Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.  (gelezen 23987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #15 Gepost op: december 29, 2021, 02:33:43 pm »

Bedankt! Klinkt goed.


Haringen slaan neemt met onze wagen die heel veel haringen heeft (schat rond de 50 dat ik er slaag) veruit het meeste tijd in beslag. Tenzij we enkel de achtertent op slaan. Mogelijk dat ik daarom in de toekomst er ook naar ga overschakelen als dat behoorlijk wat tijdwinst zou opleveren.

Ik heb meerdere mensen gezien die schroefharingen gebruikten, maar dat gaat langzamer dan dat ik ze er in sla met de hamer. Ik gebruik al jaren een klauwhamer, ook handig om de haringen er weer uit te halen.

Denk dat snelheid nogal afhankelijk is van hoe goed je met een hamer kan omgaan.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #16 Gepost op: december 29, 2021, 03:23:05 pm »

...  en hoeveel last je hebt van je rug.


Als ik haringen er met een (zware) hamer insla, voel ik elke klap doordreunen in mijn rug, waaraan ik ben geopereerd.


Met de schroefharingen komt er geen belasting te staan op mijn rug, en draai ik ze zonder problemen de grond in ( en uit) WW
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #17 Gepost op: december 29, 2021, 05:59:23 pm »

Ik heb meerdere mensen gezien die schroefharingen gebruikten, maar dat gaat langzamer dan dat ik ze er in sla met de hamer. Ik gebruik al jaren een klauwhamer, ook handig om de haringen er weer uit te halen.

Denk dat snelheid nogal afhankelijk is van hoe goed je met een hamer kan omgaan.
In dat geval zal ik ook nog blijven kloppen. Voor mijn rug is het nog niet direct nodig.

Gelogd

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 176
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #18 Gepost op: december 30, 2021, 09:45:53 am »

Ik heb meerdere mensen gezien die schroefharingen gebruikten, maar dat gaat langzamer dan dat ik ze er in sla met de hamer. Ik gebruik al jaren een klauwhamer, ook handig om de haringen er weer uit te halen.

Denk dat snelheid nogal afhankelijk is van hoe goed je met een hamer kan omgaan.

Ik kan aardig met een hamer omgaan en gebruikte vroeger altijd een klein "vuistje" voor het erin slaan van mijn haringen. Voor het eruit trekken gebruikte ik een eenvoudig maar doeltreffende haringtrekker. Ik heb gelukkig nog geen last van mijn rug. Ik vind de tijd die ik nodig hebt ook niet zo belangrijk; ik heb meestal vakantie als ik met de klapper weg ben. Maar het aanbrengen en verwijderen van de haringen vind ik persoonlijk veel makkelijker nu ik schroefharingen gebruik. Zeker als het gras wat langer is heb je de haring er zo uit. Er blijft ook niet zoveel klei/grond achter op de haringen, dus ze zijn veel sneller schoon. Ik gebruik een kleine schroeftol van de Lidl, die was niet duur, blijft in de kar, en ik gebruik hem al jaren.
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

Ward

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Raclet
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #19 Gepost op: januari 03, 2022, 03:09:36 pm »

Vorige zomer heb ik in het zuiden (harde ondergrond) schroefharingen in combinatie met een Makita slagschroevendraaier gebruikt. Geweldige combinatie om snel goed alles vast te zetten op een harde ondergrond. De slagschroevendraaier maakt alleen veel lawaai (zoals in bandencentrale) dus ik had wel wat bekijks bij het installeren  :zw .  Op een zachte zandgrond is dit inderdaad overshooting
Gelogd

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #20 Gepost op: juni 08, 2022, 09:41:03 pm »

Ik zou graag (heavy duty) schroefharingen aanschaffen maar heb dan ook een accurboormachine nodig die ik standaard in de vouwwagen wil laten liggen. Ik zie op internet accuboormachines met verschillende toerentallen en draaimomenten (Nm). Hoeveel heb ik nodig om de schroefharing in harde rotsige zuid europese grond te krijgen?
Gelogd

Camplet-WTB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 133
  • Merk Vouwwagen: Camp-let
  • Camp-Let Passion
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #21 Gepost op: juni 08, 2022, 10:30:13 pm »

Leuk topic! Ik gebruik sinds deze vakantie schroefharingen van Wurmi. Online gekocht bij Obelink.
Boormachine die ik nu gebruikt heb ik een B-merk accutol van Aldi (Duro). De lange wurmi’s met een clip om de tent en scheerlijnen af te spannen. Die hebben D-elastieken die goed combineren met het wurmi-haakje. De korte haringen om slikranden vast te zetten.
De ondergrond is hier gras op een zandgrond (denk ik? Drentse hondsrug)

Onze ervaringen zijn zeer positief; als we terug zijn bestellen we nog wat losse aanvullende haringen omdat de startset net iets te weinig had voor onze tent.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #22 Gepost op: juni 09, 2022, 09:13:15 am »

Ik zou graag (heavy duty) schroefharingen aanschaffen maar heb dan ook een accurboormachine nodig die ik standaard in de vouwwagen wil laten liggen. Ik zie op internet accuboormachines met verschillende toerentallen en draaimomenten (Nm). Hoeveel heb ik nodig om de schroefharing in harde rotsige zuid europese grond te krijgen?
Ik gebruik gewoon mijn eigen accutol (Makita 18V), toen mijn ouders nog kampeerden (met zo'n grote koelkastdoos) gebruikte mijn vader, zoals veel hierboven beschreven, een accutol van Aldi of Lidl. Die laatste heeft een eigen merk: Parkside en die scoort best goed (beste koop consumentenbond jan 2022). Online te koop voor 69 EUR incl. twee accu's, lader en accessoires. Dan heb je iets wat waarschijnlijk een poosje meegaat en toch niet de wereld kost.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #23 Gepost op: juni 09, 2022, 10:14:13 am »

Ik gebruik ook schroefharingen, zelfs nu in de zandgrond van Julianadorp blijven ze zitten, voor de zekerheid heb ik de scheerlijnen die de meeste kracht opvangen vastgemept met van die v-vormige stalen rakkers. Maar na 4 was ik blij dat ik de overige 50 heb geschroefd. Ik neem altijd mijn metabo 18 volt accuboor mee en draai daar ook mijn pootjes mee uit.

Overigens ik krijg je overal in en uit, maar je moet wel tegen ‘bekijks’ kunnen op de camping, het trekt toch wat scheve blikken bij diverse caravan bezitters die zich net daarvoor in het zweet hebben gewerkt.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #24 Gepost op: juni 09, 2022, 11:27:48 am »

Denk dat snelheid nogal afhankelijk is van hoe goed je met een hamer kan omgaan.

En type ondergrond en type hamer.

Ik gebruik zelf een Geologen hamer van Estwing (de puntige versie).  Die heeft een relatief licht gewicht voor zijn omvang, maar heeft een vrij goede krachtoverbrenging op dat wat je slaat. De lange punt is tevens een handige hefboom om de haringen er weer uit te krijgen. Tevens weet je meteen of je goede haringen hebt. Slechte haringen sla je meteen verrot (door de krachtoverbrenging).

Maar na het lezen van dit topic ga ik me ook eens verdiepen in schroefharingen.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2022, 11:30:17 am door getiem »
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

nadine40

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018), hiervoor een Combi-Camp Country Exclusive (2018), hiervoor een Camp-let Savanne
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #25 Gepost op: juni 09, 2022, 11:43:24 am »

Ik gebruik gewoon mijn eigen accutol (Makita 18V), toen mijn ouders nog kampeerden (met zo'n grote koelkastdoos) gebruikte mijn vader, zoals veel hierboven beschreven, een accutol van Aldi of Lidl. Die laatste heeft een eigen merk: Parkside en die scoort best goed (beste koop consumentenbond jan 2022). Online te koop voor 69 EUR incl. twee accu's, lader en accessoires. Dan heb je iets wat waarschijnlijk een poosje meegaat en toch niet de wereld kost.

Dank!
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #26 Gepost op: juni 09, 2022, 12:54:16 pm »

Ik heb piggy pegs zo’n groot starterspakket. Heb ze enkel in Nederland uitgeprobeerd. Vind ze wel makkelijk in gebruik. En het staat als een huis. Qua tijdwinst hoef je het in Nederlandse grond niet te doen dan slaat een haring net ze snel.
Gelogd

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #27 Gepost op: juni 11, 2022, 10:12:32 pm »

Ik was er super blij mee. Haringen inslaan is een pijnlijke bezigheid en in de uitgedroogde grond had ik ze er zo in en uit
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #28 Gepost op: juni 13, 2022, 08:14:45 am »

Net een set Obelink gekocht.  Lijkt tov de Worms of Piggy redelijk goed qua prijs kwaliteit. In iedergeval veel goedkoper.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #29 Gepost op: juni 13, 2022, 12:39:25 pm »

Wij hebben nu ook 2 seizoen die van Obelink in gebruik en ben er heel blij mee; Ook voor de Nederlandse grond. Bijkomend voordeel van deze haringen is dat je zo er ook nog met een hamer in kunt slaan mocht je accuboormachientje leeg zijn.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal