Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Jura of rhone alpen  (gelezen 4248 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serina

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Campooz
Jura of rhone alpen
« Gepost op: oktober 08, 2018, 11:05:23 pm »

Ik ga dit jaar voor het eerst als alleenstaande moeder, voor t eerst met vouwwagen, alleen met 2 kids op pad!
Super spannend maar heb er zin in.
Omdat vakantie voor mij het gevoel van bergen, zwemmen en mediterrane sfeer is wil ik het in Frankrijk zoeken.
Ook dit voor de 1e keer..
Ik wil 1 stop onderweg maken om te overnachten.
Nu is mijn oog gevallen op de regio rond het meer d'aquibelette ivm de meren, graag een camping aan een rivier(tje) wil en er leuke bezienswaardigheden in de buurt zijn.

Maaar nu na heel wat campings te hebben bekeken viel mijn oog ook op de omgeving "jura" .

Wat bevelen jullie aan en waarom?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen



Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2018, 09:31:48 am »

Baste Serina,


Ook wij trekken meestal naar de bergen en bij mij gaat de voorkeur eerder uit naar Rhone Alp dan naar Jura. Ik hou meer van hogere bergen en dat is de voornaamste reden.


Echter bergen in combinatie met het mediterrane hebben wij echter vooral in een totaal andere regio ervaren. Namelijk in de Pyreneën tegen de middelandse zee aan. Dat is wel wat verder maar ook haalbaar in 2 dagen.


Wij zaten daar op volgende locatie:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22868.0



Gelogd

Serina

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Campooz
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2018, 11:42:22 am »

Beste friedelp
Dankje voor je reactie.
Ik heb idd een paar prachtige plekken gezien in de regio midi Pyrenees.
Maar dat is tochbest nog wel een stuk verder toch
Hoe lang rij je dan op 1 dag?
Is het qua tijden in de midi Pyrenese goed te doen? Niet dat ik dan gelijk letterlijk in te diepe wordt gegooid met haarspeldbochten etc..dat idee heb ik altijd bij de pyreneeën:)28]
Baste Serina,


Ook wij trekken meestal naar de bergen en bij mij gaat de voorkeur eerder uit naar Rhone Alp dan naar Jura. Ik hou meer van hogere bergen en dat is de voornaamste reden.


Echter bergen in combinatie met het mediterrane hebben wij echter vooral in een totaal andere regio ervaren. Namelijk in de Pyreneën tegen de middelandse zee aan. Dat is wel wat verder maar ook haalbaar in 2 dagen.


Wij zaten daar op volgende locatie:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=22868.0

Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2018, 01:11:29 pm »

Wij vertrekken van uit België en dat scheelt mogelijk wel wat. Voor ons is het in totaal een 1200 km waarbij we dan de eerste dag een 800 km doen en de tweede dag nog een 400 ongeveer. Dan ben je daar tussen 15 en 16 uur makkelijk daar.


We nemen zelden betaalde autostrades. Ik reken dat altijd uit hoeveel tijdswinst dat ongeveer opleverd. Als dat te beperkt is om iets echt extra te doen, dan neem ik de andere routes. Vaak rustiger en minder fille en ook minder saai omdat er meer te zien is dan op een autosnelweg. Echter je kan er maximaal 3 uur mee winnen, en mogelijk maakt dat wel een verschil als je van uit Nederland komt.


Dit jaar hebben we gereden over Clermont Ferand en Milo naar Perpignan. Onze overnachting was niet zo  ver voorbij Clermont-Ferand. Andere jaren als we meer naar het midden van de Pyreneeën zijn gegaan, hebben we gereden over Limoges en hebben we een camping gezocht niet ver van Uzerche. Op beiden heb je ook een heel groot stuk niet betaalde autostrade.


In de regio van de link heb je niet veel haarspeldbochten en zijn de wegen allemaal redelijk breed. Vorig jaar hadden we wel veel smallere wegjes. Eerlijk gezegd vindt ik niet dat er een echt groot verschil is met de Alpen op dat punt. In de alpen ken ik in ieder geval wegen die smaller zijn of pak meer haarspeldbochten hadden dan we in de Pyreneeën gehad hebben.


Het leuke hier is dat je ook op een uur en half rijden van de middelandse zee zit. Je dus ook veel alternatieve mogelijheiden hebt.


We hebben ook een fantastische reis gehad op volgende locatie:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19029.0


Daar heb je het voordeel dat bij slecht weer je de tunnel kan nemen naar Spanje en aan de andere kant van de tunnel heb je meestal schitterend weer. Op iets meer dan een uur kan je in Spanje in de zon zitten en aan die kant is echt ook heel wat moois te zien.


We hebben nog op een derde locatie in de pyreneeën gezeten maar dat vonden we minder een aanrader.









Gelogd

Hobbes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2018, 01:52:14 pm »

Wij zijn dit jaar een week op een camping bij Lac de Vouglans geweest en een week bij het meer van Annecy. Niet alleen qua omgeving grote verschillen. De Jura is mooi en heel rustig, we zaten bij weinig grote plaatsen in de buurt. De omgeving bij het meer van Annecy is veel drukker en toeristischer. Beide heeft zijn charme en de combinatie is ons goed bevallen.
Gelogd

Serina

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Campooz
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2018, 01:52:29 pm »

Wij vertrekken van uit België en dat scheelt mogelijk wel wat. Voor ons is het in totaal een 1200 km waarbij we dan de eerste dag een 800 km doen en de tweede dag nog een 400 ongeveer. Dan ben je daar tussen 15 en 16 uur makkelijk daar.


We nemen zelden betaalde autostrades. Ik reken dat altijd uit hoeveel tijdswinst dat ongeveer opleverd. Als dat te beperkt is om iets echt extra te doen, dan neem ik de andere routes. Vaak rustiger en minder fille en ook minder saai omdat er meer te zien is dan op een autosnelweg. Echter je kan er maximaal 3 uur mee winnen, en mogelijk maakt dat wel een verschil als je van uit Nederland komt.


Dit jaar hebben we gereden over Clermont Ferand en Milo naar Perpignan. Onze overnachting was niet zo  ver voorbij Clermont-Ferand. Andere jaren als we meer naar het midden van de Pyreneeën zijn gegaan, hebben we gereden over Limoges en hebben we een camping gezocht niet ver van Uzerche. Op beiden heb je ook een heel groot stuk niet betaalde autostrade.


In de regio van de link heb je niet veel haarspeldbochten en zijn de wegen allemaal redelijk breed. Vorig jaar hadden we wel veel smallere wegjes. Eerlijk gezegd vindt ik niet dat er een echt groot verschil is met de Alpen op dat punt. In de alpen ken ik in ieder geval wegen die smaller zijn of pak meer haarspeldbochten hadden dan we in de Pyreneeën gehad hebben.


Het leuke hier is dat je ook op een uur en half rijden van de middelandse zee zit. Je dus ook veel alternatieve mogelijheiden hebt.


We hebben ook een fantastische reis gehad op volgende locatie:
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19029.0


Daar heb je het voordeel dat bij slecht weer je de tunnel kan nemen naar Spanje en aan de andere kant van de tunnel heb je meestal schitterend weer. Op iets meer dan een uur kan je in Spanje in de zon zitten en aan die kant is echt ook heel wat moois te zien.


We hebben nog op een derde locatie in de pyreneeën gezeten maar dat vonden we minder een aanrader.
Erg leuk om allemaal te lezen :)4] een hoop reiservaring volgens mij.

Ik zelf moet vanuit noord nl komen  (Den helder) dus dat is zeg maar heel nl qua afstand erbij :)28] Dat scheelt toch wel een stukkie.

Ik zelf heb tot nu toe camping les trois lacs  (bij belmont) boven aan mn lijstje staan.
Bergen, strand, rivier, zwembad en sfeer.

Maar alle tips zijn welkom.
Ik denk dat de midi Pyrenese toch even te ver zijn. Wellicht over een paar jaar als de Kids (nu 2 en 5) wat ouder zijn. Tis voor hun toch ook een beste zit.
Wat betreft die onbetaalde routes moet ik me eens in verdiepen. Begrijp ik uit je verhaal dat me dat tijd kan besparen?

Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2018, 02:07:26 pm »

Ik bedoel niet direct dat je er tijd mee gaat winnen. Zijn diverse factoren. Als je op zondag vertrekt, ga je van uit Den Helder over de betaalde routes ongeveer even laat toekomen als van bij ons thuis over de niet betaalde routes. Van bij jullie uit zou ik dus eerder wel kiezen voor de tol routes.


Tolroutes zijn soms wel een zware hap uit het budget en daarom vindt ik wel dat je altijd eerst eens moet kijken wat je er mee wint in plaats van ze standaard te nemen.


In dit geval bijvoorbeeld, als wij nu rond 13 uur of rond 16 uur op de camping van bestemming aankomen, gaan we niet echt veel meer gedaan hebben. Dan spaar ik liever dat geld van de tolweg uit om leuke dingen op vakantie zelf te doen. Echter als je door geen tolroutes te nemen een dag later of pas rond 19 uur of later zou toekomen, verlies je wel heel wat door geen tolroute te nemen en is dat het uitgespaarde geld waarschijnlijk niet waard.
Persoonlijk wissel ik graag autostrades af met gewone wegen omdat de rit dan minder saai wordt.


Wat wel is, is dat de meeste files voor vakantie vaker staan op de betaalde autostrades. Dus als je op een fille gevoelig moment rijd ga je vaak langs de alternatieve wegen even snel of sneller ter plekke zijn dan betalen om in de fille te gaan staan. Echter dat probleem heb je meestal niet als je op zondag vertrekt.

Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2018, 09:31:22 pm »

Een jaar of 12 geleden hebben wij op een camping aan het Lac Aquibilet gestaan. Weliswaar in een stacaravan maar dat doet niet ter zake over het meer en de omgeving.
Prachtig meertje met warm water. Je kunt er de hele dag in liggen zonder koud te worden. De ene kant van het meer is heuvels en de andere kant steile bergen. Achter deze bergen ontstaat regelmatig onweer aan het einde van de dag. Dit komt een enkele keer over de bergrug naar het meer. In de directe omgeving vond ik niet veel vertier.
Als je richting Chambéry wilt moet je door een tol tunnel. Over de pas kan ook maar dat is meer een prachtige toeristische route waar je de nodige tijd voor uit moet trekken.
Gelogd

Serina

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Campooz
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2018, 02:53:10 pm »

Een jaar of 12 geleden hebben wij op een camping aan het Lac Aquibilet gestaan. Weliswaar in een stacaravan maar dat doet niet ter zake over het meer en de omgeving.
Prachtig meertje met warm water. Je kunt er de hele dag in liggen zonder koud te worden. De ene kant van het meer is heuvels en de andere kant steile bergen. Achter deze bergen ontstaat regelmatig onweer aan het einde van de dag. Dit komt een enkele keer over de bergrug naar het meer. In de directe omgeving vond ik niet veel vertier.
Als je richting Chambéry wilt moet je door een tol tunnel. Over de pas kan ook maar dat is meer een prachtige toeristische route waar je de nodige tijd voor uit moet trekken.
Kan je me iets vertellen over "die pass"
Is dat te doen? Is dat eng? Is t smal. Wat kan ik me erbij voorstellen? Kortom Waar moet ik rekening mee houden.
En wat vond je van chambery?


Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk

Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2018, 06:21:46 pm »

Hallo Serina, en anderen. Ik zou me niet zo druk maken over passen, hellingen, haarspeldbochten enzovoorts. Mijn ervaring is dat de vouwwagen net zo breed is als de auto, en als je er een paar 100 vlakke kilometers mee hebt gereden ben je zowat vergeten dat er wat achterhangt. Vanaf Den Helder zou je in België al gewend moeten zijn. 8) Met kleine kinderen reizen is best een opgaaf, zeker in je eentje. Rijden en bezighouden gaat niet echt samen. Wij deden de eerste dag 8 uur reizen, wat ongeveer 700 kilometer was (je mag tenslotte 120 in België en 130 in Frankrijk). En dan de 2e dag een klein stukje. Zij blij, jij blij. Gaat best lukken denk ik, en campings hebben vaak een plek voor een nacht. Ben je het dan na 400km zat, zoek je een camping toch?

Hele fijne reis/vakantie dus!
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 10, 2018, 07:37:49 pm »

Ik denk ook dat zo'n lange trip in je eentje, met twee kleine kinderen best een uitdaging is.
Nu is het we dat je door België en Frankrijk 120-130 km/h kan rijden. Dus dat schiet wel op. Maar een 700 - 800 km per dag is denk ik al een knappe afstand om in je eentje te rijden.
Ik zou aanraden om op de overnachtingsplek 2 of 3 nachtjes te blijven staan. Maak van de reis ook een stukje vakantie.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2018, 07:44:08 pm »

Serina,

Die pas moet je gewoon met de auto alleen doen. Hij is niet eng. Wel mooi. Op een gegeven moment heb je een prachtig gezicht over het meer. Daar heb ik nu net geen foto van. Wel vanaf de camping.
De tunnel zit in de tol inbegrepen van de tolweg. Maar wil je naar de andere kant van de bergrug vanaf het meer tijdens je vakantie, zal je over de pas of door de tunnel moeten, maar dan betaal je dus tol voor de tunnel.

Chamberry hebben wij niet bezocht. Wel Annecy. Mooie plaats. Lac du Bourget is niet zo mooi als het meer van Annecy.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 10, 2018, 07:47:14 pm »

Maar een 700 - 800 km per dag is denk ik al een knappe afstand om in je eentje te rijden.
Ik zou aanraden om op de overnachtingsplek 2 of 3 nachtjes te blijven staan. Maak van de reis ook een stukje vakantie.

Dat doen wij ook. Ook op de terug weg. Zo breng je ook een bezoek aan plaatsen waar het niet interessant is om je vakantie door te brengen, maar kun je wel een stad bezoeken bv.

Langres heeft bv een leuke stadscamping.
Gelogd

Serina

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Campooz
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 10, 2018, 11:15:30 pm »

In langres heb ik vroeger als kind met mn ouders gestaan als overnachting camping. Echter reden we dan door naar spanje. Idd leuke camping goede herinneringen aan.

Het is idd de bedoeling om de 1e dag langer te rijden dan de 2e dag zodat je ook nog wat puf over hebt bij aankomst.
Vanaf Den helder is de camping waar ik heen wil +- 1085 km en de planning  is de 1e dag ook zo rond de 600 km uitkomen.  We zullen dan ergens stoppen tussen bij Nancy denk ik. Van uit daar een kleine 5 uur. (Nancy-belmont tramonet.)Dit stuk gaat sneller als vanuit Den helder naar Nancy volgens maps.

Dat doen wij ook. Ook op de terug weg. Zo breng je ook een bezoek aan plaatsen waar het niet interessant is om je vakantie door te brengen, maar kun je wel een stad bezoeken bv.

Langres heeft bv een leuke stadscamping.

Verstuurd vanaf mijn SM-N915FY met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2018, 11:25:44 pm door Serina »
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Jura of rhone alpen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 11, 2018, 06:15:19 pm »

Jura is een mooi gebied, maar je moet wel een beetje geluk hebben met het weer. Er is een reden waarom het daar zo groen is. Ben er afgelopen jaar met plezier geweest, zonder regen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal