Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Europese adapter  (gelezen 3387 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angel

  • Gast
Europese adapter
« Gepost op: januari 31, 2012, 12:29:44 pm »

Bij het boeken van een camping in Frankrijk staat de volgende aanbeveling:

Wij bevelen u aan een snoer van 25m en een Europese adapter mme te nemen.

Dat snoer dat snap ik nog wel ik heb nu een snoer van 10 meter dus ga ik er nog een snoer bijhalen van 20 meter dan moet ik genoeg hebben (ze kunnen toch makkelijk aan elkaar vastgemaakt worden neem ik aan)

Alleen die europese adapter snap ik niet helemaal. CEE campinstekkers zijn toch allemaal hetzelfde met die 3 pinnetjes zal ik maar zeggen. En aan de andere kan zit gewoon een stekkerdoos die pas op al onze eigen stekkers.

Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen en moet ik toch nog een ander soort stekker aan gaan schaffen?

Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Europese adapter
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2012, 12:35:51 pm »

Voor zover wij ervaring hebben met allerlei elektr. aansluiting op de camping.

- Twee snoeren van 10 meter aan elkaar zetten kan maar dan moet je de aansluiting wel waterdicht kunnen maken.
- Wij hebben het al aansluitingen meegemaakt: met 3 pinnen (mannelijk) of de drie gaatjes (vrouwelijke) aansluiting. Wij hebben dus altijd een koppelstuk bij om van het ene naar het andere over te schakelen.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Europese adapter
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2012, 01:06:37 pm »

Ik denk het volgende: de camping is niet voorzien van CEE aansluitingen (die met drie pinnen dan wel drie gaatjes), maar met gewone klassieke stopcontacten (dus met twee pinnetjes en een randaarde, dan wel met 2 gaatjes en een randaarde). en ondaks dat de franse en Nederlandse stopcontacten erg op elkaar lijken zijn ze niet hetzelfde. Waar wij in Nederland werken met randaarde, hebben ze in frankrijk een aardepin (dus dan heb je twee gaatjes en een pin, dan wel twee pinnen en een gaatje). Ik denk dat ze daarom adviseren een adapter mee te nemen, zodat je zeker bent van het goeie verloop van frans systeem naar nederlands systeem  naar CEE

Overigens: als je een verloop koopt van gewone Nederlandse stekker naar CEE, dan past die ook in gewone Franse stopcontacten (die stekker is voor beide geschikt).
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Europese adapter
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2012, 01:36:53 pm »

Hoi,

Ik heb even voor een tweetal plaatjes ingevoegd van de Franse (IP44) stekker en contrastekker.
De Franse stekker past ook gewoon in onze nederlandse stekkerdozen (aarde dubbel uitgevoerd; zowel aardingstrip aan de zijkant als pinstekker ingang voorop). Je kunt al voor een paar centen een verloop van CEE naar stekker krijgen, deze zijn meestal al voorzien van een franse IP44 stekker.
De franse contrastekkers zijn alleen te gebruiken met franse stekkers.
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Europese adapter
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2012, 01:40:17 pm »

Moet ik dan deze aanschaffen bijvoorbeeld?

http://www.de-wit.nl/nl/frans-verloop-schuko-cee

Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Europese adapter
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2012, 01:55:41 pm »

Als er aan je verlengsnoer een CEE stekker zit, dan is die uit de link inderdaad de goede.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Europese adapter
« Reactie #6 Gepost op: januari 31, 2012, 02:11:44 pm »

@ Angel: Ja, die bedoel ik!
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Europese adapter
« Reactie #7 Gepost op: januari 31, 2012, 02:27:12 pm »

Aan mijn verlengsnoer zit inderdaad een gewone CEE stekker ( 3 pinnetjes), maar ik lees dat Mieke het er over heeft dat er ook weleens aansluitingen voor komen die andersom werken dus zitten er in de elektirciteitskast 3 pinnetjes en op de stekker 3 gaatjes. Zou dat ook nog een mogelijkheid zijn ik heb het nog nooit gezien, maar heb ook niet zoveel ervaring hiermee.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Europese adapter
« Reactie #8 Gepost op: januari 31, 2012, 02:42:13 pm »

dus zitten er in de elektirciteitskast 3 pinnetjes en op de stekker 3 gaatjes. Zou dat ook nog een mogelijkheid zijn

Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Het lijkt me ook een verboden situatie. Het is tenslotte levensgevaarlijk als er sprake is van pennen met open 230v.

Het per definitie zo dat voedende aansluitingen altijd vrouwtjes zijn en afnemende aansluitingen altijd mannetjes. De aarde ansluiting is een uitzondering, maar dat is in principe geen stroomvoerende draad.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2012, 02:45:56 pm door Frankie »
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Europese adapter
« Reactie #9 Gepost op: januari 31, 2012, 05:35:42 pm »

Ik heb voor de veiligheid juist een haspel gekocht met een eurostekker (toen ik nog bij de HEMA werkte, stond er altijd 'steker' op de verpakking) aan het snoer (dus de standaard geaarde zoals wij die kennen).
De contactdozen en de haspel zelf waren namelijk beter beveiligd dan bij de zgn. campinghaspels.
Ding komt bij een groothandel vandaan en is geschikt voor bijna alle buitensituaties.

Zelf heb ik een waterdicht verloop gemaakt van CEE-male naar euro-female.
Daar waar de stekker en de contra-stekker aan gesloten worden doe ik ook nog eens een huls die je kan gebruiken voor je tuinverlichting in de winter ;)

Met een beetje geluk hangt de stekker ook nog in een kastje dus 3-dubbel waterdicht.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Europese adapter
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2012, 06:42:22 pm »

Wij hebben standaard normale verlengsnoeren bij ons voor NL situaties. wel 40 meter geloof ik. Voor het omschakelen van de Euro stekker  naar de gewone stekker heb ik gewoon een kort verloopje gemaakt. Dan zijn je verlengsnoeren overal bruikbaar. Anders zit je met lange snoeren die je weer niet kunt gebruiken in bijv. Oost Europa en frankrijk als er de standaard aansluiting is gemaakt. de Euro aansluiting heb ik slechts 1 x gebruikt, hier in Nl.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Europese adapter
« Reactie #11 Gepost op: februari 01, 2012, 08:28:11 am »

Zoals eerder geschreven izal het niet voor komen dat er op de stroompaal een aansluiting zit waar 3 pinnetjes op zitten.

Je zou er dan met je vingers aan kunnen komen met alle gevolgen van dien.

De aarde pin die je in Frankrijk maar ook in Belgie tegenkomt is de uitzondering en is eigenlijk veiliger dan onze situatie met de aarde aan de zijkant van de stekker.
Met veel proppen kun je een niet geaarde stekker in een geaard stopcontact doen, dat is met die aarde pin onmogelijk

De afgebeelde verloopstekker is inderdaad de juiste
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Mieke

  • Gast
Re: Europese adapter
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2012, 08:51:24 am »

Aan mijn verlengsnoer zit inderdaad een gewone CEE stekker ( 3 pinnetjes), maar ik lees dat Mieke het er over heeft dat er ook weleens aansluitingen voor komen die andersom werken dus zitten er in de elektirciteitskast 3 pinnetjes en op de stekker 3 gaatjes. Zou dat ook nog een mogelijkheid zijn ik heb het nog nooit gezien, maar heb ook niet zoveel ervaring hiermee.
Toch al een keer meegemaakt op een camping in Frankrijk. Het was op een trekkersveld waar normaal geen stroomvoorziening was maar de eigenaar had daar via allerlei (verboden en onveilige) constructies toch elektriciteit voorzien. Hij had ons zelf wel van een verloopstuk voorzien.
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.781
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: Europese adapter
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2012, 09:59:05 am »

Gebeurd in Engeland ook hoor op de kleinere (maar ook grotere meer landelijk gelegen) campings, dat er gewoon her en der snoeren langs de kanten liggen en lopen die niet op al te veilige manier lijken te zijn verbonden. Gaat dan gelukkig altijd nog goed, maar eigenlijk zou het niet moeten kunnen!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Europese adapter
« Reactie #14 Gepost op: februari 01, 2012, 03:33:12 pm »

Tja er is nog wel eens verschil tussen wat wel/niet mag/moet en wat er soms geknutseld/gestunteld word.

Wel eens een keer meegemaakt dat er 4 caravans verbonden waren met een verlengsnoertje die je normaal zou gebruiken om de kerstverlichting in de boom (binnen) aan te sluiten ::)
En dan de stekker in de stroompaal :J

Ik denk dat ze om de buurt het kacheltje aan mochten zetten.

Wanneer je er twijfels over hebt alleen standaard materialen gebruiken en ook niet zelf stekkers aan kabels gaan schroeven.

Safety first, vakantie is leuk maar veilig thuis komen is belangrijker.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal