Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Toch de heuvels in of niet?  (gelezen 3134 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GlobetrotterXXL

  • Gast
Toch de heuvels in of niet?
« Gepost op: juli 18, 2012, 03:40:14 am »

Hoi!

Eindelijk is het dan zover... onze vakantie komt met rasse schreden dichterbij.  Groot avontuur, zeker de eerste keer met onze nieuwe 2dehandse!  Toch maak ik mij een beetje zorgen om het trekvermogen van mijn wagen.  Wij hebben een Citroën Berlingo 1.4i benzine van 2005, geen al te krachtige wagen.  Dit hebben we al mogen ondervinden bij eerdere reisjes naar de Provence of de Dordogne, waarbij hij het toch wel moeilijk had in de bergen (bv. Autoroute du Soleil enz.).  We waren echter altijd al vrij uitgebreid beladen, waarvan nu een deel in de kar komt te zitten.  Onlangs onze VW (Jamet Louisiana 1997) gaan halen in Nederland, en op weg naar huis had onze auto het er niet echt moeilijk mee, maarja, Nederland en het Noorden van Antwerpen is natuurlijk wel vlak hé (+ 't spel was nog redelijk leeg).  Vandaar mijn vragen;

1) gaat mijn wagen dit allemaal aankunnen?
2) nefast voor de auto, m.a.w. risico op blijvende schade?
3) naar 't zuiden langs de gekende bergachtige autoroute du soleil of toch maar een andere bestemming kiezen?

Hoop hier een ietwat betrouwbaar antwoord op te lezen, want ben er toch niet écht gerust in hoor!
Groetjes,

Bart
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.345
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2012, 07:28:30 am »

Ik heb wel eens in een auto gereden met dezelfde psa 1.4 en toen voel het me op dat die motor inderdaad kleiner voelt dan ie in werkelijkheid is. Ik kan me je zorgen dus wel een beetje voorstellen.

Maar maak je ook geen al te grote zorgen. Een zwaar beladen auto, of een auto waar iets achter hangt moet je nu eenmaal iets anders rijden dan een lege auto.  Als je dat in je achterhoofd houdt rij je eenstuk relaxter.  Dat wil dus zeggen eerder terugschakelen dan normaal en de boel iets meer op toeren houden. als je ziet dat je omhoog moet, schakel dan alvast terug en niet pas als je al omhoog aan het rijden bent. Het zijn maar simpele regeltjes maar je zou ze de kost moeten geven die zich daar niet naan houden.

Nou weet ik niet hoe dat met de Berlingo zit, maar ik had zelf ooit een Fiorino (1.4) en de versnellingsbak van die auto had overbrengingsverhoudingen die op werken waren afgestemd. ik heb eigenlijk nog nooit zo makkelijk met een (toen nog) caravan gereden.

Ga vooral niet met zweethandjes achter stuur zitten, maar gewoon rustig gaan rijden en in de heuvels bedenken dat je geen haast hebt. plan desnoods je rit wat ruimer, wat het de tijd betreft. Je zult zien dat je gewoon op je bestemming aan zult komen!

suc6!
Gelogd
Adventure Awaits

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2012, 08:24:25 am »

Als je hier even de zoekfunctie gebruikt of even googled zie je snel een link naar een site waar je alle info over jouw combinatie in kunt vullen en die een prima advies kan geven.
(nb heb je de 75pk of de 90pk versie? Bij die laatste zou ik me zeker geen zorgen maken)


Al gevonden: www.caravantrekker.nl  en dan even naar tabje berekeningen. Voor de 'caravan' even helemaal door naar onder, daar kun je een vouwwagen selecteren.
Ik heb het even voor je ingevuld, maar het zou prima moeten kunnen. Het vanuit stilstand wegrijden op een een helling zal wel met beleid moeten gebeuren.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2012, 04:25:55 pm door nunogconway »
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2012, 08:40:53 am »

Een auto lijd altijd wel schade.
Immers een auto is geen trekpaard.
Zeggen ze.

Maar met beleid schakelen en remmen.
Heeft de auto niet veel le lijden.

Kijk maar eens anders eens op anwb.

Hier staan tips op met rijden van een car**an en vouwwagen.
Gelogd

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 213
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #4 Gepost op: juli 18, 2012, 10:10:42 am »

Citaat
De Citroen Berlingo II - 1.4i met een beladen Bagagewagen (achter normale personen auto) van 650 kg met een gewichtsverhouding van 48%, is een uitstekende en prettige combinatie!

De stabiliteit- en veiligheidsreserve vinden wij bij een goede belading zeer royaal waardoor ook hogere snelheden (> 100 km/u) mogelijk zijn (zie gedetailleerd trekkrachtrapport).

U kunt zeer goede prestaties verwachten van deze combinatie. U kunt heel comfortabel rijden en u heeft (ook bij lagere toerentallen) voldoende reserves om goed te kunnen trekken. Op de vlakke weg kunt u zeer goed met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u prima bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u als eerste boven zijn. Op steile hellingen heeft u ruim voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan heeft u meestal voldoende kracht om weg te rijden, mits u voldoende tractie heeft.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een B - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).

Bovenstaande komt van de site http://www.caravantrekker.nl/. Vul hier de data in van je auto, VW en belading en dan zie je gelijk hoe je auto zich houdt op de diverse heuvel en bergwegen, incl. plaatjes.

Ik heb maar wat waardes aangenomen qua belading maar volgens mij kun je met de Berlingo vrij gerust een helling of bergen in, dat je daarbij wat zult moeten terugschakelen, ach, het is vakantie. Zorg er voor dat de auto zelf in goede conditie is; alle vloeistoffen netjes op niveau, geen sputterende motor of zeer oude bougies en dan rustig vertrekken.

Goede vakantie!
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2012, 12:52:23 pm »

Wij reden vroeger met mijn ouders door de alpen met een Opel kadet 1.1 benzinemotor met een alpenkreuzer er achter.  Het was soms wat spannend, maar altijd gered. Dus dan moet het met een 1.4 l motor wel goed komen lijkt me.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2012, 05:51:06 pm door _Jeroen_ »
Gelogd

Patrickvanw

  • Gast
Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2012, 02:16:48 pm »

Ik wil geen pessimist zijn maar als uit de test komt dat het kan of net kan, dat houd dat nog niet in dat het ook lekker rijd....
Dat is uiteraard persoonlijk maar ik heb graag power over dat kan best handig zijn...
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2012, 06:23:47 pm door Patrickvanw »
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2012, 06:41:15 pm »

Ach, niet te druk om maken. Wij redden het ook met een 1.4 met 85 pk. Op toeren houden die rammelbak. Dat zijn we niet meer zo gewend. Het verbruik zal wat toenemen. Maar laat die auto maar eens werken. Ik moet zeggen dat toen we zonder iets erachter meer moeite met hellingen hadden dan nu met de vw erachter. Ligt in het feit dat je zonder vw 120 wilt. En met de vw mag je toch maar 80 in de meeste landen en is de haast wat minder. En niets van de 5de versnelling aantrekken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2012, 07:01:20 pm »

Hoi!

Ben toch blij al wat geruststellende reacties te lezen.  Was er me van bewust dat het geen 120 zou zijn, als ik er maar geraak zonder mijn auto te forceren ben ik al blij.  In 4de rijden kan geen kwaad neem ik aan?  We gaan volgende week alvast een kleine training doen richting luxemburg, half augustus het zuiden.  Wat zijn de juiste snelheidsbeperkingen voor snelwegen in Frankrijk (mét VW)?
Groetjes,

Bart
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2012, 07:13:40 pm »

Ook wij zijn ooit begonnen met een Opel Kadett 1200 voor onze Alpenkreuzer.  Overal in Frankrijk geweest, ook in de hoogste bergen. Ging soms wat moeilijk, maar wij zijn altijd boven ( en weer beneden) gekomen. Dus een 1.4 m.i. geen probleem.

Voor het rijden, normaal opschakelen zolang de auto blijft trekken, zodra je merkt dat de auto snelheid mindert terugschakelen, totdat de auto weer echt trekt.  Naar Frankrijk rijd je dus normaal in zijn 5e versnelling, op de klimmetjes na.

De max. snelheid in Frankrijk is 120 km p/u, in de regen vaak verlaagd naar 110 km p/u. Op de tolwegen is de max. snelheid 130 km p/u, ook hier evt. verlaagd naar 110 km p/u in de regen. En ook in Frankrijk vaak 80 km p/u in de buurt van steden, net als bij ons een kwestie van op de borden letten. 
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2012, 07:27:21 pm door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Purk2000

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: Jametic
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2012, 08:19:42 pm »

Wij hebben een Ford Focus 1. 4I-16V met Jametic.

Ik vond het vorig jaar af en toe best wel eng om de haarspeldbochten omhoog naar de camping te gaan (bij Saarburg Duitsland)
Moest ook altijd flink terug schakelen om toch trekkracht te behouden.
Was altijd blij dat ik niet hoefde te stoppen vanwege racefietsers bij tegenliggers.

Ben dus erg blij met deze link.
Die moet ik dus even goed bestuderen of mijn man dan, die is iets technischer.
Rij ik nog meer ontspannen bij 'heuveltjes'.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2012, 09:22:25 pm »

Mijn ervaring is dat de heuvels bij Luik de zwaarste zijn, echt stijl... :P
gewoon ff terugschakelen, op toeren houden en achter de vrachtwagens omhoog.
als je deze hebt gehad, gaat de rest vanzelf....

vroeger met mijn ouders een simca 1100 (jaja wie kent 'm nog) met een alpenkreuzer er achter, 4 personen erin.
ging geloof ik best goed zo naar garda-meer.....

het is in frankrijk niet verplicht om 130 te rijden....hahaha :# :# :#
Gelogd

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2012, 10:11:08 pm »

het is in frankrijk niet verplicht om 130 te rijden....hahaha :# :# :#

Juist ja, je bent op vakantie hé!
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2012, 11:39:13 pm »

Simpele regel.

Berg op altijd 4 de versnelling.
vlakke wegen mits voldoende snelheid 5de versnelling.

Bij hellingen en dergelijke kun je de 5de versnelling verbranden.
Daarom tijdig terug schakelen.

Voor mij geen probleem doe het blindelings na zoveer duizenden kilometers met de aanhanger gereden te hebben.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.345
Re: Toch de heuvels in of niet?
« Reactie #14 Gepost op: juli 19, 2012, 07:15:15 am »

Simpele regel.

Berg op altijd 4 de versnelling.
vlakke wegen mits voldoende snelheid 5de versnelling.


of lager indien nodig. Als je maar in het toerengebied zit waar de auto de meeste trekkracht kan leveren.

Wij hadden in Oostenrijk een camping die aan het einde van een weg zat met een paar kilometer hellingspercentage van gemiddeld 12% dat gaat niet lukken in je 4 hoor :) dat was gewoon terug naar twee.
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal