Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Welke trekauto?  (gelezen 5857 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Welke trekauto?
« Gepost op: november 04, 2010, 07:45:18 am »

Hoi allemaal,
Ik wil over enige tijd een vouwwagen kopen. Ik moet dan ook een andere auto kopen. Heb nu een Toyota Aygo. Ik wil dan ook een auto met een A-label, net als nu. Ik heb 3 auto's als mogelijkheid op het oog. De Skoda Fabia Combi 1,2 Greenline, de Seat Ibiza ST 1,2 TDI Ecomotive of de Fiat Punto Evo 1.3 Multijet. Alle 3 zijn diesels en met 5 deuren. Wij zijn met 2 personen. Ik kijk nogal eens op de trekautosite. Dat gaat alleen maar over het trekken van caravans.
De 3 auto's kunnen alle 3 geremd tot 1000 kg trekken.
Mijn vragen zijn nu:
Kan één van deze auto's voldoen voor een vouwwagen. Hoeveel gewicht zou een vouwwagen voor 2 personen maximaal kunnen hebben, als ik modaal wil kamperen.
Wat is de maximale helling die een combinatie kan doen? Je komt nogal eens een steile berg tegen onderweg en ik wil geen onplezierige verrassingen.

Vriendelijke groeten,
Hans

Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #1 Gepost op: november 04, 2010, 10:04:23 am »

Het is allemaal net aan, een vouwwagen op zich weegt beladen tussen de 500 en 650 kg. Als ik kijk naar de specs zeg ik krap aan  75pk en 180nm is niet ruimschoots. Wij rijden een Opel Zafira 1.8 met een Combi Camp en deze heeft bij berg ritten wel af en toe moeilijk. Deze heeft 115 pk en 170 nm.  Vouwwagen weegt  450 kg en met bagage en fietsen er op ongeveer 650 kg. Kijk goedkoop rijden geeft met trekken wel minder comfort denk ik. En zuinig rijden valt dan weg.
Persoonlijk heb ik liever wat vermogen over dan dat ik wat tekort kom.
Henk
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Welke trekauto?
« Reactie #2 Gepost op: november 04, 2010, 10:50:31 am »

Wat is krap. Er zijn tamelijk strikte normen voor het maximale trekgewicht van een auto. (3 keer vanuit stilstand wegrijden op een helling van 12% op 1000 m hoogte) Reken erop dat dat wel op het randje is (versleten banden, stinkende koppeling etc.). Op een goede kaart kan je dat allemaal zien. Bedenk je wel dat je lang niet altijd met je kar zult rijden, maar somige campings liggen aan tamelijk steile wegen.

Maar de meeste klappers mogen maximaal 750 of (de franse) 650 kg wegen: in alle 3 de gevallen best veel marge.

Zuinig rijden heeft een prijs met vakantie. Het is aan jou om te overwegen of je dat er voor overhebt. Technisch lijkt het geen probleem, zolang je maar NIET het nieuwe rijden bezigt, maar wat meer toeren maken en lekker doortrekken.

Ik denk dat alle wagens prima voldoen, maar reken met de vouwwagen niet op zuinig rijden!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

GranaDavey

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #3 Gepost op: november 04, 2010, 11:45:16 am »

Iets meer vermogen in de bergen is inderdaad nooit weg, en gebruik maken van het toerengebied van de motor.

Waar ik ook op zou letten is onderhoudskosten/problemen, bijvoorbeeld via de autoweek site, bij reviews. Dan heb je reviews van eigenaren die uitleggen hoe het bevalt, en wat eventuele problemen zijn geweest.

Succes met de keuze !  :)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke trekauto?
« Reactie #4 Gepost op: november 04, 2010, 12:33:22 pm »

Het is allemaal net aan, een vouwwagen op zich weegt beladen tussen de 500 en 650 kg. Als ik kijk naar de specs zeg ik krap aan  75pk en 180nm is niet ruimschoots. Wij rijden een Opel Zafira 1.8 met een Combi Camp en deze heeft bij berg ritten wel af en toe moeilijk. Deze heeft 115 pk en 170 nm.  Vouwwagen weegt  450 kg en met bagage en fietsen er op ongeveer 650 kg. Kijk goedkoop rijden geeft met trekken wel minder comfort denk ik. En zuinig rijden valt dan weg.
Persoonlijk heb ik liever wat vermogen over dan dat ik wat tekort kom.
Henk
Een Zafira weegt natuurlijk wel fors meer dan bijv. een Fabia. Die levert met 1,2 motor zo'n 75 pk en rond de 175 tot 180 Nm. Zou moeten kunnen lijkt me. Onze Roomster van 85 pk en iets van 135 Nm redt zich ook wel met de vw. Al moeten we wel in de bergen veel schakelen. En je mag toch geen 120, dus lekker een lagere versnelling nemen. En voor die paar km met vakantie ga je toch niet een dikke auto aanschaffen?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Re:Welke trekauto?
« Reactie #5 Gepost op: november 04, 2010, 12:37:21 pm »

Dat dacht ik ook. Wij hebben dit jaar met de Aygo in Tsjechie en Slowakije (met 2 fietsen achterop) ook stapvoets de passen moeten nemen. Langzaam aan rijden vind ik niet bezwaarlijk en zeker niet in de vakantie. En het hele jaar een grote dure auto voor een paar weken kamperen, daar heb ik grote moeite mee. In ieder geval allemaal bedankt ik ben een stuk verder gekomen. Zeker ook na het lezen van de reacties op de Kia Picanto.
Als ik een Combi auto heb dan kan veel bagage in de auto en hoeft de kar niet veel meer te wegen dan het lege gewicht, veronderstel ik. Wij nemen ook geen zakken aardappels mee.

Vriendelijke groeten en bedankt
Hans
Gelogd

Leonard

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #6 Gepost op: november 04, 2010, 12:41:03 pm »

Hallo,kijk is op caravantrekker.nl vul daar bagagewagen in (max 750kg)
Mijn fabia ll Combi 1.2 TSI (dsg7) krijgt alle 5 sterren.

Gr, Leonard.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke trekauto?
« Reactie #7 Gepost op: november 04, 2010, 06:21:13 pm »

Hallo,kijk is op caravantrekker.nl vul daar bagagewagen in (max 750kg)
Mijn fabia ll Combi 1.2 TSI (dsg7) krijgt alle 5 sterren.

Gr, Leonard.
Die is wel 105 pk toch?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Leonard

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #8 Gepost op: november 04, 2010, 10:47:29 pm »

Ja dat klopt die is 105 PK.
Maar de dieselversie zal ook sterk genoeg zijn voor een vouwwagen plus belading.
Gelogd

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Re:Welke trekauto?
« Reactie #9 Gepost op: november 05, 2010, 02:13:58 pm »

Bedankt voor de tip.
Nu is het me helemaal duidelijk.

Vriendelijke groeten,
Hans
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Welke trekauto?
« Reactie #10 Gepost op: november 05, 2010, 02:38:47 pm »

Bedankt voor de tip.
Nu is het me helemaal duidelijk.

Vriendelijke groeten,
Hans
Misschien even een proefrit aanvragen?
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

primaxyes

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #11 Gepost op: december 05, 2010, 07:25:27 pm »

Ik rijd in een Daihatsu Cuore, die mag eigenlijk maar 450 geremd trekken, toch trek ik soms dingen die daar ver over heen gaan, voor korte afstanden vind ik dat niet zon kwalijke zaak, en hij heeft er geen enkele moeite mee, en toch heeft die maar 40 pk ofzo, een klein 1.0 motortje.
Ik zeg niet dat het goed zal zijn voor door de bergen te crossen, maar mijn ervaring leert me dat het per auto verscheelt wat je er 'comfortabe' kan en mag achterhangen ;)
Gelogd

Henk1973

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #12 Gepost op: december 05, 2010, 07:34:39 pm »

Toch maar even opgezocht:
Voertuigreglement.

Artikel 5.18.18a
lid 2. De massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b. de laagste waarde van:
1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa van het trekkende voertuig,
2°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in bedrijfsklare toestand.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 750 kg./i]

Met andere woorden, mijn eerste aanname klopt niet. Ik ben er (ook voor mijzelf) altijd van uit gegaan dat de werkelijke wereld de waarheid is. Echter de overheid gaat uit van een mogelijke wereld. Het mag dus niet.
Het gaat om het maximum.
Gelogd

Henk1973

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #13 Gepost op: december 05, 2010, 07:41:58 pm »

En nog wat verder: Er is jurispurdentie dat er gewogen dient te worden door de politie om het te controleren. Het is ook bij het OM niet duidelijk of het nu wel of niet mag (je krijgt een boete, als je protesteert, dan wordt die weer ongedaan gemaakt...).

Het wordt toch nog ingewikkeld...

Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Welke trekauto?
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2010, 06:03:34 am »

niet ingewikkeld, je houd je gewoon aan wat er in je kenteken staat, en dat is duidelijk genoeg.
ze zullen er vast een veilige reden voor hebben.
in nederland kun je heel wat trekken, maar zodra je omhoog of omlaag moet wordt het een heel ander verhaal, niet alleen motorisch maar ook je remmen moeten het allemaal kunnen bolwerken.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal