Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers  (gelezen 1900 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Gepost op: januari 26, 2012, 02:53:45 pm »

Ik ben een beetje benieuwd naar de leeftijdsbestendigheid van tentrailers. En de leeftijdsafhankelijkheid bij de keuze ervan.  Wij zijn 58 (yvon) en 53 (ik) en we merken dat we in ons zoekproces eigenlijk de belangrijkste keuzes al zo'n beetje gemaakt hebben, waardoor we rond blijven cirkelen tussen het trio HK Astro XL, AK Livingstone (met XL bed) en AK Kavango. Nadelen van deze drie zijn voor ons (zeg ik er met nadruk bij):

  • Bij de HK Astro zit er een harde dwarspaal voor het bed, maar is vanwege de initiele hoogte van het deksel een minder hoge instap nodig, wat deels oplosbaar is met buisisolatie, schuimrubber etc.
  • Bij de AK Livingstone is het XL bed nogal hoog en hang je, als je er 'snachts uit moet, met je enkels los in de lucht (geen zeg maar 'hakken-steun' aan de wagen bij het hengelen naar het trapje) hoewel dat mogelijk oplosbaar is met een brede, inklapbare drie-treeds trap. Wij denken aan een show-trap met looplicht en ingebouwde karaokeset)
  • Bij de AK Kavango is de instap in de bedden aanmerkelijk lager (en dus zeg maar 'leeftijdsbestendiger') maar kook je in de standaardopstelling met een eenvoudiger keuken in een voor mijn gevoel nogal gesloten voortent waar je eigenlijk standaard al en kuipzeil in moet hebben.
Ik was bij Erica en vroeg daar wat nou zo'n beetje de grens is waarop mensen nog een vouwwagen hebben en kreeg ik te horen dat hun oudste klapper-klanten tegen de 75 aan liepen. WW
Wij willen dat uiteraard ook wel (als ons dat gegeven is) want met een cara... ben je pas echt oud, :H maar omdat iedereen oud wil worden maar niemand -dus ook wij niet- oud wil zijn, wil ik het liefst zo lang mogelijk in een wat sportievere (maar wel comfortabele) tenttrailer blijven kamperen. Vandaar bovenstaande keuzes.

Is er iemand die voorziet dat-ie op termijn (of merkt dat-ie nu al) tegen kampeerprobleempjes aanloopt die met leeftijd (of anderszins lichamelijke ongemakken/beperkingen) te maken hebben?


Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2012, 03:03:55 pm »

Ik heb ooit een ouder echtpaar getroffen op de camping met een vouwwagen. Ze waren beide al gepensioneerd, maar wilden geen caravan. Ik vroeg hen naar de keuze van hun vouwwagen ( het was een Holtkamper). In eerste instantie hadden ze een Jametic gekocht. Maar omdat deze toch wat lastiger alleen op te zetten was, hadden ze na 1 jaar de Jametic ingeruild voor een Holtkamper. Opzetgemak was hun belangrijkste reden.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Reactie #2 Gepost op: januari 26, 2012, 03:15:37 pm »

Wij hebben bewust gekozen voor een Smitveld, wij zijn 55 (ik) en 57 jaar (Ineke). De redenen voor deze keuze;
  • Wij zijn tentliefhebbers, de Smitveld is de enige VW die je het echte tentgevoel geeft
  • Ik heb een heel slechte rug,de VW moest dus zonder fysieke kracht op te zetten zijn
  • Er moest een erg goed bed in zitten
  • We kwamen in onze caravan periode in Limburg een Smitveld tegen en wisten het gelijk, dat is de VW voor ons
  • We vinden hem dus gewoon erg mooi ;)

Voordelen;
  • Het ultieme tentgevoel
  • Goed bed
  • Mooie wagen
  • meer dan voldoende ruimte voor 2 (evt +2)
  • Op te zetten zonder fysieke krachtsinspanning
  • Veel laadruimte (1500 Ltr) te bereiken zonder uit te klappen

Nadelen;
  • Veel haringen nodig, afspannen is dan ook het meeste werk
  • Hoge instap bed,op te lossen door 2 treeds trapje
« Laatst bewerkt op: januari 26, 2012, 03:27:12 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Reactie #3 Gepost op: januari 26, 2012, 03:44:31 pm »

Nadelen;
  • Veel haringen nodig, afspannen is dan ook het meeste werk
  • Hoge instap bed,op te lossen door 2 treeds trapje

Dat afspannen en het neerleggen van het vrij grote grondzeil zal dan vast het meest bezwaarlijk zijn met het oog op de rug. Dat grondzeil moet je tenslotte ook weer schoonmaken en opvouwen. Nou moet dat bij elk grondzeil, maar ik houd het dan toch liever zo klein mogelijk met een lekkere luifel, zodat je lekker met je tenen in het gras onder je luifel zit :).
Ik heb naar Smitveld gekeken en wat me bij de filmpjes hier en hier opvalt is dat men het in beide gevallen over 'snel opzetten' heeft, maar dat ik wat ik daar zie niet echt snel kan noemen t.o.v. alternatieven. Het opzetten van mijn Zilvermeeuw kost me op dit moment denk ik minder tijd...
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Reactie #4 Gepost op: januari 26, 2012, 04:00:59 pm »

Dat afspannen en het neerleggen van het vrij grote grondzeil zal dan vast het meest bezwaarlijk zijn met het oog op de rug. Dat grondzeil moet je tenslotte ook weer schoonmaken en opvouwen. Nou moet dat bij elk grondzeil, maar ik houd het dan toch liever zo klein mogelijk met een lekkere luifel, zodat je lekker met je tenen in het gras onder je luifel zit :).
Ik heb naar Smitveld gekeken en wat me bij de filmpjes hier en hier opvalt is dat men het in beide gevallen over 'snel opzetten' heeft, maar dat ik wat ik daar zie niet echt snel kan noemen t.o.v. alternatieven. Het opzetten van mijn Zilvermeeuw kost me op dit moment denk ik minder tijd...
Het neerleggen van het grondzeil is een eitje, dat stelt niets voor, het schoonmaken van het grondzeil valt ook heel erg mee,en het afspannen, tja, da's idd wat meer inspanning maar ik heb geen haast,dat scheelt. Ik heb het geheel nu, na een aantal keer gebruik, ingericht en wel, staan in 5 kwartier, dan zit ik dus aan een  bier. Dat is dus incl. de zijschermen en de boogluifel. Als je het snel wilt doen (de filmpjes) gaan ze uit van alleen de tent, dus geen zijschermen en boogluifel. 
kijk maar eens op dit topic, dan zie je de tent met en zonder de schermen en luifel.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,6989.msg76403.html#msg76403

Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Reactie #5 Gepost op: januari 26, 2012, 04:19:32 pm »

Ik heb het geheel nu, na een aantal keer gebruik, ingericht en wel, staan in 5 kwartier, dan zit ik dus aan een  bier.
Tja, dan ben ik met m'n DW Zilvermeeuw nu korter bezig. Heb je daarbij het grondzeil liggen, dan is de tent al min of meer opgezet op het afspannen na. maar zelfs die kortere tijd heeft ons in het verleden al belet om zo nu en dan te verkassen.

Het is dus ook niet zo dat ik, vanwege het feit dat ik haast zou hebben, hem in kortere tijd op zou willen kunnen zetten, maar vooral vanwege het vaker willen kunnen verkassen. Ofwel vanwege het weer. Ofwel omdat er op een leuke camping bijvoorbeeld maar voor 3 dagen plek is of omdat er een leukere plek 2 dagen later vrij komt. Ik wil dan niet tegen elkaar hoeven zeggen dat we dat dan maar niet doen vanwege de heisa van het verkassen. Je bent dan alles bij elkaar toch bijna 2-3 uur in touw. Da's bij gematigd weer niet zo erg, maar zowel bij 30+ graden als bij regen vind ik dat ff wat minder...  :(
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Reactie #6 Gepost op: januari 26, 2012, 05:03:13 pm »

Wij ,ik 57 en mijn vrouw 54, zijn 5 jaar gelden over gestapt van Jametic naar een Combi Camp. Door mijn (MS), ben ik wat beperkt in energie en beweging, dan gebeurd het wel dat we de basis met luifel (dak voortent)op zetten met elkaar en dat mijn vrouw het afmaakt tot ik weer genoeg energie heb. Het is voor ons geen wedstrijd, ,maar vakantie  en als het wat langer duurt sowat. :> Maar ik denk dat leeftijd geen belemmering hoeft te zijn want bij de CC club zijn er een paar koppels die ruim de 60 zijn gepasseerd en de wagen in no time op zetten en afbreken. Het anders voordeel is geen gesjouw met een keuken deze zit voor ons op de juiste plek en is compleet uit gerust. Verder zit er een goed bed in.  Wij hebben de Venezia, maar de Contry heeft een verhoogd bed en is wat kleiner.
Maar het belangrijkste is toch, wat voor jullie het beste gevoel geeft.
Henk
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Leeftijdsbestendigheid van tenttrailers
« Reactie #7 Gepost op: januari 26, 2012, 06:26:04 pm »

Ik heb ooit een ouder echtpaar getroffen op de camping met een vouwwagen. Ze waren beide al gepensioneerd, maar wilden geen caravan. Ik vroeg hen naar de keuze van hun vouwwagen ( het was een Holtkamper). In eerste instantie hadden ze een Jametic gekocht. Maar omdat deze toch wat lastiger alleen op te zetten was, hadden ze na 1 jaar de Jametic ingeruild voor een Holtkamper. Opzetgemak was hun belangrijkste reden.

met kerst is op terschelling een man van 81 jaar gesignaleerd in een klein tentje.
jawel, leeftijd van  éénentachtig jaar,en dat in slaapzak op een matje...
blijkt dit al jaren te doen.....
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal