Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Voorruit vervangen auto, milieustickers?  (gelezen 1046 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Gepost op: augustus 06, 2022, 07:30:04 pm »

Op de terug reis vanuit Frankrijk ketste er een steen tegen  onze voorruit met als gevolg een barst erin. Volgende week komt er een nieuw ruit in.
Maar wat ik me afvraag,  wij hebben een Franse en Duitse milieusticker er op zitten,  deze zijn er niet af te halen in 1 geheel.  Weet iemand of ik ze aan de hand van bv en factuur nogmaals kan aanvragen kosteloos?

Als het niet lukt is het ook geen ramp,  kost niet zo heel veel,  maar misschien heeft iemand hier zoiets al wel geprobeerd?
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 409
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2022, 07:32:32 pm »

Ik heb in Frankrijk een keer mijn voorruit laten vervangen vanwege een barst. Ze hebben toen de milieusticker overgezet op mijn nieuwe ruit. Als dat niet lukt dan nieuwe bestellen helaas.
Gelogd

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2022, 08:28:03 pm »

Wij kregen de sticker uit Zwitserland vroeger wel los met een haarfön.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 06, 2022, 10:31:48 pm »

Voor Frankrijk had ik mijn stikker op een stukje raamfolie geplakt (van dat spul wat je op badkamerramen plakt zodat de hele buurt je blote lus niet ziet) als ik dan in Frankrijk was ‘plakte’ ik hem op de voorruit. Dan rijd je niet de hele jaar rond met een stikkercircus op je voorruit (want Duitsland heeft het ook) en je zit ook nog eens gedekt bij een nieuwe ruit.

Overigens doe ik dat niet bij tolstikkers die gaan gewoon vast op de ruit en na verlopen te zijn peuter ik ze eraf.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 06, 2022, 11:15:45 pm »

Die krijg je niet los. Al twee keer een ruit moeten vervangen met een Duitse sticker. Er was een heel omslachtige procedure om een vervangende te krijgen, maar sneller en goedkoper is het om een nieuwe te bestellen.
Gelogd

skidak

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: Camplet Concorde 2006
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2022, 11:40:06 pm »

Die krijg je helaas niet meer in 1 stuk van je voorruit.
Ik heb daarom deze besteld
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=milieusticker+folie
Zowel voor het Duitse als het Franse vignet.
Je plakt je vignet op deze statische folie.
Statische folie hecht door statische lading aan ramen en heeft daarom geen eigen kleeflaagje aan de achterzijde.
Hierdoor kun je het folie keer op keer opnieuw aanbrengen.
Je kan hiermee dus je vignet steeds "opplakken" als je ze nodig hebt en verwijderen als weer in Nederland bent. ;-)

Je kan bij die aanbieder ook je vignetten kopen maar dan ben je wel een stuk duurder uit....
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2022, 11:48:16 pm door skidak »
Gelogd
2016-2022 Jamet Louisiana 1997
2023-> Camplet Concorde 2006

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 07, 2022, 10:11:32 am »

Dank voor jullie reacties.

@skidak, thanks voor de tip! Dit lijkt me inderdaad wel wat.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 07, 2022, 11:38:34 am »

Voor Frankrijk had ik mijn stikker op een stukje raamfolie geplakt (van dat spul wat je op badkamerramen plakt zodat de hele buurt je blote lus niet ziet) als ik dan in Frankrijk was ‘plakte’ ik hem op de voorruit. Dan rijd je niet de hele jaar rond met een stikkercircus op je voorruit (want Duitsland heeft het ook) en je zit ook nog eens gedekt bij een nieuwe ruit.

Overigens doe ik dat niet bij tolstikkers die gaan gewoon vast op de ruit en na verlopen te zijn peuter ik ze eraf.
slim idee van die raamfolie. Helaas zit onze Umwelt sticker al op de voorruit. Al heb ik die al jaren in het dashboard kastje gehad omdat deze nog niet nodig was.  Toll stickers hebben wij alleen nodig voor Oostenrijk. die regel ik digitaal en dus geen sticker nodig, gaat op kenteken. In Hongarije ook.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

josovich

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Jamet Air 2022
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 07, 2022, 01:14:40 pm »

Laatste keer in Duitsland heb ik die sticker gewoon op mijn dashboard gelegd ipv opgepakt.
Moet zeggen dat ik toen ook maar een uurtje in zo'n zone heb gestaan
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 08, 2022, 06:19:50 am »

Laatste keer in Duitsland heb ik die sticker gewoon op mijn dashboard gelegd ipv opgepakt.
Moet zeggen dat ik toen ook maar een uurtje in zo'n zone heb gestaan
Het is alleen niet toegestaan. moet vast op de voorruit zitten. En als ze camera's gebruiken is de kans groter dat de sticker niet, of niet goed wordt gelezen en heb je alsnog een prent als je thuis komt. Mocht je worden aangehouden, zal het aan de agent in kwestie liggen wat er gaat gebeuren. Ik heb geen zin in gezeur omdat ik geen sticker op het voorruit wil plakken. Zit bij ons lekker laag in een hoekje waar we er geen last van hebben.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 08, 2022, 09:05:20 am »

Gaan die camera's niet werken op nummerplaatherkenning? Ze hebben toch een databank waar die inzitten en kunnen de nummerplaatherkenning makkelijk linken daarmee.


Ik vermoed dat dit in Frankrijk het geval is. Niet veel auto's gezien waar de sticker nog op de ruit hangt. Ik had een nieuwe wagen en de sticker kon niet tijdig geleverd worden en dan krijg je een mail die je in de auto mag leggen in geval van controle kan laten zien, maar moet je u verder geen zorgen maken, daarom ook dat ik zeker in Frankrijk vermoed dat de controle vooral gebeurd op basis van nummerplaatherkenning en minder op basis van de sticker registreren. Lijkt me veel complexer en een namaakstikker zal minder makkelijk gedetecteerd worden dan nummerplaatherkenning afgaan.

Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 08, 2022, 01:35:32 pm »

+1 voor de folie voor de milieustickers! Dat werkt prima en is (bijna) onzichtbaar.
Vignetten zijn vaak niet op kenteken en plak ik wel vast om gezeur (over mogelijke doorverkoop) te voorkomen. Dit jaar voor het eerst digitale Vignetten gebruikt, dat is nog makkelijker. :)57]

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Voorruit vervangen auto, milieustickers?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 08, 2022, 02:05:00 pm »

Deze van Frankrijk staat het kenteken op het vignet en in de QR code vermeld. Ik vermoed dat gezien de gang van zaken deze wel degelijk op kenteken wordt afgechecket. Vandaar ook dat mijn vignet te laat geleverd werd en ik een mail kreeg dat ik gewoon kon rijden vanaf ontvangst die mail en ter controle een bewijsje van de mail in de auto kon leggen wanneer daar naar gevraagd werd.
Rond Grenoble is deze nodig, geen bericht of boete ontvangen dat ik niet in orde zou geweest zijn dus vermoedelijk op basis van kenteken gewoon aanvaard.

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal