Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: wegen/gewicht vouwwagen  (gelezen 2505 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angel

  • Gast
wegen/gewicht vouwwagen
« Gepost op: augustus 18, 2011, 07:30:35 am »

Wij hebben onze vouwwagen volledig ingepakt en zou ik graag willen weten wat ie nu ongeveer weegt. Waar wegen jullie zoal de vouwwagen?

Ook heb ik nog een andere vraag wat wordt verstaan onder het leeg gewicht van de vouwwagen is dat exclusief tentstokken/voortent/bermkeuken/disselbak? Onze arizona is leeg volgens mij 420 kg en mag iets van 650 kg wegen. Ik denk dat ik daar wel mee uitkom, maar weet het niet zeker. Dit is wat er allemaal in gepropt zit:

Gewicht dissel is 60 kg (hoeveel daarvan mag ik bij die 420 kg tellen?)
In de banken zitten alle tentstokken (voortent/luifel/tarp), lamp. kacheltje,slaapzakken, badlakens, gordijntjes, binnenhemel, kinderstoel, campingkast, en nog wat los spul.
Op de grond, 2 tafels, 4 stoelen, buggy, krat eten en een klein tasje met kleding.
in de Keuken gasfles (4 kilo), potjes, pannetjes, bestek, afwasteiltje.
Op de wagen onder het zeil ligt de voortent, tenttapijt, grondzeil en uiteraard het afdekzeil.


Ik schat zelf zo in dat alle vaste dingen, stokken, voortent, luifel, tarp, binnehemel, gordijntjes nog geen 100 kilo wegen dan moet het toch best goed komen of heb ik het dan helemaal mis?
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re:wegen/gewicht vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2011, 07:42:11 am »

Ik vind het ook altijd moeilijk schatten hoeveel gewicht je neemt.
We hebben er ook altijd 3 fietsen boven opstaan wat incl. d drager ook al gauw een 70kg is.
Zelf heb ik het nog nooit gewogen.
Maar je kan de hele wagen altijd bij een weegbrug laten wegen.
En je hebt van die losse dingen er voor te koop (die ik zelf overigens te duur vond dacht iets van rond de 120 euro).
Verder schat ik het maar in.
Onze wagen weegt leeg 365kg en mag 650 wegen je mag dan 285kg laden.
Dus je kan alle spullen ook los op je weegschaal wegen eerst.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Bosje

  • Gast
Re:wegen/gewicht vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2011, 04:16:23 pm »

er zijn ook speciale weegschalen te koop.
rijdt eerst het ene wiel erop, daarna de ander en het neuswieltje, tel alle gewichten bij elkaar op en je weet het totaal gewicht.
(doe het niet met je huis-tuin-keuken weegschaal, want die begeeft het ::) 8)
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:wegen/gewicht vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2011, 10:13:20 pm »

Dat gewicht van de wagen vond ik ook belangrijk om te weten. Vooral ook de verdeling tussen links en rechts wilde ik goed hebben en daar kom je bij de weegbrug ook niet verder mee.
Een reich caravan weger van rond de 120 euro vond ik eigenlijk te duur. Ik heb op marktplaats één op kunnen halen voor 60 euro en dat is ie echt wel waard.

Je zet hem aan hij begint te knipperen bij het neuswiel tekentje wanneer je die gewogen hebt druk je op het peiltje voor het volgende wiel en daarna weer het pijltje voor het laatste wiel (je ziet dan ook het verschil tussen de beide kanten) als laatste druk je op totaal en je krijgt het hele gewicht van de wagen. Ideaal ding.

Je ziet ze niet vaak op marktplaats en ik ken alleen het ding van Reich. dus zoeken of misschien is er iemand in de omgeving die het ding heeft.
Als je de wagen één keer goed beladen hebt dan hou je dezelfde indeling vast van je spullen, dan hoef je hem niet zelf aan te schaffen, misschien iemand waar de wagen in de stalling staat.

Om de kogeldruk te wegen (dat moet je eigenlijk iedere keer doen als je vertrekt) kun je een goedkoop ding kopen van rond de 10 euro, of met een stokje op de personen weegschaal.



Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re:wegen/gewicht vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2011, 09:55:13 am »

Wij hebben ook een reich caravan weger maar ik blijf het een enorm geouwehoer vinden om het geheel te wegen. Momenteel weeg ik alleen nog de kogeldruk via het neuswiel.
Het steekt allemaal erg nauw met een reich caravan weger. Allereerst moet de ondergrond erg vlak zijn. Daarnaast valt het op, dat wanneer je 3 wegingen doet, alle 3 de wegingen altijd verschillend zijn.  ::) Ik nam daar dan het gemiddelde van. Ditzelfde geldt voor de kogeldruk. Het neuswiel moet exact in het midden geplaatst worden anders krijg je onjuiste waarden. Maar goed...  Het is een handig stukje gereedschap als je er het geduld voor op kunt brengen een uur te gaan pielen en wegen  :zw
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:wegen/gewicht vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2011, 10:57:16 am »

Het is inderdaad wel belangrijk dat de caravan weger op een stevige vlakke ondergrond staat.
Het voordeel van de reich vond ik dat de weging oploopt en als het hoogste aantal kilo's is behaald hij dit vasthoudt tot je op de knop met het peilyje drukt.
Hierdoor ik alsvolgt te werk gaan met mijn vouwwagen.
-ik legde de weger voor het wiel
-duwde de wagen er langzaam overheen
-waneer het wiel er bovenop stond zo stil mogelijk houden
-vervolgens eraf laten rollen

zo met beide banden en daarna het neuswiel erop tillenk
Snel en simpel.
Kreeg verschillende keren redelijk dezelfde metingen (verschil was 5-10 kilo) en dan vind ik het prima.
Ik vind het belangrijk dat het verschil tussen links en rechts zo klein mogelijk is maar 10-15 kilo vind ik daarin acceptabel. Daarnaast probeer ik toch altijd ruim onder het max gewicht te blijven door zware spullen in de auto te vervoeren.

We hebben nu een caravan en werkt het rollen niet meer, ik pak nu een garagekrik om de wielen even van de grond te krijgen om de weger eroonder te schuiven totale tijd met wegen ongeveer 15 minuten dus dat valt ook wel mee.

Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re:wegen/gewicht vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 24, 2011, 11:49:41 am »

Ik heb ook een weger nu besteld op marktplaats kosten 70 euro vind dat nog net gaan 115 (nieuw vind ik gewoon te duur)
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal