Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Te lage kogeldruk...  (gelezen 5417 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #15 Gepost op: april 27, 2022, 06:57:26 am »

Te hoge kogeldruk is slecht voor de koppeling van uw aanhangwagen (meer sleet om het remgedeelte van de koppeling)
Te lage kan er voor zorgen dat uw combinatie gaat slingeren.
Zeker bij kleinere auto’s
Kzou toch zien dat je genoeg hebt zoals voorgeschreven door de constructeur.
Bij raclet panema up is dit 50 kg.
En wij zien dat we tussen de 30 en 50 zitten.
Saftey First  :K
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #16 Gepost op: april 29, 2022, 02:39:39 pm »

Laatst met iemand een discussie gehad dat de kogeldruk van een vouwwagen maar maximaal 50 kilo mag zijn in Nederland. Dat vind ik raar mijn is altijd verteld kogeldruk staat op de trekhaak van de auto. En dat verschilt per merk. Onze oude vouwwagen een Roadmaster had ik op een kogel druk van rond de 65  a 70 kilo. Dan lag hij het lekkerst achter de auto. Als hij te laag is kan hij onstabiel worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
zoals SanderV zegt is dat idd zo en vaak achterhaald. De auto is niet leidend maar het laagste gewicht van de combinatie (auto of aanhanger) zelf zitten we ook op de 50-60 kilo trekhaak mag idd 75kg hebben. Onze garage is aan het einde van de straat en als de vw leger is dan merk je dat wel dat de kogeldruk lager is. Meer stuiteren ondanks de schokbrekers en voelt wat onrustig. Weet niet hoe de buitenlandse wetgeving is maar ik zorg dat het er allemaal stabiel uitziet en dan ik binnen de marges van de gewichten op de typeplaatjes blijf dan zal het wel loslopen  O0
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #17 Gepost op: april 29, 2022, 03:08:41 pm »

Als het gaat om een vouwwagen of aanhangwagen van max 750 kg waar het typeplaatje stelt dat de kogeldruk meer dan 50 kg mag zijn, dan is dat OK volgens hoe ik de reglementering lees.
Het punt is dat zo'n plaatje niet verplicht is voor een aanhangwagen tot 750 kg en als het niet vermeld is, dan is het in principe maximum 50 kg.
Je moet iets hebben als standaard als het niet vermeld wordt hé.

Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #18 Gepost op: april 29, 2022, 06:07:27 pm »

Dit staat in de wet:

Artikel 5.18.31
1. Middenasaanhangwagens van de voertuigcategorie O moeten in aangekoppelde toestand voldoen aan de volgende eisen:
a. de som van de aslasten van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 12 000 kg mag niet meer bedragen dan 1,5 maal de som van de aslasten van het trekkend motorvoertuig;
b. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een massa van niet meer dan 750 kg mag alleen in neerwaartse richting zijn gericht en mag niet meer dan 50 kg bedragen;
c. de last onder de koppeling van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg mag niet minder bedragen dan 1% van de toegestane maximummassa van het voertuig, doch behoeft niet meer dan 50 kg te bedragen.
2. Het eerste lid, onderdelen a en c, zijn van overeenkomstige toepassing op een aanhangwagen met een stijve dissel van de voertuigcategorie O.


De maximale kogeldruk is dus wettelijk max 50kg (behalve als hij een eigen kenteken heeft met hoger laadvermogen)
Wil geen discussie starten over zin/onzin van deze regel, maar wil alleen de juiste informatie geven.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #19 Gepost op: april 29, 2022, 07:41:49 pm »

Daarom moeten ze de wet ook aanpassen: 'de kogeldruk mag niet hoger zijn dan de laagste waarde zoals aangegeven op de typeplaatjes van aanhanger en trekkend voertuig of maximaal 50 kg bij het ontbreken van één of meer typeplaatjes'. Klaar.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #20 Gepost op: mei 02, 2022, 02:13:10 pm »

Daarom moeten ze de wet ook aanpassen: 'de kogeldruk mag niet hoger zijn dan de laagste waarde zoals aangegeven op de typeplaatjes van aanhanger en trekkend voertuig of maximaal 50 kg bij het ontbreken van één of meer typeplaatjes'. Klaar.
tsja een wet aanpassen duurt lang en is dus niet zo maar gedaan zeker niet voor zoiets onbenulligs. Wel vraag ik me af wat de regel in België Dld. en andere landen is? Stel dat ze daar op typeplaatje van de trekhaak afgaan zit je dus meestal wel goed want die zal 75 kilo of meer aangeven over het algemeen....Aan de andere kant denk ik dat als je netjes beladen bent en een stabiele combi voortrekt je weinig tot geen controle zult krijgen.
Gelogd

Matsb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #21 Gepost op: mei 17, 2022, 09:50:58 pm »

Toch nog even linkje naar mooie uitleg over gewichtsverdeling in kar.
https://youtu.be/JeEEC5eVNCk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #22 Gepost op: mei 18, 2022, 12:30:22 am »

In de basis is het tamelijk eenvoudige natuurkunde. Trek een denkbeeldige, verticale lijn door de as van de aanhanger. Dit is de as waaromheen een aanhanger gaat draaien zodra deze gaat slingeren. Rondom deze as wil je dus geen draaimoment (kracht * arm) hebben. Hoe groter de massa en/of hoe verder deze massa van de denkbeeldige lijn af zit, hoe heftiger het moment dat rondom deze as plaats gaat vinden. De auto moet een even groot moment de andere kant uitoefenen om dit moment weer op te heffen. De ideale combinatie is dan een aanhanger met een lange dissel met de massa op de as, getrokken door een zware auto. Alles wat je daaraan verandert, maakt de combinatie minder stabiel. Veel massa achterop de aanhanger is dodelijk, aangezien dat al heel snel niet meer door een auto te corrigeren is. Een lichte auto maakt daarbij nog veel minder kans. Veel gewicht op de kogel is wat lastiger te voorspellen, dat pakt meestal namelijk wel goed uit. Zeker als het een auto met een korte overhang en relatief stugge achteras is, zoals een busje, SUV of MPV. Sedans hebben daar wat meer nadeel. Het ultieme voorbeeld zijn trekker-oplegger vrachtwagencombinaties en 5th wheelers. Als de koppeling óp de as van het trekkende voertuig ligt, is er een extreem hoge kogeldruk mogelijk zonder instabiel te worden. Terwijl bij zo'n combinatie de meeste massa ver naar achteren ook bij zo'n combinatie net zo instabiel is als een verkeerd geladen caravan.

In het fimpje hebben ze het trouwens ook over de wieldruk. Ik vraag me eigenlijk af of dat het grootste issue is. Vanzelfsprekend wel als je het zo extreem doet als in het filmpje, als een as het contact met de grond verliest, doet hij niet meer zo veel. Maar een kogeldruk van 100 kg doet niet heel veel voor de druk op de voorwielen van een auto. Het verschil in belading in de auto zelf doet meer wat dat betreft. En ook een negateve kogeldruk van bv 30 kg is niet heel indrukwekkend voor de achteras van een auto. Met een niet te extreme overhang achter scheelt dat iets van 20 kg per wiel of zo.  :? 
Gelogd

mpostma

  • Gast
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #23 Gepost op: juli 22, 2022, 05:39:47 pm »

Het thema 'kogeldruk' is hier al vaker ter sprake geweest. Maar meestal te hoge kogeldruk.
Vouwwagens zonder disselbak of fietsendrager, kan daar ook te lage kogeldruk zijn ?
En wat is te laag
De eerste keer dat ik Electrische fietsen achterop de Holkamper zette werd mijn kogeldruk zo laag dat de aanhanger als bij 70 km p/u  begon te zwabberen. In verband met voetproblemen (geen optie tot wandelen) twee jaar geleden toch de fietsen achterop gezet. Voorop bakstenen in de koelkast (op de dissel) gelegd. Sindsdien hebben we besloten om nooit meer de electrische fietsen achterop de vouwwagen mee te nemen. Met verzwaring voorop konden we tot zo'n 90 km p/u zwabberloos rijden. Maar even een vrachtwagen inhalen werd een zenuwen-actie. Ik wil echter ook niet achter zo'n metalen plaat zonder uitzicht blijven zitten. Naast het zwabberen boven 90 km. p/u werd het ding ook best wel zwaar door de stenen voorin. Wij huren voortaan wel fietsen op onze bestemming.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #24 Gepost op: augustus 09, 2022, 10:53:10 am »

De eerste keer dat ik Electrische fietsen achterop de Holkamper zette werd mijn kogeldruk zo laag dat de aanhanger als bij 70 km p/u  begon te zwabberen. In verband met voetproblemen (geen optie tot wandelen) twee jaar geleden toch de fietsen achterop gezet. Voorop bakstenen in de koelkast (op de dissel) gelegd. Sindsdien hebben we besloten om nooit meer de electrische fietsen achterop de vouwwagen mee te nemen. Met verzwaring voorop konden we tot zo'n 90 km p/u zwabberloos rijden. Maar even een vrachtwagen inhalen werd een zenuwen-actie. Ik wil echter ook niet achter zo'n metalen plaat zonder uitzicht blijven zitten. Naast het zwabberen boven 90 km. p/u werd het ding ook best wel zwaar door de stenen voorin. Wij huren voortaan wel fietsen op onze bestemming.

ik zou zeggen, 1 fiets voorop 1 fiets achterop, op marktplaats heb je voor weinig een twinnyload en een losse kogel op je dissel zit er ook zo op, dan heb je heel snel veel kogeldruk te pakken. Ikzelf rijd altijd met 75kg kogeldruk. Voor de vakantie meet ik het door het neuswiel op een personenweegschaal te zetten. Tijdens de vakantie 'weeg' ik het door de koppeling op te tillen. Ik moet hem tamelijk moeiteloos kunnen tillen. Nu was het op de terugweg vanaf karinthie niet helemaal het geval en wat bleek bij thuiskomst: 80kg. Gelukkig heeft mijn auto daar niet zoveel last van: V60 van het vorige model diesel is zwaar zat en in de kofferbak gaan over het algemeen lichte dingen, dus de as trekt het prima, zeker in combinatie met de r-design uitvoering die stugger is geveerd. Maar mijn conclusie, liever iets te zwaar dan te licht.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #25 Gepost op: augustus 09, 2022, 11:11:16 am »

Ik tracht altijd tussen de 50 en de 60 te zitten. Een van de vorige wagens was de maximale kogeldruk ook 60 kg dus dan ga je daar zeker op letten. Nu kan hij 90 kg aan.


Heeft altijd aangenaam gereden. Vorige auto had nivomat vering waardoor die nooit ging doorhangen wat er ook aanhing of in de koffer zat en die had een maximale kogeldruk van 80 kg.


Bij de nieuwe wagen had ik dus verwacht dat die redelijk ging gaan doorhangen daar er bij ons toch wel wat gewicht in de koffer zit en dan nog iets van een 55 kg op de kogel, echter dat viel heel goed mee en hij reed eveneens erg aangenaam.


Je hebt al een disselweger voor minder dan 10 euro. Dus daar weeg ik mee, neemt nauwelijks plaats in in de disselbak en ook nauwelijks gewicht dus doe dat zowel op reis als thuis op die wijze. Mijn conditie is op het einde van de reis altijd stukken beter dan bij het begin van de reis, dus dat is zeker geen goede maatstaf bij mij.  O0
Gelogd

Markvv

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper cocoon modulair
Re: Te lage kogeldruk...
« Reactie #26 Gepost op: mei 29, 2023, 08:14:08 am »

Onze cocoon zonder fietsen voorop heeft heel weinig kogeldruk, daarom een kist op de dissel met de benodigdheden voor het opzetten, zoals daar zijn: verlengsnoer, set met eerste haringen, gastank, disselslot, wielklem, vuistje. Geeft inclusief gewicht van de kist een 40 kg op de kogel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro


Mag ik vragen welke kist je op de fietsendrager hebt gezet? En heb je ook detailfoto’s van hoe deze vast staat?
Ik zat ook aan zo’n soort oplossing te denken voor als de fietsen niet mee gaan.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Te lage kogeldruk...
« Reactie #27 Gepost op: juni 18, 2023, 11:03:39 am »

De kist is van elephant
, besteld via Amazon.de. Hoogte en breedte is genoeg voor stroomhaspel. De bodem versterkt met 2 stukken hout en vastgeschroefd (buitenkant) op deze 2 planken een 4x4 balkje geschroefd en verlijmd. Op deze 4x4 een latje verlijmd. Dit katje steunt op de bodem van de fietsgoot. De 4x4 steunt net niet op de bovenkant van de fietsgoot.

In de 4x4 zitten uitsparingen om de cargo strap door heen te halen.

Aan de scharnierkant van de kist twee blokjes vast gezet , geschroefd) zodanig dat deze steunen tegen het verticale rek van de drager ( waar de stang zit om de fiets mee vast te zetten). Tussen kist achterwand en hout uitsparing gemaakt om cargo strap doorheen te voeren om de kist tegen de verticale beugel te trekken.
 
Op de foto’s zie meer cargo straps om te voorkomen dat de kist in langs richting of dwars richting kan bewegen of schuiven. De straos waarmee de kist op de gootjes wordt vastgetrokken en tegen het vertikale fietsdrager frame zijn genoeg om naar de stalling te rijden. Deze manier van vastzetten geeft nog steeds de mogelijkheid om de drager te kantelen

Foto’s zie hieronder













Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2023, 03:50:59 pm door OhPeeCee »
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal