Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Welke stekker  (gelezen 2203 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

comfortcruiser

  • Gast
Welke stekker
« Gepost op: juni 26, 2012, 06:22:47 pm »

Hi Klappers,

Ik vraag me af welke stekker, mannetje of vrouwje, er op de camping in de paal gaat.....
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Welke stekker
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2012, 06:28:16 pm »

mannetje, campingpaaltjes hebben geen uitstekende pinnen met continu stroom :)
Gelogd
live life outdoors

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Welke stekker
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2012, 06:32:20 pm »

Da's makkelijk te onthouden als je aan een elektrisch apparaat denkt. Daar zit ook nooit een stopcontact aan, maar wel een stekker. Dus aan je vouwwagen zit ook een stekker, en dus een stopcontact aan de paal. Het zou ook levensgevaarlijke situaties geven als er pennen met 230V op de camping bloot zouden liggen.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2012, 10:03:54 pm »

Nog een 'onthoud' tip: de pennen wijzen altijd tegen de stroom in. Dus als je stroom *uit*  een paal wilt halen, gaan de pennen er *in*.
Gelogd

fbez

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2012, 10:10:02 pm »

Nog een 'onthoud' tip: de pennen wijzen altijd tegen de stroom in. Dus als je stroom *uit*  een paal wilt halen, gaan de pennen er *in*.

 :# Maar hoe zit het dan met wisselstroom, dan gaat de stroom toch heen en weer?? ::)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2012, 10:17:14 pm »

:# Maar hoe zit het dan met wisselstroom, dan gaat de stroom toch heen en weer?? ::)

Dat zou prettig zijn voor mijn verbruiksmeter ja! Alleen m'n lampen branden dan wat minder...  :I

Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Welke stekker
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2012, 08:03:01 am »

Geven ze dan negatief licht? Wel handig als je het extra donker wilt hebben in de tent.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2012, 11:29:08 am »

Geven ze dan negatief licht? Wel handig als je het extra donker wilt hebben in de tent.

Als een stroom in 'lengterichting' gezien heen en weer gaat komt er netto dus geen stroom uit een draad. Een lamp zal dan dus voornamelijk uit blijven  :P

Bij wisselspanning wisselt de polariteit ten opzichte van de nuldraad.

Maar een lamp met negatief licht lijkt mij wel een gat in de markt!  WW
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2012, 12:17:54 pm »

Als een stroom in 'lengterichting' gezien heen en weer gaat komt er netto dus geen stroom uit een draad. Een lamp zal dan dus voornamelijk uit blijven  :P

Bij wisselspanning wisselt de polariteit ten opzichte van de nuldraad.

Maar een lamp met negatief licht lijkt mij wel een gat in de markt!  WW

uH, als het goed is blijft de stroom ten alle tijden in de draad en komt er niet uit, vandaar al die isolatie, want al die kortsluitingen en bij behorende vlambogen en bliksem lijken me niet erug gezond, zelf niet met wisselspanning  :H . En hoezo lengte richting, als ik het snoer in een circel leg en de einden aan elkaar knoop heb toch ook geen stroom die als maar rondjes draaid.  :P of noem je het dan draaispanning en geen wisselspanning en wordt je er dan helelmaal dol van....  :O

Maar hoezo off tpoic  :off  ;)

Maar als je ook nuttige info wilt, help dit je wellicht verder: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,9002.msg106081.html#msg106081
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2012, 12:46:00 pm »

Tsja hoor eens mensen...

In de theaterwereld worden al jaren de ezelsbruggetjes gebruikt dat stroom altijd tegen de pennen in gaat en signaal met de pennen mee. Zodat roadies en ander al dan niet technisch gekwalificeerd personeel geen kabels verkeerd om legt. Want dat gebeurt nogal eens en heeft soms nogal vervelende of dure gevolgen.

Als dan iemand vraagt of er op de stroompaal een mannetje of een vrouwtje past en ik noem, om te helpen, dit ezelsbruggetje en er verschijnt vervolgens een volstrekt onzinnige discussie, dan hou ik mijn hulp voortaan wel bij me.
Gelogd

fbez

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2012, 02:51:03 pm »

 :off
Tsja hoor eens mensen...

In de theaterwereld worden al jaren de ezelsbruggetjes gebruikt dat stroom altijd tegen de pennen in gaat en signaal met de pennen mee. Zodat roadies en ander al dan niet technisch gekwalificeerd personeel geen kabels verkeerd om legt. Want dat gebeurt nogal eens en heeft soms nogal vervelende of dure gevolgen.

Als dan iemand vraagt of er op de stroompaal een mannetje of een vrouwtje past en ik noem, om te helpen, dit ezelsbruggetje en er verschijnt vervolgens een volstrekt onzinnige discussie, dan hou ik mijn hulp voortaan wel bij me.

Alle hulp is natuurlijk welkom! Beetje flauw geintje van mijn kant misschien, maar ik dacht echt even dat je met het ezelsbruggetje iets wilde zeggen over de stroomrichting. En de stroomrichting heeft meer te maken met plus en min dan met waar de pinnen zitten en waar de gaten. 

Maar dat ezelsbruggetje over het signaal snap ik ook niet helemaal. Het signaal komt uit het gaatje (koptelefoonaansluiting)  en gaat de pin in van mijn koptelefoon in. Dat is dan toch ook tegengesteld? Het snoer om mijn gitaar op mijn versterker aan te sluiten heeft aan allebei de kanten een pin? Is natuurlijk wel erg off topic, maar je hebt me nu toch nieuwsgierig gemaakt.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2012, 03:40:44 pm »

Maar dat ezelsbruggetje over het signaal snap ik ook niet helemaal. Het signaal komt uit het gaatje (koptelefoonaansluiting)  en gaat de pin in van mijn koptelefoon in. Dat is dan toch ook tegengesteld? Het snoer om mijn gitaar op mijn versterker aan te sluiten heeft aan allebei de kanten een pin? Is natuurlijk wel erg off topic, maar je hebt me nu toch nieuwsgierig gemaakt.

Dan blijven we nog even  :off :

Dit bruggetje geldt voor de signaallijn van microfoon tot aan luidspreker bij professionele installaties. De onderkant van een (bedrade) microfoon laat pennen zien dus leg je het microfoonsnoer met het 'vrouwtje' klaar bij de microfoonhengel en niet andersom. Aangezien het stageblok (waar alle podiumsnoeren samen komen) zowel mannetjes als vrouwtjes kent is een vergissing snel gemaakt. Op de mengtafel gebruik je de vrouwtjes om het signaal in te voeren, de mannetjes om het signaal eventueel te splitten naar een andere tafel. Voor het signaal van mengtafel naar effectenrack en retour en daarna naar versterkers gevolgd door speakers geldt hetzelfde. Tenminste, in de tijd van de standaard XLR-pluggen. Deze methode houdt namelijk ook in dat er op de pennen van het snoer tussen versterker en speakers het vermogen van de versterker komt te staan. Bij de wat grotere versterkers niet zo prettig om dan die pennen aan te raken  :# Mede daarom zijn er ook andere pluggen in gebruik tegenwoordig.
Gelogd

comfortcruiser

  • Gast
Re: Welke stekker
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2012, 08:53:23 pm »

Thnks all.....
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal