Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Ramen zemen???  (gelezen 6267 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Ramen zemen???
« Gepost op: mei 06, 2012, 10:25:02 pm »

Ok ik geef toe, beetje rare vraag maar ik vraag me af hoe ik het beste de ramen van de voortent schoon kan maken. Ik dacht eerst da t ze beslagen waren naar er lijkt iets vettigs op te zitten wat iets wit uitslaat...ik heb het Al met een sopje met afwas geprobeerd maar dat heeft niet geholpen...

Kortom ik zoek iets dat ontvet maar niet het plastic van het raam aantast, wie weet raad?
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Ramen zemen???
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2012, 11:01:16 pm »

Al eens glassex geprobeerd? (en niet te dicht bij het tentdoek uiteraard...)
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Ramen zemen???
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2012, 11:03:46 pm »

Nee nog niet geprobeerd, heb het nu ook niet hier maar dat kan je gewoon op plastic ramen ook gebruiken?
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

muis

  • Gast
Re: Ramen zemen???
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2012, 11:05:56 pm »

Napoetsen met een droge (thee) doek helpt veel :J
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Ramen zemen???
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2012, 11:12:30 pm »

Heb ik gedaan maar het wil er niet af...snap Al helemaal niet hoe het erop gekomen is, het is me met najaarsklapweekeinde niet opgevallen namelijk....
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Ramen zemen???
« Reactie #5 Gepost op: mei 07, 2012, 06:57:17 am »

Wij hebben dat ook, als de tent aan het opdrogen is. Volgens mij is het gewoon vocht, want als is helemaal droog is, dan is het weg.


Sent from my iPad using Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Ramen zemen???
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2012, 08:00:15 am »

Is het echt wel een aanslag? En niet een verkleuring door het zonlicht? UV tast alles aan.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Dammetje

  • Gast
Ramen zemen???
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2012, 08:11:34 am »

Microvezel vaatdoekje met zo heet mogelijk water. Water 10 min laten koken, OF ALS JE DAT NIET NODIG VIND DAN DOE JE HET LEKKER NIET.:):):):):) Doekje niet te nat.  Ze worden weer glashelder!
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2012, 05:39:15 pm door Dammetje »
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Ramen zemen???
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2012, 10:17:41 am »

@ ber: de tent is echt droog hoor en helaas gaat het niet weg!

@jellejawa; het is echt aanslag, als je er met je nagel over gaat dan komt er ook iets wittigs af. Bovendien het is een nieuwe tent van afgelopen jaar dus als het nu al aangetast zou zijn door UV lijkt me niet best....

@dammetje; gaan we ff proberen, nou ja mijn man dan, ik heb niet van die vuurvaste handjes... :O
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Dammetje

  • Gast
Ramen zemen???
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2012, 11:06:12 am »

Probeer het anders met zo'n afwashandschoen. Wel syntetisch microvezel gebruiken. Werkte destijds bij onze de Waard perfect. :)
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Ramen zemen???
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2012, 11:26:07 am »

Van een website:
Raamfolie is een plastisch materiaal, hierdoor is het onvermijdelijk dat de weefstructuur van het tentdoek vaag te zien is in het folie. Er zit weekmaker in tentramen, daarom soms iets dof. U kunt de levensduur van tentramen vergroten door ze af en toe met koud, schoon water af te nemen. Gebruik NOOIT zeep of chemische middel!

En van een gebruiksaanwijzing van Doréma:
TIP: Zorg er voor dat tentdoek en raamfolie niet in contact komen met materialen waarin rubber en PVC is verwerkt zoals: laarzen, kabels, matjes, plastic hoezen of iets dergelijks.
Door de weekmakers in de verschillende materialen kunnen bruine vlekken in het tentdoek en raamfolie ontstaan die beslist niet meer te verwijderen zijn.
En van Isabella: Reiniging van tentdoek en vensters:
Gebruik nooit reinigingsmiddelen! Gebruik in geen geval zeep, maar veel water en een zachte borstel (bijvoorbeeld een autowasborstel). Gebruik de borstel pas nadat u de tent eerst bevochtigd hebt en verwijder daarna het vuil met schoon water. Tenslotte de voortent nog eenmaal rondom schoon spuiten of spoelen. Dit dient u enkele malen per seizoen te herhalen. Vooral het dak, de zijdelen en de hoeken verdienen uw speciale aandacht. De vensters worden op dezelfde wijze gereinigd als het tentdoek. Zij vermelden ook nog het volgende: Probleem: Witte uitslag op het PVC materiaal; Mogelijke oorzaak: weer/Luchtinwerking; Oplossing: Onder een loep kunt u zelf kontroleren wat het zou kunnen zijn. Waarschijnlijk zijn het insekteneieren, die zeer gemakkelijk met AquaTex en een nagelborsteltje te verwijderen zijn, daarna het PVC afnemen met doek.

Dus ik zou in elk geval geen Glassex of varianten of van die ramendoekjes gebruiken. Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of het nodig is om het water 10 minuten te koken. Wat is daarvoor het argument? Het is dan wel bijna steriel, maar dat lijkt me niet zo zinvol. Je hoeft er niet van te eten tenslotte. Voor de warmte maakt het geen verschil of je 10 seconden kookt of 10 minuten. Zodra het op je doek zit is het alweer flink onder de 100 graden gedaald. Anders zou je het zeker niet aan kunnen pakken.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2012, 12:35:39 pm door Klepklap »
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: Ramen zemen???
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2012, 12:46:32 pm »

Misschien heeft tien minuten koken te maken met de hardheid van het water? En dat het door het koken ietsje zachter is geworden? Maar ik vraag me af waarom dat verschil zou maken. Zou het warme water tov koud water dan weer gemakkelijker de witte vlekken opnemen (zegmaar oplossen)? Dan zou dan alleen van toepassing zijn als het calcium en/of magnesiumvlekken zijn uit regenwater, toch? Scheikundig vraagstukje  I:

Of ga ik er nu te diep op in?  :I  :)
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Ramen zemen???
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2012, 12:58:52 pm »

Ik weet wel dat op glas een oude krant (prop) gedoopt in regenwater het beste (en streeploos) schoonmaakt. Denk alleen dat papier te hard is voor de kunststof ruitjes.

Sent from my X10i using Tapatalk
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Ramen zemen???
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2012, 01:11:12 pm »

Het 10 minuten koken is niet een must. Als je echter met erg warm water aan het werk gaat laat dat weer vlekken achter.
Mijn ervaring is langer koken. Wij wonen in drenthe waar het water nog vrij hard is. Misschien heb je met koud water ook al succes, valt te proberen. Hangt af van de ernst van de aanslag.
Je kunt ook schoon regenwater nemen. Ook ideaal om de auto mee na te spoelen na het wassen. Probeer het maar je zult geen droogvlekken zien. Zonder zemen. 
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Ramen zemen???
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2012, 01:25:23 pm »

Waarom water langer koken:

Kraanwater bevat nogal wat stoffen die er door langer koken meer uit te halen zijn (calcium, magnesium, zouten)

Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in een pan waar je eieren in hebt gekookt, omdat dit water langer heeft gekookt zie je meer witte aanslag op de bodem en wanden van de pan dan wanneer je maar kort water hebt gekookt voor bijvoorbeeld thee.

Is natuurlijk het beste te zien bij donkere pannen (bijvoorbeeld een steelpan met anti aanbaklaag)

Daarnaast verdwijnt er steeds meer zuurstof naarmate je langer kookt, pas naa een langere kooktijd kookt het water volledig, zet je het gas uit wanneer het net kookt is het water onderin de pan wel 100 graden maar bovenaan in het midden duurt dat nog wat langer.

Het beste is eigenlijk dat je schoonmaakt met de waterdamp, dat is ten slotte het zuiverste water. Dus dan misschien een doek over de pan leggen die de door de damp vochtig laat worden en dan schoonmaken.

Zo is regenwater (zoals Dammetje schrijft) eigenlijk ook heel zuiver water want dat is verdampt oppervlaktewater wat weer terug komt uit de wolken. Hier zit inderdaad geen kalk in wat vlekken kan geven bij opdrogen.
Wel op een schone manier opvangen anders heeft het geen zin natuurlijk.


Volgende keer iedereen dus gewoon een destileersysteem mee op vakantie om de vogelpoep beter van de tent af te kunnen wassen. :#



« Laatst bewerkt op: mei 07, 2012, 01:28:40 pm door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal