Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Het laten reinigen van het tent doek?  (gelezen 7429 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michielvandaalen

  • Gast
Het laten reinigen van het tent doek?
« Gepost op: maart 30, 2012, 12:03:40 pm »

Hallo allemaal,

ik heb een vraag over het laten reinigen van het tent doek. Ik kan een heleboel tips vinden over het zelf reinigen van het doek en zelf inpregneren van het doek maar heeft iemend het ook een keer laten doen bij een bedrijf?

En zo ja wat zijn de ervaringen hiermee?

Ons tent doek is niet helemaal fris meer en heb het idee om hem te laten reinigen en inpregneren bij een tentreparatie bedrijf.

Groeten Michiel
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #1 Gepost op: maart 30, 2012, 12:24:22 pm »

Hoi Michiel,

Er zijn enkele zeilmakerijen die tenten reinigen/wassen en impregneren (bijv. www.zeilwasserij.nl/ ) maar zou je dat wel doen?
Buiten dat het nogal prijzig is, lijdt je tentdoek er altijd onder (denk maar aan de pluizen die je in het filter van de wasdroger vind), het doek wordt altijd dunner en dat gaat dus ten koste van de levensduur.
En schoon blijven doet het toch niet, vlekken krijg je altijd wel door een breed scala aan oorzaken (modder, bomen, koken etc). en door het weer en zon treedt er altijd wel wat verwering op van het tentdoek.

Als het tentdoek muf/schimmelig ruikt, dan is het niet helemaal droog opgeborgen geweest, dan help veel luchten in de zon (UV) hierdoor worden eventuele schimmels tegen gegaan en verdwijnt de geur.
Vervelender wordt het als je van de zwarte puntjes/vlekken in je doek hebt zitten, dit heet "weer vlekken'en dit wordt veroorzaakt door de groei van een schimmel in je doek die dus ook de stevigheid van je doek aantast. Hier is niet veel aan te doen buiten veel in de zon zetten/leggen (je zou HG schimmel verwijderaar voor op textiel kunnen proberen)
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #2 Gepost op: maart 30, 2012, 12:26:16 pm »

hier ben ik ook wel benieuwd naar.. dit topic moet ik maar eens gaan volgen.
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #3 Gepost op: maart 30, 2012, 01:17:05 pm »

@bosi - Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat meer om vogelpoep, modder ed. Het standaard vuil laten we maar zeggen.
Het nadeel van zelf doen is dat je het moet gaan houden, teminste dat lees ik uit de verschillende topics. Dit lijkt mij het voordeel van laten doen. Wat je zegt over de droger daar kan ik mij wel in vinden.
Kortom, ben er nog niet uit.

Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #4 Gepost op: maart 30, 2012, 03:25:21 pm »

Tja, volgens mij hoort het ook een beetje bij de charme van het vouwagen/tent kamperen. Een vlekkeloze tent heb je meestal alleen als hij nieuw uit de verpakking komt, daarna, tijdens gebruik krijg je een soort patina door contact met de omgeving waarin je staat. Hier een hars vlekje, daar een gekleurd vlekje van een bes van een struik, hier daar moddervlekken van die totaal veregende vakantie, groene vegen van het gemaaide gras waar je op stond, etc.

Aangekoekte modder, borstel je gewoon met een zachte borstel af. Vogelpoep, er met een stukje karton afwippen, rest gewoon laten drogen en ook weg borstellen. vlekken met lauw of koud water er met een zachte borstel voorzichtig afborstellen. Zolang de tent water dicht is niets aandoen. Impregneren heeft ook zo z'n nadelen, het zorgd ervoor dat het (katoen) doek minder ademend en het blijft een chemisch product, dus het gaat altijd ten koste van de levensduur.

Onze piramide tent was 10 jaar oud toen we hem inruilde voor een klapper, maar was nog helemaal waterdicht en had geen dunne plekken (zelf na 3 dagen storm met windkracht 8-9 op texel), was hier en daar verweerd en had de nodige vlekken (van de soort zoals hierboven al aangegeven), maar op een kleine reparatie na zonder wassen of impregneren helemaal intakt, heb hem voor een klein bedrag verkocht en weet zeker dat de nieuwe gebruikers (jong gezin) er nog een aantal jaren veel plezier aan zal beleven zonder dat zij hem moeten laten wassen of impregneren.
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2012, 02:50:06 pm »

Vandaag even nagevraagd en het reiningen van de tent gaat per kilo. Voor een Alpen Kreuzer kost dat dan ongeveer 500 euro. Hij wordt dan machinaal gewassen, gedroogd en geinpregneerd.
Het wassen en drogen gaat ten koste van het tentdoek, net zoals je kleding die je wast en in de droger stopt.
Het profesioneel wassen van de tent is dan ook eigenlijk bedoeld voor mensen die een seizoenstent hebben of hem lang laten staan. Er komt dan een groene laag op en die laag is op de bovenstaande manier goed te verwijderen.

Het advies was heel duidelijk.

De tent mag vies worden. Alleen reinigen met water en de zacht bezem(stoffer) en niet te intensief reinigen of drukken. Mocht hij lekken, om de vier jaar handmatig inpregneren.

Mocht er iemand anders ook zijn tent hebben laten reinigen dan hoor dat graag in dit topic.

Groeten Michiel

Gelogd

comfortcruiser

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #6 Gepost op: april 03, 2012, 06:33:03 pm »

Hi klappers,

Afgelopen zomer in France stond er een stelletje uit NL naast ons ook met een Jamet.
Zij hadden thuis het tentdoek van de wagen behandeld en op de camping weer. Tijdens regenbuien stroomde het water bij ze naar binnen.
Ze hadden er enorm spijt van dat ze de VW behandeld hadden, hij staat nu te koop met als omschrijving : zeer geschikt voor warme, droge oorden.
Als ik jullie was zou ik er niet aan beginnen, onze VW is uit '94 met uiteraard hier en daar een vlekje MAAR nog steeds waterdicht.



Gelogd

dorus_jolan

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #7 Gepost op: april 04, 2012, 05:03:27 pm »

Inderdaad wat het goed doet mooi met rust laten.

Bij ons waren de eerste vlekjes van vogelpoep ook een doorn in het oog maar ik blijf er mooi vanaf. Gewoon wachten tot ze niet meer opvallen tussen de andere vlekken  ;)
Gelogd

martens

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2012, 09:28:34 pm »

Hallo,

Heeft iemand hier nog meer informatie over, wij zijn namelijk net terug van vakantie, we stonden onder een eikenboom bomvol met luizen.
Daar ter plaatse heb ik er veel af kunnen krijgen, maar vanuit de spits naar onder ( ongeveer een halve meter) daar kon ik niet bij komen.
Nu thuis gekomen is op die plaats het tentdoek erg zwart en er zitten zwarte puntjes aan de binnenkant.
Dit vind ik erg jammer want we hebben deze VW net aangeschaft een half jaar geleden.
Is het raadzaam om deze te laten wassen, en wat zou dat koste voor een Jamet Arizona bj 200.
Ik hoop op wat reacties want ik baal echt als een stekker hiervan.

Groetjes Mark
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 07, 2012, 10:34:14 am »

De kosten zullen ongeveer 500 euro zijn, tenminste dat waren de kosten voor mijn Alpen Kreuzer wagen tent. Dit heb ik echter niet laten uitvoeren.
Zoals Bosi ook beschrijft is het beter om hem niet te laten reinigen en inpregneren.
Mijn wagen tent is ook niet mooi meer, ook bj 2000, hars, vogelpoep en wat besjes op het dak.
Tijdens de eerste vakantie een hele nacht flink regen gehad, maar alles is droog binnen.
En dit laatste is eigenlijk het belangrijkste. Ja klopt, die van mij is ook niet zo mooi meer en ik baal er ook van.
Mijn advies niet laten reinigen of inpregneren als hij nog waterdicht is.
Eenmaal inpregneren = altijd inpregneren!!

Groet Michiel
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2012, 04:51:41 pm »

Als het echt te erg is zou ik hem eerder afspuiten met een hogedrukreiniger (niet op volle stand natuurlijk)
En dan lekker 3 weken naar een zonnig oord. dan bleekt het ook wel weg.
Gelogd

Hanneke

  • Gast
Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 09, 2012, 09:28:06 pm »

Impregneren is het begin van het einde! Tenminste als je tent van katoenen ten cate of wisselink doek is.
Alleen doen als de tent consequent lekt en niet eenmalig. Eenmalig lekken hoeft nl niet in te houden dat hij dit altijd doet. Het kan zijn dat hij ooit ergens vuil is geweest of nat is ingepakt, de volgende regenbui moet het doek zich weer opnieuw zetten, daarna dicht het vanzelf weer.

Bij oud doek, doek wat dus bijna op is., is impregneren dan het laatste redmiddel.

Schoonmaken altijd met schoon leidingwater en een schone borstel dat nooit met zeep in aanraking is geweest. Zeep zorgt ervoor de oppervlakte spanning verdwijnt en je tent onherroepelijk gaat lekken! Dat is de ook de reden dat je je medekampeerders erg boos kan krijgen als je kind vrolijk loopt bellen te blazen naast je tent. 1 bel kan al zorgen voor blijvende lekkage.

Vogelpoep: met een theelepeltje afkrabben en naspoelen met schoon water.
Je kunt ook eerst het droog proberen af te borstelen. Maar ach: het is ook een gebruiksvoorwerp hoor. Dat wordt nou eenmaal vies.

Onze zambakkie is van 2010 en we hebben onder eikenbomen gestaan....behoorlijk vies, maar goed, door regen en zon verdwijnt het op ten duur ook wel weer voor een deel.
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 12, 2012, 10:10:40 pm »

Als het echt te erg is zou ik hem eerder afspuiten met een hogedrukreiniger (niet op volle stand natuurlijk)
Ik neem aan dat je een grapje maakt  :H
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: Het laten reinigen van het tent doek?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 13, 2012, 07:56:18 pm »

Heb ooit eens een koffievlek gehad in de zijwand van de arizona-ecru :(, kan je snappen dat ik er van baalde! kreeg de vlek er met spoelen niet uit, maar besloot hem voor een volgende vakantie te laten reinigen en impregneren.
Na de Arizona opgehaald te hebben, besloten we om hem eerst eens op te zetten, en wat schetst onze verbazing? De vlek was op een hele vage gloed na geheel verdwenen! :>

Moraal is dan ook zelfs de ergste vlekken, afspoelen, zacht borstelen, drogen, drogen, drogen.
ook vogelpoepvlekken verbleken geheel door de zon.
Alleen Hars laat blijvende vlekjes na, maar daar lekt het nooit meer!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal