Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Absorptiekoelbox kapot?  (gelezen 15699 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Prutser

  • Gast
Absorptiekoelbox kapot?
« Gepost op: maart 12, 2012, 05:23:49 pm »

Hoiiii,

Ik heb een absorptiekoelbox (breeze 4000) die wordt niet koud meer. Nu las ik dat ik hem het beste een dag op z'n kop moet zetten, dat dat 9 van de 10 keer helpt. Schijnt met het kristaliseren van de koelvloeistof te maken te hebben.

Nu de vraag: moet ie op z'n kop AAN staan of UIT?

Iemand??
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #1 Gepost op: maart 12, 2012, 07:14:18 pm »

ik zou zeggen uit.
lijkt me ook het beste om het eerst in de stand uit te proberen, lukt dat niet kan je altijd nog drastische maatregelen nemen.
Gelogd
live life outdoors

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #2 Gepost op: maart 12, 2012, 07:46:25 pm »

Dat is dus ook wat ik dacht....ben ik dus gewoon net zo logisch dan m'n medemens.... :P

Ik heb 'm afgelopen nacht op z'n kop gezet, nu staat ie weer een uurtje of 2 aan. Het lijkt of ie kouder wordt, nog effe geduld hebben.
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #3 Gepost op: maart 12, 2012, 08:31:01 pm »

en??? Ik ben heel benieuwd of het is gelukt.
Gelogd
Jevipro

luppien

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #4 Gepost op: maart 12, 2012, 08:56:43 pm »

Wij hebben 15 jaar een absorptie koelkast gehad en pas nog verkocht. Deze had er vanaf het begin last van en het "euvel" stond zelfs in de gebruiksaanwijzing! wij vonden het dus gewoon en iedere keer als het kampeerseizoen begon zetten we de kist 2 á 3 uurtjes op z'n kop  ::), daarna omdraaien en aandoen. (gas/12Vlt/240Vlt) Deed het voor de rest altijd prima en kon er ijsblokjes mee maken. ;)
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #5 Gepost op: maart 12, 2012, 09:13:35 pm »

Wat grappig wij hebben ook al jaren zo ding en op den duur koelde die niet meer goed... Had ik toen maar geweten dat dit een oplossing is zeg!!! Nou ja ik weet het nu en ik ga dit nooit meer vergeten. Dank je wel voor de tip!! Maar..... ik ben toch benieuwd of het Prutser is gelukt...
Gelogd
Jevipro

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2012, 05:15:12 am »

Nou,  hij staat nu een uurtje of 10 te koelen, maar ik krijg 'm niet lager dan 10 graden, en hij staat volluit.
Ik heb 'm via marktplaats, maar ik denk dat ik 'm maar eens ga mailen.......

Iemand andere suggesties?
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #7 Gepost op: maart 13, 2012, 08:56:46 am »

Wat ook wordt aangeraden is, om de koelkast niet op max te zetten, maar halfweg. Maar dat geldt dan eerder voor een zeer warme omgeving. Je kan het altijd eens proberen, dat kost toch niks.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #8 Gepost op: maart 13, 2012, 11:22:00 am »

De absortie koelboxen werken als volgt  I: :
Een verwarming element of een kleine brander verwarmd een vloeistof (koelmiddel) met een zeer laag kookpunt in een verdamper, de vloeistof stijgt als damp via leidingen in de condesor (is dat gedeelte wat je ziet zitten in je koelbox, met vaak de ijsblokjes maker er bovenop). In de condensor koelt de damp weer af en wordt vloeibaar. tijdens dit proces wordt er warmte onttrokken aan de omgeving (koelbox wordt koud), vloeistof loopt terug in de verdamper en zo begint dit continu proces opnieuw.

Nu kunnen er een aantal zaken zijn:
Het electrische verwarming element is defect :(. (kun je doormeten met een multi meter, bijna/geen  weerstand is meestal een indicatie dat het verwarming element kortsluiting maakt, extreem hoge weerstand geeft aan dat het element is doorgebrand)
De omvormer van 220V naar 12V die het mogelijk maakt om op 12 volt te werken is defect ( het verwarming element is 12V) (wederom een kwestie van doormeten  ::) )
Het koelmiddel gaat niet goed rond, dit kan veroorzaakt worden door verstopping in de verdamper/condensor of de leidingen, of er is koelmiddel weg gelekt. (verstopping of lucht bellen, kun je inderdaad verhelpen door de koelbox op zijn kop of kant de leggen voor een bepaalde tijd)

Wat je kunt proberen is, om de koelbox op butaan/propaan gas te zetten. Als hij dan goed werkt weet je zeker dat het aan de electrische verwarming ligt.
Wordt de koelbox op gas niet koud, dan blijven verstopping of weggelekt koelmiddel de meest logische opties. In het laatste geval kun je alleen maar zeggen dat de koelbox naar zijn laatste rustplaats moet worden gebracht ;). Electrische onderdelen zijn meestal wel te krijgen, maar dan moet je de kosten afwegen tegen de momentele waarde van de koelbox

Veel succes met testen
Gelogd

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #9 Gepost op: maart 13, 2012, 03:39:31 pm »

De verkoper schreef dat ik 'm vol met koude spullen moest doen om hem goed te laten koelen, maar is natuurlijk onzin. Dat heb ik ook terug geschreven.

Ik heb 'm nu (na nog een nachtje op z'n kop) aan de stroom hangen op stand half. Als dit niet werkt ga ik 'm nog proberen op de gasfles, en anders probeer ik m'n geld terug te krijgen......ik hoop dat ie een beetje coulant is.
Hij wordt iig wel warm als ik m'n hand aan de achterkant boven de koelbox houd. Ik weet niet hoe warm dat ie moet worden ,maar ik schat een graadje of 25/30? Dat betekend dat het warmte-element werkt, of mis ik nu iets.....
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2012, 03:41:25 pm door Prutser »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #10 Gepost op: maart 13, 2012, 08:15:27 pm »

Als ie achteraan warm wordt dan werkt de boel wel.

Even een vraag; hoe heb je de temperatuur gemeten?

De beste manier is om een glas water erin te zetten en daar de thermometer in te hangen.
Als je dit een nacht lang laat staan heb je een betrouwbare meting.

En niet na een paar uur de lucht meten want die veranderd erg snel als je de bak open doet.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

bosi

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #11 Gepost op: maart 13, 2012, 08:58:54 pm »

een goede indicatie of de koelbox voldoende koelt, kun je vaststellen door aan de condensor te voelen, deze moet echt koud zijn. Boven op, waar het bakje voor de ijsblokjes staat, zie al snel rijp vorming (meestal na een uurtje of 4 heb je al ijsblokjes). Ter indicatie,de thermostaat van onze, inmiddels 15 jaar oude electrolux, staat niet hoger dan halfweg op stroom en ca. stand 2-3 op gas. Zetten wij hem hoger dan bevriest de boel binnen een paar uur. Wel is het noodzakelijk dat er een voldoende temperatuur verschil is. Hoe warmer het buiten is, hoe moeilijker hij koelt. Maar meestal is in de schaduw zetten meer dan voldoende.
In jouw geval lijkt het er toch op, dat er ergens een blokade/luchtbel zit (maar dat had verholpen moeten zijn met het op z'n kop zetten) of er is koelmiddel weg gelekt. Dit laatste lijkt me steeds waarschijnlijker. Dit komt meestal doordat de ergens een klein breukje zit in de gesoldeerde verbindingen van de koperleidingtjes. Helaas moet je dan spreken van terminale schade.

De alternatieve compressor koelbox/koelkast (werkt zoals de grote koelkast thuis) koelt ook goed, maar hebben als grote nadeel dat ze altijd helemaal rechtop moeten staan (anders loopt de compressor droog en gaat kapot), je hoort regelmatig de compressor aanslaan(vind ik een irritant geluid vooral s'avonds) en ze zijn vooral een stuk duurder. Voordeel is dat ze minder last hebben van extreme warmte buiten temperatuur) en iets sneller koelen. Ze hebben ook geen condensor in de koelbox wat iets meer ruimte oplevert. Ander nadeel is dat ze NIET op gas kunnen (vervelend als je geen stroom hebt)

Dus goed en niet al te duur: absorptie koelbox (kan op stroom 220V/12V en op gas)
Iets beter, met wat voor en nadelen maar vooral duurder: compressor koelbox/kast
 
Hopelijk kun je iets regelen met de verkopende partij
Gelogd

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #12 Gepost op: maart 13, 2012, 10:33:16 pm »

Ik heb er inderdaad een beker water in gezet met een thermometer. Misschien dat ik te vroeg heb gekeken ik laat 'm nog één nachtje volluit staan, dan geef ik het op.

Er komt wel condens op de condensor, maar zeker geen ijs. Eén keer heb ik 8 graden Celsius gemeten. Veel en veel te hoog nog.
Gelogd

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #13 Gepost op: maart 16, 2012, 10:47:56 am »

Hij heeft nu ook een uurtje of 5 aan het gas gehangen, maar dat was helemaal geen succes. De verdamper voelde nog niet eens koud aan.....Dan ging hij op elektrisch beter.

Ik hoorde weer een ander verhaal over de koelvloeistof. Hij zou dus niet een beetje kunnen koelen. Of hij is lek, dus leidingen leeg. Of hij is vol, dan is er iets anders aan de hand.
Mijn collega zei dat er misschien stof in het warmte-element zou kunnen zitten, zodat ie de warmte niet goed kwijt zou kunnen.

De verkoper heeft in ieder geval toegezegd dat ie de helft zou terug storten, dan ga ik de boot in met (gelukkig) maar 20 euro. Ik heb wel weer een goeie les geleerd...... :P

Reacties over mijn opmerking over de koelbox??
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #14 Gepost op: maart 16, 2012, 12:19:25 pm »

Als je verhaal goed lees, dan is het met de grootste waarschijnlijkheid over en uit voor je koelbox.
Als de koeling op gas helemaal niks meer is (door de directe verwarming van de verdamper met een kleine brander is dit de meest effectieve mannier van koelen), is dit een teken dat er vrijwel geen koelmiddel meer in je koelbox aanwezig is. Het lijkt erop dat door hem op de kop te zetten en nog meer is weggelekt. (Je zult vrijwel nooit iets terugzien van de lekkage omdat het koelmiddel zeer makkelijk/snel verdampt, hoog uit een vettig plekje). Onze koelbox is al meer dan 15 jaar oud, staat in de berging en vangt altijd stof, maar een dit heeft de werking nooit beinvloed.
Wat vaker gebeurt, is dat tijdens transport door het samen spel van ouderdom en schokken er ergens een soldeer lasje is gescheurd (hoeft maar minuscuul te zijn), waardoor het koelmiddel (langzaam) weglekt.

Goed om te horen dat de verkoper je financieel tegemoed wil komen, het blijft altijd een gok als je iets tweedehands koopt, zo gaat het nog jaren mee en zo werkt het (al snel) niet meer.
lijft de afweging of een paar honderd euro voor een nieuwe of een paar tientjes voor een gebruikte...

Veel succes
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal