Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?  (gelezen 9088 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Gepost op: mei 01, 2012, 03:08:22 am »

Pff, elk jaar is het weer een ergernis: hoe lang moet je puzzelen om de vouwwagen waterpas te zetten? Mijn allerliefste heeel lang! Op de centimeter nauwkeurig moet het. Natuurlijk snap ik dat het niet lekker slaapt als je hoofdeinde heel erg naar beneden ligt. Of als je steeds bovenop elkaar rolt (soms best fijn, maar niet voor de hele nacht  :P). Maar om daar nu 20 minuten mee bezig te zijn???? :?

Wie doet het waterpas zetten bij jullie en hoe lang duurt dat? Wij hebben overigens zo'n driehoekwaterpasje dat we op de dissel leggen.
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #1 Gepost op: mei 01, 2012, 03:21:04 am »

Ik zag dat er al verschillende topics over bestaan, waarin ik ook zelf wel eens heb gereageerd. Maar toch, het gaat me hier voornl om de tijd! Maar meer tips zijn natuurlijk welkom! Zo lees ik net dat je beter niet kunt waterpassen op de dissel maar op de bak!
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #2 Gepost op: mei 01, 2012, 05:39:53 am »

Ik zet altijd de wagen waterpas en kost toch ca. 15 minuten voor de Jametic. Ik leg altijd de waterpas op de bak. Heb hiervoor een waterpas van ca. 30 cm. De bak ligt bij de Jametic niet gelijk met de dissel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Angel

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #3 Gepost op: mei 01, 2012, 07:36:40 am »

Ik haal de keuken eraf en leg de waterpas in de dissel als ie de breedte niet helemaal waterpas is ff een plankje onder een wiel . draai vervolgens het neuswiel omhoog of omlaag en vrouwlief kijkt wanneer ie waterpas is. Dit alles komt niet op de zo heel precies. Vervolgens pootjes uitdraaien en nogmaal checken meestal maakt het niet zoveel. Dit alles duurt misschien 10 minuten.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2012, 09:55:20 am »

Het is hier ook de ervaring die wat gaat tellen. Als je komt aanrijden kijk je met een 'timmermansoog' al een beetje naar je plek. Eigenlijk standaard leg ik een banaan onder het rechterwiel. Mijn ervaring is dat het harde deksel dan wat makkelijker uitklapt. Hoe ver de banaan er onder ligt hangt van het terrein af. Truukje: wagen schuin neerzetten en op de handrem. Banaan er achter en haaks aan de dissel trekken. Dankzij de terugrij-automaat rolt de wagen moeiteloos de banaan omhoog zonder dat het verkeerde wiel naar voren rolt. Daarna horizontaal in lengterichting mbv het neuswiel, daarna steunen onder de keuken uitdraaien (die gebruik je bij onze wagen dus niet voor het stellen!).

Waterpas ligt op de dan nog dichtgeklapte bak, dat is het deel wat ik horizontaal wil hebben. Afgelopen zaterdag de wagen neergezet, het stellen duurde nog geen 5 minuten en dat is inclusief een stukje verplaatsen omdat ik anders de stroompaal ?n de voortent zou hebben ipv er naast  ::)
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2012, 10:05:50 am »

Vind ik moeilijk op te antwoorden. Hangt van plek tot plek af. Vorig jaar zijn we zeker één uur aan het knoeien geweest en het was nog niet naar behoren  ::)  Gevolg dus steeds naar elkaar toerollen met frustraties en slecht slapen tot gevolg.
We hebben kampeermomenten beleefd waarbij we aankwamen en de wagen al na 2 minuten waterpas stond.

Wel merk ik dat het met 4 uitdraaisteunen (of steunpunten) gemakkelijker  is dan met 3 punten.
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #6 Gepost op: mei 01, 2012, 10:12:12 am »

Even voor de duidelijkheid Niels neem jij een fruitmandje mee om bananen onder de wagen te leggen  :# of bedoel je van die gele keggen?
Gelogd

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #7 Gepost op: mei 01, 2012, 10:15:55 am »

Ik zat ook al te denken, banaan?? :? :?

Bedankt voor de tips! Wij gaan straks weg en dan zal ik vanavond even klokken, 20 minuten is toch niet zo veel meer dan gemiddeld geloof ik.
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

jsteijn

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #8 Gepost op: mei 01, 2012, 10:47:44 am »

Als onze Alpenkreuzer niet helemaal recht stond was hij niet op te zetten  :# :(
We hebben/ hadden een lange waterpas (40cm ofzo) en legden die in de bak nadat we de keuken er af hadden gehaald.

Bij ons wel jammer dat de platen allen een beetje krom waren door de leeftijd, dus we bleven pas zetten  :( Ondanks dat wel alle keren recht geslapen en geen last van rollen gehad.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #9 Gepost op: mei 01, 2012, 11:06:02 am »

Hmmm...geen idee, nooit gemeten...dat doet mijn man altijd, maar volgens mij niet lang want dan had ik het wel gemerkt.
Ik ben best wel ongeduldig af en toe... :X
Ik weet wel dat onze lade waar we op slapen apart nog gesteld kan worden. En ik zie hem altijd met een kleine waterpas op de randen van de bak zet, volgens mij is ie niet langer dan 5 min. ermee bezig...misschien 10, maar echt niet langer.....
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #10 Gepost op: mei 01, 2012, 12:02:23 pm »

Even voor de duidelijkheid Niels neem jij een fruitmandje mee om bananen onder de wagen te leggen  :# of bedoel je van die gele keggen?

Nee, ik bedoel die dingen die aan een boom hangen, krom groeien en waar André van Duin ooit over zong...

 :O

Het zijn inderdaad keggen, ik kon de juiste term zo gauw even niet vinden. Dank je!  :)
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #11 Gepost op: mei 01, 2012, 12:04:39 pm »

We hebben tot nu toe onze Trigano 2 keer volledig opgezet, 1 x op een grasveld wat zo strak was als een biljart en de tweede keer op een hobbelig en scheef grasveld.
Ik gebruik een ca 50 cm lange waterpas die ik op de rand, onder één van de bedplanken, van de bak leg, nadat ik de keuken eraf heb gehaald. Dan waterpas zetten met het neuswiel (handrem aangetrokken). Daarna pootjes uitdraaien en controleren of de boel ook in de breedte waterpas staat (bakrand bij de disselbak), indien niet corrigeren met de pootjes en eventueel een plankje onder één van de wielen leggen (wielen hangen nooit vrij). Duurde de eerste keer ca. 10 minuten en de tweede keer op scheef terrein ca. 15 min.
Gelogd

jeroen-aletta

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #12 Gepost op: mei 01, 2012, 12:40:39 pm »

Kort.....
Gisteren de Kyte voor de tweede keer opgezet op een veldje in de buurt, redelijk vlak. Ik schat dat hij binnen 5 minuten (bijna)waterpas stond. We gebruiken een waterpasje van zo'n 20 cm lang.
Lengterichting op de dissel, waterpas zetten met het neuswiel. Dan pootjes uit. Dwarse richting meten we op de keuken en draaien dan de pootjes verder uit waar nodig. Daarna loop ik nog een paar keer heen en weer tussen dissel en keuken voor de laatste tweaks.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #13 Gepost op: mei 01, 2012, 12:58:00 pm »

Dan pootjes uit. Dwarse richting meten we op de keuken en draaien dan de pootjes verder uit waar nodig.
Wij hebben nog niks opgezet. Maar we hebben bij de opzetinstructie bij Erica het uitdrukkelijke advies gekregen om de wagen in de breedte waterpas te stellen door iets onder de wielen te leggen en niet door de pootjes te gebruiken als een soort krik. De wielen moeten het gewicht van de wagen dragen. de pootjes dienen alleen voor de stabiliteit was daarbij het uitgangspunt. Ik was voorlopig van plan dat advies maar op te volgen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je dan wat langer bezig bent.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #14 Gepost op: mei 01, 2012, 01:12:27 pm »

De wielen moeten het gewicht van de wagen dragen. de pootjes dienen alleen voor de stabiliteit was daarbij het uitgangspunt. Ik was voorlopig van plan dat advies maar op te volgen.

Dit onderwerp is vaker ter sprake gekomen, het hangt ook van het merk wagen af of de pootjes mogen dragen of niet.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal