Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes  (gelezen 2301 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Gepost op: februari 07, 2022, 01:40:59 pm »

Dag iedereen,

wij overwegen sterk de aankoop van een vouwwagen. Al eventjes eigenlijk... maar blijven grote twijfelaars en steeds met wat vragen zitten. Hier nog zo twee vraagjes... Eén van de grote voordelen aan kamperen, vinden wij vrijheid. Maar ik begin meer en meer te twijfelen aan die vrijheid:

- Ik heb zo de indruk dat de laatste jaren het zeer moeilijk is om nog last minute een plaatsje te vinden op een camping met wat extra's voor de kids. Deze zomer hebben wij uiteindelijk na lang zoeken een plaatsje kunnen bemachten op Le Domaine de Louvarel. Bleek uiteindelijk topcamping te zijn. Niet te groot, maar wel alles aanwezig voor de kids (multisportterrein, zwembad, animatie, ...). Maar weet niet of we elk jaar dat geluk zouden hebben? Ons bedoeling is te kunnen kiezen waar de reis heengaat afhankelijk van het weer... zodat we niet steeds min. 1200km moeten rijden naar het zuiden als het weer dichterbij even goed is.

- Tenslotte merken wij dat velen met vouwwagens hier in voor- en najaar ook op vakantie gaan. Ik vraag mij dan alleen af hoe je die dan nog droog krijgt? Hebben jullie allemaal binnen plaats om die te laten drogen? Dat hebben wij namelijk niet...

Dank alvast voor jullie ervaringen :-)

Gr, Kelly
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2022, 02:02:20 pm »

Wij vinden last minute altijd wel iets leuks, maar hebben geen kinderen. De campings die we vinden hebben veelal wel wat speeltoestellen, natuurlijk zwemmeertje of iets dergelijks, een en ander hangt wel af van de leeftijd.

Tja, en drogen. Wij klappen meestal droog in en ingeval dat niet lukt zetten we de klapper even overeind op de oprit. We hebben een camping op 5 minuten rijden waar we, mits niet te druk, de klapper mogen drogen.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2022, 02:14:07 pm »

Goed dat je hier over nadenkt. Hierbij onze ervaringen.
Je zult hier verhalen krijgen over het feit dat er altijd wel ergens een plekje vrij is. Dit klopt ook, behalve als je net als wij altijd in het hoogseizoen willen gaan en de wat betere campings wil bezoeken in de mooiere gebieden. Camping tot ca 150 plekken hebben onze voorkeur en we merken dat de campings die wij uitkiezen vaak druk zijn. Afgelopen jaar wilden we in de Drome gaan staan en bij camping nummer 9 was er uiteindelijk plek (3 langsgereden, de rest telefonisch). Uiteindelijk stonden we prachtig maar we kiezen er nu weer voor te reserveren.
Kamperen is de afgelopen jaren best populair geworden, zeker door de hele Corona situatie. De verkoop van caravans en vouwwagens gaat door het dak. Dit maakt dat de druk op de gewildere plekken best hoog is.
Tuurlijk lukt het op de bonnefooi te reizen, maar dan liefst in de eerste of laatste weken van de vakantie of naar minder drukke gebieden/campings. Ook hoor ik wel dat mensen 'op de bonnefooi' naar de voor hen al bekende camping rijden die toch altijd wel plek hebben. Tja..  Kun je ertegen op tijdens je vakantie nog te moeten zoeken, bellen, etc., dan krijg je daar wel de vrijheid voor terug het mooie weer achterna te reizen. Met de huidige 'kampeerdruk' is het niet echt ons ding gebleken. Wij boeken dus weer, anderen niet, prima.

Afgelopen jaar in NL ook wel eens even gekeken of er een plekje vrij was op enkele leuke campings die we kennen. In een normaal weekend met mooi weer bleek het alsnog regenmatig vol.
Los hiervan is het voor ons geen probleem of belemmering om met een vouwwagen op vakantie te gaan. Het kampeergevoel, het rijden met een vouwwagen en het gebruiksgenot maken dit meer dan goed.

Droog inklappen. Tja, ook afgelopen zomer nat (ochtend dauw) terug gekomen. We hebben nu de luxe dat we hem aan huis op kunnen zetten. Hij was dezelfde dag in 2 uurtjes gort droog. Hij zal bij voorkeur binnen 24 uur open moeten, ook als het regent. Onder een viaduct drogen is leuk voor een plastic zeil maar als het buiten vochtig is of zelfs regent droogt een katoenen tent ook daar onvoldoende om hem te stallen naar mijn mening, zeker niet binnen een paar uur. Kijk dus bij de keuze van de vw of het in de buurt drogen ook een optie is (een veldje ofzo, dag-camping) en hoe makkelijk de wagen hiervoor op te zetten is.
Hier moet ik wel bij zeggen dat van heel wat keren kamperen, het eigenlijk nauwelijks voorkomt dat hij thuis nog open moet. Je kan pech hebben en dan is het handig om de optie te hebben hem ergens te kunnen laten drogen. Wel zijn we soms een dag eerder of later vertrokken vanwege de mogelijkheid van het 'droog mee krijgen'. Het kan dus wel wat gedoe zijn.

Succes met je keuze.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2022, 02:18:30 pm »

Dank jullie voor jullie reacties. Wij hebben eigenlijk wel de mogelijkheid hem thuis terug in de tuin op te zetten. Alleen vraag ik mij inderdaad af of hij hoe dan ook wel droogt in voor- en najaar? Dat grondzeil is toch steeds nat (zelfs in de zomer vaak lijk mij). Met veel geduld misschien wachten op die dag waarop de zon schijnt? :-) En het grondzeil eventueel ergens over hangen laten drogen (groot droogrek ofzo)?
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2022, 02:27:41 pm »

Drogen is uiteraard weersafhankelijk. Maar een beetje zon en wat wind doet wonderen :P
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2022, 02:31:01 pm »

Goed dat je hier over nadenkt. Hierbij onze ervaringen.
Je zult hier verhalen krijgen over het feit dat er altijd wel ergens een plekje vrij is. Dit klopt ook, behalve als je net als wij altijd in het hoogseizoen willen gaan en de wat betere campings wil bezoeken in de mooiere gebieden. Camping tot ca 150 plekken hebben onze voorkeur en we merken dat de campings die wij uitkiezen vaak druk zijn. Afgelopen jaar wilden we in de Drome gaan staan en bij camping nummer 9 was er uiteindelijk plek (3 langsgereden, de rest telefonisch). Uiteindelijk stonden we prachtig maar we kiezen er nu weer voor te reserveren.
Kamperen is de afgelopen jaren best populair geworden, zeker door de hele Corona situatie. De verkoop van caravans en vouwwagens gaat door het dak. Dit maakt dat de druk op de gewildere plekken best hoog is.
Tuurlijk lukt het op de bonnefooi te reizen, maar dan liefst in de eerste of laatste weken van de vakantie of naar minder drukke gebieden/campings. Ook hoor ik wel dat mensen 'op de bonnefooi' naar de voor hen al bekende camping rijden die toch altijd wel plek hebben. Tja..  Kun je ertegen op tijdens je vakantie nog te moeten zoeken, bellen, etc., dan krijg je daar wel de vrijheid voor terug het mooie weer achterna te reizen. Met de huidige 'kampeerdruk' is het niet echt ons ding gebleken. Wij boeken dus weer, anderen niet, prima.

Afgelopen jaar in NL ook wel eens even gekeken of er een plekje vrij was op enkele leuke campings die we kennen. In een normaal weekend met mooi weer bleek het alsnog regenmatig vol.
Los hiervan is het voor ons geen probleem of belemmering om met een vouwwagen op vakantie te gaan. Het kampeergevoel, het rijden met een vouwwagen en het gebruiksgenot maken dit meer dan goed.

Mmmm... dat is inderdaad wat wij vrezen. En dan gaat voor ons het grote voordeel wel verloren. Kunnen we even goed een stacaravan gaan boeken op een camping.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2022, 02:31:51 pm »

Veel hangt inderdaad af van wat je van de camping verwacht. Als je voor de kinderen voldoende vindt dat er speeltoestellen aanwezig zijn zonder veel meer komt zo goed als elke camping terrecht. Dan heb je meestal aan een twee sterren camping al meer dan voldoende. Dat zijn meestal ook de aangenaamste campings zonder veel te afgelijnde toestanden, zonder te veel regeltjes en dus echt vrijheid.
Vaak zijn die ook in de buurt van een meertje of riviertje dat dan de zwem gelegenheid is.


Wij hebben met onze kinderen altijd naar dergelijke campings gegaan en vaak zelf de dag op voorhand maar beslist waar we nu naar toe trokken en op die wijze konden we wel atijd terrecht. Ook voor langere periodes. Zijn ook vaak campings zonder teveel staancaravans en zo meer.


Wij blijven ook niet veel op de camping. Op één of twee uitzonderingen zijn we altijd wel op uitstap, of om iets te bezoeken of bezichtigen of om te gaan wandelen. De camping is er dan voor de rust, eten, slapen en wat activiteiten 's avonds. Dan zijn bovenstaande campings meer dan voldoende. Is het plan eerder om groot deel van de dag op de camping te blijven en heb je de animatie nodig om op de kinderen te letten, dan moet je uiteraard meer verwachten van je camping. Die campings ga je meestal wel wat op voorhand moeten reserveren en vast leggen. En daardoor boet je dan weer wat aan die vrijheid in.


Tent opslagen thuis om verder te drogen doen wij zonder het grondzeil.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2022, 02:38:40 pm »

Ja, wij merken toch dat onze oudste zoon (9j) wat afleiding nodig heeft. Een multisportterrein is al voldoende. Hij maakt snel vriendjes en loopt dan vaak te shotten. Maar inderdaad, op die zeer kleine campings vind je dat niet.

Enige voordeel is wel dat wij steeds laatste weken van augustus op vakantie gaan. Is dan toch iets rustiger dan eind juli/begin augustus...

En misschien moeten we hopen dat de kampeergekte weer wat afneemt als de pandemie op een einde komt? ;-)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2022, 02:52:41 pm »

Ja, wij merken toch dat onze oudste zoon (9j) wat afleiding nodig heeft. Een multisportterrein is al voldoende. Hij maakt snel vriendjes en loopt dan vaak te shotten. Maar inderdaad, op die zeer kleine campings vind je dat niet.

Enige voordeel is wel dat wij steeds laatste weken van augustus op vakantie gaan. Is dan toch iets rustiger dan eind juli/begin augustus...

En misschien moeten we hopen dat de kampeergekte weer wat afneemt als de pandemie op een einde komt? ;-)
Je gaat op die kleinere campings niet altijd een net vinden om badminton te spelen of opgestelde goalen en zo meer. Echter als je zelf al een bal en wat dingen mee hebt, er is altijd wel wat ruimte waar men dan kan spelen met die vriendjes. Ook KUB of dergelijken. Twee bomen kunnen een goal zijn, het plezantste aan amateur spelers met badmington is dat je samen het pluimpje een aantal rally's in de hoogte kan houden zonder dat het valt. Daarvoor heb je mits een beetje creativiteit niet altijd die uitgebreidere infrastructuur nodig.
Onze kinderen maakte ook altijd snel vriendjes, zelf als er niemand was die Nederlands praatte en ze de taal dus niet verstonden en vonden op die wijze altijd wel oplossingen om te spelen. En een bergriviertje is een ideale plaats voor afleiding. Dammetjes bouwen, stenen kaatsen, ....
Onze kinderen hebben dat nooit echt als een optstakel gezien.

Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2022, 03:00:21 pm »

Je gaat op die kleinere campings niet altijd een net vinden om badminton te spelen of opgestelde goalen en zo meer. Echter als je zelf al een bal en wat dingen mee hebt, er is altijd wel wat ruimte waar men dan kan spelen met die vriendjes. Ook KUB of dergelijken. Twee bomen kunnen een goal zijn, het plezantste aan amateur spelers met badmington is dat je samen het pluimpje een aantal rally's in de hoogte kan houden zonder dat het valt. Daarvoor heb je mits een beetje creativiteit niet altijd die uitgebreidere infrastructuur nodig.
Onze kinderen maakte ook altijd snel vriendjes, zelf als er niemand was die Nederlands praatte en ze de taal dus niet verstonden en vonden op die wijze altijd wel oplossingen om te spelen. En een bergriviertje is een ideale plaats voor afleiding. Dammetjes bouwen, stenen kaatsen, ....
Onze kinderen hebben dat nooit echt als een optstakel gezien.
Mag ik vragen hoe oud jouw kinderen zijn? Ik heb zo wel wat schrik dat de oudste weinig leeftijdsgenootjes gaat vinden, dat de kleinere campings meer zijn voor koppels en gezinnen met zeer kleine kinderen. Hij is een zeer actief en sociaal kind :-)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2022, 03:20:04 pm »

Mag ik vragen hoe oud jouw kinderen zijn? Ik heb zo wel wat schrik dat de oudste weinig leeftijdsgenootjes gaat vinden, dat de kleinere campings meer zijn voor koppels en gezinnen met zeer kleine kinderen. Hij is een zeer actief en sociaal kind :-)
Wij zijn beginnen camperen wanneer ze 7 en 5 jaar oud zijn.
Ondertussen zijn ze al 12 en 14.


Daarvoor huurden we huisjes of appartementen in skigebieden. Echter daar hebben ze geen contact met de andere kinderen. De camping was voor hen dan meteen één grote speeltuin waar meteen ook elke dag nieuwe vriendjes te ontdekken vielen.


Dat ze met twee zijn helpt denk ik wel ook een beetje, vooral als ze moeten contact zoeken met anderen die geen Nederlands praten.


Echter ze beperkten ook niet hun actie terrein tot de kinderen. Een leuke speelse hond kon ook een reden zijn om met volwassenen te socializen om eens te checken of ze niet wat kunstjes met die hond konden spelen. Maar er waren altijd ook kinderen op de camping van zowat alle leeftijden. Wij zaten wel vaak op campings waar weinig of geen Nederlands gesproken werd en niet alle kinderen zoeken daar dan oplossingen voor. Eens ze Frans op school kregen wouden ze absoluut naar een camping waar weinig Nederlands gesproken werd om zo de taal wat te oefenen.





« Laatst bewerkt op: februari 07, 2022, 03:27:24 pm door FriedelP »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2022, 03:22:12 pm »

Mmmm... dat is inderdaad wat wij vrezen. En dan gaat voor ons het grote voordeel wel verloren. Kunnen we even goed een stacaravan gaan boeken op een camping.

Dat hangt er van af. Wat voor type vakanties vieren jullie? 3 weken op één plek of rondreizen?
Voordeel van een vw vinden we dat dat laatste erg makkelijk is. Van zondag tot donderdag op camping A, van donderdag tot maandag op b etc. Soms doen we 4 of meer campings aan. Bij huren doe je dat minder snel. Dan zit je vaster aan de zaterdag tot zaterdag.

Ik lees ook dat je in de tuin kunt drogen. Dan zou voor mij er al wel een belangrijke belemmering weg zijn. En als je een goed zeil onder je grondzeil legt tijdens het kamperen dan blijft die van je vouwwagen schoon en vrijwel droog. Dan is even langs de randen afvegen bij het inklappen voldoende.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2022, 03:24:29 pm »

Wij zijn beginnen camperen wanneer ze 7 en 5 jaar oud zijn.
Ondertussen zijn ze al 12 en 14.

Oh, dat zijn al tieners! En vinden die dat nog steeds fijn? Ik word daar vaak bang voor gemaakt. Mensen zeggen dan vaak dat hij binnen aantal jaar niet meer met ons wil "kamperen". Dat we dan gaan moeten zoeken naar van die superdeluxe campings waar hij hele dag kan "uitvliegen". En dat terwijl wij zelf niet houden van die superdeluxe campings (vooral omwille van te veel lawaai, te druk, ... ).
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2022, 03:26:52 pm »

Dat hangt er van af. Wat voor type vakanties vieren jullie? 3 weken op één plek of rondreizen?
Voordeel van een vw vinden we dat dat laatste erg makkelijk is. Van zondag tot donderdag op camping A, van donderdag tot maandag op b etc. Soms doen we 4 of meer campings aan. Bij huren doe je dat minder snel. Dan zit je vaster aan de zaterdag tot zaterdag.

Ik lees ook dat je in de tuin kunt drogen. Dan zou voor mij er al wel een belangrijke belemmering weg zijn. En als je een goed zeil onder je grondzeil legt tijdens het kamperen dan blijft die van je vouwwagen schoon en vrijwel droog. Dan is even langs de randen afvegen bij het inklappen voldoende.

Wij blijven inderdaad niet graag 3 weken op dezelfde camping. Max. 1 week eigenlijk en dan verder naar de volgende. Voor onszelf zou dat korter mogen zijn. Maar als we dat doen, worden kinderen wel wat het "verplaatsen" beu. Maar net ook omdat ik hoor/merk dat er nog weinig last minute plaatsen beschikbaar zijn, vind ik dat rondreizen wat lastiger. Of je moet vooraf je rondreis vastleggen...
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: aankoop vouwwagen - nog wat vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: februari 07, 2022, 03:34:45 pm »

Oh, dat zijn al tieners! En vinden die dat nog steeds fijn? Ik word daar vaak bang voor gemaakt. Mensen zeggen dan vaak dat hij binnen aantal jaar niet meer met ons wil "kamperen". Dat we dan gaan moeten zoeken naar van die superdeluxe campings waar hij hele dag kan "uitvliegen". En dat terwijl wij zelf niet houden van die superdeluxe campings (vooral omwille van te veel lawaai, te druk, ... ).
Ze vonden het vroeger leuker. Eens ze in het middelbaar zitten zijn ze minder gemotiveerd om in de andere taal aan de slag te gaan en puberen ze uiteraard ook meer. Ze zijn minder actief over het hele camping terrein dan 2 jaar terug. Echter nu wordt er meer in gezinsverband gekaart of gezelschapsspelen gespeeld wat ook erg leuke gezinsactiviteit is. Of boeken gelezen (ze zijn beide fervente lezers).


Overdag gaan we wandelen en op uitstap. Daar zorgen we wat voor afwisseling tussen dingen die ons meer interesseren en dingen die hen meer interesseren. Dus kan zijn dat er eens een dag bij is dat het minder leuk voor hen is, maar dan is het een dag later minder leuk voor ons. De oudste kampeert minder graag en wandelt minder graag en verwacht ik dat eens middelbaar achter de rug niet meer mee zal gaan. De jongste doet niets liever dan kamperen en wandelen.
in de wintermaanden gaan we dan wel een keer in huisjes in Nederland en België en is het veel meer de wijze waarop de oudste het liefst doet.

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal