Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: stroompunt op de camping  (gelezen 4360 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:stroompunt op de camping
« Reactie #15 Gepost op: mei 16, 2011, 07:34:51 pm »

Wedden dat mijn handpomp het luchtbed sneller vol heeft dan een gemiddeld electrisch ding.
En voor Lappie en Led lamp kun je kiezen voor 12 Volt. Hebben wij voor alle apparatuur. Dus niet besllist 220 nodig, maar je auto die er toch staat.

Dat is dus de rede waarom we "stroomloos" kamperen,.
Nogmaals, je komt dan ook op de mooiste plekken v/d camping.

En inderdaad, lappie en Led kunnen via de auto of receptie worden opgeladen
Enne matrasopblazen doen we niet aan, sinds we klapperen hebben we een mooi "droommatras" in onze cocoon. en de kids.....
slapen op een inflatebale matrazzzzzzzz.
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2011, 07:37:52 pm door retteketed »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re:stroompunt op de camping
« Reactie #16 Gepost op: mei 16, 2011, 07:48:59 pm »

Ik gebruik 2 stukken, waterdicht te koppelen. Één van 20 en één van 30 meter. Met 50 meter kan je alle kanten op maar meestal is 20 meter genoeg. Heb wel een aantal keer mensen geholpen die te korte snoeren hadden.

Tip zoek op internet losse rubberkabel (neopreen) per meter 3x1,5mm2 is meest gangbaar. Koop een paar degelijke stekkers en klaar. (je hebt stekkers die je IP44 (spatwaterdicht) kunt koppelen.
Mijn bestellijstje destijds:
1 keer euro stekker (tbv verloopstukje)
3 keer rubber vrouwelijk (ip44) (1 per snoer + 1 voor verloopstukje)
2 keer rubber mannelijk (ip44) (1 per snoer)
50 meter neopreen 3 x 1,5 mm2

Was rond de 6 tientjes kwijt volgens mij en heb het in een uurtje gemonteerd.


Nog een tip: ik heb een verlengstukje (30cm) met een verloop van eurostekker naar gewoon. Dan kan je indien nodig dat ertussen zetten. In FR kan je meestal uit de voeten met een gewone stekker. Ik heb rubber stekkers gekozen met zowel rand- als een pin aarde, daarmee ook in FR te gebruiken. Voordeel hiervan (geen vaste montage eurostekker) is dat je ze ook thuis gewoon kunt gebruiken.

Ik gebruikte voorheen oranje bouwmarkt (buitengereedschap) kabel zonder aarde. Sinds hiervan één kapot is gereden en we een kleine hebben nemen we die risico's niet meer.  :N

Gelogd

Richard

  • Gast
Re:stroompunt op de camping
« Reactie #17 Gepost op: mei 16, 2011, 07:50:00 pm »

Met een 4 of 6 ampere aansluiting is het overigens geen probleem om een dunnere kabel te gebruiken van 0,75 of 1mm doorsnede.
Sommige campings heb je een 16ampere aansluiting, daar zou ik de 1,5mm wel aanraden.


altijd 1.5 gebruiken , niet iedereen rolt de kabelhaspel af...dus warmte oververhitting etc...
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:stroompunt op de camping
« Reactie #18 Gepost op: mei 16, 2011, 08:09:16 pm »

altijd 1.5 gebruiken , niet iedereen rolt de kabelhaspel af...dus warmte oververhitting etc...


Volledig mee eens investeer in een goede kabel en die hoeft niet duur te zijn.

Ook al verbruik je weinig stroom/wattage, de dikte van de kabel bepaalt ook de sterkte en duurzaamheid.

Daarnaast ken ik weinig kabels van 3x0,75 die geschikt zijn voor buiten, de witte of zwarte binnenkabels kunnen niet tegen zonlicht/UV en worden daardoor broos en verliezen flexibiliteit. Ook zijn die bijna niet waterdicht aan te sluiten in stekkers en contrastekkers.

Gebruik altijd kabels die geschikt zijn voor binnen/buiten kijk op de verpakking bij de aankoop, vaak staat dit ook op de mantel aangegeven.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

nikkel1964

  • Gast
Re:stroompunt op de camping
« Reactie #19 Gepost op: mei 16, 2011, 10:42:06 pm »

En als je geen zin hebt of de handigheid mist de boel zelf aan elkaar te schroeven, bij de kampeerboer kost het bijna niets.

Ik heb niet alle prijzen bij de hand, maar een verloopje euro naar CEE kost 2,99 euro, een verlengkabel compleet gemonteerd van 10 meter lang kost 9,99. Naar mate de snoeren langer worden, worden ze naar verhouding goedkoper. Een snoer van 30 meter was geloof ik iets van 24 euro. (Dit zijn prijzen van De Vrijbuiter, maar elders liggen de prijzen denk ik gelijk.)

En dit zijn degelijke neopropeen snoeren, inderdaad 3*1,5kwadraat

(http://www.vrijbuiter.nl/kamperen/kampeeraccessoires/electra-omvormers/)
Gelogd

Gnoric

  • Gast
Re:stroompunt op de camping
« Reactie #20 Gepost op: mei 30, 2011, 12:27:02 am »

Andere benamingen en coderingen voor de neopreenkabel zijn (sommige zijn op de kabel gedrukt):

rubberen kabel
gummi kabel
zuurbestendige kabel
H07RN-F
NWPK
RMcL(z)
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:stroompunt op de camping
« Reactie #21 Gepost op: mei 30, 2011, 02:28:52 pm »

Tot nu toe altijd genoeg gehad aan 30 meter :)

bij het zelf maken van de verlengkabels, altijd op letten dat de kabel het juiste materiaal is: geen binnenkabel/plastic gebruiken!
gaat 2 keer goed, maar de derde keer wil je niet meemaken. :N
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal