Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: vlek verwijdering of reiniging van luifel  (gelezen 4345 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #15 Gepost op: april 04, 2012, 09:46:10 pm »

de vlek is er niet uit, wel wat minder als eerst maar nog niet weg :(
de water dichtheid zal zich van zelf bewijzen denk ik..
we gaan het gewoon proberen en zien wel


@Michielvandaalen:
nee ik ga hem wrapen met witte folie!

 :**
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #16 Gepost op: april 04, 2012, 09:52:32 pm »

Hoi,

gebruik voor vlekkeen gewoon gedestilleerd water en gebruik een zachte borstel ...niet meer en minder...
s6
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #17 Gepost op: april 04, 2012, 10:10:43 pm »

of en schaar  >:( >:( >:( sorry kon het ff niet laten  :O
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #18 Gepost op: april 05, 2012, 07:20:33 am »

Vanish? of is dat te agresief? Werkt echt op alle vlekken, je ziet de vlekken zo verdwijnen.
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2012, 07:48:24 am »

of en schaar  >:( >:( >:( sorry kon het ff niet laten  :O
heb ik ook aan zitten denken :X :H

Vanish? of is dat te agresief? Werkt echt op alle vlekken, je ziet de vlekken zo verdwijnen.

denk dat het dan nog erger word.
de vlek is namelijk van dasty das ook een vlekverwijderaar voor kleding..
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #20 Gepost op: april 05, 2012, 08:00:02 am »

Vanish? of is dat te agresief? Werkt echt op alle vlekken, je ziet de vlekken zo verdwijnen.

Met vlekverwijderaars zoals Vanish / dasty zou ik zeker geen tentdoek behandelen, hierin zit een bleekmiddel (Natriumhypochloriet), zeker bij gekleurde textiel kan de vlek dus uitbleken en zorgt ervoor dat het doek dunner wordt, er wordt namelijk gewoon een laagje katoen vezels opgelost (in de hoop dat de katoen vezels waarin de vlek zit mee oplossen of wegbleken), zeker bij ouder doek kan dit net de nekslag zijn voor wat betreft de waterdichtheid.
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #21 Gepost op: april 05, 2012, 08:19:57 am »

ja daar ben ik dus ook bang voor.
nou is mijn luifel nog niet echt oud hij is van 2007 maar ik denk dat hij al verbleekt is.
als ik em nat maak lijkt de vlek weg te zijn maar als hij op droogt is hij weer terug
toch maar kijken voor een nieuwe luifel.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #22 Gepost op: april 05, 2012, 02:30:09 pm »

Met vlekverwijderaars zoals Vanish / dasty zou ik zeker geen tentdoek behandelen, hierin zit een bleekmiddel (Natriumhypochloriet), zeker bij gekleurde textiel kan de vlek dus uitbleken en zorgt ervoor dat het doek dunner wordt, er wordt namelijk gewoon een laagje katoen vezels opgelost (in de hoop dat de katoen vezels waarin de vlek zit mee oplossen of wegbleken), zeker bij ouder doek kan dit net de nekslag zijn voor wat betreft de waterdichtheid.

Ik gebruik Vanish  nogthans ook op gekleurde kleding en tot hier toe zie ik geen verkleuring waar ik het gebruikte. Als het zo was dat er elke keer een laagje katoen oplost dan had ik al lang gaten in de kleding ::)
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #23 Gepost op: april 05, 2012, 03:46:40 pm »

Ik gebruik Vanish  nogthans ook op gekleurde kleding en tot hier toe zie ik geen verkleuring waar ik het gebruikte. Als het zo was dat er elke keer een laagje katoen oplost dan had ik al lang gaten in de kleding ::)

Vroeger zaten er standaard bleekmiddelen in waspoeder om vlekken te verwijderen, die zijn eruit gehaald omdat het ten koste ging van het wasgoed en het niet bepaald milieu vriendelijk was en omdat de vuiloplossende middelen in de huidige wasmiddelen(oa surfactants) via een ander soort chemie werken (is een nogal ingewikkelt chemisch/biologisch verhaal). Producten zoals Vanish zijn eigen niks anders dan bleekmiddel op gebracht op een vulstof en daardoor krijg je het blekend effect van "vroeger" (Let wel het actieve "blekende"stof gehalte van dit soort producten bedraagd slecht een paar % van het gewicht van het middel zelf).

Het grote verschil met kleding is dat katoen voor tentdoek op een andere mannier verwerkt wordt tot kantoendraad en op een anderewijze geweven, katoendraad van tentstof is onder een microscoop veel minder glad. Tentstof is zonder enige behandeling water afstotend, kleding gemaakt van katoen is dit beslist niet.
En als je wilt zien wat bleekmiddel met katoen doet, moet je maar eens een volledig katoenen lapje een dag in wat bleekmiddel (huishoud bleekwater is gewoon natriumhypchloriet verdund in water tot slechts 4%) laten liggen. Je houd een papperig/vezelig vodje over.

Voordat de "moderne" wasmiddelen werden gebruikt, voegde men keukenzout (natriumchloride) toe aan de was, deze werd daarna in de zon gebleekt (chloride uit het zout samen met UV uit zon licht = bleken).

Oeps is het toch een redelijk chemisch verhaal geworden  I:
Natuurlijk is iedereen vrij om te doen wat hij/zij zelf wilt  :J
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #24 Gepost op: april 05, 2012, 04:25:38 pm »

@boes, wrapen is ook een goede en mooie optie. Laatst een maatje van mij
Heeft hem mat zwart genaakt dat is erg mooi geworden.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #25 Gepost op: april 05, 2012, 09:46:55 pm »

@Bosi: bedankt voor de verduidelijking. Als ze het vroeger met zout deden, zou dit dan nu ook nog lukken? Ik bedoel met iets dat wat verkleurd is of moet gebleekt worden? Kan je bv een iets vergeelde tent of tent met vlekken behandelen met zoutwater en dan in de zon laten bleken.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #26 Gepost op: april 05, 2012, 10:46:04 pm »

@Bosi: bedankt voor de verduidelijking. Als ze het vroeger met zout deden, zou dit dan nu ook nog lukken? Ik bedoel met iets dat wat verkleurd is of moet gebleekt worden? Kan je bv een iets vergeelde tent of tent met vlekken behandelen met zoutwater en dan in de zon laten bleken.

Ik weet niet of het veel zal uithalen, de techniek met zout toevoegen aan zeep en bleken in de zon (deden ze vroeger op zogenaamde bleekveldjes) werd vooral toegepast bij wit linnen (zoals lakens), om het weer mooi egaal wit te bleken, linnen (maar ook canvas) wordt gemaakt van flas en in tegenstelling tot katoen is linnen een stuk beter bestand tegen bleekmiddelen, doordat het een heel andere vezel structuur heeft dan katoen.
Met de opkomst van het (veel goedkopere) katoen, welke veel minder bestand is tegen bleekmiddelen door de aard van de vezels (meer wollig/pluizig), zijn de bleeekmiddelen in de loop der jaren langzaam uitgewisselt tegen biologische surfactants die het katoen veel minder aantasten. Daarbij heeft bleken vaak een negatief effect op gekleurde stoffen (vaal worden).

De vlekkenmiddelen zoals Vanis zijn dus eigenlijk gewoon de oude bleekmiddelen in een nieuw jasje.

Ik heb even lopen grasduinen.... en keukenzout wordt vaak gebruikt om kleurstoffen voor textiel te fixeren (zodat ze in de was niet meer afgeven), thuis gebuik je dit bijvoorbeeld bij textieldruk/stiften of batieken.

Voor zover ik kan beoordelen, zou het geen kwaad kunnen om het te proberen met keukenzout, het zal het doek niet dramatisch aantasten en wellicht brengt het, voor wat de vlek betreft enige verbetering.

Andere zouten, zoals bijvoorbeeld soda, zijn echt te raden deze is erg alkalish en tasten het doek aan (oplossen van de katoen vezels)

Sorrie voor het (wederom) lange verhaal....  I:

Tja het blijft een moeilijk, maar wellicht toch het proberen waard, dus succes met het eventueel proberen  :)
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #27 Gepost op: april 07, 2012, 10:37:04 am »

@boes, wrapen is ook een goede en mooie optie. Laatst een maatje van mij
Heeft hem mat zwart genaakt dat is erg mooi geworden.

beetje off topic maar toch  ;)
ja ik heb een auto van een vriend van me ook met zwarte folie gedaan.
erg gaaf geworden. :J maar ik zie het een beetje te veel, dus ik doe mat wit voor de body en carbon voor het dak.
dan komen er gelijk wat andere bumpers op met zijlijsten :>

@Bosi: bedankt voor de verduidelijking. Als ze het vroeger met zout deden, zou dit dan nu ook nog lukken? Ik bedoel met iets dat wat verkleurd is of moet gebleekt worden? Kan je bv een iets vergeelde tent of tent met vlekken behandelen met zoutwater en dan in de zon laten bleken.

zout werkt toch alleen als er bloed op zit?
dat ken ik me nog wel herrinnneren van m'n oma, die deed dat ook als ik weer eens bloed op m'n kleding had.
maar om het te proberen op m'n luifel weet ik nog niet zo..






Sorrie voor het (wederom) lange verhaal....  I:

Tja het blijft een moeilijk, maar wellicht toch het proberen waard, dus succes met het eventueel proberen  :)


werk je toevallig in de stofeerdelarij ofzo?
of heb je het je levens werk van vlek bestijding gemaakt ?
je weet er wel veel van af namelijk. I:

Gelogd

bosi

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #28 Gepost op: april 07, 2012, 01:33:41 pm »

Neee geen stofferderij of iets dergelijks  :N . Ik ben nat-chemisch laborant en werk oa op de R&D afdeling van een chemisch bedrijf, die ook reinigingmiddelen en additieven voor reinigingmiddelen maken/ontwikkelen voor een groot aantal toepassingen  :J . Dus het is eerder een beroepsziekte.......  :#

Wat betreft het zout voor bloed, zout wordt wel eens gebruikt om rode wijn op te nemen van bijvoorbeeld vloeibedekking (zuigd het er als het ware uit). Bloedvlekken kun je uit stof halen door te spoelen in koud of lauw water eventueel met wat zout. Heet water zorgd ervoor dat de eiwitten vanuit het bloed gaan veranderen (zoiets als het stollen van ei, maar dan net weer anders) en als dat gebeurt krijg je de vlek nauwelijks meer helemaal uit.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: vlek verwijdering of reiniging van luifel
« Reactie #29 Gepost op: april 07, 2012, 01:37:28 pm »

Levenswerk vlekbestrijding dus :# ;)  Ik vind het zeker en vast leerrijk! Wat ik nog leerrijker vind is de trukjes uit de goede oude tijd die we allemaal zijn vergeten. Zoals bv het zout op de vlek of eerst spoelen in koud water. Nu moeten we voor elke vlek een ander potje kopen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal