Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Routes om Parijs bij drukte  (gelezen 9091 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MichaelD

  • Gast
Routes om Parijs bij drukte
« Gepost op: juli 01, 2012, 12:19:30 am »

Hallo allemaal,

omdat we ook dit jaar in een druk weekend gaan rijden (zondag 15 juli, geel op de anwb vakantiedruktekalender) heb ik er vandaag een beetje een studie van gemaakt wat de beste route is langs Parijs richting Clermont-Ferrand. Hopelijk hebben jullie hier ook iets aan. Ik vond het in elk geval leuk om het uit te zoeken.

Vandaag (30 juni) was het ook geel op de anwb vakantiedruktekalender, dus kon ik de drukte goed vergelijken. We zullen vroeg vertrekken, dus representatief lijkt met de verkeerssituatie om 11:30 rond Parijs. In de plaatjes kan je dit zien. Je ziet dat de Boulevard Periferique aardig vast staat, en zelfs de A86 rondweg ook. Maar de A104/N104 route heeft geen problemen.

Verder is er aardig wat drukte op de A10 onder Parijs (richting Orleans, Bordeaux en Clermont-Ferrand). Onze ervaring is dat hier ook alle Aires volstaan, en we willen toch wel even picnicken na Parijs. Het alternatief is is de A77, l'autoroute de l'arbre. Dit is een mooie autoroute, maar nog niet helemaal af. Enkele jaren geleden al eens genomen, en volgens mij toen prima bevallen (al weet ik dat niet 100% zeker meer). Dus dat gaan we weer doen.

Gegeven dat we de A77 doen, is volgens Google Maps de Periferique de snelste route, de A86 is 1 minuut langer en de A104/n104 route is 15 minuten langer. Mijn keuze: waarschijnlijk de A104/n104, tenzij de TMC aangeeft dat er op de A86 geen files staan.

Groetjes,
Michael


Gelogd

MichaelD

  • Gast
Re: Routes om Parijs bij drukte
« Reactie #1 Gepost op: juli 01, 2012, 12:24:47 am »

.. en ik heb gelijk de foto's van Google streetview verzameld, die laten zien welke afslagen je moet nemen voor de A104/N104, aangezien het rond Parijs niet altijd even duidelijk is. Vooral het beslismoment op de tweede foto ljikt me nogal onduidelijk, maar in het echt zal het bovenbordje A104 wel duidelijker zichtbaar zijn.

Michael

p.s. ik hoop dat ik niet teveel opslagruimte claim met alle foto's.
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2012, 12:27:14 am door MichaelD »
Gelogd

uknowwho

  • Gast
Re: Routes om Parijs bij drukte
« Reactie #2 Gepost op: juli 01, 2012, 09:50:36 am »

deze gebruiken wij altijd ;)

Langs Parijs:

Neem de slimste route langs Parijs. We beginnen onze routebeschrijving op de rand van de heksenketel, een kilometer of acht voor Aeroport Charles de Gaulle, de Aire de Vemars-Ouest. Zet je kilometer dagteller hier even op 0.

0-8 km. De A1 is druk. Je rijdt na iets meer dan 5 km onder viaducten door, de start en landingsbanen van vliegveld Charles de Gaulle.

8 km Let op: de aankondiging van de richting A3 Paris-Est/Al04 Marne-La-Vallee. Die moet je straks hebben.

10km Houd rechts aan en neem de afslag A3 Paris-Est/Al04 Marne-la-Vallee.

11km. Houd de linker rijstroken aan en blijf de richting A3 Bordeaux/Nantes volgen.

21km. Een lastig punt. Hier moet een schijnbaar onlogische keuze worden gemaakt: houd rechts aan en neem de richting A86 Fontenay-s/sBois/Creteil.

23 km, Neem de linker rijstroken en rij in de bocht naar links onder het viaduct door.

27 km. Zoek in de lange tunnel de middelste rijstrook op, want in de tunnel buigt de rechter rijstrook vrij plotseling af naar Marne-la-Vallee/Metz/Nancy.

30 km. Je bent weer buiten de tunnel.

32 km. Rechts aanhouden richting Bordeaux/Nantes (A86)

33 km. Je rijdt op de brug over de rivier de Marne.

36 km, Opschuiven naar de tweede baan van links.

47 km, Het gaat nog steeds goed. Rechts aanhouden en blijf Bordeaux/Nantes volgen

49 km. Gewoon rechts blijven aanhouden richting Bordeaux/Nantes. Let op dat kleine rode bordje A10, dat is de grote autoroute naar Bordeaux..

51-55 km. Op een deel van de route staat Bordeaux niet op de richtingborden, maar dat kleine rode bordje A10 wel. Je zit dus nog steeds goed! Volg de richting A10.

55 km, Bordeaux verschijnt weer op de borden.

56 km, Let op: scherpe bocht naar links onder het viaduct door.

57 km, L`Aquitaine, de autoroute naar Bordeaux, nu kan er niets meer mis gaan.

Nu richting Orleans - Tours aanhouden
Gelogd

MichaelD

  • Gast
Re: Routes om Parijs bij drukte
« Reactie #3 Gepost op: juli 01, 2012, 11:32:03 am »

Goede beschrijving uknowwho, zo moet het altijd lukken!

Wat je beschrijft is trouwens de A86 route, dus prima als het niet verschrikkelijk druk is. Als het zo druk is als zaterdag, sta je wel flink in de file.

Groetjes,
Michael
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Routes om Parijs bij drukte
« Reactie #4 Gepost op: juli 01, 2012, 11:43:07 am »

Dat is toch de route die bekend staat als de francilienne route?
Gelogd

MichaelD

  • Gast
Re: Routes om Parijs bij drukte
« Reactie #5 Gepost op: juli 01, 2012, 12:21:15 pm »

De francilienne is de A104/N014:

http://en.wikipedia.org/wiki/Francilienne.

De A86 is bekend als de 'super-périphérique'.

En dan heb je natuurlijk nog de boulevard périphérique.

Groetjes,
Michael
Gelogd

djaanhetrot

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: HK kyte xl
Re: Routes om Parijs bij drukte
« Reactie #6 Gepost op: juli 07, 2012, 10:53:05 pm »

Wij zijn 22 juni richting frankrijk gereden via parijs. wat een drama. zeker een uur vast gestaan in parijs. volgens mij zijn er wegwerkzaamheden in parijs waardoor de periferique veel drukker is??
en die idiote fransen rijden er als gekken op motoren en "3-wielers" (motor met 2 wielen voor).
mijn spiegels zijn er net niet af gereden maar het scheelde niet veel..


hopelijk gaat de terugreis beter...

gr,

dj

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal