Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen voor in kouder klimaat  (gelezen 3098 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 930
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Gepost op: juli 11, 2020, 09:51:22 pm »

Nu we op de camping in noord Frankrijk doen we wat meer ervaring op met de vouwwagen.
Een luifel om onder te zitten hebben we niet en zo tegen 21 uur wordt het wel behoorlijk fris voor ons doen en dus gaan we naar binnen. Daar is het iets warmer en indien nodig zetten we een kacheltje aan.

Het lijkt me een leuk idee om ook eens naar Noorwegen te gaan en andere landen met een wat vochtiger en kouder klimaat. Een caravan lijkt me dan idealer maar wat voor een vouwwagen of welk type is daarvoor het meest geschikt? Iemand die ervaringen wil delen?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #1 Gepost op: juli 11, 2020, 10:01:57 pm »

Caravan, ga voor Kabe of Fendt. Alles met tentdoek is niet geïsoleerd. Onze reis in Noorwegen en Zweden was winderig, fris tot koud en nat. Goede slaapzak, ik heb een donzen, doet wondren. Heb ook een elektrisch dekentje maar die niet aan gehad. Voor de kleding is het belangrijk dat je laagjes kan maken, maar ja stil zitten betekend altijd koud krijgen en worden


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 930
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #2 Gepost op: juli 11, 2020, 10:19:05 pm »

Een Kabe is, als je van caravans houdt erg leuk. Voor zo'n 40k heb je vast een aardige.
Maar wil het hier even bij vouwwagens houden.
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld het vaste gedeelte van een Campooz makkelijker warm houden is dan mijn Camp-let voortent zonder vast grondzeil. En misschien is de ruimte boven de deksel van een Combi Camp nog wel beter. Ik weet het niet en ben benieuwd naar ervaringen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #3 Gepost op: juli 11, 2020, 10:26:27 pm »

Ach ja een Kabe is een huis op wielen, maar de Zweden en de Noren zweren erbij. Ik denk inderdaad dat als je een vloer van de grond af hebt (zoals Flyer en Nano) dat het minder koud is. Nu gebruiken wij een Cocoon aero. Onder de voortent hadden we als bescherming voor het bisonyl zwembad tegels liggen. Het grondzeil van de voortent was opmerkelijk warm aan de voetjes. Dus ‘s ochtends was het niet zo koud om uit bed te komen. Verder hielden we de binnentent van het slaapgedeelte dicht, scheelde ook weer wat graadjes. Maar de kleding is toch het belangrijkste. Je houdt langer je schoenen aan en zo. Korte broek is eerder verruild voor een lange. Nou kan het af en toe ook goed warm zijn in Noorwegen dus daar zal je ook wat voor mee moeten nemen. Oh ja de koelbox hoeft niet zo koud en is ook minder vol.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 930
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #4 Gepost op: juli 11, 2020, 10:33:51 pm »

We zijn een keer op tocht door Noorwegen geweest. Maar dat was toen in huisjes. Heel mooi land, maar het klimaat is minder. En in Nederland is het in het voor en naseizoen vaak ook niet best. Vandaar de vraag.
Zal eerdaags eens een advies topic openen. We weten nu inmiddels wel zo'n beetje wat de wensen zijn.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #5 Gepost op: juli 11, 2020, 10:41:39 pm »

In het forum is het een en ander beschreven, ik denk bij landinformatie.
Over welke overtochten en dat soort dingen. Veel plezier met het uitzoeken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #6 Gepost op: juli 11, 2020, 10:59:04 pm »

In een wagen met vast deksel kan je vloerverwarming (laten) aanleggen... Da's niet alleen handig voor de warmte, je spaart ook de ruimte die een kachel inneemt uit.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #7 Gepost op: juli 11, 2020, 11:53:34 pm »

Of een zibro laserkachel mee waar je een voortent goed mee kan verwarmen. Maar inderdaad een goed geïsoleerde caravan sluit beter aan.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #8 Gepost op: juli 11, 2020, 11:58:21 pm »

Caravan, ga voor Kabe of Fendt. Alles met tentdoek is niet geïsoleerd. Onze reis in Noorwegen en Zweden was winderig, fris tot koud en nat. Goede slaapzak, ik heb een donzen, doet wondren. Heb ook een elektrisch dekentje maar die niet aan gehad. Voor de kleding is het belangrijk dat je laagjes kan maken, maar ja stil zitten betekend altijd koud krijgen en worden


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
we laten de cara :ca  voor wat het is, de vraag is: welke vouwwagen is geschikt .....
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2020, 12:15:44 am door muis »
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2020, 12:18:21 am »

Geen ervaring in die landen, maar ik kan me indenken dat vouwwagens met een binnentent beter isoleren dan een enkeldoekstent?
Allweather lijkt me ook geen overbodige luxe, en vast (inritsbaar) kuipzeil ook. Tocht is your worst enemy.
Op de FB van Campooz-eigenaren zit iemand die in Zweden woont (althans, dat leidt ik af aan zijn posts, ben niet zeker). Er zit inmiddels ook een dealer in zweden dus dat zal niet voor niets zijn.
Misschien eens googlen op merken die daar meer worden verkocht? Of een dealer in Scandinavië aanschrijven met deze vraag?
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 164
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2020, 09:08:11 am »

We zijn verschillende keren naar Scandinavië geweest, meHoltkamper Utopia, later met een cocoon.
In onze ogen de ideale vouwwagen voor deze landen, snel opzetten(als rondtrekt ideaal), warm, goed regen/storm bestendig, en, vinden wij belangrijk, lichte materialen wat kleur betreft.
Zijn meerdere keren in september wezen kamperen, worden dagen korter, dan is wel heerlijk je niet hele tijd lamp aan hoeft te hebben.

Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 930
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2020, 09:47:28 am »

Of een zibro laserkachel mee waar je een voortent goed mee kan verwarmen. Maar inderdaad een goed geïsoleerde caravan sluit beter aan.
Goede optie. We hebben nu een elektrische kachel. Kleintje max 1500 watt en die verwarmt de voortent ook aardig.
Probleem is dat alle diertjes in de buurt de warmte ook fijn blijken te vinden. En we wel een grondzeil hebben maar die niet inritsbaar is en dus voor geen meter aansluit.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2020, 11:24:27 am »

Toen ik nog met mijn ouders ging kamperen, en dus meer dan 20 jaar geleden, gingen we met een imro-car. Ook een vouwwagen en ik denk niet dat het merk nog bestaat. Hebben hier nooit een probleem gehad. Nu zitten we vaak hoog in de bergen, waar het 's avonds en s' nachts ook redelijk kan afkoelen. Nooit een kachel meegenomen, wel warme kleren en slaapzakken.

Gelogd

CJ-Albert

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 141
  • Merk Vouwwagen: Gordigear Taiga
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2020, 12:13:06 pm »

Wij hebben twee jaar geleden nog een rondje Noorwegen gedaan, hele mooie dagen (25gr) gehad maar ook regen en koude (5gr). Onze Gordigear deed het prima. Nat inpakken (en met  condens) was geen probleem, bedden bleven droog. Wat betreft de koude, kleding in laagjes en een schapenvacht in de stoelen, scheelt enorm. Een goeie slaapzak (tot -5gr) en een froli bedbodem maakte dat wij heerlijk warm lagen. We hadden een gaskachel bij ons, maar die hebben we niet echt nodig gehad. Bijna alle campings hadden verwarmd sanitair en kook, eet en zit-gelegenheid binnen voor wie dat gebruiken wil.
Wel opgelet hoe we de tent opzetten i.v.m. zon en windrichting (dus luwte), zodat de daar optimaal gebruik van maakte. We hebben drie weken rond getrokken, en eigenlijk alles onder de luifel kunnen doen, alleen bij langdurige regen wat binnen gezeten.
Onze ervaring is, hoe kleiner de tent, hoe makkelijker. Met onze vorige klapper (HK family) zouden we dit waarschijnlijk minder makkelijk gedaan hebben.
Één ding doen we nooit meer, binnen (vis) eten. Bij vlagen ruiken we nog de garnalen .....
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Vouwwagen voor in kouder klimaat
« Reactie #14 Gepost op: juli 12, 2020, 04:53:57 pm »

we laten de cara :ca  voor wat het is, de vraag is: welke vouwwagen is geschikt .....

Is het nou echt nodig om het woord caravan zo uit te spreken? Tent, vouwwagen of caravan we zijn allemaal kampeerders met elkaar is het niet?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal