Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: verhuren van je vouwwagen?  (gelezen 7325 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mieke

  • Gast
verhuren van je vouwwagen?
« Gepost op: mei 06, 2012, 10:41:14 am »

Aanleiding van de vraag is dit topic: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,9054.msg109024.html#msg109024.
Soms denk ik idd, onze vouwwagen staat net geen 50 weken gewoon in de stalling, ttz onze garage. Misschien is het idd wel te overwegen om mensen de kans te laten om een vouwwagen uit te proberen. Maar dan rijzen toch wel wat vragen...
Hoe regel je dit wettelijk? Kan dit wel wettelijke?
Welke zekerheden kan je inbouwen dat je wagen zonder gebreken terug geleverd wordt?
En wat dan als je wagen totaal verhakkelt of met kleine mankementen terug komt (bv scheur)?
Kan je een verzekering afsluiten waardoor je ingedekt bent?
Welke verzekering moet/kan de huurder afsluiten?

Als ik dat allemaal in afweging neem dan zie ik van verhuur af. Langs de andere kant blijf ik het spijitg vinden dat je andere mensen geen kansen geeft. In mijn geval zou ik bv graag hebben dat de vouwwagen in België van zijn slecht imago ('t is een tent op wielen, log en heel omslachtig) af raakt.

Zijn er eigenlijk mensen op dit forum die ervaring hebben met verhuur als particulier aan particulier?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2012, 10:46:46 am »

Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee, moet er niet aan denken mijn wagen te verhuren en dan maar afwachten hoe ik 'm terug krijg... Zelf controleer ik bijna overdreven of het doek al helemaal droog is of verzin ik alternatieven voor als ik 'm nat moet inklappen. Op elk onderdeel van de wagen ben ik zuinig in de hoop dat ik er erg veel jaren plezier van zal hebben of 'm anders straks nog goed kan verkopen. Dus verhuren? Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt... Aan de andere kant: wij hebben de eerste drie korte vakanties dit jaar er al weer opzitten en ik verwacht dat dat er dit jaar nog veel meer worden. Dus gebruiken doen wij zelf wel  ;)

Als je gaat verhuren, kijk dan in ieder geval de verzekering goed na. Vaak is verhuur uitgesloten van de voorwaarden.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2012, 11:21:37 am »

Je kunt alles regelen en je zult een andere c.q. aangepaste polis moeten afsluiten waarvan de premie hoger ligt. Die premie bereken je door aan de huurder. Vervolgens zul je 1 niet onbelangrijke psychische stap moeten maken, namelijk dat jouw vouwwagen, jouw bed, jouw keuken etc. niet meer helemaal van jou zijn. Strikt eigendomtechnisch natuurlijk wel, maar gevoelsmatig moet je daar vanaf. En niet iedereen kan dat.
En je zult daarnaast per definitie rekening moeten houden met schade. Ook en zelfs als dat vlak voor je eigen vakantie gebeurt, waardoor je zelf met een andere klapper op vakantie zult moeten.
Daarnaast moet de verhuurovereenkomst juridisch sluiten als een bus.
Ook zul je vast moeten stellen dat ook bij verhuur van particulier naar particulier sprake is van inkomsten die strikt genomen belast zijn.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2012, 11:32:05 am »

Volgens mij kan je gewoon vehuren als je verzekering technisch en ne contracten in orde zijn.

Maar persoonlijk zou ik dit dus echt niet willen.

Weet dat mijn vader wel eens de caravan uitgeleend deze weggebracht opgezet afgebroeken en weer opgehaald zelf.
Mensen dus er alleen 3 weken in geleefd.
Had 3 weken bijna geregend en de caravan was super vochtig alles dingen kapot etc etc.
En dan was dit voor familie.


Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

ishirra

  • Gast
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2012, 12:45:26 pm »

Ik weet dat in België je geen verhuurcontract mag opstellen als particulier.  Dit heeft te maken met het feit dat het aanzien word als inkomsten waarop belastingen moeten betaald worden.  Ook de verzekering kan hierover lastig doen.  Verzekeringen voor verhuur, daarvan ligt de premie hoger.  Er bestaat hier wel een achterpoortje voor (zoals zo vele in België). 
Een gebruiksovereenskomst is perfect wettelijk en ongeveer hetzelfde als een verhuurcontract, alleen word het woordje verhuur vervangen door gebruik.  Voor een caravan of camper volstaat het om een (kleine) omnium te nemen, hoe dit zit voor vouwwagens weet ik niet.  Bij een ongeval moeten de huurders dan wel melden dat ze het voertuig lenen van vrienden, anders komen de problemen met de verzekering weer boven.
Gelogd

sarah

  • Gast
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2012, 12:47:46 pm »

als ik de vouwwagen zou verhuren en dan ben ik nu heel eerlijk :O zou ik het puur doen om er zelf beter van te worden >:(

anders zou ik het niet doen. er zijn genoeg mensen die met andermans spullen niet omgaan zoals met hun eigen spullen. raar is dat toch!

Bovendien heeft iedereen een andere kijk op netjes omgaan met spullen. Er zijn mensen die snoepjes en koekjes en drinken  aan hun kinderen geven in de auto zelfs voor ritjes van 10 min. Bij mij krijgen ze het alleen als we naar frankrijk rijden (dus een flink eind) anders vind ik het al snel een troep of krijg je vlekken in de bekleding van de auto, maar een ander denkt daar heel anders over. En dat zou ook zo zijn met een vouwwagen.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2012, 01:17:21 pm »

Ik weet dat in België je geen verhuurcontract mag opstellen als particulier.  Dit heeft te maken met het feit dat het aanzien word als inkomsten waarop belastingen moeten betaald worden.

Wat je eigenlijk zegt is: het mag niet omdat het zwart is.
Wat je volgens mij zou moeten zeggen is: Het mag, op voorwaarde dat je het niet zwart doet.

Zwart verhuren mag formeel in Nederland uiteraard ook niet. Maar dat neemt niet weg dat je je klapper wel mag verhuren als je vervolgens die inkomsten netjes opgeeft aan de belasting, als neveninkomsten. Dat lijkt minder aantrekkelijk, maar dat valt nog te bezien. Het voordeel is namelijk dat je alle zakelijke kosten voor de klapper (bijvoorbeeld onderhoud, aanschaf accessoires) mag aftrekken en de aanschafkosten ook werkelijk over een aantal jaren mag afschrijven en daarmee in mindering mag brengen op de inkomsten. En die afschrijvingstermijn is aanmerkelijk korter dan de feitelijke levensduur, waarmee de uiteindelijk aan te geven inkomsten wel eens betrekkelijk gering kunnen zijn. "Wit" verhuren zou daardoor 'onderaan de streep' dus nog wel ens profijtelijker kunnen zijn dan "zwart" verhuren.
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2012, 01:34:39 pm »


Wat je eigenlijk zegt is: het mag niet omdat het zwart is.
Wat je volgens mij zou moeten zeggen is: Het mag, op voorwaarde dat je het niet zwart doet.

Het mag niet tenzij je een BTW-nummer en een HR-nummer hebt.  Particulier verhuren mag dus niet, wit of zwart.    Het kan zijn dat ik het verkeerd heb uitgelegd ivm de inkomsten, mijn excuses  :#
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2012, 02:05:20 pm »

Het mag niet tenzij je een BTW-nummer en een HR-nummer hebt.  Particulier verhuren mag dus niet, wit of zwart.    Het kan zijn dat ik het verkeerd heb uitgelegd ivm de inkomsten, mijn excuses  :#
Dat scheelt dan niet veel met de wetgeving in Nederland als je die wetgeving heel strikt toepast en de inkomsten over een bepaalde grens komen (lees: substantieel zijn).
Is dat zo, dan schrijf je je gewoon even in in het handelsregister (kost een schijntje per jaar), je vraagt een BTW nummer aan (kost niks) en vervolgens ga je verhuren als eenmanszaak, die voor de fiscus neveninkomsten vormen naast je gewone werk. Daarvoor zal in België ongetwijfeld een equivalent te vinden zijn in de fiscale wetgeving. Vervolgens is de BTW over de aangeschafte klapper aftrekbaar in het eerste jaar en de aanschaf zelf is af te schrijven over pakweg 5 jaar.

Blijken nu de inkomsten onder een bepaalde grens te blijven dan zal het ongetwijfeld in België ook zo zijn dat je vanwege het feit dat je niet over een drempel heen komt, uiteindelijk geen BTW hoeft af te dragen (maar die BTW ook niet meer mag aftrekken of berekenen). Hier heet dat de kleine ondernemersregeling. In België zal er ongetwijfeld een vergelijkbare regel c.q. drempel zijn.

Toegegeven. Je verhuurt dan niet meer als particulier, maar het verschil met wat je als particulier 'wit' zou doen is vrijwel nihil.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2012, 02:09:08 pm door Frankie »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2012, 02:12:29 pm »

@ Frankie,

Zo te lezen weet je over deze materie een hoop meer dan ik  WW dus vandaar een snel vraagje:

Wat heeft het voor zin als particulier een vouwwagen af te schrijven? Bedrijfsmatig weet ik dat afschrijving bedoelt is om een reserve op te bouwen om tzt de boel te kunnen vervangen. Kun je die afschrijving dan ergens als aftrekpost oid opgeven? Zou verder het voordeel even niet zien.

Alvast bedankt!  8)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2012, 02:27:21 pm »

Wat heeft het voor zin als particulier een vouwwagen af te schrijven? Bedrijfsmatig weet ik dat afschrijving bedoelt is om een reserve op te bouwen om tzt de boel te kunnen vervangen. Kun je die afschrijving dan ergens als aftrekpost oid opgeven?

Feitelijk is het zo, dat je de kosten die je maakt om de neveninkomsten te verwerven in mindering mag brengen op de inkomsten. En die verminderde inkomsten geef je op. Je kunt uiteraard nooit meer in mindering brengen dan de inkomsten. Anders zou iedereen z'n peperdure hobby als aftrekpost kunnen laten fungeren.  :# Negatieve inkomsten uit overige activiteiten bestaan dus niet.  :P  Die kosten die je hebt bestaan ook uit de afschrijvingskosten van de klapper en het onderhoud. Die kosten breng je ook in mindering op de aan  te geven 'inkomsten uit overige activiteiten' en daarmee wordt dus het aan te geven bedrag kleiner. Maar ook hier in Nederland geldt dat als de inkomsten substantiëel worden, of je er echt de markt mee op gaat met de bedoeling winst te maken, je je moet inschrijven bij de KvK en een BTW nummer moet halen.

En het is niet zozeer dat ik over deze materie veel zou weten, want ik heb geen kennis specifiek met betrekking tot verhuur, maar in mijn beroep lopen nogal wat beunhazen rond die het werk er als hobby bij doen (beetje een schemergebied) en de kosten die ze daarvoor maken, ook al zijn ze (nog) geen bedrijf, kunnen ze in mindering brengen op hun inkomsten. Het zijn tenslotte kosten die ze moeten maken om die inkomsten te kunnen verwerven.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2012, 02:41:46 pm »

OK, duidelijk zo en bedankt voor de uitleg!  :)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2012, 03:11:49 pm »

OK, duidelijk zo en bedankt voor de uitleg!  :)
Hold on! Ik begin ernstig te geloven dat die afschrijving nou net dat is wat je niet mag aftrekken, juist omdat het privé vermogen is.  ::) En als particulier kun je geen zakelijk vermogen hebben.  Ga er dus vanuit dat die afschrijving als particulier niet aftrekbaar is. Maar andere kosten die direct verband houden met de verhuur (verzekering, onderhoud, reparaties) wel.
Raadpleeg in geval van twijfel de belastingdienst zelve.  I:
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2012, 03:17:48 pm door Frankie »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #13 Gepost op: mei 06, 2012, 03:36:10 pm »

Raadpleeg in geval van twijfel de belastingdienst zelve.  I:

Niet nodig, ik ga m'n klappie niet verhuren...
Gelogd

Jeroenk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 57
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Columbia
Re: verhuren van je vouwwagen?
« Reactie #14 Gepost op: mei 06, 2012, 03:40:27 pm »

Dus vraag je een KVK nummer aan.

Het is wel een hoop gedoe zo.

Maar buiten dat. Ik zou mijn vouwwagen nooit verhuren. Je kan hem nog zo goed verzekeren, maar als er iets mee gebeurt heb je een hoop gedoe. Dat nodigt mij niet echt uit
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal