Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Apple AirTag GPS tracker  (gelezen 1570 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frankdrim

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2021 zonder keuken
Apple AirTag GPS tracker
« Gepost op: april 18, 2022, 05:34:52 pm »

Apple verkoopt nu de AirTag, dit is een soort GPS tracker die werkt via het “find my iPhone” systeem. ik overweeg er een  te kopen, ze kosten €35, en dan te “verstoppen” in mijn Cocoon. Als deze dan bij mij voor de deur gestolen wordt kan ik zien waar mijn Cocoon is. Zou een jaar moeten werken op een CR2035 knoopcel. 

De kosten zijn niet hoog en ik kan dan ook op vakantie de AirTag dan in mijn rugzakje doen om deze terug te vinden mocht deze gestolen worden.

Welke iPhone en vouwwagen bezitter heeft hier ervaring mee?

Frank
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #1 Gepost op: april 18, 2022, 08:27:57 pm »

deze producent van fietsen heeft de mogelijkheid gemaakt om erin in het frame te stoppen en zo je fiets te volgen.

https://mokumono.com/nl/product/polder/

zelf geen ervaring mee...
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #2 Gepost op: april 18, 2022, 09:39:37 pm »

Nadeel is dat als je zo’n ding bij je draagt en hij is niet van jou dan krijg je een melding op je iPhone en kun je hem uitschakelen. Is bedoeld als privacy dingetje (zodat je niet stiekem zo’n ding in iemands tas kunt mikken om hem te volgen), maar daardoor werkt het dus niet feilloos als anti diefstal gps. Maar wellicht zijn er ervaringen mee, ik overweeg er een in te bouwen in onze elektrische bakfiets.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #3 Gepost op: april 19, 2022, 07:35:47 am »

De AirTag is geen GPS tracker, de tag weet zelf niet waar hij is, locatie bepaling werkt met hulp van iPhones die contact maken met de NFC chip in de AirTag. Zoals hierboven al genoemd is er een privacy systeem wat zorgt dat een dief met iPhone die jouw vouwwagen meeneemt keurig een berichtje krijgt…
En dan mag je hopen dat ze je wagen dan lekker laten staan.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Klapnoob

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Aart kok Kavango Game Drive
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2022, 08:05:18 pm »

Ik heb zelf geen ervaring met de Airtag maar heb wel een andere oplossing. Ik heb voor hetzelfde doel een GPS tracker gekocht uit China. Google even op “TK915 GPS tracker” en je krijgt genoeg resultaten. Hij mag zeker niet meer dan 60 euro kosten incl verzenden. Koop je hem in NL dan betaal je ong 15 euro meer.
Deze GPS tracker moet je voorzien van een prepaid sim met ongeveer 10 euro beltegoed en dan kun je wel een tijdje vooruit (zeker een jaar).
De tracker heeft magneten en is overal te bevestigen. De batterij gaat 120 uur mee (actief) maar in de standby modus veel langer (meerdere maanden als ik het goed heb). Opladen gaat middels mini usb dus kan overal.
Voordeel van deze tracker is dat je hem middels een sms kunt vertellen wat ie moet doen. Één mogelijkheid is de “sleep shock” modus en dan wordt het baken (en jijzelf door een alarm op de telefoon) gewekt wanneer er beweging is. Erg handig wanneer de vouwwagen voor de deur staat te wachten totdat je op vakantie gaat.
Wanneer het baken in de sleep modus staat zonder shock en je bent de vouwwagen kwijt dan kun je hem altijd wakker maken middels een sms en krijg je direct de GPS locatie door, zowel via sms met een link naar google maps als een “fix” in de bijbehorende app.
De tracker heeft nog veel meer mogelijkheden maar deze zijn denk ik de belangrijkste om je eigendom te beveiligen. Succes.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2022, 08:33:47 pm »

Ik heb geen GPS tracker op de kyte.
Ik heb een trilling tracker die op mijn huis alarmsysteem is aangesloten.
Alles van Xiaomi omdat er meer smarthome dingen op aangesloten zitten.
Dus ongemerkt meenemen lukt niet.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2022, 09:01:55 pm »

Als ze hem binnen een paar minuten kunnen opladen of aanpikken, zijn ze er mee weg. Er reageert zelden iemand binnen die tijd. Duurt even eer je beseft wat nu juist is, gaat eerst checken is er geen vals alarm en zo meer. Tegen de tijd dat er effectief iemand controleert is men meestal weg. De tracker geeft wel het voordeel dat je kan zien waar hij is zolang ze deze niet gevonden hebben en verwijderd hebben.
Althans dat zeggen criminologen.


Best werkt dus alles wat vertragend is om hem te kunnen mee nemen. Disselslot, ketting aan iets vast maken, ... Als men er teveel moeite en tijd moeten insteken, zijn ze niet meer geïnteresseerd omdat de kans op opgemerkt worden sterk stijgt. Alarmen en alle andere dingen houden hen niet tegen daar ze er vanuit gaan dat binnen die tijd ze toch 9 op de 10 kansen veilig zijn. Straatverlichting gaat zeker niet helpen als er weinig controle is. Dan kunnen ze zelf goed monitoren wanneer ze opgemerkt kunnen worden. Een recente studie heeft trouwens nog aangetoond dat in de UK een grote meerderheid van wagencriminaliteit 's nachts juist gebeurd onder de straatlamp en nauwelijks waar het donker is. En dat was een studie gespreid over 9 jaar met heel wat controle groepen in gecalculeerd wat bij het overgrote deel van dergelijke studies niet het geval is.


Kortom, gebaseerd op wetenschappelijk materiaal zet ik liever in, in zoveel mogelijk vertragende factoren in plaats van alarmen en zo meer. Tracker kan interessant zijn om na diefstal daders op te sporen zolang ze hem niet te snel vinden. Lijkt mij indien goed verdekt aangebracht niet een slecht idee.

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2022, 09:23:33 pm »

Dat vond ik eigenlijk zo normaal dat ik er niet over nadacht.
Je hebt helemaal gelijk dat alarm is een extraatje.
Maar als ineens ook alle verlichting aangaat hebben ze denk ik niet het idee om rustig door te met het slopen van het dissel slot.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2022, 10:27:26 pm »

Het LoRa netwerk zou een optie kunnen zijn. De kunst is om hem dan zijn locatie door te laten zenden zodra hij buiten een trusted zone komt.
Het verzenden van een berichtje over het LoRa netwerk duurt tien minuten.  Daardoor zou je een maand of twee op een knoopcelbatterij moeten kunnen draaien en de zender heel klein kunnen houden.

De laatste keer dat ik over het LoRa netwerk las zat het in een experimentele fase,  open voor programmeurs. Geen idee hoe het er nu voor staat,  ook niet of er sprake is van dekking buiten Nederland en of er al wat producten voor bestaan.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Apple AirTag GPS tracker
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2022, 10:56:02 pm »

Dat vond ik eigenlijk zo normaal dat ik er niet over nadacht.
Je hebt helemaal gelijk dat alarm is een extraatje.
Maar als ineens ook alle verlichting aangaat hebben ze denk ik niet het idee om rustig door te met het slopen van het dissel slot.
Er zijn heel wat studies van criminologen, ook met gesprekken met criminelen die aantonen dat verlichting niet het gewenste effect hebben. Je zorgt ervoor dat ook zei beter kunnen zien en dus sneller kunnen werken dan het donker is. Overgrote deel van diefstallen gebeurd ook overdag omdat er dan veel minder mensen thuis zijn.


Sociale controle kan wel een effect hebben en verlichting kan deze sociale controle zeker helpen. Verlichting die aanspringt gaat zeker die sociale controle de aandacht van trekken daar waar het nodig is. Echter het draait daarbij niet over de verlichting maar over de sociale controle. Dus hoeveel mensen dat op dat moment op straat zijn. Is dat zo goed als niemand, helpt verlichting de criminelen om sneller te handelen. Heb beelden gezien waar men aan de achterkant van de woning de schrikverlichting aan sprong en de inbrekers deze gewoon richtte naar daar waar ze aan het werk waren omdat dit sneller ging. In een straat waar nauwelijks beweging is, gaat dergelijke verlichting dus niet helpen. Daar waar bijna permanent beweging is, wel.


Kortom, eerst eens evalueren hoe groot de sociale controle is waar je woont gedurende de nacht voor dat je verlichting als toegevoegde waarde ziet. En er zijn niet zoveel locaties waar dat eigenlijk is. Uit gegevens van sensor gestuurde straatverlichting hebben we geleerd dat minder dan 20% van de donkere uren er eigenlijk beweging is in straten van residentiële wijken en dat is dan vooral in de vooravond of de ochtend.

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal