Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omlaag

Auteur Topic: Mag ik mijn vouwwagen trekken?  (gelezen 11236 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #60 Gepost op: februari 02, 2011, 09:14:14 pm »

Dat ligt aan de helling en aan de afstelling en kwaliteit van je oploopdemper. Als het goed is, zou hij niet mogen remmen, maar de praktijk is anders. Het is bij lange hellingen niet onverstandig, om af en toe je combinatie te "strekken", d.w.z. even een beetje gas bijgeven zodat de remmen los komen. In geval dat de rem toch iets aanloopt en je strekt niet op lange afdalingen, kan dit tot een klapband leiden.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #61 Gepost op: februari 02, 2011, 09:53:31 pm »

Dat ligt aan de helling en aan de afstelling en kwaliteit van je oploopdemper. Als het goed is, zou hij niet mogen remmen, maar de praktijk is anders. Het is bij lange hellingen niet onverstandig, om af en toe je combinatie te "strekken", d.w.z. even een beetje gas bijgeven zodat de remmen los komen. In geval dat de rem toch iets aanloopt en je strekt niet op lange afdalingen, kan dit tot een klapband leiden.
Denk niet dat dit logischerwijs gaat helpen. Bij een lichte helling zal de vw niet snel gaan duwen en lijkt me niets aan de hand. Maar bij steilere hellingen lijkt me dit gas geven ook niet raadzaam omdat het slechts voor een paar seconden respijt geeft. Op een steile helling geef ik niet graag gas, je vliegt vooruit. En zodra je het gas weer loslaat zal de vw weer gaan duwen en remmen. Lijkt me verstandiger om regelmatig te stoppen waar mogelijk en te controleren of alles naar behoren werkt en niet heet wordt. En goed onderhoud natuurlijk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #62 Gepost op: februari 02, 2011, 11:55:53 pm »

Ik wil het laatste toch wel even tegenspreken. Als er iets gevaarlijk is, dan is het een achterzijde die meer voorwaartse snelheid heeft cq meer kracht uitoefent dan de voorzijde. Dan krijg je onherroepelijk een schaarbeweging vanuit de achterkant.Een onbestuurbare situatie.
De oplossing daarvoor is om wat gas te geven zodat de voorkant meer snelheid heeft en dus 'in the lead' is.

Dit principe manifesteert zich ook, en daar ken ik het van, als je met een auto van een hele steile helling rijdt. In het 4x4 rijden komt dat regelmatig naar voren. De achterkant 'drukt' dan op de voorkant en krijgt de nijging er omheen te gaan, als de stuurbeweging dit toestaat. Geloof me, dat gebeurd dan ook.

Met een aanhangwagen is dit gevaar nog groter omdat er een draaipunt aanwezig is. Denk er maar even goed over na. Een klein beetje gas houden is zo gek niet.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

henrick

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: conway countryman
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #63 Gepost op: februari 03, 2011, 12:24:35 am »

jellejawa,,ik moet jou toch gelijk geven,mijns insziens valt of staat alles op de
conditie van de oploopdemper,deze werkt tenslotte volgens het principe
hoe hoger de kracht op de trekhaak des de harder de remkracht,ik rijdt zelf
regelmatig met zware last(3500 tot4500kg met be komt voor) en merk dat hoe
hoger de snelheid ligt,des te lastiger het is om te corrigeren,het lijkt mij dan ook
niet verstandig de snelheid op te voeren om de remmen te ontzien,de verdeling
van je lading speelt ook een grote rol,heb je meer gewicht aan de achterkant,dan
kan je je vouwwagen heuvel af heel moeilijk in toom houden.

zelf vind ik de stelregel" stijgen en dalen in dezelfde versnelling en snelheid" de
meest veilige manier
Gelogd

henrick

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 25
  • Merk Vouwwagen: conway countryman
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #64 Gepost op: februari 03, 2011, 12:31:08 am »

daarmee bedoel ik,als het nodig is om in z,n twee omhoog te komen,dat je dan
ook in z,n twee afdaalt 8)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #65 Gepost op: februari 03, 2011, 08:11:25 am »

Met een aanhangwagen is dit gevaar nog groter omdat er een draaipunt aanwezig is. Denk er maar even goed over na. Een klein beetje gas houden is zo gek niet.
Ik moet er niet aan denken dat ik gas moet blijven bijgeven op een steile helling en je almaar sneller naar beneden gaat om alleen de remmen van de vw te ontzien. Wat ik overigens doe is af en toe de snelheid er flink uit te halen door stevig te remmen en daarna de combinatie weer  te laten rollen in de versnelling. We hebben zelf een nieuwe vw en hebben nog geen problemen gehad op hellingen. Maar we houden wel regelmatig korte rust. Afgelopen jaar ca. 3800 km gereden met de vw, door Polen, Slowakije en Hongarije.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

primaxyes

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #66 Gepost op: februari 03, 2011, 09:51:32 pm »

Ik herinner me het nog dat toen wij naar de presseger zeej gingen dat je beter een heel eind om kunt rijden, dan want meneer DomDom zegt, want die stuurt je over een kortere route door de bergen. Gelukkig dat dit op de website vermeld werd, want die weg hebben we zonder caravan nog gereden...en zelfs zonder het mobiele rijtjeshuis kwamen we amper omhoog daar, berg af was mooi, in zen 70 in zen 1 en dan nog voor bochten bijremmen, moet der niet aan denken dat je die route met een vw of cv op moet rijden.
FYI, men pa had toendertijd een Ford Focus Ghia 1.6
Gelogd

RdB

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #67 Gepost op: maart 26, 2011, 10:49:50 pm »

Ik zal eens wat fotos posten.
De vouwwagen hebben we afgelopen jaar in een container gezet zodat die uit het zicht was, maar nu weer uit aant graven. Ik zal de fotos die ik er even tussen door van gemaakt heb even posten. We hebben deze een paar jaar terug eens uitgeklapt om te kijken wat voor staat die in was, en hij was in prima staat, doek was nog in goed conditie en wel, hij is na horen ook maar enkele keren gebruikt.
Sorry voor de slechte fotos, maar heb ze even snel tussendoor gemaakt, misschien kunnen jullie raden wat het mag zijn ;) (ik ben net zo beniewd)
Hij heeft een oplooprem ja.



Zo te lezen en te zien staat die vw daar al even. Mag je zowiezo wel nieuwe bandjes kopen, deze zullen waarschijnlijk knap vierkant zijn.....
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #68 Gepost op: maart 27, 2011, 01:03:18 pm »

OMG !!!
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Gulpje

  • Gast
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #69 Gepost op: april 20, 2011, 09:45:30 pm »

Ha, da's jeugd sentiment ;)! Dat is inderdaad een Walker Vaillant (1979/1980) en is een enkelklapper. Mijn ouders hadden er één en daar hebben we/ze 20 jaar mee gekampeerd. Ik was 8 toen het ding kwam. Toen is wel een voorliefde voor vouwwagens ontstaan.... Maar ook dat er bij mij nooit een bouwwagen zou komen :#

Groet,
Wijnand.
Bij mij idem dito! Was even aan het surfen wat mijn ouders vroeger hadden. Ook een valiant dus. Was toen een echte mooie, gelikte wagen. Jeugdsentiment. :J
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #70 Gepost op: april 21, 2011, 02:10:47 pm »

Ik moet er niet aan denken dat ik gas moet blijven bijgeven op een steile helling en je almaar sneller naar beneden gaat om alleen de remmen van de vw te ontzien. Wat ik overigens doe is af en toe de snelheid er flink uit te halen door stevig te remmen en daarna de combinatie weer  te laten rollen in de versnelling. We hebben zelf een nieuwe vw en hebben nog geen problemen gehad op hellingen. Maar we houden wel regelmatig korte rust. Afgelopen jaar ca. 3800 km gereden met de vw, door Polen, Slowakije en Hongarije.

Hoewel ik niet direct op JelleJawa reageer, toch even een quote. Dan weet hopelijk iedereen waar ik op reageer: remmen en gas geven bergafwaarts.

Als je een helling afrijdt, en je remt op de rem, dan ben je aan het remmen. De oploopREM zal dan, mits goed afgesteld, ook remmen. Echter: als je daarna op de motor blijft afremmen, blijft de oplooprem ook remmen en gaat warmte ontwikkelen. Als je rem te warm wordt neemt de remkracht dramatisch af.

Er zijn een aantal oplossingen voor: bij een haarspeldbocht serieus remmen, stapvoets er doorheen en daarna even de combinatie strekken. Dat is dus inderdaad gas geven.... Door het (korte) gas geven, wordt de oplooprem los gelaten en loopt niet meer aan. Pas bij de volgende keer remmen zal deze weer gaan remmen. Op een langere helling werkt dat niet of slecht: je zou te hard kunnen gaan. (en dat is ook niet alles). Begin daarom RUSTIG aan een afdaling. Gebruik de rem zo min mogelijk. Moet het toch, rem dan flink (stoppen als het verkeerstechnisch kan) en daarna een beetje gas bij.

Heb je het idee dat de remmen al (te) heet zijn? Dan is het verstandig om even te stoppen. Even voelen. Voorzichtig: kan extreem heet zijn. Het vastplakken aan de velg kan je vakantie behoorlijk verpesten. Mijn gevoeld zegt: Zorg ervoor dat de oplooprem los komt te staan (flinke keien voor het wiel en de combinatie strekken). Lekker alles laten afkoelen, doe dat zelf ook meteen.

Op de wielen is oververhitting soms af te lezen: bij sommige aanhangers zitten daar een soort plastic dopjes op en die zijn dan gesmolten.

Meer info (ik verzin het ook niet zelf): http://caravantrekker.nl/algemeen/bergen.php (even scrollen naar afdalen). Er staat daar ook een proefje om te checken of de oploopdemper sterk genoeg is. Mijn gevoel is dat dit meer een vuistregel is dan een wetmatigheid: ga er met de nodige voorzichtigheid mee om.

@ vierkante banden: dat maakt niet zoveel uit, op spanning brengen en beginnen met een uurtje rustig rijden (onder de 80 oid) uiteraard niet overbelast. Uiteraard moet je je banden wel vervangen als ze gewoon te oud zijn (ouder dan 6 jr).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.781
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Mag ik mijn vouwwagen trekken?
« Reactie #71 Gepost op: april 21, 2011, 02:33:41 pm »

Over die leeftijd had de bandenmeneer bij Stet wat heel anders te zeggen. Dat vervangen bij 6 jaar is eigenlijk overdreven (beetje bangmakerij van ANWB e.d.), maar als er wat gebeurt m.n. in het buitenland met banden ouder dan 6 jaar en dat kunnen ze dan natuurlijk zien aan de code, dan heb je een probleem.

Maar vervangen zou met de banden van nu makkelijk met 8 jaar kunnen zei hij. Ben geen techneut op dit gebied, én wij gaan naar het buitenland met de vw, dus wij doen het vanaf nu ook maar om de 6 jaar max. Lijkt me toch dat zo iemand wel weet waar hij het over heeft (en dus niet naar zijn eigen portomonnee praat)!

Het bleek dat op onze vouwwagen de oorspronkelijke banden nog zaten (en die wordt dit jaar 14  :o :o :o)
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)
Pagina's: « 1 2 3 4 5   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal