Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: vlek verwijdering of reiniging van luifel  (gelezen 4346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boes

  • Gast
vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Gepost op: maart 31, 2012, 10:09:47 pm »

aan hand van het topic van Michielvandaalen over reiniging van tent doek had ik nog een vraagje.

gister had ik even de vw open om een zaklamp te zoeken en haalde ik de voor tent en luifel even onder het bankje vandaan.

we konden ons niet meer herrinneren waar de afwas (nieuwe fles) heen was gegaan.
met het uit pakken van de vw na de zomer niet gevonden namelijk..

nou nu dus wel, boven op de luifel  lag hij en daar heeft ie lekker op liggen lekken..
ik heb hem gelijk uit gespoeld met water maar ik denk dat ik de vlek er niet meer uit ga krijgen.
want na het op drogen zat de vlek er gewoon weer...

iemand een idee?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #1 Gepost op: maart 31, 2012, 10:30:40 pm »

Gewoon, de gevlekte delen van het doek, goed laten weken in een teiltje met koud of lauwwater, zou moeten helpen.
In afwasmiddel zitten een aantal oppervlakte actieve stoffen die slechts langzaam oplossen in water, wat langer goed laten weken en daarna goed uitspoelen zou moeten werken. Wel het doek goed laten drogen aan de lucht. Dit kan wel meerdere dagen duren omdat het doek helemaal doorweekt zal zijn.
Als alle afwasmiddel bestandelen zijn uitgespoeld zou het doek gewoon weer waterdicht moeten zijn.
Houd er wel rekening mee dat je eventueel een vage ring/vlek blijft zien, deze wordt veroorzaakt door de glans/afdruipmiddelen die in het afwasmiddel zitten (vergelijkbaar met de glanspoel voor je vaatwasser), deze hebben vaak een licht blekende werking.

Hopelijk kun je hier wat mee en veel succes.
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #2 Gepost op: april 01, 2012, 09:09:47 am »

we gaan het proberen, want een nieuwe luifel zit er dit jaar even niet in denk ik..
Gelogd

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.784
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #3 Gepost op: april 01, 2012, 09:50:30 am »

Ben echt wel bang dat het niet meer waterdicht is hoor!

Je zal wel minimaal moeten impregneren na het spoelen, en dan nog???

Andere ervaringsdeskundigen?
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

dorus_jolan

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #4 Gepost op: april 01, 2012, 11:27:19 am »

inderdaad afwasmiddelen etc zijn echt funest voor je doek.
Gewoon uitspoelen laten drogen en goed opnieuw impregneren en niet te zuinig ruim om de oude vlek heen!
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #5 Gepost op: april 01, 2012, 11:50:34 am »

Ik zou persoonlijk even wachten met impregneren, want 1 x impregneren is altijd impregneren. Ik zal je de chemie besparen, maar de impregneermiddelen gaan een chemische verbinding aan met de katoen vezels in je doek en zorgen ervoor dat dat de ruimtes tusen de geweven draden ondoordringbaar worden voor water (heeft met oppervlakte spanning te maken). De reden dat er periodiek opnieuw geimpregneerd moet worden is, dat de impregneermiddelen gevoelig zijn voor UV straling (van de zon) en mechanische inwerking (lees opvouwen, kreuken etc.).

Meerdere keren goed weken/uitspoelen met lauw water zou normalerwijze voldoende moeten zijn.
En daar impregneermiddelen ook niet bepaalt goedkoop zijn wellicht de moeite waard om eerst wat tijd te steken in het zogoed mogelijk uispoelen.
Als dit niet werkt kun je toch altijd alsnog impregneren. En met impregneren blijven de eventuele vlekken/kringen ook gewoon zichtbaar.
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #6 Gepost op: april 01, 2012, 08:07:16 pm »

ik heb hem gespoeld, en gespoeld en gespoeld.


we zullen morgen wel zien wat het word..
het enige wat ik nog kan doen is misschien een hogedruk?
en anders zit er maar een vlek in hoor,
Gelogd

dorus_jolan

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #7 Gepost op: april 01, 2012, 08:36:07 pm »

@Bosi daar heb je idd gelijk in maar afwasmiddel verbreekt de oppervlakte spanning. vandaar dat je opnieuw zou kunnen impregneren.
Ook heb je er gelijk in met eerst spoelen en aankijken. Komt het uiteindelijk op het punt van opnieuw impregneren voldoende gebruiken.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #8 Gepost op: april 01, 2012, 09:00:37 pm »

Als je een bad hebt kun je hem daarin spoelen, spoelen en nog eens spoelen. Evt de douche erop, hogedrukreiniger moet je altijd mee uitkijken omdat je "ouder" doek ook kapot kunt maken op die manier. Drogen, het beste is in de zon voor licht gekleurd doek.
Bij afwasmiddel moet je wel impregneren, mijn zwager dacht ooit zijn tentdoek te reinigen met een sopje met afwasmiddel, lek als een mandje, het regende echt in.

Qua impregneer, wij hebben no-nat gebruikt op de vouwwagen en op een tent. echt superspul. een fles kost ong ?10.00. Aanmaken met water en dan aanbrengen of, bij een luifel, in een bad leggen. Goed laten drogen.

Over vlekken in tentdoek is al veel geschreven maar je gaat het nooit helemaal tegen, vogelpoep, boomhars, vieze (kinder)handen enz. Ga nooit poetsen/boenen want dan verpoets je het doek.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2012, 09:19:39 pm »

Wellicht ten overvloede, maar katoenen tentdoek is in principe vanaf fabriek niet geimpregneerd. Door de wijze van weven van het katoendraad (bijv Ten cate) is katoenen tentdoek van nature waterdicht/waterafstotend. Als de katoen vezels vochtig worden zeten ze uit, daardoor worden de porien in het weefsel te klein om water door te laten als gevolg van de oppervlakte spannig van water. Lekkage krijg je als je tegen nat tentdoek drukt, de porien worden op die plaats opengedrukt en het begint te lekken. Na opdrogen is het doek echter weer waterdicht.
Als gevolg van het dunner worden van het doek door ouderdom en slijtage, kan het nodig zijn om te impregneren om het toch waterdicht te krijgen.  Gebruik van hoge druk is echt af te raden, hiermee beschadig je de katoen vezels.
Normaliter zou je standaard afwasmiddel met voldoende weken en spoelen gewoon uit het doek moeten kunnen krijgen.
Berucht zijn vet vlekken van bijvoorbeeld koken en kinderhandjes, deze zijn zeer moeilijk weer waterdicht te krijgen

Nogmaals succes en indien spoelen niet blijkt te werken gewoon impregneren is nog altijd goedkoper dan een nieuwe luifel.
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #10 Gepost op: april 02, 2012, 07:50:59 pm »

hij heeft vandaag de gehele dag in de zon gehangen en het lijkt minder te zijn.
mogen maar even kijken of langer weeken noodzakelijk is....
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2012, 04:00:16 pm »

Als je hem niet helemaal goed schoon krijgt ben je wel goed herkenbaar op de camping.
Blauwe focus, Alpen Kreuzer en een luifel met vlek er in..... :P


Gelogd

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2012, 09:36:42 pm »

dat blauw word binnen kort wit, met alpenkeuzer en een vlek in de luifel ;)
Gelogd

dorus_jolan

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2012, 05:00:51 pm »

is de vlek al minder?
en hoe is het met de waterdichtheid van het doek?
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2012, 09:10:03 pm »

dat blauw word binnen kort wit, met alpenkeuzer en een vlek in de luifel ;)
  :) :)

Krijg je weer een snellere versie? Deze had je toch getuned?

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal