Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?  (gelezen 16441 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

annsophiec

  • Gast
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #30 Gepost op: mei 04, 2012, 01:25:17 pm »

Hierbij toch een kleine opmerking van een beetje ecofreak.
Hoewel ik echt graag kampeer en sowieso niet snel koud heb, vind ik een elkectrokachel in een tent erover.
Als jullie jullie echt niet kunnen verwarmen met slaapzak en deken, kunnen jullie misschien het kamperen laten op dat ogenblik.
Zo'n kacheltje verbruikt enorm veel en eigenlijk blaas je de warme lucht gewoon rechtstreeks naar buiten. Pure verspilling vind ik.
Wij zetten al jaren de verwarming enkele graadjes lager ( 18 graden) en kleden ons lekker warm aan. Of een dekentje voor de televisie.
En nu staat de verwarming al enige tijd uit want stoken in mei ( slecht weer of niet) is al te belachelijk.
Maak er een naar analogie met dikke truiendag een dikke dikke truienkampeertrip van.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #31 Gepost op: mei 04, 2012, 01:46:56 pm »

Hierbij toch een kleine opmerking van een beetje ecofreak.
Hoewel ik echt graag kampeer en sowieso niet snel koud heb, vind ik een elkectrokachel in een tent erover.
Als jullie jullie echt niet kunnen verwarmen met slaapzak en deken, kunnen jullie misschien het kamperen laten op dat ogenblik.
Zo'n kacheltje verbruikt enorm veel en eigenlijk blaas je de warme lucht gewoon rechtstreeks naar buiten. Pure verspilling vind ik.

Daar staat tegenover dat je in de periode waarin je kampeert de CV thuis 24h/dag helemaal uit kunt doen, terwijl die in principe als je wel thuis bent dag en nacht aan staat. Het is dus niet een kwestie van meer verbruiken dan anders, maar van het anders gebruiken op een andere plek. En veel doelgerichter.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #32 Gepost op: mei 04, 2012, 02:00:14 pm »

Hierbij toch een kleine opmerking van een beetje ecofreak.
Hoewel ik echt graag kampeer en sowieso niet snel koud heb, vind ik een elkectrokachel in een tent erover.
Als jullie jullie echt niet kunnen verwarmen met slaapzak en deken, kunnen jullie misschien het kamperen laten op dat ogenblik.
Zo'n kacheltje verbruikt enorm veel en eigenlijk blaas je de warme lucht gewoon rechtstreeks naar buiten. Pure verspilling vind ik.
Wij zetten al jaren de verwarming enkele graadjes lager ( 18 graden) en kleden ons lekker warm aan. Of een dekentje voor de televisie.
En nu staat de verwarming al enige tijd uit want stoken in mei ( slecht weer of niet) is al te belachelijk.
Maak er een naar analogie met dikke truiendag een dikke dikke truienkampeertrip van.

Je hebt zeker een goed punt hoor! Maar als je een baby/peutertje mee hebt te kamperen is het een ideale oplossing als het kwik richting het vriespunt daalt!
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #33 Gepost op: mei 04, 2012, 02:09:44 pm »

Ieder zijn ding.

Wij waren blij dat we het ding bij ons hadden deze week :J
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #34 Gepost op: mei 04, 2012, 04:38:34 pm »

Ik vind het zinloos om energie te verspillen aan verwarming terwijl ik zelf onder een warm dekbed lig. Dat doe ik thuis ook niet, dus waarom op de camping wel.
Zo'n kacheltje verbruikt enorm veel en eigenlijk blaas je de warme lucht gewoon rechtstreeks naar buiten. Pure verspilling vind ik.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het argument dat de kachel dan thuis uit staat snijdt bij ons zeker geen hout, aangezien die toch al 's avonds uit gaat, ons huis goed ge?soleerd is, en het rendement van een HR ketel even iets hoger is dan van de standaard campingkachel, die de buitenlucht staat te verwarmen. Wij proberen net als thuis het elektriciteitsverbruik ook in de vw laag te houden, door onder andere gebruik te maken van LED en spaarverlichting en de kachel echt alleen te benutten als het niet anders kan. Zodra wij in bed kruipen gaat de kachel uit en blijft 'ie uit.

Dit topic zo lezende kom ik bijna tot de conclusie dat campings er maar snel toe over moeten gaan dat je per kWh afrekent (zoals al steeds vaker het geval is). Dan hoef ik in elk geval niet te betalen voor mijn buurman die z'n tent (en de meterkast  :#) verwarmt met een straalkachel.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #35 Gepost op: mei 04, 2012, 05:00:56 pm »

Tjongejonge... doet me denken aan een ander recent topic, dit verhaal. Ik begin me in elk geval aardig te irriteren. Wie lekker met een dikke trui in de tent of voor de tent gaat zitten, moet dat helemaal zelf weten. En als wij besluiten om de kachel aan te laten, is dat ook onze zaak. Ons stroomverbruik ligt nog altijd tig keer lager dan dat van de gemiddeld caravangebruiker. En nog wel het belangrijkst: ik maak zelf wel uit wanneer ik met vakantie ga en, gelukkig maar voor de rest van de wereld, heb ik in die periode geen invloed op het weer. Ik heb echt het gevoel dat ik me moet verdedigen, hoewel daar volgens mij geen enkele reden voor is. Laat iedereen gewoon in zijn waarde.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #36 Gepost op: mei 04, 2012, 05:31:12 pm »

hoewel daar volgens mij geen enkele reden voor is. Laat iedereen gewoon in zijn waarde.
Zo is dat. Ieder z'n meug zei de boer. Voor je het weet word je be/veroordeeld op het verbruik van de auto voor je klapper of het aantal keren dat je koffie of thee zet of het feit dat je met je klapper naar Zuid-Italie gaat, wat 20x meer benzine kost dan een vakantie aan de Costa del Katwijk.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #37 Gepost op: mei 04, 2012, 06:11:27 pm »

Precies joh, dat de energievoorraad van de wereld opraakt en de lucht vervuild is niet jouw probleem. Dat moeten je kinderen maar uitzoeken....

Ik ben overigens geen extremist hoor, als je er een beetje verantwoordelijk mee omgaat vind ik het best. De vakantie laten schieten vind ik te ver gaan.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #38 Gepost op: mei 04, 2012, 06:26:44 pm »

Precies joh, dat de energievoorraad van de wereld opraakt en de lucht vervuild is niet jouw probleem. Dat moeten je kinderen maar uitzoeken.
Ik heb geen kinderen, dus dat maakt dergelijke overwegingen  een stuk makkelijker. Maar laat me je een geheim verklappen: Die voorraad fossiele brandstoffen raakt per definitie op. En zeker zolang mensen kinderen krijgen.  Het is slechts een kwestie van termijn. Korte termijn of een beetje minder korte termijn. Hoe je het ook draait; op enig moment moeten we uitwijken naar de zon of de wind. Of dat over 50 jaar is of over 70 jaar, maakt in de grond van de zaak weinig uit.
De vakantie laten schieten vind ik te ver gaan.
Oh dat toch wel.... Dus zodra het jezelf teveel luxe gaat kosten is de morele grens bereikt. :#
Gelogd

annsophiec

  • Gast
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #39 Gepost op: mei 05, 2012, 12:59:04 am »

Ik wil ook helemaal niemand aanvallen het is gewoon een persoonlijke overweging! Ik heb dan ook bewust geen kinderen omdat er al genoeg op de wereld zijn maar daarom veroordeel ik niemand die kinderen heeft. Integendeel ik ben de grootse verwentante van de wereld! Maar voor mezelf kon dit niet! En ja misschien ga ik het me ooit beklagen maar dat was dan ook mijn bewuste keus!
Maar als we binnen 10 jaar nog willen genieten van natuurpracht moeten we af en toe stilstaan bij de gevolgen van ons handelen?
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #40 Gepost op: mei 05, 2012, 01:29:52 am »

Maar als we binnen 10 jaar nog willen genieten van natuurpracht moeten we af en toe stilstaan bij de gevolgen van ons handelen?
Ben ik helemaal met je eens. Maar daarin speelt een kacheltje op de camping een rol die niet wezenlijk veel groter is dan het stoken van een bbq van enige omvang waarop zich een paar stukken vlees (milieubelastend voedsel) bevinden. En gek genoeg doen velen dat zonder er al te lang over na te denken hoeveel energieverspilling en milieubelasting dat met zich meebrengt. :)
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #41 Gepost op: mei 05, 2012, 06:28:41 am »

Ben ik helemaal met je eens. Maar daarin speelt een kacheltje op de camping een rol die niet wezenlijk veel groter is dan het stoken van een bbq van enige omvang waarop zich een paar stukken vlees (milieubelastend voedsel) bevinden. En gek genoeg doen velen dat zonder er al te lang over na te denken hoeveel energieverspilling en milieubelasting dat met zich meebrengt. :)
En wat te denken van die terraskachels die we thuis gebruiken om tot diep in de nacht in het weekend buiten te kunnen zitten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #42 Gepost op: mei 05, 2012, 08:16:57 am »

Dit topic zo lezende kom ik bijna tot de conclusie dat campings er maar snel toe over moeten gaan dat je per kWh afrekent (zoals al steeds vaker het geval is). Dan hoef ik in elk geval niet te betalen voor mijn buurman die z'n tent (en de meterkast  :# ) verwarmt met een straalkachel.

Sluit ik me helemaal bij aan; Ik heb afgelopen week op de veluwe gestaan met tegenover me 2 dames in een voortent van de caravan met de hele dag een electrische verwarming aan...................en de deur open (zullen ze thuis niet doen). Aan ieder de keuze maar gewoon de verbruiker laten betalen.
(en wat te denken van die caravanners met airco de hele dag en nacht  door aan)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2012, 06:43:32 pm door nunogconway »
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #43 Gepost op: mei 05, 2012, 09:04:22 pm »

Ik ben van mening, dat de camping het gebruik van o.a. elektrische kachels zelf ook een beetje aanmoedigt, door veelal 10A stroom (en soms al 16A!) te leveren. 10A is 2300 Watt! Een beetje straalkachel trekt al snel 1500 Watt. Bied je als camping slechts 4A aan, dan kun je veel elektrische apparaten al niet meer gebruiken en kom je terug bij het echte kamperen.

Een sterk punt wat ook al aangehaald werd, is om te zien wat caravan gebruikers allemaal meenemen aan elektrisch spul. Kachels, TV's (is haast een standaard uitrusting) koelkast, magnetron, Senseo's, Frituurpannen etc. etc. De 10A is naar mijn mening dan ook meer voor hun dan voor ons als vouwwagengebruikers. Betalen per Kwh is wat dat betreft een goede optie.

Het gebruik van een kachel met de huidige temperaturen vind ik geen echte luxe. Wij gebruiken hem om even de koude er uit te blazen. Maar 's nachts, dan staat hij uit. Lekker onder het winterdekbed :J
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Wel of niet het elektrische kacheltje laten branden 's nachts?
« Reactie #44 Gepost op: mei 05, 2012, 09:41:32 pm »

Tsjonge jonge jonge..... waar gaat dit topic over.....

Misschien een paar nieuwe topics aanmaken.

- hoe millieu belastend zijn kinderen eigenlijk en waarom hebben we die?
- wat kost het voor de camping om over te stappen naar KWh meters?
- wie verbruikt meer energie?
   a. Een klapperfamilie,
   b. Een caravan gezin
   c. Een stacaravanclubje
   d. Een vakantie in Nederland
   e. Een vakantie in een koud ver land
   f. Een vakantie in een ver warm land
- hoe vaak mag je douchen en hoe lang en is met of zonder muntjes millieuvriendelijker?
- bbq op kolen, gas of electra.......



 :I :I :I :I

Hoewel ik dit eigenlijk een heel leuk topic met leuke reacties vind om te volgen denk ik toch..

Waar gaat dit over.......de vraag was of we wel of niet ervaring hebben met het gebruik van een kacheltje.
Ik ben wel voor een open gesprek maar dit gaat wat verder, misschien moet hier ook maar een slotje op.

ik ben naar mijn mening geen verspiller maar ja dat is mijn norm en die vind ik goed omdat ik deze norm zelf bepaald heb, en zo geld dat voor iedereen.

Zo rijd ik ook wel eens te hard, 90 op een 80 km weg, maar vind dat binnen de normen (lees mijn norm en niet die van de politie  :#)

Respect voor iedereen.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal