Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Auto icm vouwwagen  (gelezen 14214 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #15 Gepost op: maart 22, 2020, 02:12:48 pm »

Andere route kiezen, of de beperkingen inzien en een ander reisdoel kiezen, Europa is groot, overal kan je wel wat vinden om je te vermaken. En ja vrachtwagens zijn high tech, zware motoren, volledig zelfdenkende versnellingsbakken en ga zo maar door.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #16 Gepost op: maart 22, 2020, 02:31:45 pm »

ik vind altijd leuk om deze verhalen te lezen en hoe iedereen het ervaart
wij hebben al verschillende caravans en vouwwagens gehad
nu hebben we een nissan pulsar 1.2 met turbo 115pk  en holtkamper spacer prima combinatie en sterk zat niet bang zijn om toeren te draaien
hier voor met seat althea 1.2 gereden ook met holtkamper en met roadmaster ging ook best je merk wel hotkamper stuk lichter is dan roadmaster
hiervoor opel astra 1.8 gehad zonder turbo maar mijn voorkeur gaat uit naar turbo blokje toch meer koppel
ik weet nog niet of ze net zo lang meegaan als oude blokken maar dat zal de tijd leren
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #17 Gepost op: maart 22, 2020, 03:53:39 pm »

Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr
Laat je niet gek maken door sommige reacties. Die auto trekt een vouwwagen en volle auto makkelijk de berg op zolang je maar anticipeert en tijdig terugschakelt (en dat laatste geldt voor elke auto). Ter referentie: onze VW heeft zelfde specificaties en we trekken over welke bergpas dan ook zonder ooit opgeduwd te worden door vrachtwagens.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #18 Gepost op: maart 22, 2020, 04:11:00 pm »

Dat het 30 jaar terug ook kon, vind ik een slecht argument. 30 jaar geleden kropen vrachtwagens ook nog naar boven en daar kon je mooi tussen hangen. Maar de meeste vrachtwagens kruipen niet meer naar boven. Het verkeer is totaal anders dan 30 jaar geleden. Als een Scania V8 je op de bumper naar boven loopt te drukken, is dat erg vervelend rijden. Ooit met een volgepakte Uno door Duitsland gereden. Die auto was toen ook al te langzaam voor de omstandigheden. Dat rijdt heel erg naar, 100 meter vooruit kijken en een kilometer achteruit.

de maximum snelheden voor de vrachtauto's omhoof zijn volgens mij nog steeds op de steile stukken 30-40 km/u
die zijn er niet voor niets zo ingesteld

wat ik bedoel te zeggen is dat er tegenwoordig volgens mij geen auto's meer zijn die niet met een vouwwagen erachter op de plaats van bestemming aankomen
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Auto icm vouwwagen
« Reactie #19 Gepost op: maart 22, 2020, 07:27:48 pm »

Waarom zou het niet gaan? Volgens de specificatie kan de auto dit ruimschoots aan. Met 105pk moet je niet verwachten -als je dit al van plan was- met 130km/u de berg op te kunnen, maar kijk eens om je heen hoeveel het (vroeger) met minder vermogen redden.
Het (maximaal beschikbare) motorvermogen is alleen bij een beperkt (hoog) toerental gebied beschikbaar. Wil je het maximale eruit halen dan moet je schakelen om in dit gebied te blijven. Een versnellingsbak wordt ook wel koppelomvormer genoemd; in de lagere versnellingen 'vertraagt' de bak en komt er een hoger koppel uit dan in.
Voor versnellen of de helling op, zeker met een geladen auto met vouwwagen erachter, heb je een hoog koppel nodig. Wil je dit ook nog met grote snelheid doen dan heb je een groot motorvermogen nodig (vermogen = toerental x koppel). Motorvermogen is dus waar het om gaat, koppel is een afgeleide. Het beschikbare koppel aan de wielen wordt bepaald door de gekozen versnelling. Omdat dieselmotoren en (benzine)turbo motoren bij relatief laag toeren en over een groter toerengebied relatief meer vermogen (en dus ook meer koppel) beschikbaar hebben hoeft er met dit soort motoren minder geschakeld te worden. Voor vele chauffeurs is dit een uitkomst en dit maakt bijvoorbeeld de diesel als trekauto heel populair.
Helaas zijn de autofabrikanten tegenwoordig bepaald niet scheutig met technische informatie; de folders bevaten alleen (pagina vullende) foto’s die de gewenste 'beleving' weergeven en ook online is het hard zoeken om meer gedetaileerde technische (motor) gegevens te vinden. Ik heb hier enige informatie gevonden: https://en.wikipedia.org/wiki/GM_small_gasoline_engine#Opel
De genoemde Opel 1.0 liter is een turbomotor die ondanks de turbo toch pas bij een behoorlijk toerental het maximale koppel begint te leveren (1800 rpm). Dit koppel blijft vervolgens wel over een breed toerengebied beschikbaar (tot 4250 rpm), hierboven neemt het koppel weer af maar desondanks neemt het vermogen nog toe (max. vermogen bij 5000 rpm). Al met al niet ongunstig voor een trekauto. Met goed begrip van deze motor eigenschappen kan door juist schakelen de motor optimaal gebruikt worden. Mijns inziens vormt deze auto met vouwwagen een prima bruikbare combinatie waarbij voor versnellen of berg-opwaarts de motor wel voldoende op toeren gehouden (terugschakelen!) moet worden.
« Laatst bewerkt op: maart 22, 2020, 07:50:45 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #20 Gepost op: maart 22, 2020, 11:46:34 pm »

de maximum snelheden voor de vrachtauto's omhoof zijn volgens mij nog steeds op de steile stukken 30-40 km/u
die zijn er niet voor niets zo ingesteld
Hier ga je, volgens mij, mis Hemertje.
Er zijn stukken (o.a Limburglaan in Duitsland) waar je met een vrachtwagen maar met 30km/u naar beneden mag. En dat is om de massa tijdig tot stilstand te kunnen krijgen.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 921
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #21 Gepost op: maart 22, 2020, 11:58:28 pm »

De Opel Astra in kwestie mag 1.220 kg geremd trekken. Als de vouwwagen geremd is is het dus geen enkel probleemaangezien die beladen tussen de 500 en 750 kg zal wegen. Het zal geen strepentrekker zijn met VW erachter maar zal wel gewoon meekomen met het overige verkeer met aanhanger.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #22 Gepost op: maart 23, 2020, 09:17:52 am »

en sig zal het prima gaan: er zit een groot deel van het wel of niet 'fijn' rijden ook in het beladen van de combinatie.

Ik zelf rijd een Renault Megane diesel (110 PK ECOversie) uit 2018: niets mis met de auto wat mij betreft, behalve dat de vering wat zacht/zweverig is. Sinds ik goed op de kogeldruk let (niet te zwaar, niet te licht) is het een prima combi. Daarbij kies ik er wel bewust voor om de fietsen op het dak van de auto te zetten (4 wielen geeft toch altijd meer stabiliteit dan 2 wielen en een kogel, zeker bij hoge belading van fietsen). Verder let ik goed op de kogeldruk (eenmaal met een aanhanger met een veel te hoge kogeldruk door het dorp getoerd, das echt geen doen (ik denk een druk van 100 kg.... ja ja ik weet het ;) maar daarmee leer je wel goed wat de verschillen in kogeldruk doen. Qua trekkracht ruim voldoende, afgelopen zomer dwars door luik dus ook vanuit stilstand van die fijne hellinkjes bij kruisingen opgetrokken dat ging prima. Maar ook de beruchte Ardennen gingen prima.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #23 Gepost op: maart 23, 2020, 09:26:57 am »

 :off  Met een vouwwagen dwars door Luik ???? FOEI TOCH !   I:
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Serina

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Campooz
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2020, 07:37:45 pm »

Ik rijd een Ford b max ook een 3 cilinder met een turbo erop. Komt ook niet boven de 105 pk uit.
Ik heb een cabanon malawi erachter hangen en heeft t prima gered. Ja de stijle hellingen op de snelweg is wel even terug schakelen... Als je een zware voet hebt is dat wel even een paar momentjes zuchten en steunen achter t stuur (spreekt uit ervaring). Mn volgende auto zou ik toch voor wat meer vermogen kiezen omdat ik dat tuf tuf de heuvel op met 80 op de snelweg gewoonweg irri vind. Maar over t algemeen is het goed te doen.

Verstuurd vanaf mijn SNE-LX1 met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2020, 08:01:42 pm »

de maximum snelheden voor de vrachtauto's omhoof zijn volgens mij nog steeds op de steile stukken 30-40 km/u
die zijn er niet voor niets zo ingesteld

wat ik bedoel te zeggen is dat er tegenwoordig volgens mij geen auto's meer zijn die niet met een vouwwagen erachter op de plaats van bestemming aankomen

Ik zeg niet dat deze combi niet boven komt, een vouwwagen stelt gelukkig niet zo veel eisen aan het trekkende voertuig. Het gaat me meer in de algemene opmerking "30 jaar geleden kon het ook". 30 jaar geleden hadden we een golf 1 diesel met 45 pk, tenten onder de voeten in de voetenbak en geen gordels achterin. Maar toen was het verkeer totaal anders. Als je toen op de autobaan met 50 tegen een berg op kroop, was je niet de enige. Ik vind dat je met een combinatie op de snelweg in elk geval nooit noodgedwongen ingehaald moet worden door vrachtwagens. Als dat wel het geval is, heb je geen geschikte combinatie wat mij betreft.
« Laatst bewerkt op: maart 23, 2020, 08:04:03 pm door sanderv »
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #26 Gepost op: maart 23, 2020, 08:35:02 pm »

Heel veel tegenstrijdige berichten, dus toch maar de caravantrekker er op gezet.
De auto met een maximaal geladen vw (750 kg) geeft de volgende uitkomst:


Op de snelweg zijn die over het algemeen zeer goed. Er kan (zelfs met maar weinig gas), heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2350 toeren.[/size]Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2600 toeren) en volgas met 120 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 130 km/u (5862 toeren).[/color]
[/size]Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 16%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 29%.[/color]
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #27 Gepost op: maart 23, 2020, 09:06:00 pm »

Ik zeg niet dat deze combi niet boven komt, een vouwwagen stelt gelukkig niet zo veel eisen aan het trekkende voertuig. Het gaat me meer in de algemene opmerking "30 jaar geleden kon het ook". 30 jaar geleden hadden we een golf 1 diesel met 45 pk, tenten onder de voeten in de voetenbak en geen gordels achterin. Maar toen was het verkeer totaal anders. Als je toen op de autobaan met 50 tegen een berg op kroop, was je niet de enige. Ik vind dat je met een combinatie op de snelweg in elk geval nooit noodgedwongen ingehaald moet worden door vrachtwagens. Als dat wel het geval is, heb je geen geschikte combinatie wat mij betreft.

en dat geldt niet voor de vrachtwagens die naar boven toe kruipen?
30 jaar geleden en nu nog steeds....



Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #28 Gepost op: maart 23, 2020, 10:00:44 pm »

en dat geldt niet voor de vrachtwagens die naar boven toe kruipen?
30 jaar geleden en nu nog steeds....

Die vrachtwagens kruipen doorgaans niet meer. Echt niet. En ook de meeste caravans en campers houden tegenwoordig flink de pas erin. Ook daar heeft de tijd niet stil gestaan.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #29 Gepost op: maart 23, 2020, 10:22:01 pm »

Wat ook nog telt, of je het leuk vindt of niet, als er een inhaalverbod voor auto’s met aanhanger van kracht is, dan zal jezelf tussen de vrachtwagen rij moeten persen en zo de berg op rijden. Heb in Duitsland al menigmaal zo een groen en wit autootje naast me gehad die gewoon ons tussen de vrachtwagens dirigeerde, daar ga je dan met je 100 km sticker, hebben ze totaal geen boodschap aan, inhaalverbod is inhaalverbod. En zo kan het wel eens wat langer duren dan geplanned. In het weekend heb je een stuk minder last hiervan. Maar de Astra Sports Tourer is gewoon voor de vouwwagen een goede trekker, niks mis mee.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal