Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf  (gelezen 6865 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Gepost op: juli 01, 2012, 11:32:36 am »

WIj denken er aan om (toch) onze binnentent donker te maken dmv textielverf.
het verven zal niet het probleem zijn, in het bad met ruim water laten intrekken en regelmatig roeren, keren en uitspreiden.
echter de volgende vragen komen bij mij op:

*geeft de (goed gedroogde) binnentent geen kleur af aan de buitentent?
* bij het nat invouwen en een nacht dichtgevouwen staan, geeft de kleur af?

Wie o wie heeft hier antwoorden op?
Gelogd

primera

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2012, 12:51:40 pm »

Bij textiel verven zou ik dit niet in het bad doen.
Tenzij deze van metaal is.
Bij kunstof kunnen er vlekken onstaan in het bad.

Gewoon in een grote emmer doen.

Na het verven. Laten drogen en dan als het droog is.
Op koude wasprogramma in de wasmachine doen.

Hierna zal het niet meer afgeven.
De losse verfresten zijn dan weggewassen.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2012, 08:28:25 pm »

Ik heb geverfd met speciale textielverf voor de wasmachine.
Ging prima al moet ik zeggen dat de kleur niet helemaal egaal was.
Bij deze manier van kleuren heb je weinig kans dat de kleur afgeeft op de buitenzijde van de tent. Een nadeel je moet wel op hoge temperatuur kunnen wassen....ik weet niet of dat met jullie HK binnentent kan.

Als je het in bad kleurt zou ik nadien zeker in de machine heel, heel grondig naspoelen. Gebruik bij het spoelen zout en azijn, dat fixeert de kleur
Gelogd

Hj

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2014, 08:08:18 pm »

Ik was benieuwd of het gelukt was de binnentent te verven?
Wij twijfelen namelijk....
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2014, 09:48:55 pm »

Ik kocht via MP een binnentent van een Flyer II. Laten opsturen vanuit Het verre hoge Nederland, prijs was laag maar volgens de verkoper was ze in perfecte staat. Bij aankomst viel ze een klein beetje tegen enkele vlekken, wat vergeeld, enkele kleine gaatjes, bevestiging was anders dan ik me had voor gesteld (haakjes?) het deel voor de kinderslaapkamer ontbrak. Het deel dat onbrak was voor mij  geen bezwaar want ik wil ze voor onze Spacer gebruiken en zo past ze zonder noemenswaardigen aanpassingen. Maar op zich was de stof zelf wel in goede staat niet verduurd of zo.
Door al deze dingen moest ik niet lang nadenken en heb ik de gok gewaagd om ze te verven. Ging ze stuk of zou ze krimpen was ik een ervaring rijker en misschien kan ik enkele forumleden op weg helpen.

Eerst heb ik tent gewassen op 30° met wat extra bicarbonaat. Ze zag daarna goed wit. Ik heb ze goed laten drogen. Gewogen, ik kwam ik op ongeveer 3kg. Ik ben met Dylon, dark green aan de slag gegaan, 3 pakjes heb ik in de wasmachine gedaan. De binentent is mooi donkergroen alleen op één plaats is ze iets minder donker, daar waar drie delen stof samenkomen. Het zou kunnen dat de stof niet voldoende vrij heeft kunnen bewegen in de wasmachine. Dus opgelet als je zelf aan de slag wil gaan, het moet in een voldoende grote trommel!

Daarna drogen en dan kwam het spannendste, in de Spacer hangen, is ze gekrompen? Neen hoor er is niks aan de hand! Ik heb nu een mooie donkere binnentent. Ik ben echt blij :>

Wat voor mij ook nog een uitdaging was, was het ophangen van de tent. Vermits er geen opkangsysteem aanwezig was heb ik zelf iets verzonnen. Herbruikbare klittenbandjes van het merk Velcro houden het geheel mooi op zijn plaats. Op 9 plaatsen heb ik zo'n bandjes hangen. Op enkele plaatsen heb ik nog enkele strips klittenband moeten kleven op de binnenten om aansluiting te maken met klittenband op de wagen om alles mooi aan te sluiten.

Ik heb al vaak dingen geverfd met Dylon. Oa jeans, kleedjes, broeken. Die geven niet af als het regent of als ze nat worden. Ik zag toch nog nooit blauw of rood  :).  dus ik ben eigenlijk niet bang dat ze onze wagen gaat bevuilen of verkleuren.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2014, 09:51:58 pm door Mieke »
Gelogd

Hj

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2014, 09:54:06 pm »

Leuk om te lezen Mieke!
Ik heb het zelf nog niet gedaan, wilde de beige kleur van Dylon doen omdat onze tent oranje/beige is......
Als je de wagen eens open hebt zou je eens een foto willen posten?

Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2014, 04:47:21 am »

Zal ik doen. Ik was het eigenlijk gisteren van plan maar plots begon het weer hier om te slaan en ben ik vlug, vlug beginnen pakken om de wagen nog tijdig te kunnen toeklappen.

Maar wat is de zin van een beige binnnentent tov het wit als ik vragen mag? Buiten natuurlijk de esthetische waarde. Ik deed het om een beetje donkerder te liggen. Dat vinden wij vooral 's morgens fijn, als de zon in vroeg opstaat en al door het tentdoek priemt houdt het donkere tentdoek het licht wat tegen.

Bij ons idd groen omdat er groen in de tent voorkomt.
Gelogd

Hj

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #7 Gepost op: juli 28, 2014, 10:10:47 am »

Ik hoopte vooral de watervlekken van de gordijntjes eruit te krijgen.....
Verder nooit last van het licht :)
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: resultaat van het donker maken van binnentent dmv textielverf
« Reactie #8 Gepost op: juli 28, 2014, 11:01:34 am »

Er staat op de verpakking dat de kleuring geen (bleek) watervlekken wegdoet. Al eens geprobeerd om de binnentent gewoon te wassen met wat extra bicarbonaat ofzo erbij te doen?
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal