Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Kamperen en koude nachten.  (gelezen 8209 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.970
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #30 Gepost op: maart 26, 2012, 12:10:36 pm »

Het nadeel van een dekbed vind ik persoonlijk dat, iedere keer als ik me omdraai, er een koude windvlaag onder komt.
Bij een slaapzak is het rondom geisoleerd, dat vinden wij fijner.

Wij hebben (na het eerste jaar koukleumen) slaapzakken gekocht met een isolatiewaarde tot -2
De outwell camper lux. Kost ff wat, maar dan heb je ook wat  :P (rond de 55 a 60 euri, wij hebben ze in het buitenland gekocht en gewoon laten bezorgen, werkt prima)

Ook de kids liggen in een outwell, alleen zij hadden het niet koud vorig jaar, daarom wij nu ook aan dit merk  8)
in een slaapzak kan ik niet slapen te weinig beweging vrijheid, en de dekbed moet je gewoon groot genoeg meenemen. wij gebruiken 240*220.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.629
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #31 Gepost op: maart 26, 2012, 12:29:34 pm »

In een slaapzak, met name in een mummy-slaapzak, moet je de slaapzak meebewegen. Dus geen bewegingsruimte nodig. Betekent ook minder lucht die je moet opwarmen en dus sneller warm.

Onze kids hebben goede mummy-slaapzakken, wij slapen onder een groooooot dekbed (en wat Spike zegt: geen last van koude wind).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

jsteijn

  • Gast
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #32 Gepost op: maart 26, 2012, 01:58:52 pm »

In een slaapzak, met name in een mummy-slaapzak, moet je de slaapzak meebewegen. Dus geen bewegingsruimte nodig. Betekent ook minder lucht die je moet opwarmen en dus sneller warm.

Hmm..lijkt me een leuk topic... snelcursus slaapzak-slapen  :#
maar ben het wel met je eens, als ik draai neem ik de hele zak inclusief capuchon mee. Aan elkaar risten is daarom bij ons niet zo een optie  >:)
Daarbij komt dat ik het juist fijn vind om een beetje " ingepakt" te liggen  ;)

Kan me wel voorstellen dat op een bed van 140cm een dekbed (wat ik thuis wel heb) van 240cm wel voldoende warmte bied zonder een koude zone aan de zijkant... wij hadden ons eerste jaar 2 1-persoons dekbedden bij ons.
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #33 Gepost op: april 03, 2012, 11:17:25 pm »

Ik had al een lekker donsslaapzak en heb 2 jaar geleden weer eens doorgeschoven: oudste zoon mijn slaapzak en ik een nieuwe donzen in extra breed/lang deken-formaat.
Gelogd

dorus_jolan

  • Gast
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #34 Gepost op: april 04, 2012, 04:58:17 pm »

Wij nemen ons 4 seizoenen lits jumeaux dekbed mee. ons bed in de VW is 160 dus dat gaat wel lekker!!
En natuurlijk lekker dicht tegen elkaar aan kruipen ;)
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #35 Gepost op: mei 14, 2012, 04:46:29 pm »

Onze eerste keer was mei 2011,

Onze 1e keer was afgelopen moederdag, werden we 's morgens wakker, lag er gewoon ijs (bevroren dauw) op het dak!
Gelukkig kwam de zon snel om het geheel te drogen voordat we weer vertrokken.
Maar goed, een dekbed en een deken en een fles champagne vooraf was voldoende om ons warm te houden.

Volgende poging in juni, hopelijk is het dan iets warmer.
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2012, 08:08:23 pm door Swede »
Gelogd
live life outdoors

Angel

  • Gast
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #36 Gepost op: mei 14, 2012, 04:58:21 pm »

Wij hebben een dekbed en slaapzakken klaarliggen.....

en een electrisch deken  :? Dat was niet mijn idee

En voor de kleine mannen precies hetzelfde alleen geen electrische deken. Wel hebben we onder het matras nog inflatable matjes gelegd ter isolatie voor de kleine mannen.

ik kan niet wachten tot dat we gaan , maar dat duurt niet lang meer.
Gelogd

MJB

  • Gast
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2013, 09:52:18 pm »

Voor koude omstandigheden zijn mumie-slaapzakken prima. Tijdens husky-touren in Zweden en Noorwegen heb ik onder enkeldoeks katoen bij -/- 25 Celsius lekker warm geslapen in twee (!) mummieslaapzakken. Bewegingsruimte heb je niet meer (ook niet nodig omdat je dan vrij snel van je rendierhuid afrolt en dus met slaapzakken en al in de sneeuw ligt), maar warm is het zeker. Een muts (bij voorkeur bivak) helpt ook een stuk.

Let trouwens wel op dat de genoemde temperaturen op slaapzakken overwegend de temperatuur geven waarbij je net niet doodvriest, comfortabel slapen doe je dan al een graadje of tien niet meer.

Dubbele slaapzakken, eventueel met een een (zijden) liner houden de boel goed warm!
Gelogd

Joos

  • Gast
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #38 Gepost op: oktober 11, 2015, 09:11:29 pm »

Bij Camp-let gaan ze elk jaar op winter challenge, http://www.camp-let.nl/index.php?id=563 Het team van Erica is ook mee geweest, zij hadden een zibro kachel mee voor overdag en een kleine ventilatorkachel op een tafeltje voor de nacht. Verder goede slaapzakken. Ze hebben het met -15 niet koud gehad.

Wij zijn best wel koukleumen. Zeker nadat Willy z n behabndelingen tegen kanker had ondergaan. Voorheen kampeerden we met de motor en n klein tentje en dan s avonds en s nachts thermo ondergoed aan, maar nu met de camp let: Kachteltje vN 500 WATT AANZETTEN OP HET MOMENT DAT DE TEMPERATUUR BEGINT TE DALEN EN DAT LATEN DOORGAAN TOTDAT JE NAAR BED GAAT. dE WARMNTE BLIJFT HEEL ERG HANGEN IN DE VOUWWAGEN, VIND IK. wE HEBBEN N MODELLETJE 2015, DIE NIET VAN ALLEEN KATOEN IS MAAR OOK MET EEN KUNSTVEZEL. wARMTE STIJGT DUS WE ZETTEN DE KACHEL ONDER DE KEUKEN OP HET PANNENREKJE EN DAN BLAAST IE RICHTING SLAAPCABINES EN DAAR BLIJFT DE WARMTE LEKKER IN HANGEN. oOK KUN JE REKENING HOUDEN MET WAT VOOR SLAAPZAKKEN JE AANSCHAFT. wE HEBBEN SLAAPZAKKEN GEKOCHT BIJ DE WIT IN SCHIJNDEL WAAR OP STAAT IN WELKE OMSTANDIGHEDEN ZE TE GEBRUIKEN ZIJN. oP DE DIKKE STAAT TOT MIN 5 TE GEBRUIKEN DUS DIE ISOLEERT BEST GOED. gEEN PROBLEMEN MET DE KOU TERWIJL HET EEN NACHT TOCH DRIE GRADEN GEWEEST IS IN LUXEMBURG DEZE SEPTEMBERMAAND.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #39 Gepost op: oktober 11, 2015, 09:17:47 pm »



TERWIJL HET EEN NACHT TOCH DRIE GRADEN GEWEEST IS IN LUXEMBURG DEZE SEPTEMBERMAAND.

Cape lock probleempje?
Gelogd

Joos

  • Gast
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #40 Gepost op: oktober 11, 2015, 09:23:06 pm »

 ::

Cape lock probleempje?

Oops sorry voor de caps lock. Ik vecht daar nogal eens mee. Nu dus weer. Het is niet goed te praten, mijn oprechte excuses, maar ik ben zeer slechtziend, zie twee procent en om tekst te controleren werk ik met spraak en dan hoor je geen caps lock als ik daar fouten mee maak. Vandaar. Maar sorry daarvoor, ik zal beter proberen op te letten
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #41 Gepost op: oktober 12, 2015, 12:58:50 pm »

::
Oops sorry voor de caps lock. Ik vecht daar nogal eens mee. Nu dus weer. Het is niet goed te praten, mijn oprechte excuses, maar ik ben zeer slechtziend, zie twee procent en om tekst te controleren werk ik met spraak en dan hoor je geen caps lock als ik daar fouten mee maak. Vandaar. Maar sorry daarvoor, ik zal beter proberen op te letten
Niks van aantrekken. Zo te zien typ je blind met 10 vingers. Je hebt de a getoetst en net de Caps Lock mee aangeraakt en ingeschakeld. Vind het knap je zo te redden. Ik doe het nog te weinig met leesbril en zie dan ook niet altijd mijn fouten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

smoutewm

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #42 Gepost op: oktober 12, 2015, 10:14:27 pm »

Wij nemen ons 4 seizoenen lits jumeaux dekbed mee. ons bed in de VW is 160 dus dat gaat wel lekker!!
En natuurlijk lekker dicht tegen elkaar aan kruipen ;)

Vraagje van een beginner in dit forum. Wat leg je op het matras zelf? Tijdens het tentkamperen maakten wij altijd een luchtbed op als 2-persoonsbed met een slaapzak als een soort van onderdeken, daarbovenop een hoeslaken en als afmaker een 2e slaapzak in een dekbedhoes gepakt. Ook in koude nachten (maar wel altijd in de zomer) nooit koud gehad. Wij denken er nu aan om ons herfstdekbed (ca. 200 x 240) te gebruiken om onder te slapen. Is lekker groot en is bij een matrasmaat van 160 breed meer dan breed genoeg om je om te draaien zonder al te veel windvlagen onder het dekbed. Maar wat leg je op het matras zelf? Molton-hoeslaken? Gezien de afwijkende matrasmaten zelfmaak? Of zijn er andere combinaties denkbaar waarbij de boel lekker ingepakt ligt, voldoende warm is maar wel stabiel ligt. Ik leer graag van jullie.
Wim.
Gelogd
La pluie en Bretagne.....? Une légende!

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #43 Gepost op: oktober 12, 2015, 10:32:24 pm »

Koude nachten en een luchtbed zijn zowiezo niet de ideale combi. Lucht in zo'n bed krijg je niet warm.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kamperen en koude nachten.
« Reactie #44 Gepost op: oktober 13, 2015, 12:49:33 pm »

Wij leggen niks op het matras. Zit alleen een hoes om. Nooit koud gehad. Wel liggen we sinds dit jaar onder een oud dekbed. Lekker ruim en geen last van getrek zoals met slaapzakken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal