Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen achter elektrische auto  (gelezen 26283 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #60 Gepost op: augustus 05, 2022, 08:25:50 am »

De Megane is het goedkoopst. Je zou ook nog naar de Coupé variant van de Enyaq kunnen kijken. Ik heb een proefrit gereden in de Coupé RS en dat is wel echt een beest, maar ik vind de daklijn van de Coupé iets mooier lopen.
Het is eigenlijk een ID.5, die heeft dat ook.

Waar je bij de VAG auto's goed op moet letten is de software. Mijn ID.4 was wel erg traag. Android Auto liep ook niet vloeiend (kaart liep achter mijn vinger aan zeg maar) en koppelen met telefoon was ook elke drama. Die Megane heeft dat niet (is ook Android Automotive en ze hebben geleerd van vorige systemen dus hardware is nu ook goed).

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

dank voor je input...

De Duitse auto's hebben al jaren niet meer mijn voorkeur, ik vind ze stug zitten, het hoekige interieur ziet er gedateerd uit alsof ze uit de jaren 90 komen :#
Qua motortechniek zullen ze gerust de beste zijn?
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #61 Gepost op: augustus 05, 2022, 09:09:34 am »

dank voor je input...

De Duitse auto's hebben al jaren niet meer mijn voorkeur, ik vind ze stug zitten, het hoekige interieur ziet er gedateerd uit alsof ze uit de jaren 90 komen :#
Qua motortechniek zullen ze gerust de beste zijn?
Elektrische motoren bestaan al lang en de techniek is eenvoudig.
Ik merk wel dat niet alle auto's een autostop functie hebben (wel meestal de kleine auto's waar dat ontbreekt), maar is wel ideaal.
Heb deze vakantie de grootste hellingproef gedaan die ik ooit met een vouwwagen heb gedaan. Parkeergarage uitrijden en op een stijle helling wachten tot de deur open is. Dan is achterwielaandrijving en elektrisch met autostop ideaal. Bij benzine had de koppelingsplaat het zwaar te verduren gehad.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #62 Gepost op: augustus 06, 2022, 10:40:40 am »

Elektrische motoren bestaan al lang en de techniek is eenvoudig.
Ik merk wel dat niet alle auto's een autostop functie hebben (wel meestal de kleine auto's waar dat ontbreekt), maar is wel ideaal.
Heb deze vakantie de grootste hellingproef gedaan die ik ooit met een vouwwagen heb gedaan. Parkeergarage uitrijden en op een stijle helling wachten tot de deur open is. Dan is achterwielaandrijving en elektrisch met autostop ideaal. Bij benzine had de koppelingsplaat het zwaar te verduren gehad.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

 :P :K
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #63 Gepost op: augustus 06, 2022, 11:10:27 am »

Wij vertrekken vrijdag, ik zal hier wat plaatsen. Ik heb 'ABRP op 1500 kg extra gezet vanwege de 1500 liter van de Kyte, het extra gewicht in de auto en de 4 inzittenden.

Hoe was jullie eerste reisdag?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #64 Gepost op: augustus 06, 2022, 04:05:46 pm »

Dan is achterwielaandrijving en elektrisch met autostop ideaal. Bij benzine had de koppelingsplaat het zwaar te verduren gehad.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Handrem?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #65 Gepost op: augustus 07, 2022, 11:35:12 am »

Elektrische motoren bestaan al lang en de techniek is eenvoudig.
Ik merk wel dat niet alle auto's een autostop functie hebben (wel meestal de kleine auto's waar dat ontbreekt), maar is wel ideaal.
Heb deze vakantie de grootste hellingproef gedaan die ik ooit met een vouwwagen heb gedaan. Parkeergarage uitrijden en op een stijle helling wachten tot de deur open is. Dan is achterwielaandrijving en elektrisch met autostop ideaal. Bij benzine had de koppelingsplaat het zwaar te verduren gehad.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
Bedoel je met "autostop" de "hill assist"? Die zit ook op brandstofauto's. Niks bijzonders. rem loslaten en je kunt rustig gas geven en wegrijden zonder dat de auto terug rijdt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #66 Gepost op: augustus 07, 2022, 11:50:10 pm »

Met de auto stop functie slaat de motor vanzelf af als je stilstaat met de versnelling in neutraal en de koppeling los. Dacht ik…..
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #67 Gepost op: augustus 08, 2022, 12:37:15 am »

Bedoel je met "autostop" de "hill assist"? Die zit ook op brandstofauto's. Niks bijzonders. rem loslaten en je kunt rustig gas geven en wegrijden zonder dat de auto terug rijdt.

Op zich is dat waar. Maar onze Passat met DSG automaat heeft op een écht steile helling toch wel eens een rokende koppeling gehad. De Hill assist is wel ideaal.
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #68 Gepost op: augustus 08, 2022, 08:57:32 am »

Met de auto stop functie slaat de motor vanzelf af als je stilstaat met de versnelling in neutraal en de koppeling los. Dacht ik…..

Klopt, auto stop en hill assist zijn twee verschillende dingen volgens mij. Hill assits zit op de meeste auto's met een "elektrische" handrem welke je met een knopje kan bedienen. Je hoeft dan alleen maar gas te geven en dan gaat de handrem er langzaam af.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #69 Gepost op: augustus 08, 2022, 09:11:39 am »

Bij automatische versnellingsbakken en elektrische auto's doet de de hill assist wat meer en ook bij niet hellingen houd hij de wagen op zijn plaats zonder dat je de rem ingedrukt moet houden of in neutraal moet zetten. Ik vermoed dat hier wordt op gesugereerd. Heb je dat niet, moet je aan een rood licht of in fille de rem heel de tijd ingedrukt houden terwijl als je het wel hebt dat eens de auto tot stilstand is gekomen, de wagen op zijn plek wordt gehouden als je de rem los laat en pas als je de gas terug aanraakt in beweging komt.

Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #70 Gepost op: augustus 08, 2022, 09:46:54 am »

Bij automatische versnellingsbakken en elektrische auto's doet de de hill assist wat meer en ook bij niet hellingen houd hij de wagen op zijn plaats zonder dat je de rem ingedrukt moet houden of in neutraal moet zetten. Ik vermoed dat hier wordt op gesugereerd. Heb je dat niet, moet je aan een rood licht of in fille de rem heel de tijd ingedrukt houden terwijl als je het wel hebt dat eens de auto tot stilstand is gekomen, de wagen op zijn plek wordt gehouden als je de rem los laat en pas als je de gas terug aanraakt in beweging komt.

Dit is niet geheel correct. Vanaf in elk geval 2015 maar wellicht al eerder is HSA (Hill Start Assist) op elke nieuwe auto in de EU verplicht. HSA werkt daarentegen niet bij automaten voor een stoplicht, daar is het 'rem los = kruipen'. Uitzondering daarop zijn (sommige) auto's uit de VAG Groep, daarvoor dien je tenminste een elektronische handrem te hebben en dan ook nog de versie van 'auto-hold'. Als dat knopje op je auto zit, blijft ie staan (ook bij een automaat) als je de rem loslaat bij een stoplicht op het vlakke. Bij alle andere auto's (vanaf 2015) gebeurt dit alleen de eerste 2 seconde op een helling, daarna loopt je auto alsnog naar achteren, tenzij je een automaat  hebt, die gaat naar voren kruipen, maar dan over het algemeen met slip, wat kan betekenen dat je olie snel verbrand. Zeker in een file is het daarom aan te raden niet te veel op slip te rijden (en al zeker niet op een helling met aanhanger) want dan loopt de baktemperatuur snel op. Je hebt immers een laag toerental. Zoals mijn rij instructeur altijd zei: liever een paar verbrande banden dan een verbrande koppeling.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #71 Gepost op: augustus 21, 2022, 09:30:22 pm »

Hoe was jullie eerste reisdag?

@michr?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #72 Gepost op: augustus 29, 2022, 09:03:53 am »

Impact van aanhangwagen of andere accesoires op het rijbereik elektrische auto's:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/zoveel-elektrisch-rijbereik-kosten-dakaccessoires-of-aanhangwagens-24227


De % lijken me vergelijkbaar met de % van andere auto's.
.
En uiteraard een vouwwagen doet het veeeel beter dan een caravan.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #73 Gepost op: augustus 29, 2022, 09:20:59 am »

leuk om te lezen, dank!
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 909
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #74 Gepost op: augustus 29, 2022, 10:01:58 am »

Ik zit te wachten op de ID-BUZZ, maar wat me op viel gewicht 2500 kg, maximaal gewicht 3000 kg, dat zou betekenen, ik met mijn 3 pubers in de auto (en mn vrouw) dan mag er niets meer mee.....
voorlopig houdt ik het nog ff bij m'n touran.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal