Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Auto icm vouwwagen  (gelezen 14058 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #30 Gepost op: maart 23, 2020, 10:53:26 pm »

Wij hebben een Suzuki Baleno (2016) 1 liter turbo 112 PK.

Dat wil echt wel hoor. Ook onze zwaar beladen Roadmaster was geen probleem over de Duitse autobahn de heuvels op. Wel even terug schakelen maar ging super.

Onze vorige Suzuki SX4 1.6 (geen turbo) had wel iets meer moeite mee.

Ben blij met de prestaties van onze 1.0 Boosterjet.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #31 Gepost op: maart 24, 2020, 09:33:13 pm »

Oei, nu ik al die verhalen lees had ik mijn Altea met 1.2 tfsi dus helemaal niet in hoeven ruilen voor die Audi met 2 liter motor, 150pk en lekker veel koppel???? Laat het mijn vrouw maar niet horen 8)
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #32 Gepost op: maart 25, 2020, 09:06:58 pm »

Oei, nu ik al die verhalen lees had ik mijn Altea met 1.2 tfsi dus helemaal niet in hoeven ruilen voor die Audi met 2 liter motor, 150pk en lekker veel koppel???? Laat het mijn vrouw maar niet horen 8)
Nee, dit kan echt niet! Ik zou maar snel teruggaan naar de dealer en ‘m inruilen voor een Audi met 1.0 motor :)3]
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #33 Gepost op: maart 25, 2020, 09:21:50 pm »

Nee, dit kan echt niet! Ik zou maar snel teruggaan naar de dealer en ‘m inruilen voor een Audi met 1.0 motor :)3]
Dan krijg ik ruzie met mijn vrouw want die is er super blij mee ;-) En het was ècht de kleinste motor voor de A4 dus ik heb mijn best gedaan :O
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #34 Gepost op: maart 25, 2020, 09:28:46 pm »

Wij rijden al ruim 7 jaar in een Ford Focus met 1.0 100pk motor en zijn ondertussen half Europa rondgetoerd. Ik kan nogmaals beamen wat iedereen al schrijft. Het gaat prima! Ook beladen en met de vouwwagen aan de trekhaak, hoef je de motor niet overdreven zwaar te belasten om te komen waar je wilt zijn.

Ik kan wel twee nadelen noemen:
-Bergaf. In tegenstelling tot bergop heb je helemaal niets aan de turbo als je bergaf gaat. Blijft over een kleine 3-cilinder met een relatief lage compressieverhouding. Remmen op de motor lukt dus nauwelijks, pas bij erg hoge toerentallen (4000+) remt het wat af. In het vlakke NL is dat  fijn, want je kunt de auto een heel eind laten uitrollen (zuinig), in de bergen zul je vaker moeten bijremmen. Niet constant remmen! De snelheid op laten lopen, kort en vrij krachtig remmen en weer laten rollen. Dan blijven de remmen koel en kom je veilig beneden.

-Op de camping. Oftewel heel langzaam rijden. Bij erg lage toerentallen werkt de turbo niet en heeft de motor geen kracht. Dat kan lastig zijn als je stapvoets over een hobbelig campingweggetje naar boven moet rijden. Ik kan me nog één terassencamping herinneren waar ik bijna niet op ‘ons terras’ kon komen, terwijl er toch ook een andere vouwwagen en zelfs een caravan stond. Na een paar pogingen (en veel wielspin) lukte het net. Bleek later dat de rest door de 4x4 van de campingbaas op de plek was gezet... De valsspelers!
Gelogd

aartnely

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 67
  • Merk Vouwwagen: HoltKamper Cocoon Aero limited edition
  • uit de kar geklapt
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #35 Gepost op: maart 25, 2020, 09:30:24 pm »

met onze Captur van 90 pk naar de Franse alpen, naar Zweden en naar Spanje geweest, met 5 personen erin en HK aan de haak
van A naar Beter; geen probleem
Gelogd

joel.pap

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 27
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Lazy Jack Trekking (2020)
  • Lazy Papman meets Lazy Jack
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #36 Gepost op: maart 25, 2020, 09:43:28 pm »

Beste lezers,

Enigszins een gekke tijd om je met vakantie en kamperen bezig te houden, maar ik heb een vraag over een mogelijke combinatie van vouwwagen met een (nieuwe) auto en ik hoop dat hier lezers zijn die ervaringen kunnen delen.

Wij hebben sinds 3 jaar een Trigano Odyssee. Icm met een Renault Scenic (2 liter 6 versnellingen) zijn we hier de afgelopen 3 jaar met volle tevredenheid mee naar Frankrijk gereden. Nu hebben we onze trouwe 4wieler gisteren van de hand gedaan en overweeg ik een Opel Astra sports tourer Innovation. Even los wat iedereen van het type auto vindt (smaken verschillen), zit mijn twijfel voornamelijk in de kleine motor. Betreft een 1 liter turbo met 3 cilinders. 77 kw = 105 pk. Opel dealer gesproken en deze zegt dat ik er ook een caravan achter kan hangen. Beste man had in deze geen commercieel belang (kopen de auto daar niet) dus geloof hem wel. Toch ben ik benieuwd of hier andere vouwwagen bezitters zijn die de vouwwagen met een gelijkwaardige motor trekken. Auto heeft een max trekgewicht van 1150 dus ook dat is prima. Dat ik zo nu en dan terug moet schakelen is prima. Wat ik  niet wil is met 50 km per uur een heuvel op moeten rijden omdat de auto het eigenlijk niet aan kan. Of nog erger stil komen te staan  :)

Hoor graag ervaringen van anderen. Vast dank voor evt reacties.

gr
Hoi Joshua,

Hoe hoger het leeggewicht van de auto is (ten opzichte van de aanhanger) hoe prettiger de auto is als trekker. Tel daar een motor met turbo bij en je hebt een mooie combi. Ik denk dat die Astra echt prima z’n werk kan doen. Een motor met een turbo (benzine en diesel maakt niet uit) heeft bij lage toerentallen meer kracht (hoger koppel bij lage toeren) en is daardoor een prettiger dan een motor met hetzelfde vermogen maar zonder turbo. Succes met je nieuwe auto!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Joshua

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #37 Gepost op: maart 26, 2020, 12:10:30 pm »

Leuk om zoveel verschillende meningen en ervaringen te lezen. Dank voor alle input. Ik ben er wel uit. Het trekken van de vouwwagen hoeft iig niet bezwaarlijk te zijn :-)
Gelogd

marijnhak

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 162
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #38 Gepost op: april 21, 2020, 07:27:12 am »

Ik heb momenteel een Opel Astra Sport Tourer met de 1.0 105pk en we zijn hier afgelopen jaar mee naar Italië gereden met 2 kids  met een vouwwagen er achter de auto. Over de Fernpas en Brennerpas.

Ik reed max 100 op de teller en dan ging het dankzij het vroeg beschikbare koppel best oké.

Het gaat alleen allemaal rustig aan. Rustig optrekken, op toeren houden in de bergen en de auto remt amper af op de motor (kwaal van veel nieuwe auto's).

Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk

Gelogd
Buite Lewe, Buiten Leven
Oost West, klapt best

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #39 Gepost op: april 21, 2020, 08:11:36 am »

Onze Renault captur heeft slecht 90pk, daar zijn we door Zwitserland mee gegaan
Gewoon op ons gemak , je hoeft niet met 130 omhoog  :)

30-40 jaar geleden ging men met deze vermogens ook op vakantie en ze zijn er ook altijd gekomen, ook met de caravan...
Die laatste zin hoor ik heel vaak. En toch is er heden een heel groot verschil met 30-40 jaar geleden. Toen brulden de vrachtwagens je niet voorbij bergop. Nu wel. En ik persoonlijk vindt dat niet een erg wenselijke situatie die inhalende vrachtwagens. Of dat je zelf op een helling met een gering snelheidsverschil de langzamere vrachtwagens gaat inhalen die er ook moeite mee hebben. Heb het zelf al een paar maal meegemaakt dat de snellere vrachtwagens ineens om een langzame auto met aanhanger of vrachtwagen heen gaan, vlak voor je neus. Maar vooruit, is iedereen zijn eigen keus.
Maar om op de vraag van de Topic starter terug te komen, wij deden het in 2010 met een 90 pk benzine auto met een Jametic. In zijn 3, met veel toeren brullend de hellingen op. En als we onze snelheid verloren door iets langzamers, kwamen we nauwelijks meer op gang.
Daarnaast is er nog een aanmerkelijk verschil tussen benzine en diesel. Onze latere 90 pk HDI diesel had er aanmerkelijk minder moeite mee. Maar ook die moest wel eens een tandje terug.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #40 Gepost op: april 21, 2020, 12:20:44 pm »

Rij ook al jaren met een aanhanger (en nu dan met een VW) en een 1.0 TSI door Europa en dat gaat volgens mij prima. Ook bergop is dit nog te doen. Je hebt niet heel veel vermogen over maar als je dat weet en goed oplet is het voor mij best te doen. Als er dan een keer een snelle vrachtwagen langs wil prima, hij gaat zijn gang maar.

Belangrijk is dat de bestuurder zich lekker voelt met zijn combinatie. Technisch en praktisch is er heel veel mogelijk maar er zijn nu eenmaal mensen die iets meer vermogen dan prettig vinden. Persoonlijk probeer ik het altijd met zo min mogelijk vermogen te doen. Ik vind het zonde om een dure auto aan te schaffen met "te" veel vermogen voor dagelijks gebruik. Uiteraard wel binnen de grenzen waar ik mij lekker bij voel.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #41 Gepost op: april 21, 2020, 01:08:00 pm »

Dat is persoonlijk inderdaad. Zoals ik al eerder schreef, als een auto in welke toestand dan ook vrachtwagens voorbij moeten laten, is het in mijn ogen geen geschikte auto/trekker/wat dan ook. Of het nou door te weinig vermogen komt, noodloop, overbelading, wat dan ook, een personenauto moet nooit ingehaald hoeven worden door een vrachtwagen. Dat geeft per definitie levensgevaarlijke situaties. Zelfde is dat je moet kunnen invoegen met een fatsoenlijke snelheid. Als je aan het einde van de oprit net de 50 aantikt, moet je je afvragen of het wel zo verstandig is wat je doet. Je hoeft zeker niet het hele jaar met een overmaat vermogen rond te rijden, maar als je combinatie niet voldoende met het verkeer mee kan komen, klopt er iets niet. Dat is met vouwwagens lang niet zo'n issue als met caravans, maar dat neemt niet weg dat het vermogen waar je een jaar of 30 geleden prima mee onderweg kon zijn met vakantiebelading en iets aan de haak, in het hedendaagse verkeer te weinig is geworden om vlot mee te kunnen. Ik kom ook geregeld oldtimers tegen op de snelweg, zoals deuxchevaux en oude Renaultjes. Hartstikke leuke auto's, ik kijk ze na als ik ze inhaal en harder wil het echt niet, maar heel verantwoord is het tegelijk ook niet meer, ondanks dat het 30, 40 jaar geleden geen enkel probleem was. Hoewel de verplichte 100 die verschillen nu wel weer wat kleiner heeft gemaakt  :)

Overigens vind ik het om dezelfde reden ook nog steeds onbegrijpelijk dat fabrikanten niet verplicht zijn om volwaardige reservewielen mee te leveren, maar in plaats daarvan met spuitbussen en thuiskomers op de proppen komen waar je vervolgens 80 mee mag. En nog erger is het, dat sommigen zich daar dan ook krampachtig aan vasthouden, met alle risco's van dien.
« Laatst bewerkt op: april 21, 2020, 01:10:26 pm door sanderv »
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #42 Gepost op: april 21, 2020, 04:18:56 pm »

Je houden aan het maximum van 80 met zo'n thuiskomer lijkt me anders toch een stuk verstandiger dan meewillen met het tempo van de rest. Het maximum is niet voor niets 80. Een klapband geeft beduidend meer gedoe (ook voor de medeweggebruiker) dan dat je even 80 rijdt onderweg naar de bandenboer.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #43 Gepost op: april 21, 2020, 04:24:06 pm »

Overigens vind ik het om dezelfde reden ook nog steeds onbegrijpelijk dat fabrikanten niet verplicht zijn om volwaardige reservewielen mee te leveren, maar in plaats daarvan met spuitbussen en thuiskomers op de proppen komen waar je vervolgens 80 mee mag. En nog erger is het, dat sommigen zich daar dan ook krampachtig aan vasthouden, met alle risco's van dien.
Inderdaad ook zoiets. Mijn Spark heeft vanwege de "af fabriek LPG tank" geen reservewiel. Ik heb altijd, of 1 zomerwiel, of 1 winterwiel achter de voorstoel staan. Ik wil gewoon geen gezanik onderweg en gepruts met zo'n setje. En bij een klapband of groot gat in je band is het niet eens bruikbaar. sta je daar langs de snelweg met voorbij bulderend verkeer te wachten op hulp. Wat best minimaal 1 uur kan duren. Terwijl ik 1 zo'n 10 minuten een wiel vervang. En snel uit de gevarenzone ben.
Onze C4 heeft een "thuiskomer" Ben ik ook geen fan van, maar kan ik snel wisselen en doorrijden. Al is het met gematigde snelheid.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Auto icm vouwwagen
« Reactie #44 Gepost op: april 21, 2020, 06:19:08 pm »

Je houden aan het maximum van 80 met zo'n thuiskomer lijkt me anders toch een stuk verstandiger dan meewillen met het tempo van de rest. Het maximum is niet voor niets 80. Een klapband geeft beduidend meer gedoe (ook voor de medeweggebruiker) dan dat je even 80 rijdt onderweg naar de bandenboer.

Een thuiskomer kan gelukkig heel wat meer hebben dan de aangegeven 80 km/h, die dingen zijn lange tijd gebruikt in de autocross. Maar als je met zo'n band een belemmering vormt voor het verkeer, moet je ze niet toestaan voor gebruik op de openbare weg. 80 is langzamer dan de vrachtwagens rijden, als die om je heen moeten gaan slingeren, is het totaal foute boel wat mij betreft. Dan wordt zo'n auto of combinatie een gevaar op de weg.

https://www.youtube.com/watch?v=TwmL2_ZK8i4
« Laatst bewerkt op: april 21, 2020, 06:21:20 pm door sanderv »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal