Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?  (gelezen 9073 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen-aletta

  • Gast
Re: Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #15 Gepost op: mei 01, 2012, 01:50:32 pm »

Wij hebben nog niks opgezet. Maar we hebben bij de opzetinstructie bij Erica het uitdrukkelijke advies gekregen om de wagen in de breedte waterpas te stellen door iets onder de wielen te leggen en niet door de pootjes te gebruiken als een soort krik. De wielen moeten het gewicht van de wagen dragen. de pootjes dienen alleen voor de stabiliteit was daarbij het uitgangspunt. Ik was voorlopig van plan dat advies maar op te volgen. Maar ik kan me goed voorstellen dat je dan wat langer bezig bent.

Wij kregen bij HK te horen dat het beter is om de wielen niet helemaal uit de vering te laten zakken, maar dat het wel de bedoeling is dat de wielen iets uit de vering komen. In zoverre strookt dat dus wel met wat jij zegt. Ook kregen we te horen dat het voor de duur van een vakantie van pak 'em beet 3 weken geen kwaad kan als de wielen wel helemaal uit de vering zakken. Het kan wel problemen gaan geven als je dat bij een gestalde kar doet. Ik ben echter geen deskundige op dit gebied, dus ik blaat maar na wat me verteld is..... Hoe dan ook, wij hebben dat dus ook nog niet bij de poot gehad, want we hebben alleen nog op vrij vlakke grond proefgeklapt (of geproefklapt :? )
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #16 Gepost op: mei 03, 2012, 08:14:49 am »

Ik moet bekennen dat ik het altijd op het blote oog doe en dat is met het proefkamperen afgelopen maandag goed gegaan.
Gelogd

geertje68

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 206
  • smitveld ruebist
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #17 Gepost op: mei 03, 2012, 10:10:48 am »

Rokus is eergisteren ook maar 10 minuten  beziggeweest! Met een waterpasje van zo'n 20 cm op de bak. Ligt natuurlijk ook aan de ondergrond. Hoewel de grond aan de achterkant wat oploopt naar de groensingel toe.
Gelogd
echte kampeerders slapen onder doek!

Gerda, Rokus, Ezrie en Tiemo

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2012, 10:25:06 am »

Ik moet bekennen dat ik het altijd op het blote oog doe en dat is met het proefkamperen afgelopen maandag goed gegaan.

Op het gevaar af eerdere discussies te gaan herhalen (gebruik even de zoekfunctie...): sommige mensen besteden veel tijd aan het waterpas krijgen van de wagen, andere mensen proberen juist de wagen evenwijdig met de ondergrond te krijgen. Met name wanneer je een harde deksel hebt kan dat prettiger zijn. Alleen heb je dan niet zo veel aan een waterpas en is een (geoefend) oog een stuk prettiger!  ;)
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #19 Gepost op: mei 03, 2012, 10:42:26 am »

Voor mij geld eerst goed kijken naar de ondergrond. Hoe minder "correctie" hoe mooier de tent staat.
Al met al bij mij 5 minuutjes en dan staat ie dusdanig dat je er bij het slapen niets van merkt. Niet TE precies zijn. Je wagen is ook nooit precies recht!
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #20 Gepost op: mei 03, 2012, 11:42:48 am »

Nou ik wou zeggen dat je bed ook nooit recht staat.
Althans bij ons.
Gezien we in een oude huis wonen en een houten vloer hebben.

Gelogd

dorus_jolan

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2012, 11:48:26 am »

Als onze vw op een heuveltje staat is de ene kant te lang en de andere kant van het doek te kort. Is dat alleen bij mij?
Ik zet hem dus ook het liefste vlak neer zonder al te veel hoogte verschil.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #22 Gepost op: mei 03, 2012, 11:54:56 am »

Als onze vw op een heuveltje staat is de ene kant te lang en de andere kant van het doek te kort. Is dat alleen bij mij?


Nee, dat kan het gevolg zijn van waterpas zetten op een schuine ondergrond, vandaar dat sommige kiezen voor de optie "evenwijdig aan de ondergrond". Dan zou dit niet op moeten treden.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #23 Gepost op: mei 03, 2012, 04:53:21 pm »

Wat NielsP zegt. Een aantal cm's hoogteverschil kan een lastig opzegbare tent opleveren. Die cm's kun je krijgen door ongelijk met de bodem te stand, maar simpelweg ook door het bodemverloop op het totale oppervlak waar je je tent plaatst.

Ik probeer altijd op het oog te kijken hoe de grond verloopt en op basis daarvan de startpositie te bepalen. De wagen zet ik dan enigszins pas neer en de bedlade stel ik daarna bij.

Bij onze wagen (HK Flyer) is het vooral belangrijk dat de klep goed kan zakken en dat de wagenbak in de breedte dat beetje pas staat. De rest is stelbaar of kan niet anders...
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #24 Gepost op: mei 03, 2012, 05:36:00 pm »

Wat NielsP zegt. Een aantal cm's hoogteverschil kan een lastig opzegbare tent opleveren. Die cm's kun je krijgen door ongelijk met de bodem te stand, maar simpelweg ook door het bodemverloop op het totale oppervlak waar je je tent plaatst.

Ik voel twee vouwwagen-patenten opborrelen: (1) De self-leveling vouwwagen en (voor als het terrein te scheef loopt) (2) de  lattenbodem in vergrendelbare cardanophanging.  :P
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2012, 05:37:43 pm door Frankie »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #25 Gepost op: mei 03, 2012, 06:56:09 pm »

Ik voel twee vouwwagen-patenten opborrelen: (1) De self-leveling vouwwagen en (voor als het terrein te scheef loopt) (2) de  lattenbodem in vergrendelbare cardanophanging.  :P

... waarbij je dan de cardanophanging kunt ontgrendelen voor het betere 'waterbedeffect' ... Ik doe mee!  :#
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #26 Gepost op: mei 03, 2012, 08:47:05 pm »

Niels, welk wiel bedoel je met het rechterwiel? Als je achter of voor de wagen staat?
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #27 Gepost op: mei 03, 2012, 09:42:17 pm »

Deze week de boel waterpas mogen zetten.
Eerst een waterpas op de dissel en voor-achter d.m.v. het neuswiel waterpas.
Vervolgens de waterpas dwars leggen, zat een verschil van ongeveer 4-5 cm.

Daardoor duurde het waterpas zetten wat langer, voor 2 cm heb ik wel een plankje.
In dit geval heb ik een stukje grasmat weggeschept achter het wiel, met andere woorden een vlak kuiltje van een 4 cm diep.
Daarna de boel een stukje naar achteren geduwd en de boel stond waterpas.

Pootjes uitdraaien voor de steun en klaar.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #28 Gepost op: mei 03, 2012, 09:47:07 pm »

Ik heb een driehoekig waterpasje dat ik in de bak leg.
Eerst stel ik de lengte waterpas met het neuswiel.
Dan stel ik de breedte waterpas met de stelpootjes. De wielen blijven altijd op de grond.
Dan leg ik het waterpas op het bed en probeer ik deze waterpas te krijgen door de spanbanden strakker of losser te maken.

Vervolgens wordt het vloeken en tieren omdat de pootjes onder de bedden of te kort of te lang zijn waardoor het bed toch weer scheef komt te staan :(
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Hoe lang doen jullie over waterpas zetten?
« Reactie #29 Gepost op: mei 03, 2012, 09:49:29 pm »

Deze week de boel waterpas mogen zetten.
Eerst een waterpas op de dissel en voor-achter d.m.v. het neuswiel waterpas.
Vervolgens de waterpas dwars leggen, zat een verschil van ongeveer 4-5 cm.

Daardoor duurde het waterpas zetten wat langer, voor 2 cm heb ik wel een plankje.
In dit geval heb ik een stukje grasmat weggeschept achter het wiel, met andere woorden een vlak kuiltje van een 4 cm diep.
Daarna de boel een stukje naar achteren geduwd en de boel stond waterpas.

Pootjes uitdraaien voor de steun en klaar.
Welke wagen heb je?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal