Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.  (gelezen 23911 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mpostma

  • Gast
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #45 Gepost op: juni 14, 2022, 07:46:40 pm »

Waarom wordt er niet gereageerd op deze geweldige reactie?
Omdat het helemaal niets met het topic te maken heeft.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #46 Gepost op: juni 14, 2022, 08:29:18 pm »

Precies,  grapje is leuk en weer terug naar het onderwerp.  Bier mag in het chatcafe :J
Gelogd

Telly

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #47 Gepost op: juni 25, 2022, 09:22:58 am »

Ik vraag het me ook wel af. Ik vind het op zich ook interessant. En dan zou ik de poten ook kunnen uitdraaien met de boormachine... Dit jaar nog eens met gewone haringen doen, en misschien vraag ik ze voor Kerst :)


Voor is de combi schroefboormachine met schroefharingen en draaipotendop ideaal. Voor mijn Kyte geldt dat die volledig op zijn poten kan staan (bijv. wiel los van de grond als het terrein onregelmatig is).
Bij aankoop kregen wij een moersleutel om het reservewiel te kunnen vervangen. Die moersleutel heeft een arm en een dop deel. De dop bestaat uit twee maten die omgedraaid op de arm gezet kan worden en guess what? De andere kant van de dop is dezelfde maat voor de draaipoten :) . Samen met een stevige bitjeshouder past die dop op de boormachine en kan de vouwwagen zeer eenvoudig overal waterpas gezet worden.

Over de schroefharingen: prima in gebruik, maar verwacht geen wonderen. Ik heb ze al enkele jaren. Ze gaan misschien ietsje sneller de grond in (maar ik ben het soms ook eens met de eerdergemaakte hamer opmerking). Meestal gaan ze wel veel sneller de grond weer uit. Schoonmaken (modder!) gaat echter lastiger door alle richels. In losse zandgrond hebben ze voor de luifel van de Kyte soms wat weinig grip (daar moet ik toch echt lange zandharingen gebruiken) en in rotsgrond komt een schroefharing niet in. Een echte rotsharing (die spijkers) moet je soms tig keer opnieuw richten om hem erin te krijgen of met brute kracht erin meppen. En bruut meppen op een schroefharing in rotsgrond vernielt de haring.
En ik geneer me soms wat voor de ratelherrie die de boormachine maakt als de haring vast in de grond zit; zeker als we 's avond laat de kar opzetten.
Gelogd

Arent

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 29
  • Merk Vouwwagen: CAMPwerk Family *Besteld
    • Arentschaap
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #48 Gepost op: februari 20, 2024, 09:42:55 pm »

Ik heb de Peggy Pegs zonet besteld.
Hoop dat ik genoeg aan een setje heb.

Vond 59,90 een goede aanbieding van Obelink
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 925
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #49 Gepost op: maart 24, 2024, 08:39:52 pm »

Ik heb de Peggy Pegs zonet besteld.
Hoop dat ik genoeg aan een setje heb.

Vond 59,90 een goede aanbieding van Obelink
Die heb ik. Bevalt best wel. Iig in Nederlandse grond.
Tip, maak thuis vast de blauwe rondjes eraan. En neem een opgeladen accuboormachine mee, je wil ze echt niet met de hand indraaien.

Qua schoonmaken: even in de zon leggen en afkloppen/borstelen. Doe geen moeite met een sopje.
« Laatst bewerkt op: maart 24, 2024, 08:42:56 pm door Jer81 »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #50 Gepost op: maart 24, 2024, 09:08:30 pm »

Meestal gaan ze wel veel sneller de grond weer uit. Schoonmaken (modder!) gaat echter lastiger door alle richels. In losse zandgrond hebben ze voor de luifel van de Kyte soms wat weinig grip (daar moet ik toch echt lange zandharingen gebruiken) en in rotsgrond komt een schroefharing niet in. Een echte rotsharing (die spijkers) moet je soms tig keer opnieuw richten om hem erin te krijgen of met brute kracht erin meppen. En bruut meppen op een schroefharing in rotsgrond vernielt de haring.
En ik geneer me soms wat voor de ratelherrie die de boormachine maakt als de haring vast in de grond zit; zeker als we 's avond laat de kar opzetten.

Je noemt hier wat nadelen...
De winst zit hem wat mij betreft in het snel uithalen. Ook met indraaien hoef ik niet te hameren, wat de rug spaart.
In losse zandgrond houden inderdaad ongeveer alleen houten haringen. Ook dit is geen 'silver bullit'. Op alle andere gronden waarop we hebben gestaan, houden de schroefharingen prima. Hoewel, op weidegrond gebruik is vaak ook een paar plastic haringen.
Meppen op een schroefharing is inderdaad niet goed. Maar dat is diesel in een benzineauto ook niet. Dat is geen nadeel, maar een karakteristiek.
Schoonmaken: doen we nooit. Ik gooi ze op een hoop, liefst in de zon. Dan gaan ze in een dichte kist en als we elders zijn aangekomen zijn ze keurig schoongerammeld.
Voor wat betreft de herrie: ik gebruik een schroef-boormachine, geen impactdriver. Scheelt een boel veel herrie!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #51 Gepost op: maart 24, 2024, 09:22:39 pm »

In de bergen kom je er niet ver mee. Mogelijk hebben wij een te zwakke machine, maar veel krijg ik er niet deftig in daar. In de tuin hier heel eenvoudig, maar als het wat zwaardere moeilijkere grond is, dan heb je er niet zo veel aan, en wordt het toch weer kloppen. Vorig jaar geprobeerd in de bergen, van het stuk dat ik geprobeerd heb, gingen er een twee tal in, daarna heb ik niet meer geprobeerd en gewoon geklopt.


In Nederlandse grond en in de tuin hier, geen enkel probleem en zeker een plezier.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 925
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #52 Gepost op: maart 24, 2024, 09:32:41 pm »

In de bergen kom je er niet ver mee. Mogelijk hebben wij een te zwakke machine, maar veel krijg ik er niet deftig in daar. In de tuin hier heel eenvoudig, maar als het wat zwaardere moeilijkere grond is, dan heb je er niet zo veel aan, en wordt het toch weer kloppen. Vorig jaar geprobeerd in de bergen, van het stuk dat ik geprobeerd heb, gingen er een twee tal in, daarna heb ik niet meer geprobeerd en gewoon geklopt.


In Nederlandse grond en in de tuin hier, geen enkel probleem en zeker een plezier.
Goed om te weten. Als ik weer naar het buitenland ga dan gewoon weer rotspennen meenemen met een klauwhamer.
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #53 Gepost op: maart 25, 2024, 11:41:54 am »

Goed om te weten. Als ik weer naar het buitenland ga dan gewoon weer rotspennen meenemen met een klauwhamer.
Vervang de klauwhamer door een geologen hamer met punt.

Slaat de (stevige ) rotspennen sneller erin en met de lange punt heb je meer momentum om ze er weer uit te trekken.

Ik heb de schroefharingen weer ingeleverd en neem alleen nog rotspennen mee, gezien die op de meeste plekken van toepassing zijn inclusief de Nederlandse bodem.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 925
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #54 Gepost op: maart 25, 2024, 12:05:27 pm »

Vervang de klauwhamer door een geologen hamer met punt.

Slaat de (stevige ) rotspennen sneller erin en met de lange punt heb je meer momentum om ze er weer uit te trekken.

Ik heb de schroefharingen weer ingeleverd en neem alleen nog rotspennen mee, gezien die op de meeste plekken van toepassing zijn inclusief de Nederlandse bodem.
Op camping midden Drenthe kwam ik helaas niet met rotspennen weg. Zandgrond en ‘s ochtend lag de hele voortent van onze Camp-let los.
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #55 Gepost op: maart 25, 2024, 01:45:30 pm »

Rotspennen schuin erin van 2 kanten werkt meestal zelfs bij losse grond. Ideaal is het niet, maar ik heb meestal maar 2 soorten haringen bij me niet 3 :?
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 925
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #56 Gepost op: maart 25, 2024, 02:26:57 pm »

Rotspennen schuin erin van 2 kanten werkt meestal zelfs bij losse grond. Ideaal is het niet, maar ik heb meestal maar 2 soorten haringen bij me niet 3 :?
Herkenbaar. En houten haringen heb ik al helemaal niet. Die nemen te veel ruimte in.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal