Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Zonne-energie  (gelezen 7448 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Zonne-energie
« Gepost op: december 18, 2010, 05:35:46 pm »

We kamperen al jaren zonder stroom (koelkast pruttelt op gas en koken doen we op benzine).
Maar nu de jeugd met een MP-3 / laptop en mobiel rond loopt, willen ze deze geregeld opladen.
Bij kleine campings kan dit op een stopkontakt bij toilet en waslokalen, maar nu ik, gezien de leeftijd van deze tieners op wat drukkere campings ga bezoeken, waarbij dit niet kan (spullen worden weggehaald).
Ben ik benieuwd of iemend mij kan helpen aan wat tips mbt stroom door zonne-energie / panelen etc.
Waar te koop?
Hoe ziet dit eruit?
En natuurlijk, wat kost dat?
Ik vindt het nl de sport om zonder stroom te staan. En daarbij vaak op mooiere plekken.
Roept u maar!!!
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re:Zonne-energie
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2010, 07:07:08 pm »

Bij de anwb heb je de zonnelader groot, nu voor leden 29.95 (niet leden 39,95) hiermee kan je verschillende apparaten mee opladen.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Zonne-energie
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2010, 07:55:33 pm »

Opladen in de auto?
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Zonne-energie
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2010, 10:31:00 pm »

een omvormer van 12 naar 220 150watt die kost 35 euro bij de handyman dat werkt goed en als je ff onderweg bent naar een winkel of zo dan kan je de boel op laden ff een verlengsnoer erop kan je zekers drie dingen te gelijk laden ik gebuik hem zelf ook op de vrachtwagen voor de laptop en ander prul
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re:Zonne-energie
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2010, 10:54:05 pm »

een omvormer van 12 naar 220 150watt die kost 35 euro bij de handyman dat werkt goed en als je ff onderweg bent naar een winkel of zo dan kan je de boel op laden ff een verlengsnoer erop kan je zekers drie dingen te gelijk laden ik gebuik hem zelf ook op de vrachtwagen voor de laptop en ander prul
Dit is wel handig maar dan moet je wel rijden. Als je een dag niet weg hoeft heb je een "probleem". Dus naast zonnelader lijkt het me wel handig maar niet alleen maar een omvormer.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Zonne-energie
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2010, 11:52:21 pm »

een paar voorbeelden opgezocht



Power eXplorer kit - zonnelader voor portables



E-Sun 6,5W / 12W / 25W opvouwbaar zonnepaneel

De laatste komt van http://www.zonnecellenwinkel.nl/
« Laatst bewerkt op: februari 03, 2013, 10:41:24 am door muis »
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Zonne-energie
« Reactie #6 Gepost op: december 19, 2010, 09:58:05 am »

en vergeet conrad.nl niet  :k
Gelogd

marcenjeannette

  • Gast
Re:Zonne-energie
« Reactie #7 Gepost op: december 24, 2010, 03:01:09 pm »

Dit is wel handig maar dan moet je wel rijden. Als je een dag niet weg hoeft heb je een "probleem". Dus naast zonnelader lijkt het me wel handig maar niet alleen maar een omvormer.

Je hoeft toch niet te rijden voor stroom uit de cigaretten steker? Ik gebruik ook een omvormer 12v > 220 en die kun je gewoon als de auto stilstaat gebruiken. Ik heb het niet over laptops opladen enzo maar een MP3 speler moet kunnen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Zonne-energie
« Reactie #8 Gepost op: december 24, 2010, 08:21:30 pm »

Beetje erg dure spullen allemaal. Wij kamperen nu iets van 4 jaar zonder stroom ut het stopcontact. Alles wat we hebben aan kampeerspullen hebben we oplaadbaar op- 12 en 220 volt. al die kleine spullen kun je prima opladen in een stilstaande auto. Trekken echt de accu niet leeg. Leg die kleine batterijtjes maar eens naast een autoaccu ter vergelijk. Zelfs de fotocamera laadt op via een USB lader op 12 Volt. Gewoon hierop letten als je spullen koopt. We hebben ook een prima campinglamp oplaadbaar via 12 en 220 volt. Het enig wat op 220 werkt is onze campingkachel. Daar wordt nog gezocht naar een oplossing. Een koelkast hadden we niet. wel afgelopen herfst een koelbox op 12 en 220 gekocht, maar nog niet gebruikt. Als je een beetje creatief bent zijn er zat mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: december 24, 2010, 08:28:40 pm door jellejawa »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

screech

  • Gast
Re:Zonne-energie
« Reactie #9 Gepost op: december 28, 2010, 10:00:36 am »

Als je een beetje creatief bent zijn er zat mogelijkheden.
En dan doel je hopelijk niet op aftappen van de buren....  :)

Maar inderdaad, klein spul is goed op te laden via de auto. En met een 12V splitter heb je zelfs meerdere aansluitingen tot je beschikking.
Echter, het volledig opladen van de nintendo's zou ik toch wel doen als je toch een dagje naar een stad (of natuurgebied) toe rijdt. Helemaal ideaal is het natuurlijk om alles op te laden als je een auto rondrit gaat maken.
Maar dat ligt aan hoe je zelf je vakantie viert. Mischien gebruik je de auto wel niet zodra je op de camping bent gearriveerd. Hierin moet je zelf je weg vinden.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Zonne-energie
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2010, 10:21:42 am »

En dan doel je hopelijk niet op aftappen van de buren....  :)
Maar inderdaad, klein spul is goed op te laden via de auto. En met een 12V splitter heb je zelfs meerdere aansluitingen tot je beschikking.
Echter, het volledig opladen van de nintendo's zou ik toch wel doen als je toch een dagje naar een stad (of natuurgebied) toe rijdt. Helemaal ideaal is het natuurlijk om alles op te laden als je een auto rondrit gaat maken.
Maar dat ligt aan hoe je zelf je vakantie viert. Mischien gebruik je de auto wel niet zodra je op de camping bent gearriveerd. Hierin moet je zelf je weg vinden.
We hebben wel eens stroom gevraagd bij de buren om fototoestel te laden ooit. En ook ooit wel eens voor 1 avond dat het erg koud was gewoon de stekker in het contact gesloten op de camping welke niet was afgesloten om de kachel te laten draaien. Afgelopen jaar overigens op campings gestaan waar stroom bij de prijs in was in het buitenland. Vaak is dit in het oosten nogal prijzig en daar niet bij de prijs in omdat de Tsjechen en HOngaren altijd low budget kamperen in kleine tentjes en buiten de tent leven.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Zonne-energie
« Reactie #11 Gepost op: februari 03, 2013, 09:03:50 am »

schop(je)

Wie kampeert er nu met zo'n zonnepaneel?
Dit jaar is bij onze camping stroom inbegrepen maar las net in een topic dat er een camping was die 5?!!!
per dag.

Koelkast kan op gas maar ik wil wel graag stroom voor tel,tablet,ed.
Kan natuurlijk in de auto maar ik dacht hier gelezen te hebben dat er enkele mensen een zonnepaneel in gebruik hebben.

Is dat met accu/baterij? (oplaadbaar)
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

fdr76

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
Wie o wie
« Reactie #12 Gepost op: juli 26, 2013, 11:06:50 pm »

Heeft er iemand tips? Stroom is erg duur aan het worden, zeker door de airco's / tv / diepvries etc die de caravennaars meenemen..wij gebruiken amper stroom maar betalen wel de volle pond. Het lijkt wel en melkkoe An het worden. Basistarief laag en via atroom binnenlopen.

 Ik zoek dus ook een oplossing voor mijn tablet en telefoon voor bij de vouwwagen . Wellicht is een setje van een kleine z
onnecel met accu voldoende. Heeft iemand hier al ervaring mee?


Verstuurd van mijn GT-P3110 met Tapatalk
Gelogd

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Zonne-energie
« Reactie #13 Gepost op: juli 27, 2013, 11:57:57 am »

Het viel mij ook al op dat een stroomaansluiting dit jaar wel erg duur geworden is, ?4 per dag is al bijna standaard. Ik gebruik wel de koelkast maar ben toch serieus op zoek om dit op een andere manier te voorzien van stroom. Want ?4 voor 1kWh (worst-case 24H*40W=960Wh ) is wel erg duur.
Kleine apparatuur (opladers, verlichting etc) kan je prima via de auto-accu opladen, met die paar honderd mA verbruik kan je dagenlang opladen. Maak niet de fout er een converter (12->230V) tussen te plaatsen, deze zijn meestal niet erg efficiënt. Bijna alle gsm's kan je via USB opladen (een 12V->usb kost slechts enkele euro's).
Gelogd

Einoel

  • Gast
Re: Zonne-energie
« Reactie #14 Gepost op: juli 27, 2013, 12:32:27 pm »

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal