Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Mag ik mijn vouwwagen trekken?  (gelezen 11286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

primaxyes

  • Gast
Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Gepost op: december 04, 2010, 06:01:46 pm »

Hee,
Ik ben nieuw op dit forum, ik zal ff gelijk zeggen wat de vraag is.
Ik ga dit jaar op vakantie met men 'mooie' vw , maar aangezien ik een Kei-car heb, is men vraag of ik hem wel mag trekken.
Mijn auto mag maximaal 450 kilo geremt trekken (nu dat je onder de tafel vandaan kruipt al huilend van het lachen), is mijn vraag mag ik dan mijn vouwwagen trekken, want op het keuringslabel van mijn vouwwagen staat, 300 tot 750 kilo.
Betekend dit gewoon dat het ledig gewicht 300 is het het maximaal te beladen 750 kilo is?

Mvg,
paul
« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 09:23:37 pm door primaxyes »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.265
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #1 Gepost op: december 04, 2010, 06:40:54 pm »

Al zou het mogen ik weet niet of je dit moet willen.
Ja zou bang worden voor elke heuvel die je tegen komt volgens mij.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Henk1973

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #2 Gepost op: december 04, 2010, 07:53:23 pm »

Voor zover ik weet mag je dan 450 kilo trekken. Het gaat om het totale gewicht die je WERKELIJK bij je hebt in de aanhangwagen. Let er wel op dat het vermelde ledig gewicht met wat extra's, of doek of iets dergelijks al snel tegen de 450 zal lopen. Even nawegen lijkt mij.
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #3 Gepost op: december 05, 2010, 09:39:24 am »

ik denk dat je een vouwwagen mag trekken, maar niet 1 die tot 750 kilo beladen mag worden.

dit mag niet, en je wil dat niet.
wat voor auto heb je eigenlijk?
als vouwwagen kamperen het echt voor je is ?
ga dan kijken voor een andere auto,of kijk of je er 1 kan lenen of huren.
als het vouwwagen kamperen je bevalt kun je gaan kijken voor een betere trekauto,en die hoeft echt niet groter of duur te zijn.
 I:

« Laatst bewerkt op: december 05, 2010, 09:42:08 am door marcel.s »
Gelogd

GranaDavey

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #4 Gepost op: december 05, 2010, 01:02:32 pm »

Nee, mag niet.
Je max toelaat bare gewicht van de vouwwagen, is hoger dan dat je auto mag trekken.
Of ie nu vol of leeg is, maakt niet uit. Het mag niet.

 
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #5 Gepost op: december 05, 2010, 05:23:24 pm »

Het trekken zelf is niet zon probleem, het Is een 1999 daihatsu Cuore, hoewel het maar een 1 liter motor is, leverd dat kwa vermogen met trekken van aanhangers niet echt een probleem, ik heb er laatst nog een uitvouwbaarlichtaggregaat achter gehad hangen bij men werk, en daar had die geen enkele moeite mee, en die zitten al snel rond de 900 kilo (ja ik weet het, dat is het dubbelle toelaatbare gewicht) maar het was maar voor een kort stukje. Ik heb laatst met een gewone aanhanger (tot 750 te laden) gereden, met een grote atlas copco compressor erin, en dit leverde ook geen enkel probleem op, dus kwa willen is het niet zon probleem. Het ging mij meer om of et mag ofniet ;) Weet iemand naar wat voor vouwwagen ik dan moet kijken, want wij zelf mijn ouders haden vroeger een alpen kreuzer (uit '92), dus ik vind het vouwwageneren toch net wat leuker dan in een huisje zitten of met losse tentjes gaan klote.
Dank voor de reacties!
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #6 Gepost op: december 05, 2010, 09:08:16 pm »

Er zijn enkele type camp-lets (Apollo en Concorde) die een eigen gewicht hebben van 250 kg en een laadvermogen van 200 kg, dus totaal 450 kg. Dit mag je dus trekken, mits je een geremde uitvoering neemt. Dit zijn zover mij bekend de lichtste vouwwagens.
Gelogd

Henk1973

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #7 Gepost op: december 05, 2010, 09:18:40 pm »

Toch maar even opgezocht:
Voertuigreglement.

Artikel 5.18.18a
lid 2. De massa van aanhangwagens zonder een bedrijfsremsysteem achter personenauto's mag niet meer bedragen dan:
a. in het kentekenregister of op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld, hetzij
b. de laagste waarde van:
1°. de door de fabrikant bepaalde technisch toelaatbare getrokken maximum massa van het trekkende voertuig,
2°. de helft van de massa van het trekkende voertuig in bedrijfsklare toestand.
In elk geval mag de massa van aanhangwagens of de som van de aslasten van autonome aanhangwagens niet meer bedragen dan 750 kg./i]

Daarnaast is er jurispudentie dat het gaat om het werkelijke gewicht. Overigens worden er boetes uitgedeeld, die schijnbaar bij de rechtbank ongedaan worden gemaakt. Het is mij in ieder geval niet meer echt duidelijk wat er mag.
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #8 Gepost op: december 05, 2010, 10:23:50 pm »

@Alberik
http://link.marktplaats.nl/392919846 bedoel je zoiets?
Want opzich is het bijna hetzelfde als wat ik nu heb...dus dan vind ik het ergens vreemd hoe die dan een veel lager gewicht kan hebben... ::)
Het gewicht van 350 tot 700 kilo staat op het type plaatje dat op de dissel zit, is dit niet misschien het maximale gewicht wat de as mag hebben?
« Laatst bewerkt op: december 06, 2010, 06:42:29 pm door primaxyes »
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #9 Gepost op: december 06, 2010, 06:52:34 pm »

@Alberik
http://link.marktplaats.nl/392919846 bedoel je zoiets?
Want opzich is het bijna hetzelfde als wat ik nu heb...dus dan vind ik het ergens vreemd hoe die dan een veel lager gewicht kan hebben... ::)
Het gewicht van 350 tot 700 kilo staat op het type plaatje dat op de dissel zit, is dit niet misschien het maximale gewicht wat de as mag hebben?

Het is inderdaad een camp-let Apollo wat je op marktplaats ziet. Wat ik bedoel te zeggen is dat als ik op de site van camp-let kijk, dan kom ik het maximum gewicht van 450 kg. tegen. Ik weet niet welk merk en bouwjaar je hebt, en of er een oplopprem op zit. Bij camp-let was een oplooprem jarenlang een optie waar je extra voor moest betalen. Hoe het met het typeplaatje zit weet ik verder ook niet :N
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #10 Gepost op: december 06, 2010, 07:14:16 pm »

Ik zal eens wat fotos posten.
De vouwwagen hebben we afgelopen jaar in een container gezet zodat die uit het zicht was, maar nu weer uit aant graven. Ik zal de fotos die ik er even tussen door van gemaakt heb even posten. We hebben deze een paar jaar terug eens uitgeklapt om te kijken wat voor staat die in was, en hij was in prima staat, doek was nog in goed conditie en wel, hij is na horen ook maar enkele keren gebruikt.
Sorry voor de slechte fotos, maar heb ze even snel tussendoor gemaakt, misschien kunnen jullie raden wat het mag zijn ;) (ik ben net zo beniewd)
Hij heeft een oplooprem ja.


Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #11 Gepost op: december 06, 2010, 07:25:50 pm »

plaatje zegt het Al, 700 kilo  ;)
Gelogd

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #12 Gepost op: december 06, 2010, 07:30:50 pm »

misschien een beetje off topic, maar hoe word je te trekken massa berekend? want ik mag volgens mijn papieren 400 kilo geremd trekken met een voertuig van 695 kilo. Terwijl een volkswagen polo 800 kilo geremd mag trekken, met een eigen massa van 989.
Iemand daar verstand van?
Gelogd

brambo.650

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi T&T 2017
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #13 Gepost op: december 06, 2010, 08:07:49 pm »

Ik zal eens wat fotos posten.
De vouwwagen hebben we afgelopen jaar in een container gezet zodat die uit het zicht was, maar nu weer uit aant graven. Ik zal de fotos die ik er even tussen door van gemaakt heb even posten. We hebben deze een paar jaar terug eens uitgeklapt om te kijken wat voor staat die in was, en hij was in prima staat, doek was nog in goed conditie en wel, hij is na horen ook maar enkele keren gebruikt.
Sorry voor de slechte fotos, maar heb ze even snel tussendoor gemaakt, misschien kunnen jullie raden wat het mag zijn ;) (ik ben net zo beniewd)
Hij heeft een oplooprem ja.

Volgens mij is dit een Walker Valiant. Dit is zover ik weet een dubbelklapper, maar ik kan er zo gauw geen plaatjes van vinden. Ik heb vorig jaar zo'n kar gesloopt om er een motortrailer van te maken. De bedoeling was dat er 2 motoren op konden, maar gezien het draagvermogen van de as is dit toch een probleem. Ik kwam hier tijdens de constructie achter dat het draagvermogen maar 450 kg bedroeg. Bouwjaar van mijn onderstel is 1980, dus een ouwetje. De tent was in ieder geval verrot.

Ik ben er afgelopen jaar mee naar Frankrijk geweest en dat is goed bevallen. Onlangs weer uit de schuur gehaald, om er nog verrijdbare kantelbeugels onder te maken, zodat de kar wat minder ruimte inneemt.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2010, 08:16:37 pm »

Ha, da's jeugd sentiment ;)! Dat is inderdaad een Walker Vaillant (1979/1980) en is een enkelklapper. Mijn ouders hadden er één en daar hebben we/ze 20 jaar mee gekampeerd. Ik was 8 toen het ding kwam. Toen is wel een voorliefde voor vouwwagens ontstaan.... Maar ook dat er bij mij nooit een bouwwagen zou komen :#

Groet,
Wijnand.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal