Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes  (gelezen 2605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dmolenkamp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Jamet Texas '97
Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Gepost op: mei 11, 2020, 08:54:25 am »

Hallo,

Wij zijn afgestapt van de huisjes huren en hotels en hebben voor het eerst een vouwwagen gekocht (een Jamet Texas uit '97 bij een dealer in de regio van ons).

Dit weekend zijn wij voor het eerst met ons dochtertje wezen kamperen en dat beviel ons prima! :-). Wel hebben we een paar kleine vraagjes, wellicht dat jullie ons hierbij kunnen helpen....

De camping waar wij stonden had een erg droge grond waardoor de stelpootjes van de vouwwagen wegzakte in de grond, net als de 4 buizen/poten welke onder de bedden zitten.

Hoe lossen jullie dit op? Simpel een houten plaat eronder of iets van kunstof daar hout en vocht niet goed samen gaan denk ik...
Dient daarnaast de vouwwagen waterpas te staan en hoe kan je deze het beste "afstellen" voor je hem opzet?

Alvast bedankt voor jullie tips / reacties  8).
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2020, 09:39:54 am »

Welkom op het forum :J

Voor onder de poten van de vouwwagen heb ik bigfoots, voor andere pootjes, bv de keuken heb ik plankjes betonplex.

Voor waterpas zetten,  eerst de wagen waterpas met het neuswiel en de pootjes voor je de rest gaat doen.  Let wel op dat je daarbij de wagen niet van de grond tilt, daar zijn de pootjes niet voor.  Hiervoor zijn speciale oprij stukken die ook wel banaan genoemd wordt.   
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2020, 09:43:53 am »

Over het waterpas stellen is in dit forum al heel wat geschreven, maar kortweg: begin met waterpas stellen in de breedte, een waterpasje op de wagen, en de laagste kant op plankjes zetten tot de wagen waterpas staat ( er zijn ook verschillende levelers te  koop, allen met voor- en nadelen. Zoek maar eens op dit forum).  Daarna met het neuswiel de wagen in de lengte waterpas stellen. De bedden openklappen, plankjes onder de poten, en ook de bedden waterpas stellen. Dit kan door de pootjes hoger en lager te stellen. Als plankjes gebruik ik betonplex. Kan goed tegen vocht, en gaat lang mee. Ik heb 2 plankjes van 10 x 10 cm voor onder het wiel, en een stuk of 10 van 6 x 6 cm onder de pootjes. ( de laatste jaren gebruikte ik een leveler boor het waterpas stellen. Gekocht op MP voor weinig).
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2020, 09:49:11 am »

Wij hebben overal gewoon houten plankjes onder. Rotten ze weg dan grijpen we andere uit een hout afvalbak.
Waterpas zetten zou ik even wat youtube filmpjes over kijken. Sowieso eerst met neuswiel, dan staat hij in de lengte al recht. In de breedte is nogal een geklooi vind ik zelf
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2020, 11:05:57 am »

Altijd eerst in de  breedte, dat is het moeilijkste. In de lengte is vrij eenvoudig door het neuswiel hoger / lager te zetten.
Kijk anders hier eens, alle info op een rijtje. Gaat over een sleurhut, maar de regels gaan uiteraard ook op voor een vouwwagen.
https://caravantrekker.nl/info/waterpas.php

« Laatst bewerkt op: mei 11, 2020, 11:08:24 am door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2020, 12:10:46 pm »

Onder de pootjes van een Jamet kun je Bigfoots leggen, maar je kunt ze er niet aan vast maken zodat ze blijven hangen bij opdraaien. Dan kun je net zo goed stukken hard kunststof gebruiken of watervast multiplex. Of ander sterk en watervast materiaal. Ongetwijfeld heeft de kampeerboer er wel iets voor.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2020, 02:17:54 pm »

Wij hebben bij de vouwwagen 4 vierkante houten plankjes gekregen voor onder de stelpoten, maar je kunt er ook speciale plaatjes voor kopen. Wij hebben die van Fiamma standaard bij ons (die gebruikten we bij de vorige wagen voor onder de bedpoten): https://www.obelink.nl/fiamma-plates.html

Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2020, 04:40:53 pm »

Onder e pootjes doe ik big foots. Dat zijn plastic of metalen plaatjes die er ook onder blijven hangen tijdens het rijden.
De deksel moet ook rusten op 2 pootjes. Daar leg ik houten plankjes onder. Als die op een gegeven moment vergaan dan gewoon 2 andere plankjes die ik dan heb liggen. Maar ik verwacht dat ik jaren verder ben met kamperen alvorens die houten plankjes onbruikbaar zijn door weersinvloeden.
Gelogd

jodegroot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Neptune
Re: Nieuw in de "kampeerwereld", wat kleine vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2020, 10:15:11 am »

Leuk! Wij zijn ook net nieuw in de vouwwagenwereld. Wij moeten nog voor het eerst gaan kamperen met de wagen, en hebben alleen nog een proefopzet gedaan :)3526]

Wij kregen bij overname van onze vouwwagen een stapeltje laminaat restjes/plankjes om onder de poten te doen. Dat werkt prima :)846]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal