Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vragen van vouwwagen newbie :-)  (gelezen 1052 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

semo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Nog geen :-)
Vragen van vouwwagen newbie :-)
« Gepost op: juni 01, 2022, 03:17:18 pm »

Hallo,

ik ben hier nieuw en ben blij dit forum te hebben ontdekt - wat een schat aan informatie! Ik heb me al zo goed mogelijk proberen in te lezen, maar had graag nog feedback gekregen van ervaringsdeskundigen.

Wat achtergrond info: gezin van 4, waaronder 3 kinderen van net 4 en 6. Vroeger (voor de kinderen geboren zijn) vrij vaak gekampeerd, maar dan vooral in trektochmodus (lees: zo licht mogelijke tent want moet mee in de rugzak).
De kampeermicrobe is wel aan het kriebelen, maar noden zijn wel wat veranderd, en ik denk dat een vouwwagen voor ons een goede oplossing zou kunnen zijn.

Wat zoeken we?
-vouwwagen voor 2 a 4 personen. Kinderen zullen dit jaar nog bij ons in de buurt willen slapen, maar binnen een jaar of twee vermoedelijk graag eigen tentje hebben
-snel op te zetten en terug in te vouwen
-graag met keuken (verplaatsbare bak op dissel lijkt me prima)
-liefst mogelijkheid om fietsen mee te nemen (voorkeur voor extra trekhaak ipv imperiaal; al weet ik dat je moet opletten voor kogeldruk)
-toch heel graag een tentgevoel (dus genre Holtkamper, 3dog, Campooz, Aart Kok,...)

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

We zouden graag beginnen met een occasie model, moest het toch tegenvallen kunnen we verkopen zonder al te veel verlies. Huren zie ik minder goed zitten, omdat we in België wonen en het aanbod hier heel laag is (toch iets waar onze Noorderburen veel beter in zijn :-) ).
Budget ligt niet echt vast, rond de 4000 euro, minder mag altijd, meer kan ook als de meerwaarde/herverkoopwaarde in orde blijft.  (vorig jaar 900€ betaald voor een weekje chalet op een camping; vouwwagen huren kost ook rap enkele 100€ per week...)

Ik had bijvoorbeeld deze op MP gespot: https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1847526903-holtkamper-cocoon-xl-greenbox-keuken-kidsroom?correlationId=c72703db-c65d-4d2a-bffb-dd20ddc21e1a
Lijkt te voldoen aan onze criteria, is er iets waar ik nog op moet letten? (staat tentdoek? banden?)   Prijs correct?

Alle feedback wordt heel erg geapprecieerd!
Gelogd

Luuk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 30
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok River Lodge Livingstone
Re: Vragen van vouwwagen newbie :-)
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2022, 03:47:46 pm »

Ik heb zelf ook gezocht naar een vouwwagen (nog niet zo lang geleden). Misschien zijn dit ook nog wat zaken waar je rekening mee kan houden:

  • Snel opzetten van alleen de basis is niet voldoende, hoelang ben je bezig met 'randzaken' (voortent/luifels/keukentje/inrichten? Dit bepaalde mede hoe snel je echt klaar bent
  • Een disselkeuken + fietsen op de dissel kan niet, dat is teveel. En fietsen achterop zou ik voorzichtig mee zijn. Je wil namelijk zo min mogelijk gewicht achterop, in ieder geval niet meer dan noodzakelijk voor een fatsoenlijke kogeldruk ivm gevaar slingeren.
  • Ik vind een vaste keuken waar alles op zijn plek ligt ideaal. Daar hebben we geen werk meer aan
  • Check of je de laadruimte voldoende vind
  • Liefst wil je een wagen met weinig 'staweken', de leeftijd is, over het algemeen, van iets minder groot belang.

Succes met je zoektocht. Momenteel zijn de populaire wagens op de 2dehands markt ook stevig aan de prijs.
Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Vragen van vouwwagen newbie :-)
« Reactie #2 Gepost op: juni 01, 2022, 07:29:16 pm »

Ik sluit me aan bij Luuk, zeker wat betreft de snelheid. Wij hebben (nu nog) een 'bouw'wagen, met veel stokken in de voortent. Maar nadat we hem een paar keer opgezet hebben, gaat dat eigenlijk best snel. Ervaring doet daarbij een hoop. Maar een nadeel van onze huidige symmetrische vouwwagen is alle 'zooi' die tussen de banken ligt en die dus allemaal een andere plek moeten krijgen. Het inrichten dus! Vandaar dat wij nu een vouwwagen hebben gekocht waarbij de bagage onder één van de bedden kan blijven liggen. Ik verwacht dat dit een hoop tijdwinst oplevert. En dat het opzetten zelf met een 1-2-3 systeem sneller gaat dan met een losse voortent met veel stokken, ligt ook voor de hand.

Wij hebben nu een Trigano Odyssee gekocht, die heeft het 1-2-3 systeem zodat je snel 2 slaapcabines en een voortent hebt. Maar er zijn er meer van dit type, zoals de CombiCamp Flexi, Jamet Jametic en... nou ja: ga zo maar door. Wij gebruiken onze voortent over het algemeen veel, dus voor ons het het belangrijk dat die er gewoon aan vast zit en vlot staat.
Maar misschien kampeer je wel liever onder een luifel. Dan zou je ook voor een asymmetrische klapper kunnen kijken. Zoals inderdaad Holtkamper, de meeste andere CombiCamps. Dan heb als je hem openklapt één slaapcabine en een (kleine) wagentent. Wil je meer ruimte, dan kun je er een luifel en / of voortent aan vastknopen. En je kunt er vaak aan de achterkant of zijkant een extra slaaptentje aan maken. Ga je voor een Campooz dan kun je zelfs een slaaptentje kopen die je naar keuze aan de vouwwagen vastzet (fijn voor jongere kinderen) of zelfstandig opzet als losse tent (leuk als ze ouder zijn.)

Er is veel keuze!
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 140
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp
Re: Vragen van vouwwagen newbie :-)
« Reactie #3 Gepost op: juli 14, 2022, 11:50:47 pm »

Zit er misschien een typo in je eerste post? 2 kinderen ipv 3? Maakt wel wat verschil uit bij de zoektocht.

Ik zou je kinderen niet te snel de tent uitschoppen. Als je nu een vouwwagen koopt die groot genoeg is voor 4, zal hij dat over een paar jaar nog steeds zijn, dan vermoed ik dat je het alleen maar moeilijk maakt als je dan nog losse tentjes mee moet nemen.

Wij zijn, met ons vijven, erg tevreden met onze Combi-Camp Flexi (~= Trigano Odysee). Je hebt supersnel de slaapcabines en voortent staan. Alleen de keuken is wat onhandig. Aart Kok heeft er ook een variant van, die misschien esthetisch iets meer past als je het hebt over "tentgevoel".

De fietsen achterop de vouwwagen lijkt mij een gevaarlijk plan. Die dingen kan je beter op de dissel zetten. Een hoge kogeldruk is lang niet zo'n groot probleem als te veel massa achter de as.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal