Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes  (gelezen 4375 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

faba

  • Gast
nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Gepost op: februari 27, 2012, 11:20:53 pm »

Gelezen onlangs in de krant, vanaf juni dit jaar moet elke wagen voorzien zijn van 2 zelftesters alcohol. Ze zijn er alleen nog niet over uit welke testertjes en hoe die verdeling dan precies gebeurd.

Beroepshalve kan ik ook melden dat die alcohozelfltesterjes niet altijd even goed werken, als ze al werken?

Persoonlijk meegemaakt: mijn vader, die af en toe wel eens dronken achter het stuur durft te kruipen  :( heeft met kerst zo'n alco testerje cadeau gekregen, een herbruikbaar hebbedingetje aan een sleutelhanger. Mijn vader, die die avond (te) veel gedronken had, blies negatief en ik, die geen druppel aangeraakt had blies positief  :I.
Enfin, het zal hem er waarschijnlijk niet van weerhouden toch achter dat stuur te kruipen, maar ja, ik kan er mijn bed niet naast maken, ik hoop alleen dat hij er nooit iemand door omver kegelt. In het alhemeen genomen is hij ook nuchter niet één van de beste chauffeurs, dus ik denk dat hij zelfs nuchter evenveel kans heeft.  ::)  :off

Afwachten dus wat de alcoholtestertjes in Frankrijk gaan opleveren en wat dat gaat kosten, waarschijnlijk elk jaar weer, want die dingen zullen dan ook wel voorzien zijn van een vervaldatum.  :(
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #1 Gepost op: februari 28, 2012, 06:11:54 am »

Nog even en heb niet eens zin meer om er naar toe te gaan met mijn vakantie.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2012, 07:32:37 pm »

Wie verzint nou zoiets? Vraag me af of er nuances zijn die in het artikel ontbreken? Want het geeft voor een alcomobilist natuurlijk geen enkele beperking om gewoon achter het stuur te kruipen als er een paar testers in de auto liggen ergens  :( Klinkt als automobilistje pesten cq economie te boosten door consument tot aankopen te verplichten.
Gelogd

faba

  • Gast
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2012, 09:35:10 pm »

Hier is het artikel van Het Nieuwsblad 22/02/2012 WIE NAAR FRANKRIJK RIJDT MOET ADEMTESTERS KOPEN luidt de titel

Vanaf 1 juli moet elke auto op Frans grondgebied minstens twee ademtesters aan boord hebben. Met zo'n test kan de bestuurder zelf testen of hij meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed heeft. Wie geen tester bij zich heeft, krijgt elf euro boete.
Als u deze zomer naar het zonnige zuiden, naar Parijs of zelfs maar naar Rijsel rijdt, moet u minstens twee ademtesters in uw auto hebben. Dat geldt voor bestuurders van personenwagens, maar ook voor vrachtwagen- en buschauffeurs. Hebt u de testers - die u overigens maar één keer kunt gebruiken - niet bij u, dan krijgt u een boete van 11 euro.

Wat of waar?

Dus, als u reisplannen heeft, weet u wat u te doen staat. Enige probleem: voorlopig is er nog geen lijst met erkende ademtests. Laure Kempf van Automobile Club France: 'De overheid is nog volop bezig met het uitwerken van richtlijnen.'

En dus weet automobielvereniging VAB ook niet veel meer. 'Precies omdat we nog niet weten welke tests erkend zullen worden, kunnen we nog niet zeggen wat u moet kopen voor u naar Frankrijk reist', zegt Joni Junes. 'Begin april verwachten we meer duidelijkheid.'

Niet dat de automobilistenverenigingen tegen ademtests zijn. VAB denkt eraan om de erkende tests toe te voegen aan het verplichte EHBO-kistje in de auto. 'Maar dan moeten we wel zeker zijn dat de tests betrouwbaar zijn. Een tijd geleden bleek dat veel van die wegwerptests onbetrouwbaar zijn.'

Automobile Club France brengt alvast zelf een test op de markt. 'Een blaaspijpje met een zakje voor eenmalig gebruik. Prijs: 1 euro.'

Strenge Sarkozy

'In Frankrijk is het aantal verkeersdoden vorig jaar fors gestegen en daarom neemt de regering-Sarkozy nu nieuwe maatregelen', zegt Maarten Matienko van VAB. 'Je voelt dat ze in Frankrijk tegenwoordig veel meer aandacht besteden aan het verkeer. Onlangs kwam er nog een verbod op gps-systemen die snelheidscontroles verklikken. Die controles worden voortaan ook niet meer vooraf aangekondigd.'

Overgangsperiode

'Toch vind ik die ademtests een rare maatregel', zegt Karel Van Coillie van automobilistenvereniging Touring. 'Het is toch niet omdat je zo'n tester aan boord hebt, dat je niet meer gaat drinken? Het is ook vreemd dat er geen homologatiesysteem is uitgewerkt zodat je weet of jouw tester oké is.'

Vanaf 1 juli zijn de ademtests aan boord verplicht, maar er is een overgangsperiode. Tot begin november zal de politie alleen maar sensibiliserend controleren. Pas daarna schrijven ze boetes uit: elf euro voor wie geen ademtest kan voorleggen.

 :?Meer weet ik er ook nog niet over jongens en meisjes. Tot de volgende keer maar weer  :zw
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #4 Gepost op: februari 28, 2012, 09:45:17 pm »

'Toch vind ik die ademtests een rare maatregel', zegt Karel Van Coillie van automobilistenvereniging Touring. 'Het is toch niet omdat je zo'n tester aan boord hebt, dat je niet meer gaat drinken?

Ik sluit niet uit dat het een puur juridische achtergrond heeft. Met een ademtester aan boord kan justitie zeggen: u had kunen weten dat u niet mocht rijden c.q. dat uw promillage te hoog was.

Maar mijn hemel. Zo'n maatregel in een land waar ik drukkers met flessen bier aan hun lippen aan offsetrotatiepersen heb zien staan...  ::)
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2012, 10:05:41 pm »

Tja die Fransen en hun wijn... En wij zitten er weer mee.. moeten we weer blaastestjes aanschaffen  ::) :I ;)

Hmmm misschien is het een soort sneaky anti-buitenlandpolitiek... hoe houden we nou toch eindelijk eens al die vervelende toeristen buiten de deur????  :#
Gelogd

RonaldA

  • Gast
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #6 Gepost op: februari 28, 2012, 10:08:32 pm »

Op de site van anwb is niet veel meer bekend.

Anwb rechtshulp onderzoekt nog wanneer deze wet ingaat en wat de consequenties zijn voor nederlanders.

http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-tips/archief,/buitenland/2012/februari/Nieuwe-verkeerswet-alcoholtest-Frankrijk.html

In ieder geval moeten het wel betrouwbare testers zijn, als ik al lees dat mensen die te veel hebben gedronken negatief blazen en vice versa, hebben ze in frankrijk nog wel wat uit te zoeken.

Mijn standpunt, don`t drink and drive.

Als ik gedronken heb, ik hou namelijk ook van een lekker  bier , dan rijdt de vrouw.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #7 Gepost op: februari 29, 2012, 08:56:54 am »

Wel ik zet me achterover met een  W: en geniet.
Zo'n testertje kost 3 ? 4 euro, http://partijhandel.aanbodpagina.nl/wegwerp-alcoholtester-voor-eenmalig-gebruik1 ik leg het in de wagen naast de 4 fluohesjes & co.

Ik ga me hier echt niet druk over maken er zijn ergere verplichtingen. ::)

Gelogd

faba

  • Gast
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #8 Gepost op: februari 29, 2012, 09:34:28 am »

Ja, dat was ook mijn eerste reactie, ik kan er misschien ook nog enkele vinden ergens, maar ik veronderstel dat de testerjtes die we aan boord moeten hebben, goedgekeurd moeten zijn door de Franse overheid en dan weet ik nog zo niet hoe gemakkelijk we daarover ge?nformeerd zullen geraken en waar we die dingetjes zullen moeten halen. En dat vind ik wel vervelend.  :X

Als ik het nog niet ter berde gebracht had hier op het forum, hadden jullie dit tenslotte ook nog niets geweten hé  :*

Voor zo'n ingreep in de normale verplichtingen voor zo'n groot toeristisch land als Frankrijk, vind ik de communicatie in alle geval belabberd, de organisatie net zo en het moment dat de verplichting ingaat vind ik nog misplaatster. :(
Mensen die minder bij de pinken zijn dan wij, zulllen geheid deze zomer met de mond vol tanden staan als la Police Routi?re of la Gendarmerie hen tegenhoudt en hen controleert op "la présence des alcotests obligatoires svp".  :O
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.281
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #9 Gepost op: februari 29, 2012, 10:45:00 am »

maar het is natuurlijk ook bijna 1 april. :?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Mieke

  • Gast
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #10 Gepost op: februari 29, 2012, 03:40:07 pm »

Het is hier al eens ter spake geweest denk ik bij het topic over de gps functie "litspaal verklikker" of was dat nu op het frankrijk kampeer forum :?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: nieuwe verplichting in Frankrijk alco blaastestjes
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2012, 08:28:56 am »

Die staat HIER

Dan sluiten we deze
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal