Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Afleverkosten  (gelezen 4571 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Afleverkosten
« Gepost op: augustus 22, 2011, 09:54:51 pm »

Nu onze Jamet verkocht is, zijn we aan het rondkijken naar een andere vouwwagen. We zijn er nog (lang) niet over uit wát het nu gaat worden. Ook niet of het een recente 2e hands wordt of een nieuwe. Waar ik me echter over verbaas, zijn de afleverkosten die (alle?) dealers rekenen. Bedragen van 295 euro, blijken doodnormaal te zijn.

Waarom afleverkosten? Komt de vouwwagen als een IKEA bouwpakket bij de dealer? Werkt hij anders niet? Rijd hij als een dweil etc. etc.. Ik ga er van uit, dat een vouwwagen net als een auto rijklaar uit de fabriek rolt. Ok ze lopen de wagen na, maar dat je daar extra voor moet betalen is eigenlijk van de zotte. Een vouwwagen is geen rocket sience qua techniek. Geen olie, geen filters, en heeft geen nieuw set automatten of tank benzine etc. nodig. Blijft in grote lijnen over: het afstellen van de remmen / oplooprem, de bandenspanning controleren en een prachtige dealersticker plakken.  ::) Bij een fiets heb je ook geen afleverkosten en daar moet écht meer aan gedaan worden..

Maar goed... omdat afleverkosten nu eenmaal "standaard" lijken te zijn, ontkom je er nagenoeg niet aan. Maar hoe denken we er hier over??

Pascal
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:Afleverkosten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2011, 10:03:44 pm »

Nu onze Jamet verkocht is, zijn we aan het rondkijken naar een andere vouwwagen. We zijn er nog (lang) niet over uit wát het nu gaat worden. Ook niet of het een recente 2e hands wordt of een nieuwe. Waar ik me echter over verbaas, zijn de afleverkosten die (alle?) dealers rekenen. Bedragen van 295 euro, blijken doodnormaal te zijn.

Waarom afleverkosten? Komt de vouwwagen als een IKEA bouwpakket bij de dealer? Werkt hij anders niet? Rijd hij als een dweil etc. etc.. Ik ga er van uit, dat een vouwwagen net als een auto rijklaar uit de fabriek rolt. Ok ze lopen de wagen na, maar dat je daar extra voor moet betalen is eigenlijk van de zotte. Een vouwwagen is geen rocket sience qua techniek. Geen olie, geen filters, en heeft geen nieuw set automatten of tank benzine etc. nodig. Blijft in grote lijnen over: het afstellen van de remmen / oplooprem, de bandenspanning controleren en een prachtige dealersticker plakken.  ::) Bij een fiets heb je ook geen afleverkosten en daar moet écht meer aan gedaan worden..

Maar goed... omdat afleverkosten nu eenmaal "standaard" lijken te zijn, ontkom je er nagenoeg niet aan. Maar hoe denken we er hier over??

Pascal

Ik vind het 1 grote geldklopperij!  :J
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Afleverkosten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2011, 10:40:52 pm »

gedeeltelijk mee eens. de dealer moet een en ander controleren, afstellen enzovoorts. of het die ? 295 waard is, nee ik denk het niet.

dus ja, deels geldklopperij en wij domme hollanders betalen het ook gewoon zonder te stuiteren of miepen.
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Afleverkosten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2011, 10:52:14 pm »

Geldklopperij, als ik afleverkosten moet betalen, dan wil hem ook thuis voor de deur afgeleverd hebben.

Zolang ik hem af moet halen, betaal ik geen afleverkosten.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Afleverkosten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2011, 11:21:58 am »

Volgens mij is dit een ingang voor prijsonderhandelingen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Sami

  • Gast
Re:Afleverkosten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 23, 2011, 11:37:15 am »

In ons geval slaan de in rekening gebrachte afleverkosten nergens op.
Als de dealer zijn werk had gedaan, dan had hij alle door ons geconstateerde gebreken ontdekt en verholpen voordat hij de wagen door ons liet ophalen.
? 295,00 voor het verwijderen van wat plastic en wat uitleg over de wagen vind ik in ons geval gewoon geldklopperij.
Hierbij komt nog dat ik uit eindelijk de gebreken direct door de fabrikant heb laten oplossen omdat ik er zeker van was dat met de dealer als tussenpersoon er niets van terecht gekomen was(te veel schakels).



Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re:Afleverkosten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 23, 2011, 12:13:02 pm »

Onzinnige kosten, ook autodealers hebben hier een handje van.

Reden om dit zo te doen is dat de verkoopprijs lager lijkt en er niet over onderhandeld kan worden.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Afleverkosten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2011, 12:59:10 pm »

In België kennen we dit niet. Ik vind het persoonlijk een grote geldklopperij.
Is dit in Nederland wettelijk geregeld en kan je het weigeren om te betalen?
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re:Afleverkosten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 23, 2011, 01:32:48 pm »

Ik ben dus niet de enige die zich hier over verbaasd. Afleverkosten zijn geen wettelijk geregelde zaken, maar kosten die door de dealer zelf worden bepaald. Hoe worden deze kosten bepaald? Is het een percentage van de nieuwprijs of zijn het (onderling) vastgestelde prijzen?

De vraag is inderdaad terecht: ben je verplicht de afleverkosten te betalen of hoort dit bij de prijsonderhandeling? En wat doen ze nu daadwerkelijk voor dat bedrag? Dat zie je nooit uitgespecificeerd op de factuur. Zoals @SAMI terecht meldt, is het ronduit triest dat zijzelf de gebreken aan de vouwwagen moeten vaststellen. Waar hebben zij dan in vredesnaam afleverkosten voor betaald? Een ronduit kwalijke zaak.

Maar goed..ben benieuwd naar meer reacties / meningen / ervaringen hierover.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Afleverkosten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 23, 2011, 03:22:59 pm »

Bij onze nieuwe Jametic zaten ook afleverkosten. Kon ook zonder, maar dan zelf nog diverse onderdelen monteren als reservewiel etc. En dan kon de dealer niet instaan voor het afgeleverde. Heb het maar geaccepteerd. Wellicht dat in Belgie de afleverprijs anders is en de kosten in de prijs zijn meeberekend.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re:Afleverkosten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 23, 2011, 03:35:11 pm »

Bij onze nieuwe Jametic zaten ook afleverkosten. Kon ook zonder, maar dan zelf nog diverse onderdelen monteren als reservewiel etc. En dan kon de dealer niet instaan voor het afgeleverde. Heb het maar geaccepteerd. Wellicht dat in Belgie de afleverprijs anders is en de kosten in de prijs zijn meeberekend.

Wát?? De dealer kon niet instaan voor het afleveren van de vouwwagen omdat jij geen afleverkosten wou betalen? Briljant...
Jij koopt een product en het is aan de leverancier om het product goed functionerend en zonder gebreken af te leveren. Hier staan de afleverkosten volledig buiten.

Dit gaat een heel mooie toppic worden  :J
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:Afleverkosten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 23, 2011, 03:39:10 pm »

Voor deze aflever kosten moet de dealer de vouwwagen zelf in elkaar schroeven :H, dat wil zeggen;
de binnententen er in hangen (Hadden ze bij ons verkeerd om gedaan ::)), hete reservewiel met beugel vast maken, het neuswieltje bevestigen ondertentje plaatsen,enz,enz...

of dit geldklopperij is... dan moet je het niet accepteren, en die kosten als eerste uit onderhandelen (kan algauw zonder inruil bijv)

overigens staan de rijklaarmaakkosten (scrabble 3x woordwaarde) bij Jamet standaard op de prijslijst, die door alle dealers gehanteerd moet worden (nee gee kartelvorming, want er is genoeg concurrentie :O)

dat de dealer ergens niet voor in kan staan is onzin, hij kan uit eindelijk zijn verhaal halen bij de importeur of de fabrikant.
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Afleverkosten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 23, 2011, 04:21:41 pm »

Afleverkosten worden misbruikt om de folderprijs te drukken en dat geldt niet alleen voor vouwwagens en caravans.

Een paar jaar geleden zag ik een leuke gebruikte auto staan voor een aantrekkelijke prijs.
Toen we besloten hadden om tot aankoop over te gaan, melde de verkoper dat er nog ? 1250,=  :( aan kosten bijkwam voor rijklaar maken ::), hier was ik het dus niet mee eens, waarop de verkoper doodleuk verklaarde, dat als hij iets van die kosten af moest doen, ik geen recht had op de Bovag garantie.

Ik ben opgestaan en heb hem succes gewenst met de verkoop en ik ben vervolgens vertrokken.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re:Afleverkosten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 23, 2011, 06:58:23 pm »

Wij hebben vorig jaar een nieuwe vw gekocht, eerst gewoon onderhandeld over de prijs, en op het laatste moment ( vlak voor het tekenen van het koopcontract) aangegeven geen afleveringskosten te betalen. Leverde nogal wat weerstand op, maar toen wij dreigden op te stappen werden de kosten snel geschrapt.
Ook bij een nieuwe auto gedaan, gemeld dat ik geen interesse had in de auto als deze niet "rijklaar" was, ook daar uiteindelijk niets betaald.
Bij de bakker betaal je naast het brood toch ook geen afbakkosten?
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re:Afleverkosten
« Reactie #14 Gepost op: augustus 24, 2011, 09:49:58 am »

Ik denk dat JM de spijker op zijn kop slaat:
Citaat
Afleverkosten worden misbruikt om de folderprijs te drukken en dat geldt niet alleen voor vouwwagens en caravans.

Wat dat betreft is het aanschaffen van een nieuwe vouwwagen net zo'n koehandel als de aanschaf van een nieuwe auto. Wel interessant om te lezen dat velen het, net als ik, een vreemde gang van zaken vind.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal