Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Met de vouwwagen op de ferry  (gelezen 14239 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Met de vouwwagen op de ferry
« Gepost op: september 29, 2019, 09:26:17 am »

Beste klapkoningen

Voor we een vouwwagen hadden gingen we altijd naar Corsica.
We zijn er nu al een jaar of 10 niet meer geweest en het begint weer te kriebelen. We zijn aan het kijken wat we volgend jaar gaan doen en twijfelen tussen Spanje en Corsica.

We zouden dat graag zo snel mogelijk boeken, want de prijzen van de ferry gaan snel omhoog.

Daar zit meteen mijn bekommernis... De ferry. Ik weet dat er al mensen van het forum naar Corsica gingen, naar Groot Brittannië, naar Scandinavië.. Velen van jullie gingen er al mee de ferry op.

In mijn herinnering is het op en af rijden van de ferry echter over een steile oprijlaan, in 1000 haasten, en daar, tussen gejaagde Italianen. Ik heb er indertijd brokken zien vallen en durf eigenlijk niet goed met de vouwwagen de ferry te nemen omdat ik de vrees heb dat (ik heb een Odyssee, de keuken hangt vanachter) de keuken de grond raakt met oprijden, of de oprijlaan met afrijden. Het is er steil, de combinatie is lang en de keuken is een flink stuk achter de as.

Wat zijn jullie ervaringen? Iemand al ooit de grond geraakt met de keuken of is mijn vrees compleet ongegrond?

De prijzen van de ferry van een auto met dakkoffer en VW zijn trouwens niet van de poes... Maar dat terzijde. Mijn vraag is dus eigenlijk, is dat te doen zonder schade, maak ik mezelf gek en is er nog nooit een keuken afgegaan of over de grond geschraapt, of is't toch een risico en trekken we beter elders heen zo lang we een VW hebben met een keuken aan de achterkant.

Ik ben benieuwd. Vast bedankt voor de antwoorden.


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: september 29, 2019, 09:29:00 am door metalpe »
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2019, 12:05:34 pm »

Wij denken ook aan Corsica voor aankomende zomer,  ben nog nooit met de vw op een ferry geweest dus ik kan je niet wijzer maken, maar ik volg wel even mee.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2019, 12:38:10 pm »

Bij ons staat Corsica en Noorwegen zeker ook nog op het verlanglijstje. Maar zijn nu zelf nog niet met de ferry weg gegaan.

Echter vroeger met mijn ouders meermaals de ferry genomen. Dat was een kleine 30 jaar terug en kan dus wel gewijzigd zijn. Ook hadden we er geen keuken aanhangen. Echter wat ik me herinner is dat deze met een aanhangwagen apart moesten sorteren en dus samen op de boot werden gezet op een locatie die makkelijker voor hen te bereiken was. Ik herinner me niet dat hij de steile hellingen dienden te nemen. Het was wel zo dat we meestal in een laan apart stonden tussen lanen vol met vrachtwagens.

Als we terug kwamen van Corsica hebben we bij het afrijden van de boot wel iets voor gehad. De zee was toen redelijk woelig en de boot ging dus op en neer. We reden beneden deks van de boot, waren er net af en het schip kwam wat omhoog wat toen onze uitlaat heeft geraakt. Hels lawaai als je zo door de route Napoleon rijd waarbij de knallen van de uitlaat luid weerkaatsen op de bergen. Wij kookten 's middags waarbij dan het blikje van de soep werd gerecupereerd om rond het gat van de uitlaat te binnen en zo zijn we toen terug naar België gekomen met wat minder lawaai dan in het begin.

Ik geloof ook dat je de specificaties van je wagen zoals lengte en hoogte, maar ook van je aanhangwagen moet opgeven en je zou dan toch verwachten dat dit ook gebruikt wordt voor jou een plaats toe te bedelen die haalbaar is met je combi?
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2019, 01:29:13 pm »

Een paar jaar terug hebben we de ferry naar Noorwegen gepakt. Ik kan me niet herinneren dat we een erg steile helling op hoefden te rijden, wel werd iedereen erg dicht tegen elkaar aan gezet waardoor we nog nauwelijks konden uitstappen (portier van de auto kon nog maar een klein stukje open). Voor auto’s met aanhangers was een apart baantje. We werden zo neergezet dat we makkelijk een rondje konden maken om de boot weer af te komen. De boot op en af ging eigenlijk heel soepel. Onderweg was een ander verhaal... Door de zware deining werd het hele gezin (behalve ik...) letterlijk kotsmisselijk.

Maar als ik jou was zou ik gewoon even een kijkje gaan nemen. Dankzij het wereldwijde web hoef je daarvoor je stoel niet eens uit te komen:
https://youtu.be/sY7fxauebT8
(Er zijn vast nog meer van dit soort filmpjes te vinden).
Gelogd

yjb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country. Ex Combi Camp Venezia
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2019, 01:49:45 pm »

Wij gaan ieder jaar naar Scandinavië en op alle routes hebben wij nog nooit last gehad met de vouwwagen. Zelfs niet als je naar een tussendek moet. Het enige waar ik niet echt blij mee ben zijn die afschuwelijke "ribbels" bij Finnlines (Travemunde - Helsinki) . Ik heb het gevoel dat de hele inhoud van de keuken door elkaar wordt geschud (dus heeeel rustig aan...)
Gelogd

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 141
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #5 Gepost op: september 29, 2019, 02:40:17 pm »

Hier ook geen problemen met de ferrys. Wel gezien dat er geselecteerd wordt op voertuig en combinatie.
Dus auto of SUV, met of zonder dakkoffer, dit in verband met de hoogte. En auto met aanhanger ( vouwwagen ) of caravan. Ook weer hoogte en lengte.
Bij het boeken van de overvaart moet je dit meest ook opgeven.
Vertrouw op aanwijzingen van het veerboot personeel, of laat je bijrijder uitstappen en kijken/aanwijzingen geven. Laat je in ieder geval niet opjagen, de boot vertrekt pas als iedereen staat, en de deur dicht is..... 
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2019, 03:10:31 pm »

Ben er nooit op geweest, maar weet van het caravan forum dat er mensen regelmatig met caravan met die ferry gaan en ik heb daar nooit problemen gelezen. Gezien een caravan een stuk langer is, zou ik me daar dus met de vouwwagen geen moment druk om maken. Ook na het zien van bovenstaand filmpje: gewoon doen.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 910
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2019, 04:34:03 pm »

Ik ben meerdere malen met de VW naar Engeland geweest, nooit problemen gehad, maar dat zijn grote ferry's. Strak parkeren ok, maar niet zodat de portieren niet open konden. Hoe steil de oprit is hangt heel erg af van de haven en de boot, de boot naar Engeland moet snel, dus dat is makkelijk gemaakt.... En ik zit zelf liever een nacht op een boot, dan dat ik in een uur al weer moet rijden. Ik slaap zelf prima op de boot, ook met slecht weer. Dat mijn gezin de hele nacht wakker is, ach die hoeven niet te rijden  :# :# :#
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2019, 04:45:00 pm »

Ferry is nooit een probleem geweest voor onze vouwwagen. Als ik zie wat voor enorme combinaties er af en toe aan boord getrokken worden... Tandemas Tabberts lukt ook. Indelen zou ik me overigens niet te veel bij voorstellen. Qua hoogte past het altijd wel, maar of jouw auto de wagen tegen een steile helling optrekt wordt niet naar gekeken. Snel erop, snel eraf en door. Ik zou me er niet al te veel zorgen om maken.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2019, 08:44:50 pm »

Ik sluit me bij het bovenstaande aan.

2014 zijn we naar Engeland geweest. Heen Hoek - Harwich, terug bij Calais (we gingen nog een weekje naar Frankrijk). Ging allebei erg soepel. Geen problemen gehad. Inderdaad redelijk krap parkeren, maar te doen.

Ooit waren we met een ferry naar Göteborg gegaan. Tussen moment van het signaal omnaar de auto te gaan en het openen van de deuren zat toen erg veel tijd.
Dus, op de boot naar Engeland, aten we rustig ons ontbijt na het signaal om naar de auto te gaan. Daarna naar de hut (tegen de stroom in) om onze zooi op te halen. En ruim 20 minuten na het signaal kwamen we bij het autodek. Daar werd reeds gereden. Links er rechts van onze combinatie reden flinke stromen verkeer... gelukkig werden we opgemerkt door een bemanningslid die een stroom verkeer liet stoppen. Zo konden we naar de auto en wegrijden, tot grote vreugde van de file achter ons...

Ik vond met de ferry prettig, ik vaar graag. Ook was het allemaal erg eenvoudig, in- en ontschepen. Gewoon in je eigen tempo doen wat de bemanning aangeeft. Mijntip is dan ook: ga er vooral van genieten!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2019, 09:13:57 pm »

Kijk. Dat zijn mooie reacties. Zonder vouwwagen deden we het vroeger jaarlijks, maar mét mag dan ook geen probleem zijn.

Of het Spanje of Corsica wordt moeten we nog even bekijken (qua campings, kost, route...), maar de ferry is alleszins geen issue blijkbaar.
Dank voor de reacties!

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: september 29, 2019, 10:36:04 pm door metalpe »
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #11 Gepost op: september 30, 2019, 08:20:06 pm »

Draai het eens om: zou jij als eigenaar van een veerboot je passagiers met beschadigd materiaal aan boord laten rijden? Ik denk dat je dan weinig klanten met aanhangers aan boord kunt gaan verwelkomen... Of die aanhanger nu een klapper of paardentrailer is.
Gelogd
Wat is jouw klapband?

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #12 Gepost op: september 30, 2019, 09:25:58 pm »

Wat UK betreft, hoe zit dat met de kanaaltunnel? Is een stuk rapper van hier uit dan de ferry, maar lijkt mij een stuk moeilijker om op te rijden dan bij de veerboot. Daar is zeker een steile helling en moet je dan door een kleine opening inrijden, althans voor auto zonder aanhangwagen. Vrachtwagen hebben aparte wagons waar het wat anders geregeld is, en ook geen bovenste verdieping is. Caravans zijn ook hoog dus die vermoedelijk op de zelfde plaats geladen worden, maar hoe het zit met lagere aanhangwagens heb ik geen idee....
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #13 Gepost op: september 30, 2019, 10:51:48 pm »

Wat UK betreft, hoe zit dat met de kanaaltunnel? Is een stuk rapper van hier uit dan de ferry, maar lijkt mij een stuk moeilijker om op te rijden dan bij de veerboot. Daar is zeker een steile helling en moet je dan door een kleine opening inrijden, althans voor auto zonder aanhangwagen. Vrachtwagen hebben aparte wagons waar het wat anders geregeld is, en ook geen bovenste verdieping is. Caravans zijn ook hoog dus die vermoedelijk op de zelfde plaats geladen worden, maar hoe het zit met lagere aanhangwagens heb ik geen idee....
De kanaaltunnel hebben we vorig jaar gedaan en is heel gemakkelijk. Hieronder een plaatje van de entree. Wij werden tussen de caravans en ander hoog spul ingedeeld en dan kom je in een wagon zonder bovenverdieping. Het gaat zeker sneller, in een half uur ben je aan de overkant. Het enige nadeel is het tarief, de tunnel is al prijziger dan de ferry en met een aanhanger betaal je het dubbele.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Met de vouwwagen op de ferry
« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2019, 11:10:59 pm »

Bedankt voor het antwoord, dat vroeg ik me af of de aanhangwagers ook tussen dat hoge spul werden gezet.

Prijziger zal het zeker zijn, dubbel is inderdaad dan direct veel. Echter de prijs is ook erg afhankelijk van om welk uur dat je de eurotunnel neemt. Heb hem een paar keer genomen voor naar evenementen te gaan of lezingen te geven en toen was het tijd verschil groot en het verschil in prijs (zonder dakkoffer en aanhangwagen) niet zoveel verschillend met de ferry als je een beetje uitkeek met om welke uren je de trein nam. Ook als je terug reist binnen een bepaalde tijd geven ze kortingen dacht ik.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal