Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Auto icm vouwwagen  (gelezen 14056 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joshua

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Auto icm vouwwagen
« Gepost op: maart 22, 2020, 09:28:00 am »

Beste lezers,

Enigszins een gekke tijd om je met vakantie en kamperen bezig te houden, maar ik heb een vraag over een mogelijke combinatie van vouwwagen met een (nieuwe) auto en ik hoop dat hier lezers zijn die ervaringen kunnen delen.

Wij hebben sinds 3 jaar een Trigano Odyssee. Icm met een Renault Scenic (2 liter 6 versnellingen) zijn we hier de afgelopen 3 jaar met volle tevredenheid mee naar Frankrijk gereden. Nu hebben we onze trouwe 4wieler gisteren van de hand gedaan en overweeg ik een Opel Astra sports tourer Innovation. Even los wat iedereen van het type auto vindt (smaken verschillen), zit mijn twijfel voornamelijk in de kleine motor. Betreft een 1 liter turbo met 3 cilinders. 77 kw = 105 pk. Opel dealer gesproken en deze zegt dat ik er ook een caravan achter kan hangen. Beste man had in deze geen commercieel belang (kopen de auto daar niet) dus geloof hem wel. Toch ben ik benieuwd of hier andere vouwwagen bezitters zijn die de vouwwagen met een gelijkwaardige motor trekken. Auto heeft een max trekgewicht van 1150 dus ook dat is prima. Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2020, 09:39:42 am »

Onze Renault captur heeft slecht 90pk, daar zijn we door Zwitserland mee gegaan
Gewoon op ons gemak , je hoeft niet met 130 omhoog  :)

30-40 jaar geleden ging men met deze vermogens ook op vakantie en ze zijn er ook altijd gekomen, ook met de caravan...
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2020, 09:54:31 am »

Mijn vorige auto, een Ford Focus, had ook "slechts" 105 pk. Daarmee een aantal jaren met de vouwwagen naar Frankrijk geweest, en heel veel klimmetjes gedaan. Nooit problemen gehad. Het is wel van belang dat je tijdig terugschakelt. Een tijdje een berg op in z'n 3e versnelling met 3000 toeren is geen probleem voor een auto.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 434
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2020, 09:55:36 am »

even googelen leert dat je ongeveer 640 kilo mag trekken, dat is niet veel.
daarbij alles wat je in de auto stopt plus eventuele kinderen.........
is dus wat 'mager"....
eea blijft natuurlijk eigen keuze, het kan wel.
Peter
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2020, 10:22:24 am »

even googelen leert dat je ongeveer 640 kilo mag trekken, dat is niet veel.
daarbij alles wat je in de auto stopt plus eventuele kinderen.........
is dus wat 'mager"....
eea blijft natuurlijk eigen keuze, het kan wel.
Peter

640 ongeremd zeker? Wij trekken met onze dacia logan mcv ook gewoon een Aart Kok Livingstone Gamedrive zonder problemen. Deze mag 1100kg geremd trekken.
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2020, 11:02:17 am »

Belangrijk voor een trekauto is het koppel.
Turbo motoren met gelijke cilinderinhoud leveren altijd meer koppel.
Verwacht geen issues met deze motor, zolang je niet als eerste boven wilt zijn in de bergen.

Aandachtspunten
Zorg dat je nooit te laag in de toeren gaat rijden
Als het blokje hard heeft moeten werken, laat hem dan even nadraaien als je op de parkeerplaats bent. Daarmee zorg je dat de turbo gekoeld wordt.
Gelogd

Joshua

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2020, 11:13:04 am »

even googelen leert dat je ongeveer 640 kilo mag trekken, dat is niet veel.
daarbij alles wat je in de auto stopt plus eventuele kinderen.........
is dus wat 'mager"....
eea blijft natuurlijk eigen keuze, het kan wel.
Peter

Allereerst dank voor reactie. Ik heb echt al even gezocht op google, maar dat ik 640 kilo mag trekken heb ik nog nergens gelezen. Waar vind ik dit?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2020, 11:14:43 am »


Heb 4 jaar met een eerdere versie van een Skoda Superb combi met vouwwagen op vakantie gegaan en dat was steeds naar de bergen. Het was wel een diesel 1.6, maar had eveneens slechts 105 PK. Auto goed volgeladen en 4 personen in de auto. Deze auto is in ieder geval een stuk groter en zwaarder dan jouw wagen die je op het oog hebt.


We hebben daar nooit echt problemen mee gehad om daarmee te geraken waar we wouden geraken. Ging vlot. Uiteraard niet aan topsnelheid omhoog, maar op kronkelwegen in de Bergen haal je toch die snelheden niet  :J Met voldoende terugschakelen en zo meer zijn wij altijd vlot met de rest van het verkeer boven geraakt zonder dat er gigantische filles achter ons waren omdat wij niet boven zouden geraken. We konden vlot mee met het verkeer. Op autostrades stevige klims zoals je een paar in de Ardennen hebt, gaat ook met terugschakelen, en ik zakte niet onder de 100 km per uur.


De huidige wagen is ook een Skoda Superb Combi 1.6 diesel met 120 PK, en dat gaat uiteraard wel wat vlotter. Echter ik vond dat het met de 105 pk zeker ook goed te doen was. Een diesel heeft mogelijk wel wat meer koppel dan een benzine wagen en daar kan dus nog een verschil zitten. Maar de astra is wel een veel kleinere en lichtere wagen dan deze.
Gelogd

Joshua

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2020, 11:17:24 am »

Dank voor reacties zover. Wat fijn dat ervaringen en expertises zo snel gedeeld worden. Waardevol.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2020, 11:26:40 am »

Hier staan de RDW gegevens van een Astra tourer


Plan de route zodanig dat als je heuvel/ berg op en af gaat dat je niet de steilste stukken pakt. Op de site van van caravantrekker.nl plak je een lichte caravan achter de wagen  die je op het oog hebt. De berekening spreekt voor zich daarna. Is een indicatie, geen wet van meden en perzen. Succes.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2020, 11:33:07 am »

Je hoeft op caravantrekker.nl geen lichte caravan te kiezen. Bij caravan naar beneden scrollen, kom je vanzelf vouwwagen tegen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2020, 12:16:36 pm »

Is helemaal waar, maar dat wordt dus een bagagewagen van 400 kg. Je kan wel later in het getrokken object wat waardes veranderen en dan kom je beter in de buurt van de 750 kg. Het gaat maar om een indicatie.

Voor de goede orde in verkoopbrochures van vw fabrikanten wordt altijd gesteld dat de kleinste auto de vw kan trekken. Geloof ik best. En het is wat al eerder gezegd werd, 30 jaar terug waren dit al topvermogens, en dan nog atmosferisch, gingen ze ook de bergen over naar Italie, waren de wegen nog niet zo mooi als ze nu zijn. Dus neem je tijd, toeren is koeling, neem zelf je rust, dan krijgt het vervoermiddel ook vanzelf zijn rust. Je bent tenslotte op vakantie. (Of je bent iemand die vw brengt naar klanten, dat kan ook)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Joshua

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2020, 12:48:34 pm »

Is helemaal waar, maar dat wordt dus een bagagewagen van 400 kg. Je kan wel later in het getrokken object wat waardes veranderen en dan kom je beter in de buurt van de 750 kg. Het gaat maar om een indicatie.

Voor de goede orde in verkoopbrochures van vw fabrikanten wordt altijd gesteld dat de kleinste auto de vw kan trekken. Geloof ik best. En het is wat al eerder gezegd werd, 30 jaar terug waren dit al topvermogens, en dan nog atmosferisch, gingen ze ook de bergen over naar Italie, waren de wegen nog niet zo mooi als ze nu zijn. Dus neem je tijd, toeren is koeling, neem zelf je rust, dan krijgt het vervoermiddel ook vanzelf zijn rust. Je bent tenslotte op vakantie. (Of je bent iemand die vw brengt naar klanten, dat kan ook)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro


Nee hoor. Enige wat ik breng is mijn eigen VW :-). Zeker op de heenweg doen we altijd rustig aan. Terug wat sneller, maar ook dan nooit het stuk in een keer. Nogmaals dank.
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2020, 12:50:05 pm »

Volgens caravantrekker.nl gaat het prima. Je zal bij hellingen wel op tijd terug moeten schakelen om te zorgen dat je in een toerenbereik rijdt waar de turbo lekker mee blaast. Wij hebben een Seat Altea XL 1.2 tfsi gehad die het zelfde vermogen en koppel had als de Astra 1.0T.

Dat ging prima, op snelweg hellingen kon ik mee omhoog tussen de auto's met caravan, bij steilere en langere hellingen kwam hij wel wat te kort naar mijn zin omdat je weinig reserve over hebt. Snel ging het niet maar op vakantie probeer ik geen haast te hebben ;-) . Komende zomer staat er een A4 met 35tfsi voor de Campooz, dus dan zal het allemaal nèt wat vlotter gaan :P

Tip: als je op caravantrekker.nl de Kip Shelter Basic selecteert dan kom je uit op 750kg wat no net voor de meeste vouwwagens het maximum gewicht is.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2020, 12:52:27 pm door Jeronimo »
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2020, 01:27:41 pm »

Dat het 30 jaar terug ook kon, vind ik een slecht argument. 30 jaar geleden kropen vrachtwagens ook nog naar boven en daar kon je mooi tussen hangen. Maar de meeste vrachtwagens kruipen niet meer naar boven. Het verkeer is totaal anders dan 30 jaar geleden. Als een Scania V8 je op de bumper naar boven loopt te drukken, is dat erg vervelend rijden. Ooit met een volgepakte Uno door Duitsland gereden. Die auto was toen ook al te langzaam voor de omstandigheden. Dat rijdt heel erg naar, 100 meter vooruit kijken en een kilometer achteruit.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal