Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Te lage kogeldruk...  (gelezen 5418 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paulus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Te lage kogeldruk...
« Gepost op: maart 20, 2022, 01:36:07 pm »

Het thema 'kogeldruk' is hier al vaker ter sprake geweest. Maar meestal te hoge kogeldruk.
Vouwwagens zonder disselbak of fietsendrager, kan daar ook te lage kogeldruk zijn ?
En wat is te laag
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2022, 01:56:05 pm door Paulus »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.174
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #1 Gepost op: maart 20, 2022, 01:37:38 pm »

Ja hoor dit kan zeker.
Dan zul je zwaardere dingen voorin de wagenbak moeten doen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #2 Gepost op: maart 20, 2022, 06:39:08 pm »

In de handleiding staat meestal de ideale kogeldruk genoemd. Probeer dit zoveel mogelijk te benaderen.
Uit mijn hoofd zeg ik dat de genoemde kogeldruk 40 of 50 kg. is.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #3 Gepost op: maart 20, 2022, 07:36:42 pm »

Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #4 Gepost op: maart 20, 2022, 08:26:31 pm »

Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Dat verbaasd me toch een beetje: de as lijkt vrij ver naar achter te zijn gepositioneerd, een recept voor snel stijgende kogeldruk. Je zou de verdeling intern natuurlijk wat anders kunnen doen.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Te lage kogeldruk...
« Reactie #5 Gepost op: maart 20, 2022, 08:32:18 pm »

Combinatie is bijna leeg, zo gaat ie de stalling in. In gebruik dan zit de koelkast vol in de keuken. En twee normale sport fietsen op de drager. Echter de kist gaat mee als we de fietsen thuislaten, krijg anders niet meer dan 8 kg erop, en de zwaardere spullen in de bak meer naar voren. Maar je wilt ook geen groot koppel maken met op beide uiterste punten gewicht en in de midden en voor de as niets. In deze zitten de luchtpompen ook achter de as, niet veel maar wel wat


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2022, 08:34:43 pm door OhPeeCee »
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2022, 08:20:55 pm »

En wat is het probleem van een lage kogeldruk?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2022, 08:48:07 pm »

Mocht je erachter komen dat je een te lage kogeldruk hebt, dan is het aan te raden om de bagage naar voren te plaatsen. Dit verhoogt namelijk de kogeldruk. Let wel goed op dat er niet te veel gewicht voorin komt te liggen, dit maakt de aanhanger of caravan instabiel. Het probleem bij een te lage kogeldruk is dat er te weinig binding is met de auto, waardoor de aanhanger of caravan gevoeliger is voor zijwind. Hierdoor kunnen er slingerneigingen ontstaan wat erg gevaarlijk kan zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #8 Gepost op: maart 23, 2022, 03:43:47 pm »

En wat is het probleem van een lage kogeldruk?

Instabiliteit. Ik heb veel liever 90 kg op de kogel liggen dan 10 kg. Onderstel auto is verstevigd, een hoge kogel druk ligt als een blok op de weg. Te laag is garantie voor zwabberen. En dan gaat zelfs 500 kg gewoon aan de haal met een auto
Gelogd

Matsb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2022, 08:12:39 pm »

Nog een toevoeging aan bovenstaande: beter meer gewicht in de auto, dan in de vouwwagen. Dus goede kogeldruk, en gewicht in kofferbak. Helpt echt enorm tegen zwabberen. Op YouTube zijn veel demonstraties te vinden die de effecten van diverse manieren van gewichtsverdeling te zien.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #10 Gepost op: april 26, 2022, 08:42:52 pm »

Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65  a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #11 Gepost op: april 26, 2022, 08:52:10 pm »

Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65  a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Typisch voorbeeld van achterhaalde wetgeving. Dateert uit de tijd dat mensen nog hun eigen aanhangers bouwden die logischerwijs geen typeplaat hadden. Technisch kun je beter de getallen aanhouden die de fabrikanten hanteren. De meeste aanhangers en trekhaken zijn tegenwoordig gebouwd op 70 kg kogeldruk. De wetgeving werkt hier averechts. De as is zo geplaatst dat je snel op die 70 kg zit en vervolgens gaan mensen ver naar achteren beladen  op 50 kg uit te komen. Waardoor ze met een gevaarlijker combinatie onderweg zijn. Idem voor de oploopremkabel. Als je die gebruikt zoals de fabrikant hem bedoeld heeft, krijg je een bon. Als je hem monteert zoals de wetgever het wil, werkt hij niet altijd... Tijd voor een wetswijziging.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #12 Gepost op: april 26, 2022, 08:59:51 pm »

Ik dacht dat onder de 750 kg inderdaad 50 kg wordt aangeraden. Er boven mag het zowel niet boven de maximale kogedruk van de wagen als van de aanhangwagen komen en voor boven de 750 kg wordt dat meestal met een typeplaatje aangegeven welke de maximale druk is van de aanhangwagen. Geen dergelijk plaatje is dat in principe 50 kg.
Minimaal moet het minstens 4% van de beladen aanhangwagenzijn en dus bij 750 kg beladen iets van een 30 kg.


Hier heel wat uitleg
https://masta.nl/blog/post/juiste-kogeldruk-voor-uw-aanhangwagen-of-caravan


Ik vond ook nog volgende tabel:
otaal gewicht van de aanhangwagen:
Maximale kogeldruk aanhanger:
0 – 750 kilogram50 kilogram751 – 1500 kilogram75 kilogram1501 – 3000 kilogram100 kilogram3001 – 3500 kilogram150 kilogram
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #13 Gepost op: april 26, 2022, 09:02:39 pm »

Typisch voorbeeld van achterhaalde wetgeving. Dateert uit de tijd dat mensen nog hun eigen aanhangers bouwden die logischerwijs geen typeplaat hadden. Technisch kun je beter de getallen aanhouden die de fabrikanten hanteren. De meeste aanhangers en trekhaken zijn tegenwoordig gebouwd op 70 kg kogeldruk. De wetgeving werkt hier averechts. De as is zo geplaatst dat je snel op die 70 kg zit en vervolgens gaan mensen ver naar achteren beladen  op 50 kg uit te komen. Waardoor ze met een gevaarlijker combinatie onderweg zijn. Idem voor de oploopremkabel. Als je die gebruikt zoals de fabrikant hem bedoeld heeft, krijg je een bon. Als je hem monteert zoals de wetgever het wil, werkt hij niet altijd... Tijd voor een wetswijziging.
Ik dacht dat indien er een typeplaatje was die een hogere kogeldruk aangaf, ook voor minder dan 750 kg je in principe die mag gebruiken, als er geen plaatje is die dat aangeeft, moet je de 50 kg aanhouden.

Gelogd

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #14 Gepost op: april 26, 2022, 09:19:15 pm »

Ik heb het toevallig net uit lopen zoeken. Moet mijn eerste rit nog maken, dus mijn kennis is puur theoretisch.
De kunst is dat, als de aanhanger gaat zwabberen, de auto de aanhanger recht trekt i.p.v. de aanhanger de auto mee trekt. Daarvoor is het dus belangrijk dat de auto goed contact houdt met en controle kan houden over de aanhanger.
Blijkbaar is het ideaal als de kogeldruk tussen de 5 en 7% van het gewicht van de aanhanger is. Verder zijn er maximum-waarden om rekening mee te houden. Die van de wetgeving, die van de trekhaak en die van de aanhanger zelf.
Ook moet het gewicht links en rechts ongeveer gelijk zijn. Schokbrekers helpen uiteraard ook om het slingeren te breken.
Verder helpt het inderaad als de auto zelf ook zwaar is.

En als 'ie dan als een blok achter je auto hangt, niet vergeten dat je een aanhanger trekt. Ik heb een keer een busje gezien op de snelweg die hem even snel tussen het verkeer links dacht te drukken. Alleen was 'ie de caravan vergeten en met caravan paste het dus niet.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal