Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wat voor grondzeil  (gelezen 6800 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gulpje

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #15 Gepost op: april 26, 2011, 10:06:15 pm »

Het is heel simpel,wij hebben zo'n airbarier.

Als het regent blaas je gewoon de randen op en je krijgt absoluut geen water binnen,en als het droog is laat je ze weer leeg lopen,nog geen 5 min werk...ideaal zo'n grondzeil

www.kampeerinfo.nl/nieuws/0-0-46/airbarrierhetopblaasbaregrondzeilvanisabella.html
We hebben er nu ook eentje gekocht. Ben benieuwd, nog geen ervaring.
Gelogd

Gulpje

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #16 Gepost op: april 26, 2011, 10:08:45 pm »

Verder loopt het vocht juist altijd goed weg omdat er nix onder ligt!

Klopt, maar de ervaringen in de bergen zijn anders. Op plaatsen waar het water niet snel wegzakt in de grond blijft het liggen. In je voortent dan...  ;(
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #17 Gepost op: juni 05, 2011, 10:57:11 pm »

net mijn proefweekend achter de rug, en ik ben niet overtuigd van net nut van een grondzeil. Ik had worteldoek onder het grondzeil. Worteldoek heeft de onderkant van het zeil prima schoongehouden, maar de bovenkant was gewoon een vergaarbak voor vuil. Nu zal dat ook komen doordat we op bosgrond stonden (geen gras) en je dus voortdurend zand en takjes binnenloopt....maar toch! Als we een tenttapijt hadden, kon het vuil er gewoon doorheen vallen. Nu moest ik steeds vegen...niet mijn favoriete vakantie-tijdverdrijf. Ik dacht dat het grondzeil nodig was om de grond droog te houden, maar we hebben een flinke en lange regenbui gehad, en de grond onder onze voortent was kurkdroog! Het lijkt erop dat de dubbelle slikranden van de HK Feluka het water buitenhouden en dus een grondzeil overbodig maken, of ben ik nu te optimistisch? :O
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Re: Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #18 Gepost op: juni 06, 2011, 09:23:40 am »

Ik dacht dat het grondzeil nodig was om de grond droog te houden, maar we hebben een flinke en lange regenbui gehad, en de grond onder onze voortent was kurkdroog! Het lijkt erop dat de dubbelle slikranden van de HK Feluka het water buitenhouden en dus een grondzeil overbodig maken, of ben ik nu te optimistisch? :O
Wij waren héél erg blij met ons ingeritst grondzeil. We stonden ook op bosgrond. Met de regen was het een waterballet. Zonder ons ingeritst grondzeil was het binnen niet echt leuk geweest.
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #19 Gepost op: juni 06, 2011, 12:06:08 pm »

oke, even een heel blond vraagje: hoe kan die regen dan binnenkomen? De slikranden houden het toch tegen? Oke, als je in een dal staat en al het water komt jouw kant op, dan snap ik het. Maar anders niet... :?
En als ik een tenttapijt heb en er komt water, dan loopt dat toch juist eerder weg? Of zuigt zo'n tenttapijt zich vol water?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Re: Wat voor grondzeil
« Reactie #20 Gepost op: juni 06, 2011, 12:19:05 pm »

Regenwater loopt gewoon door het zand heen, de slikrand zit daar boven, maar helpt daar niet tegen. Als onder jouw tent toevallig een lager plekje is dan de omgeving zal het daar blijven staan.

Wij hadden water onder de vloer en onder de wagen. Buiten stond er zo'n 10cm. Natte schoenen met naar buiten gaan en natte kleertjes voor de kinderen. Ik had die namelijk 'droog' onder de beddenplank op de grond gelegd....
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #21 Gepost op: juni 06, 2011, 12:20:18 pm »

Als er genoeg water valt, kan het altijd in je tent komen. Ofwel een stroompje, of gewoonweg omdat het terrein blank staat.

Tentapijt zuigt ietwat water op, althans, als je het over de 'goedkope' variant hebt. Dat is nl. jutevezel die in een of ander goedje is gedoopt. Aan de randen wordt er vaak in geknipt en daar zal het iets opzuigen. Ook op slijtplekken.

Duurder tenttapijt is volledig van kunststof en neemt geen vocht op.

Zelf hebben we een dicht zeil in de tent en tenttapijt onder de luifel. Nu en dan vegen moet denk ik altijd. Als je nu in de tent iets zoets laat vallen kan dat weer ongedierte aantrekken (mieren en zo).

Met tenttapijt zal het water wel weer snel weglopen. Het maakt ons weinig uit wat er onder ons grondzeil gebeurt...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

nikkel1964

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #22 Gepost op: juni 06, 2011, 12:25:36 pm »

oke, even een heel blond vraagje: hoe kan die regen dan binnenkomen? De slikranden houden het toch tegen? Oke, als je in een dal staat en al het water komt jouw kant op, dan snap ik het. Maar anders niet... :?
En als ik een tenttapijt heb en er komt water, dan loopt dat toch juist eerder weg? Of zuigt zo'n tenttapijt zich vol water?

Als de ondergrond niet helemaal vlak is of er gewoon domweg rondom de wagen zoveel regen valt dat het niet snel genoeg kan wegtrekken zal het water gewoon onder de slikranden doorstromen de wagen in. Het tenttapijt zuigt zich niet vol maar vaak is het waterdoorlatend. Ook van onder naar boven dus, als er maar genoeg water onder de slikranden doorstroomt (en niet weg kan) dan zal het boven het tenttapijt uitkomen. Een kuipzeil laat geen water door en dankzij de opstaande rand (al dan niet ingeritst) moet er wel erg veel water vallen wil het boven de kuiprand uitkomen en de tent instromen.

Het hangt alleen van veel omstandigheden af of je daadwerkelijk wateroverlast krijgt in de tent. Niet alleen het weer maar ook de aanwezigheid van hellingen en de grond waar je op staat. Ik heb één keer in een plas water van ongeveer 10 cm diep gestaan met de toenmalige tent en was toen erg blij met het kuipgrondzeil! (Dat was op de hoogst gelegen camping van Nederland maar heel stom stond ik op het laagste punt van die camping...  ::)  ;) )
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #23 Gepost op: juni 06, 2011, 05:50:54 pm »

Ik zou en moest een kuipgrondzeil hebben... Bij de vrijbuiter toch maar een gewoon grondzeil (waterdicht) gekocht omdat dit stukken goedkoper is. Daar onder hebben we een zeil liggen wat lucht en water doorlaat, maar wel het grondzeil wat schoonhoud. Op het grondzeil zelf hebben we een tenttapijt. De zijkanten van het zeil zet ik omhoog met behulp van wat pennen/haringen zodat het water met een dikke bui niet meteen de voortent inloopt, in principe creëer je zo je eigen kuip.
Gelogd

tommybol

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #24 Gepost op: juni 06, 2011, 09:43:18 pm »

Heb op advies van dit forum afgelopen weekeind eens worteldoek onder de vaste kuip van de kyte toegepast ipv het bekende dunne plasticje. Zondagmorgen hadden we een wolkbreuk en op een bodem die lang droogstaat blijft water even staan, bosgrond of niet. Worteldoek deed zijn werk, maar andersom kwam zand hier en daar ook wel via worteldoek naar boven of vanaf de zijkant met waterstroom mee. Weet dus niet of ik hier nu blijer van wordt dan plasticje, maar Zag wel dat mijn buurman met plastic bij opvouwen tent een lekker zwembadje had   ::) Nog maar een zomervakantie uitproberen om zelf  conclusies te trekken  I:
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #25 Gepost op: juni 06, 2011, 09:56:29 pm »

wij zijn ook gaan kamperen afgelopen weekend. en hebben ook regen gehad in de nacht van zaterdag op zondag. en ja het komt onder het vast grondzeil maar zakt ook zo weer weg en... wat we nu al een paar keer hebben ervaren met het worteldoek is dat het grondzeil goed kan drogen en dus je het zand zo kan afvegen.
Gelogd
Jevipro

bladelnaar

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #26 Gepost op: juni 06, 2011, 10:42:43 pm »

Mijn reactie: gebruik in ieder geval wel iets, tussen mijn dekzijl van mijn vouwwagen hadden de mieren een hele nest gebouwd en waren lekker met eitjes aan de loop. heb je wel een zeil(ik dus niets) voorkom je zoiets.
Gelogd

tommybol

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #27 Gepost op: juni 07, 2011, 03:04:35 pm »

wij zijn ook gaan kamperen afgelopen weekend. en hebben ook regen gehad in de nacht van zaterdag op zondag. en ja het komt onder het vast grondzeil maar zakt ook zo weer weg en... wat we nu al een paar keer hebben ervaren met het worteldoek is dat het grondzeil goed kan drogen en dus je het zand zo kan afvegen.

Die onderschrijf ik ! :W
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.781
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #28 Gepost op: juni 07, 2011, 03:07:21 pm »

We hebben er nu ook eentje gekocht. Ben benieuwd, nog geen ervaring.

Nu inmiddels wel ervaring met dit grondzeil met airbarrier? Ben benieuwd of en hoe het bevalt in de praktijk!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Gulpje

  • Gast
Re:Wat voor grondzeil
« Reactie #29 Gepost op: juni 07, 2011, 04:13:47 pm »

Nog geen ervaring. Terwijl iedereen op de camping zat moesten wij werken. :?
Komend weekend gaan we onze vw proberen en dus ook de air barrier. Wordt dus vervolgd.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal