, 10:50:40 am »

ik kampeer mijn hele leven al met de blauwe Campingaz flessen.
nu lees ik steeds vaker op het forum hier dan anderen een ander soort gas gebruiken.

kan iemand mij vertellen wat de verschillen van deze gassen en eventuele voor- / nadelen zijn?
kan je de van Campingaz accessoires en kooktoestellen / skottelbraais dan gewoon blijven gebruiken?

Gelogd

Wammes67

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 144
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi XL/LL
  • Klapperdeklap
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2019, 11:00:59 am »

Voor mijn cadac safari chef gebruik ik zowel de groene gasfles als camping gaz. ik heb daar twee slangen voor. Gasslang  is hetzelfde, de gasdrukregelaar anders. dit voor zowel de aansluiting als de druk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.805
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2019, 11:06:15 am »

Voor mijn cadac safari chef gebruik ik zowel de groene gasfles als camping gaz. ik heb daar twee slangen voor. Gasslang  is hetzelfde, de gasdrukregelaar anders. dit voor zowel de aansluiting als de druk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

verklaar "de groene gasfles"... wat zit erin, kosten, inhoud?
Gelogd

Wammes67

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 144
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi XL/LL
  • Klapperdeklap
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2019, 11:12:51 am »

ik heb een standaard stalen gasfles 2,5 kg vulling. totaalgewicht ca 8 kg. kosten afhankelijk van keurjaar. zie bijv. de site van de wit in Schijndel. kosten ca. 10 euro en ik kan daar ca 3 jaar mee doen (Hemelvaart, Pinksteren en Zomervakantie) voor de cadac. voor de keuken blijf ik vooralsnog bij camping gaz. vulling in Frankrijk was 21 euro voor een grote 907.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2019, 11:28:01 am »

Wij zijn op de camping al 3 jaar  gasloos. Wij koken op inductie en ons vlees grillen we op een lotusgrill.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2019, 11:54:56 am »

Wij zijn op de camping al 3 jaar  gasloos. Wij koken op inductie en ons vlees grillen we op een lotusgrill.
:off

En voor de verwarming heb je een warmtepomp met aardlus die je 60 meter diep de grond in jenkt? :O

Zonder gekheid wat voor inductie kook je dan? Ik had dit jaar 10 AMP en das al best veel maar mijn inductieplaatje trekt toch echt meer dan 10amp thuis

On topic: ik ben van 5kg groen (1 keer) naar 2 keer campingaz gegaan (904 en 907) het blijft tientjes werk en dat vind ik het gemak en minder gesleep wel waard
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2019, 12:28:23 pm door sammyvannorel »
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2019, 12:12:42 pm »

Wij zijn op de camping al 3 jaar  gasloos. Wij koken op inductie en ons vlees grillen we op een lotusgrill.


Wij idem, echter i.p.v. Lotus lange tijd met een Cobb erbij.
Inductie plaatje kun je op wattage instellen in stappen van 200/220Watt; dus ook als je 4 ampere hebt kun je al prima met 800/880 Watt uit de voeten.

Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.lidl-shop.nl/UNOLD-Inductiekookplaat/p100243271


met
https://www.lidl-shop.nl/ERNESTO-Grillplaat-of-pan/p100260964
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2019, 12:14:23 pm door C5CCV »
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2019, 12:16:01 pm »

Wij doen de skottel aan een 5 kg DIN gasfles. Dat zijn de groene flessen. Grijs kan volgens mij ook. Inderdaad een andere gasregelaar, maar je spullen kun je blijven gebruiken. Het verschil is dat ze gevuld zijn met propaan. Schijnt zelfs heter te branden dan butaan. De flessen hebben een beperkte levensduur, zijn veel goedkoper in aanschaf maar hebben dus wel afschrijving
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2019, 12:47:15 pm »

Prijzen van Campingaz navulling kunnen nogal uiteenlopen. Ik moest een keer 40 euro voor een 904 betalen, daarna ben ik er mee gestopt en overgestapt op een 2,5 kg groene /paarse fles, die toen 35 euro koste voor meer gas en de volledige afschrijving van 10 jaar.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.805
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 12, 2019, 01:14:11 pm »

OK, dus een alternatief voor Campingaz (=butaan?) is een groene/grijze fles met propaan?

waarom zou je op propaan willen koken?
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 12, 2019, 01:42:33 pm »

Heb beide gebruikt sterker nog heb een 'oude' groene gasfles (propaan) in de garage staan maar de nieuwe vouwwagen past de campinggaz (butaan) beter in de keuken. Scheelt weer sjouwen en fles verzetten. Voor die paar tientjes per 2 of 3 jaar kamperen doe ik nu niet moeilijk maar wie weet dat ik in de toekomt weer eens wissel.
Die groene/grijze flessen moeten gekeurd worden en na 10 jaar doen ze het nog wel maar worden ze niet meer gevuld en zijn ze oud ijzer. Die oude van mij kan een maat wel eens gebruiken om te lassen ofzo. 

Toen we onze Trigano ophaalden vroegen ze welke fles heb of wil je gebruiken dan zetten we meteen een andere regelaar erop. Verder maakt het dus niks uit (mits je winterkampeert)
Vandaar dat er andere drukverdelers nodig zijn als je wisselt van fles.
Beide koken hetzelfde het is allebei gas maar butaan wordt vloeibaar rond het vriespunt dus als je in de winter kampeert is propaan beter want dat wordt pas vloeibaar bij -40. Ook is de druk van propaan gas ongeveer 6 keer zo hoog (afhankelijk van de temperatuur).
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 12, 2019, 02:03:09 pm »

De 2,5 kg groene eurofles is een veel goedkoper alternatief voor de 907. Daarnaast is er veel meer keuze in gasdrukregelaars die bovendien veel veiliger kunnen zijn dan überhaupt voor campingaz beschikbaar is. Bovendien kun je op 50 mbar werken ipv 30 mbar (als de branders dat ook toelaten). Campingaz werkt prima in west en Zuid Europa, in oost en Noord kun je er niets mee als de fles leeg is. Euroflessen zijn eigenlijk altijd wel te vullen. Tenslotte is Campingaz voornamelijk butaan. De verbrandingswarmte per kg is iets hoger, maar bij lage temperaturen tegen het vriespunt stoppen de flessen. Euroflessen hebben een butaan propaan mix of alleen propaan en dat werkt ook bij temperaturen ver daaronder. Daarom tankt een LPG auto in de winter ook ander lpg dan in de zomer.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2019, 06:45:26 pm »

Hier vind je een handig overzicht van (bijna) alle soorten en maten gasfles inclusief de gemiddelde kosten.
https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/kampeerbenodigdheden/gasflessen/gasfles-vergelijkingstabel

Het gasstel in onze vouwwagen is ook aangesloten op een 907, maar bakken doe ik buiten de tent op een benzinebrander en water koken we met de waterkoker.
Dit jaar heb ik voor de aardigheid ons gasverbruik eens gewogen. 2,5 week vakantie, 4personen en bijna elke dag gekookt, leverde het schokkende verbruik op van maar liefst 400 gram gas... Totaal zinloos dus om op zoek te gaan naar een (goedkoper) alternatief.

De benzinebrander heeft ook ongeveer een liter Coleman Fuel verstookt. Eigenlijk ben ik wel op zoek naar een alternatief voor die benzinebrander, want echt ideaal is deze ook niet. Het brandertje is wel krachtig (veel beter dan het gasstel) maar vrij klein (wiebelig) en lastig aan te steken/te regelen. Ik lees hier over koken op Inductie en dat lijkt me ook wel wat. Elektra nemen we toch wel (koelkast, lampje, opladen electronica en natuurlijk de waterkoker). Ga me daar eens verder in verdiepen, is er nog geen topic over?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 12, 2019, 07:21:43 pm »

In 4 weken 5 liter benzine door de benzine branders en bijna 2,5 kg gas door het gasstel. Ik heb m'n gasstel op 50 mbar, waardoor die branders nu in de buurt beginnen te komen van de benzine branders. Gelukkig.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: van Campingaz overstappen naar...?
« Reactie #14 Gepost op: augustus 12, 2019, 07:30:12 pm »

In 4 weken 5 liter benzine door de benzine branders en bijna 2,5 kg gas door het gasstel. Ik heb m'n gasstel op 50 mbar, waardoor die branders nu in de buurt beginnen te komen van de benzine branders. Gelukkig.
Je mag de branders tussen de maaltijden door ook uitzetten... :-)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal