Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen  (gelezen 3699 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aschalk

  • Gast
Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Gepost op: mei 02, 2012, 10:07:14 pm »

Hallo allemaal,
Via marktplaats hebben wij een oudere tweedehands vouwwagen aangeschaft. Wij zijn volledig onervaren kampeerders ( met eigen kampeermiddel, voorheen huurden we).
We gaan op vakantie naar Frankrijk. Is het verplicht een eigendomsbewijs te hebben ( factuur hebben we niet ivm marktplaats aankoop)?! Soms lees ik wat over een aanpassing op je groene kaart?! Wat wordt hiermee bedoeld en is dit nodig?!

We hebben vorig jaar erg veel pech gehad met onze heenreis naar Frankrijk, toen zonder aanhanger. Uiteindelijk zelfs 3 weken vervangend vervoer gehad. We waren gelukkig heel goed verzekerd anders kom je voor nare verrassingen te staan. Aangezien we met onze vouwwagen onervaren zijn, hoop ik dat de ervaringsdeskundigen me hier iets over kunnen vertellen.

Bij voorbaat dank!
Gelogd

Jeroenk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Columbia
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: mei 02, 2012, 10:26:24 pm »

Hallo aschalk,

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aankoop.
Dat is eigenlijk wel een goede vraag. Die van dat eigendoms bewijs weet ik zo niet, maar volgens mij hadden wij het niet bij.

Voor wat betreft de groene kaart weet ik het wel, daar moet de aanhanger op meeverzekert zijn. Dus niet alleen voor je auto.

Groet Jeroen
Gelogd

Jeroenk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Columbia
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: mei 02, 2012, 10:46:22 pm »

Ik heb het nog even opgezocht binnen de EU is het niet nodig, maar kwaad kan het natuurlijk nooit om het aankoop bewijs bij te hebben. Zie onderstaande link:

http://caravanhandboek.biod.info/caravanenwet.htm

Groet Jeroen
Gelogd

aschalk

  • Gast
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: mei 02, 2012, 11:10:11 pm »

Super bedankt voor je snelle reactie en de link naar deze duidelijke website. Zal het eens goed gaan doorlezen!

Groet
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2012, 01:01:31 am »

Ik heb het nog even opgezocht binnen de EU is het niet nodig, maar kwaad kan het natuurlijk nooit om het aankoop bewijs bij te hebben. Zie onderstaande link:

http://caravanhandboek.biod.info/caravanenwet.htm
Mar ik lees daar toch echt "Bij aanhangers TMM ≤750kg hoort een originele (eerste) aankoopnota, een invoerverklaring van de importeur of een identiteitsbewijs. Tot deze categorie behoren met name vouwwagens en bagagewagens en een aantal kleine caravans."

Nou is het wel zo dat als je een taalmuggenzifter bent, je kunt stellen dat nergens staat dat je e.e.a. bij je moet hebben of moet kunnen tonen. Maar in theorie betekent wat daar staat wel dat iedereen die een klapper heeft, daar in principe de (originele) aankoopnota van moet hebben. Mogelijk om aan te tonen  dat-ie niet gestolen is. Iemand daar correcte info over? En hoeveel mensen met een oudere klapper hebben die aankoopnota ook werkelijk?
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2012, 06:25:58 am »

Een ankoopnota is nodig om bij de grens te kunnen aantonen dat je de BTW hebt betaald  en dus geen aanhangwagen invoert zonder btw te betalen.
Je kunt bij de dealer vann het desbetreffende merkeen nieuwe bewijs aanvragen.Althans bij Roadmaster wel...
weet niet hoe andere dealers van andere merken hiermee omgaan..

succes
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2012, 07:19:43 am »

ik heb geen aankoopbewijs ::)
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2012, 08:25:05 am »

Ik heb de originele aankoopbon uit 2004 er toevallig bij zitten maar als ze zien dat je daar de grens over komt volgestouwd met kampeerspullen op/in vouwwagen of aanhanger dat ze daar niet over gaan zeuren lijkt mij, ik heb in de jaren dat ik er ben geweest in ieder geval nog nooit last van gehad of van andere mensen er iets over gehoord.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2012, 09:55:07 am »

Wij hebben onze gebruikte klapper gekocht bij een dealer en dus een aankoopbon. Ik heb toen gevraagd of deze voldoende was voor vakanties in niet EU landen (bijv. Kroatie) omdat dit niet de orginele nieuw aankoopbon was, en volgende de verkoper was de aankoopbon die we nu hebben voldoende.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: mei 03, 2012, 11:48:18 am »

Een ankoopnota is nodig om bij de grens te kunnen aantonen dat je de BTW hebt betaald  en dus geen aanhangwagen invoert zonder btw te betalen.
Je kunt bij de dealer vann het desbetreffende merkeen nieuwe bewijs aanvragen.Althans bij Roadmaster wel...
weet niet hoe andere dealers van andere merken hiermee omgaan..

succes

Dat zegt Ad van Roadmaster, maar dit is onzin. Goederen gekocht binnen de EU hoeft geen BTW over te worden betaald.
Volgens mij raak je niet zo snel buiten de EU met een vouwwagen.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: mei 03, 2012, 11:58:12 am »

Dat zegt Ad van Roadmaster, maar dit is onzin. Goederen gekocht binnen de EU hoeft geen BTW over te worden betaald.
Volgens mij raak je niet zo snel buiten de EU met een vouwwagen.

uuuhh, Kroatie (en de rest van het voormalig Joegoslavië) zijn volgens mij toch echt geen EU landen en ook voor klappers een geliefde vakantie bestemming.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: mei 03, 2012, 12:00:11 pm »

Dat zegt Ad van Roadmaster, maar dit is onzin. Goederen gekocht binnen de EU hoeft geen BTW over te worden betaald.
Volgens mij raak je niet zo snel buiten de EU met een vouwwagen.

Dat is geen onzin maar een onvolledige uitspraak. Het gaat om de grens met niet-EU landen en er zijn zat klappers die daar regelmatig overheen gaan. Daar kun je die aankoopnota wel degelijk nodig hebben. Mr. Roadmaster was gewoon een paar woorden vergeten en sprak geen onzin  ;)

Aankoopnota
Omdat de EU-binnengrenzen weggevallen zijn, hebt u voor een reis naar één van de lidstaten geen speciale documenten voor de aanhangwagen nodig. Maar gaat de reis naar een niet-aangesloten land, dan moet u bij terugkomst kunnen aantonen dat de voor de aanhangwagen verschuldigde belastingen (BTW, invoerrechten e.d.) zijn betaald. De originele aankoopnota is hiervoor voldoende.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: mei 03, 2012, 12:05:01 pm »



Kroatie dacht ik later ook aan.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: mei 03, 2012, 12:08:42 pm »

Volgens mij raak je niet zo snel buiten de EU met een vouwwagen.

Zwitserland?
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re: Voor het eerst naar buitenland met vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: mei 03, 2012, 12:09:16 pm »

hmm... hoe doe je dat dan met een oud karretje zoals die van ons, die je particulier hebt gekocht?
Alpenkreuzer bestaat niet maar  :?

Kun je bij de uit-grens een uitvoerbewijs krijgen of iets dergelijks? Iemand daar ervaring mee?
Miet dat wij dat dit jaar gaan doen, maar ooit......
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal