Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vogelpoep  (gelezen 2868 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dorus_jolan

  • Gast
Vogelpoep
« Gepost op: augustus 20, 2011, 01:19:56 pm »

Wij zijn afgelopen week voor het eerst met de vouwwagen naar het buitenland geweest (we hebben hem pas twee maanden) en tijdens de vakantie hebben een paar schijtlijsters onze tent een paar keer onder vuur genomen.
Nu vroeg ik me af hoe je dat het beste kan verwijderen aangezien zeep funest is voor het doek.

Heeft iemand goede tips?
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re:Vogelpoep
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2011, 01:27:00 pm »

gewoon water met en borsteltje zou ik doen  :J
Gelogd

Sandrake

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 103
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana
Re:Vogelpoep
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2011, 01:34:47 pm »

Wat laten opdrogen en een beetje eraf krabben....  Daarna voorzichtig even wrijven met een droog microvezeldoekje.
Je blijft de vlek nog wel wat zien, maar veel minder als ervoor...

Resultaat was mijn inziens vrij aardig!
Gelogd

dorus_jolan

  • Gast
Re:Vogelpoep
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2011, 01:36:06 pm »

ik had inderdaad de vlekken al aardig weg maar het zijn van die smerige paarse vlekken!! ze vallen al niet mee zo op maar ik hoop op een manier dat ze helemaal weg zouden kunnen gaan.
Nu zag ik op de webshop van de wit tent doek reiniger, zou dat een optie zijn? Heeft iemand hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2011, 01:38:59 pm door dorus_jolan »
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:Vogelpoep
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2011, 02:00:30 pm »

Wacht op de meest natuurlijke reiniging, je zult zien, met een regenbui zijn de vlekken algauw minder, verder zo min mogelijk aan doen. :+
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Vogelpoep
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2011, 03:51:18 pm »

ook bij het zonder zeepproducten is het opletten met de waterdichtheid, wij haalde het eraf met een zachte borstel en hadden een lek op die plek. Met een spuitbus was het ook weer snel opgelost maar toch. Als je een reiniger gebruikt moet je ook weer impregneren, wij hebben 2 jaar terug de hele tent schoongemaakt met een zachte borstel en gewoon water :J
Gelogd

biccie

  • Gast
Re:Vogelpoep
« Reactie #6 Gepost op: augustus 20, 2011, 10:34:01 pm »

ik borstel het, als het droog is, er af en de rest spoelt er met de volgende regenbui er af.
afgelopen voorjaar hadden we poep en stuifmeel op de tent.... met een regenbui was het er nog niet af..
toen heb ik heel de tent, meter voor meter afgestofzuigd....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Vogelpoep
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2011, 07:15:10 am »

Bij ons zit er ook van alles op. Zelfs klei uit Hongarije, lagen iedere dag weer nieuwe korrels op die door de dauw sporen nalieten op het doek. Het droge veeg ik er af en de rest moet er maar afregenen. Verder niet te druk om maken, want weg krijgen doe je het toch niet. Afgelopen zomer toen we een keer nat hadden ingeklapt heb ik thuis de hele tent nog natter gemaakt en met de tuinslang helemaal afgespoten. Werd aardig schoner, maar wegkrijgen lukt niet. Wilde het nu ook doen, maar het weer werkte niet mee bij thuiskomst, dus de vw maar opgeborgen omdat deze wel goed droog was. Zien volgend jaar wel weer.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Dirk willem

  • Gast
Re:Vogelpoep
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2011, 11:39:21 pm »

Met dank aan de site van de ANWB



Vlekken


Met vlekken moet u er snel bij zijn. Sommige, ?zoete? vlekken veroorzaakt doorjam en limonade bijvoorbeeld, zijn eenvoudig met lauw water te verwijderen. Ook thee en hardnekkige vuilstrepen (na inregenen van stof en zand) kunt u vaak met water nog wel weg krijgen. Hier vindt u per oorzaak hoe u een vlek kunt weghalen. Tenzij anders vermeld, gelden de behandelingsmethoden zowel voor katoen als voor synthetisch doek. Overigens zal het resultaat niet altijd optimaal zijn. Soms is het middel erger dan de kwaal.

Harsvlekken (van naaldbomen)


Maak de harsdruppel met behulp van een ijsblokje koud (hoe kouder hoe beter). De hars laat zich dan gemakkelijk verpulveren. Hebt u geen ijs bij de hand, dan kunt u de harsdruppel voorzichtig met een lepeltje of een mes verwijderen. Ook kunt u proberen om de druppel door een papieren keukendoekje te laten absorberen (de hars moet dan wel zacht zijn). De achterblijvende hars kunt u vervolgens met brandspiritus (alleen op donkere kleuren), alcohol, wasbenzine of terpentine verwijderen.

Kaarsvet


Laat het kaarsvet drogen of maak het, net zoals bij hars, koud. Daarna breken en afborstelen. Met papieren keukendoekje en een strijkijzer (laagste stand) kunt u vervolgens het kaarsvet opzuigen. Als het ergste eraf is, behandelt u de plek verder met terpentine, brandspiritus (alleen op donkere kleuren) of alcohol.

Koffievlekken



Katoendoek
Goed spoelen en wassen met water. Resten van melk eventueel verwijderen met een lauw sopje van water en een biologisch inweekmiddel.

Synthetisch doek
Betten met lauw water en eventueel wassen met alkalivrije zeep. Daarna goed naspoelen.

Roestvlekken


Deze vlekken kunt u beter laten zitten. De middelen waarmee ze te bestrijden zijn, tasten het tentdoek en de kleuren aan. Eventueel kunt u (voorzichtig) een poging wagen met citroensap. Nabehandelen met een vochtige doek en een warm strijkijzer.

Schimmel


Vlekken kunnen zowel bij katoenen tenten als bij synthetische tenten voorkomen. Het heet dan dat ?het weer? in het doek zit. Schimmel ontstaat veelal doordat de tent te lang nat ingepakt heeft gezeten.

Bij katoenen tenten laat schimmel zich moeilijk verwijderen. En als het katoen door en door is aangetast, is er meestal niets meer aan te doen. Een vroegtijdige behandeling vergroot de kans op een goed resultaat. Spoelen met water en azijn of een zeer verdunde oplossing van bleek- of chloorwater kan uitkomst bieden. Daarna een aantal keren goed uitspoelen. Verder zijn er middeltjes te koop (?Siloblanko? en van het merk HG), waarmee schimmel bestreden kan worden. Hoe effectief ze zijn, is echter niet te zeggen.

Schimmel op gecoat synthetisch doek is te verwijderen door borstelen, eventueel met een sopje met alkalivrije zeep. Op schimmel aan de binnenzijde van enkelzijdig gecoat doek(PVA) kunt u een chloorbleekmiddel vermengd met lauw water (verdunning 1:10) laten inwerken. Tussentijds behandelt u het weefsel met een zachte borstel. Na een kwartier tot een half uur met veel koud water schoonspoelen.

Vetvlekken


Boter-, jus- of olievlekken kunt u met poreus papier afdeppen,waarna u de rest verwijdert met terpentine of wasbenzine. Vervolgens behandelen met een lauw sopje van wateren alkalivrije zeep en daarna opnieuw waterdicht maken.

Honingdauw


Suikerhoudende druppels veroorzaakt door bladluis zo snel mogelijk met veel lauw water en een zachte borstel uitwassen. Achterblijvende vlekken veroorzaken lekkage.

Vogelpoep


Voor dit soort vlekken bestaat eigenlijk geen uniforme methode. Het beste schraapt of veegt u de resten zo snel mogelijk af. Maak dan de plek schoon met veel lauw water en laat de nog resterende vlek zitten. Als het goed is, zal deze op den duur vanzelf verdwijnen.

Wijnvlekken


Bij voorkeur eerst bestrooien met zout en deppen met poreus papier. De resten verwijderen met lauw water. Is dat niet afdoende, dan voorzichtig met brandspiritus (alleen op donkere kleuren) of alcohol behandelen
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Vogelpoep
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2011, 11:42:08 pm »

dirk, dit is een hele handige lijst. deze print ik uit en leg dit in de vouwwagen. altijd handig, bedankt!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal