Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?  (gelezen 4309 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danielle123

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Gepost op: november 02, 2022, 10:19:03 am »

Hallo!

Na een toffe kampeervakantie deze zomer weten we het zeker, wij willen ook een vouwwagen.  :J We zijn met z'n 4en, twee kinderen van 4 en 2 (en daar blijft het bij  :#).
 
De afgelopen tijd hebben we Marktplaats in de gaten gehouden en veeeeeel informatie gelezen. We zijn erg gecharmeerd van de Holtkampers, de stijl spreekt ons aan en de goede kwaliteit is een pluspunt. Maar met ons budget (tot €6000, liefst minder) komen we uit bij oudere modellen, 2003-2005. Voor hetzelfde bedrag zien we ook 10 jaar jongere vouwwagens van Trigano/Jamet/Tago/Cabanon staan. Wat is dan de slimmere keuze?

Ik snap dat gebruik en onderhoud veel uitmaakt natuurlijk. Maar kan een goed onderhouden HK van 20 jaar oud zó nog 5-10 jaar mee of is er grote kans dat het na 2/3 jaar wel klaar is, en kunnen we qua levensduur beter kijken naar nieuwere modellen van één van de andere merken? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! :)
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #1 Gepost op: november 03, 2022, 02:38:07 pm »

Ik heb zelf.geen ervaring met ouder Holtkampers. Veel mensen zijn tevreden en tegelijkertijd,  bij oudere wagens lees je ook regelmatig echte ouderdomskwalen zoals schimmel in het doek.  Het dikke doek op de naden wordt best.vaak genoemd.

Wie goed oplet moet echter met geduld zeker een mooie wagen kunnen vinden.

Een echte jonge trigano, of Cabanon is waarschijnlijk een wagen waar je zeker plezier aan zal beleven en waar je dat.iets minder tegen zal komen.  Onder aan de.streep valt komt het bij iedere wagen toch uit op hoe is deze gebruikt en hoe zuinig was de.eigenaar. 

 Maar toevallig zag ik deze https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/tenten/m1903152345-smitveld-ruebist-vouwwagen wat dacht je daarvan?  Ook een wat oudere wagen, maar kost ook niet de hoofdprijs, kwaliteit doet zeker niet onder voor Holtkamper  maar wel iets ander concept.  Als starter zou ik hier wel heel blij van worden. Paar jaar gebruiken dan weet je wat je echt wel en niet wil en dan verder kijken... afgaande op de plaatjes moet deze wagen dat zeker wel kunnen.

Succes!
« Laatst bewerkt op: november 03, 2022, 02:41:23 pm door poldertoerist »
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2022, 01:11:23 am »

Zou ik ook voor gaan om te proberen of dit iets is voor jullie. Smitveld bouwt sterke en mooie ontwerpen, en voor die prijs hoef je het niet te laten. Je kunt altijd een forumlid vragen om mee te kijken, wie weet is er een lid in de buurt die wel even tijd en zin heeft.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Danielle123

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2022, 10:30:23 am »

Bedankt voor het meedenken! Het toeval wil dat mijn schoonmoeder exact die vouwwagen heeft  :# Met z'n 2en + hond vonden we die prima, maar met twee kinderen lijkt dat me toch wel krap? We houden ook wel van net ietsje meer luxe hoor, wat meer binnenruimte, echt slaapcompartiment voor de kinderen, keuken erbij.

Heeft leeftijd veel invloed op schimmel, ik dacht dat dat vooral onderhoud was? Als wij eentje zonder schimmel kopen en zelf zorgvuldig zijn, is het risico dan alsnog groter dan met een nieuwere?

We hebben bijv. deze 2 gezien:
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1903717106-complete-holtkamper-flyer-expedition-membrane-2003
https://www.marktplaats.nl/v/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1903144081-jamet-dakota-2013
Zelfde prijsklasse, 10 jaar verschil. De Flyer spreekt ons wel meer aan.

Hoe kwetsbaar is de kar zelf eigenlijk? Stel dat we, bij die Flyer, na 3 jaar een nieuwe tent erop moeten zetten, kunnen we er dan weer jaren mee door of wordt de kar dan te slecht?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2022, 11:32:25 am »

Onderhoud is zeker het belangrijkste en dat geld zowel voor de tent als voor de wagen. Als die wagen goed onderhouden is, moet het zeker mogelijk zijn met een nieuwe tent nog jaren voor te kunnen. Alleen is de Flyer dacht ik wel een model dat al redelijk lang niet meer gemaakt wordt en dus mogelijk de kans klein is dat daar nog tenten voor te vinden zijn, tenzij je ze zelf op maat laat maken wat vermoedelijk ook een dure tent zal worden.


Zou zeker eens naar de twee wagens gaan kijken en vooral in welke staat ze nog zijn. En dan deze in de beste staat nemen. Of als de staat nog meer dan behoorlijk is en je hebt de voorkeur voor de Flyer eerder kiezen voor de wagen die je het meest aan staat, zeker als de staat tussen de twee wagens vergelijkbaar is.
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 377
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2022, 02:40:32 pm »

Wij stonden voor dezelfde keuze, ook met jong gezin.
Ons budget was iets hoger, maar je blijft dezelfde spagaat houden: 2e hands HK of nieuwe Trigano of Raclet in zelfde prijsklasse.

Belangrijk is ook dat je kijkt naar je eisen en dan de varianten daarvan bekijkt:
Vaste keuken, losse keuken, keuken onderweg te gebruiken
In je eentje op te zetten? (De ander past op de kinderen , na een lange reis willen die namelijk even rauzen)
Ruimte slaap, ruimte binnen met kuip. Opbergruimte onderweg/ingeklapt: speelgoed en kinderzooi

Wij zijn uiteindelijk voor 10jaar oude HK gegaan, gezien de nieuwe HK variant eigenlijk nog steeds dezelfde materialen en eigenschappen heeft. Onze tweede keus die we al bijna op offerte hadden staan: nieuwe raclet Panama up met boog.

We hebben twee advertenties van MP bekeken voor de HK. De eerste was kwaliteit doek niet OK, oa verkleurd en groene vlekken. De tweede was zo goed onderhouden en kwaliteit dat we even moesten knipperen om te beseffen of hij wel echt 10 jaar oud was en niet 2jaar. Die is het dus ook geworden.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2022, 04:17:52 pm »

Bekende situatie. Wel heel leuk.

Wij zijn begonnen met een tweedehands Jamet Jametic van 1200,-, ook met z'n 4en. We wisten ook nog niet zeker hoe ons een VW zou bevallen. We wilden wel een makkelijk opzetbare om ook weekendjes weg te kunnen en de Jamet voldeed daar prima aan. Maar na de komst van de 3de wilden we meer binnenruimte (dachten we), dus we zijn toen overgestapt op een Jametic Panorama. Nog steeds fijn, maar kostte wel net meer gedoe om op te zetten en we bleken de binnenruimte eigelijk bijna niet te gebruiken.

Wel zijn er er in die jaren achter gekomen wat we fijn en belangrijk vonden aan een wagen (vast keuken, snel opzetten, vast kuipgrondzeil, gemiddeld hoeveelheid binnenruimte, grote luifel). Door een meevaller zijn we overgestapt op een tweedehands HK Kyte. Maar jaren geleden had ik mezelf voor gek verklaard om dit geld voor een kampeermiddel uit te geven, maar heb er geen moment spijt van gehad.

De kwaliteit is wel echt beter bij de HK dan bij Jamet (naden, ritsen, etc.). Onderhoud en aantal kampeerweken is bij een wagen belangrijker dan leeftijd. Schimmel ontstaat volgens mij alleen door vocht en niet door leeftijd, dus als een eigenaar er altijd zorgvuldig mee om is gegaan en zit nog geen schimmel in, dan een verwaarloosbaar risico.

Succes!
Gelogd

Danielle123

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #7 Gepost op: november 06, 2022, 10:26:28 am »

We gaan binnenkort in elk geval kijken bij de Flyer, dan kunnen we hem in het echt bewonderen. Ik ben benieuwd! Als we twijfelen aan de conditie blijft hij staan, we hebben alle tijd. Alleen geen geduld.  :#
Snel opzetten is voor ons wel een belangrijke eis, dus ik denk dat alle Jamets zonder 123-systeem afvallen.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #8 Gepost op: november 06, 2022, 11:40:41 am »

let op:
De Jamets klappen snel maar daarbij krijg je nog een zal haringen die de grond in moeten  :P
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #9 Gepost op: november 06, 2022, 12:38:32 pm »

Hoort wat mij betreft bij het kampeergevoel. Ik vind het zelf heerlijk om een tent goed strak neer te zetten met haringen. Een dag later kijk ik altijd nog of het net weer even wat netter kan.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #10 Gepost op: november 06, 2022, 02:48:15 pm »

dat kampeergevoel kan zomaar op werk lijken met teveel haringen  :#
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #11 Gepost op: november 06, 2022, 04:13:48 pm »

dat kampeergevoel kan zomaar op werk lijken met teveel haringen  :#
Dan is een caravan met mover wellicht een beter kampeermiddel. :#
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #12 Gepost op: november 06, 2022, 07:13:01 pm »

ik heb men haringen liever met een uitje  :J
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 377
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #13 Gepost op: november 06, 2022, 07:35:32 pm »

T ontspoort ook weer lekker snel hè :)23]

Haringen inslaan als werk: dan moet je gaan werken op een tenten showroom

Haringen met een uitje. Ja, gaat af van de leuke dingen.

Maar toch even weer terug op t spoor: het minimum aantal haringen per klapkar voordat je veilig en comfortabel een nacht kunt doorbrengen verschilt enorm ja. En er zijn er die ook bijna zonder haringen kunnen staan (bij weinig wind)

Een Kyte met kindertent M kan je met 4 haringen (2 luifel + 2 kindertent) al mee staan
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Enthousiaste beginners - oude Holtkamper of jonge Trigano/Jamet?
« Reactie #14 Gepost op: november 06, 2022, 08:39:09 pm »

Verschilt zeker per wagen, maar zoveel werk is het ook niet (afhankelijk van hoe gevoelig je bent voor een strakke tent).

En om een paar haringen nou een hele categorie wagens mee uit te sluiten lijkt me zonde.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal