Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Pieter Balkenende op augustus 09, 2015, 12:22:40 am

Titel: Snelheid en belading
Bericht door: Pieter Balkenende op augustus 09, 2015, 12:22:40 am
Beste mensen,

Ik wil de volgende situatie voorleggen.
Sinds dit voorjaar bezit ik een Jamet Arizona uit het bouwjaar 2001.
Afgelopen 2 weken in Zuid-Frankrijk (ca. 1150 km) gestaan op een
mooie camping. Om deze reden dus diverse snelwegen bereden.

Ik trek de vouwwagen met een Ford Focus station uit 2002, met
een 1.4 motor. Deze wagen heeft een ledig gewicht van 1076 kg
en was beladen inclusief passagiers ongeveer 1600 kg. Conform
kentekenbewijs mag de wagen 940 kg geremd trekken. De maximale
kogeldruk mag 75 kg bedragen.

De vouwwagen woog beladen zo'n 700 kg bij vertrek.
De kogeldruk bedroeg bij vertrek zowel heen als terug ongeveer 85 kg.
Uiteraard is de vouwwagen een geremd exemplaar.
Alles volgens mij binnen proporties, speciaal de banden nog
laten checken, die mochten 375 kg (per band) dragen en zouden
ook de hogere snelheden aankunnen.

Nu dacht ik alles onder controle te hebben en ik ben ook veilig met
mn gezin heen en weer gekomen, maar toch had ik niet helemaal
een goed gevoel bij de combinatie. Zodra ik de 110 km/u passeerde
ging de combinatie toch 'dwijlen' over de weg en moest je echt
het stuur met beide handen vast houden... Nu heb ik ook 110 als
maximum snelheid aangehouden en dat is ook prima. Maar soms
is het met de heuvels en dalen prettig om heuvelafwaards wat meer
snelheid op te bouwen om vervolgens met de Focus 1.4 met een beetje
fatsoenlijke snelheid de volgende heuvel op te komen...
Daarbij is het ook niet prettig om continu op de teller te moeten
focussen.

Mijn vragen zijn:
Moet ik heel strikt die 75 kg kogeldruk aanhouden om dit bijvoorbeeld
te voorkomen en de combinatie stabieler krijgen? Juist op dit forum
heb ik opgepikt dat de kogeldruk béter iets hoger kan zijn dan de
voorgeschreven kg's.
Of is het onnodige bezorgdheid en dus normaal als de combinatie iets
gaat dwijlen?
Moet ik eventueel een zwaardere auto overwegen of zou dit probleemloos
moeten kunnen met deze Focus? Overigens waren de heuvels (A75 Z-FR)
wel de grens... Ik zakte soms terug naar 60 km/u en gierde dan in z'n 2e
versnelling de heuvel op... Ook niet echt bevorderlijk voor de auto denk...

Ik ben heel benieuwd naar reacties en ervaringen!

Bedankt!
Pieter



 

Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Jazzper op augustus 09, 2015, 12:35:35 am
Kun je iets specifieker zijn over 'dweilen'?

Ik heb met het zusje van jouw klapper, de 2001 Trigano Chantilly, afgelopen weken 2300km door Frankrijk gereden. Ervoor een C4 Grand Picasso 115HDI (1.6 / 115PK diesel / 1300kg). Bijna alles 120-130kmu. Zaten nieuwe banden op en ik mag graag doorrijden normaliter.

Ik heb veel Franse auto's gereden in het verleden en ik rijd deze combinatie op zijn Frans; zeilend (scheelt maar paar letters met dweilend) over de royale heerlijke wegen daar. Altijd in controle maar soms is het net of je een sloep vaart; vertrouwen op de combo en op koers blijven haha.

Vandaar mijn vraag; dweilen als in aan de goden overgeleverd of dweilen als in zeilend over de wegen en niet messcherp als de duitsers?
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Theu op augustus 09, 2015, 12:43:34 am
Wat er nog weleens vergeten word is dat er bij de kogeldruk geen rekening word gehouden met de belading van de auto zelf. Wat ook een hoop kg's met zich mee kan brengen.
De kogeldruk vertelt hoeveel druk je op de trekhaak kan zetten en dan nog genoeg druk op de voorwielen over te houden om goed te kunnen sturen. Dit zijn wel fabrieksopgaves dus daar hebben ze vast wel marges ingebouwd.
Daarbij gaan ze er dan ook vanuit dat schokbrekers e.d nog in goede staat verkeren. (Kan ik vanaf hier bij jullie focus niet controleren)
Hopelijk kun je wat met dit antwoord. Het is geen ja en het is geen nee.
Wat ook kan meehelpen in het deinen van de vw is of dat deze schokbrekers heeft of niet.
Op je 2e vraag mbt het vermogen van de auto. Dat is heel persoonlijk. Ik vind het niks om met (te) weinig vermogen iets te moeten trekken. Wij hebben dan ook een redelijk potente diesel in onze Mondeo liggen.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op augustus 09, 2015, 01:05:29 am
Hallo Pieter, welkom op het forum!

Er zijn een aantal zaken belangrijk in de combinatie auto + aanhanger (maakt niet uit wat voor aanhanger)

1 - de Totaal Toegestane Maximum massa (TMM)
2 - de kogeldruk
3 - de belading van de aanhanger

Uitleg:
punt 1. Als je alles bij elkaar optelt (auto+aanhanger) dan mag het geheel in jouw geval de combi niet meer wegen dan wat de fabrikant van de auto voorschrijft en volgens het RDW is dat 1630 kilo. Met een eigen gewicht van 1600 kilo excl aanhanger (zoals jij dat opgeeft) zit je daar dus héél dichtbij
punt 2. Als de kogeldruk 85 kg was en je hebt nog 3 passagiers excl bagage (1 volwassenne en 2 kinderen totaal geschat 140 kilo) in de auto dan leunt er heel wat gewicht op de achteras van de auto (punt belasting)
punt 3. als dan vervolgens de aanhanger niet optimaal 50/50 beladen is ( evenzwaar op het linker als op het rechter wiel)

dan is de conclussie dat de gehele combinatie niet in orde was. Met name het woordje punt belasting verdient wel wat aandacht denk ik. Als je een speelgoed autootje pakt en je druk met 1 vinger op de achterkant van dant autootje dan heb je punt belasting. Elke auto is ontworpen voor een belasting die verdeelt is tussen de achteras en de vooras maar zodra je er een aanhanger achter kopelt dan gooi je die ballans in de war. Dát is het belangrijkste dat je in gedachte MOET houden!

Er bestaat geen enkele auto op de hele wereld die ontworpen is het het oog op het trekken van aanhangers. Die aanhanger is een puntje waar rekening mee gehouden wordt in het ontwerp (alhoewel bij de Ford Orion was men dat vergeten)

De bestuurder zal dus de combinatie in de juiste verhouding moeten brengen, alleen staat nergens in de handleiding hoe je dat moet doen.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Drikusniet op augustus 09, 2015, 01:13:59 am
Het koppel van de motor bepaald hoe goed je de bergen opkomt. Hoe groot je motor is zegt daar niets over.
Voor het dweilen zou ik zeggen: Hoe is de lading verdeelt? In combinatie met de te hoge kogeldruk verwacht ik dat je teveel gewicht in de uiteinden hebt. Zorg dat je de zware dingen zo dicht mogelijk bij de as hebt. Ideale kogeldruk ligt eerder bij 50-65 kg. Is ook beter voor de wegligging.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KlapJoeri op augustus 09, 2015, 08:06:53 am
Wij rijden ook Focus en hebben gemerkt dat bij te hoge kogeldruk de combi niet fijn rijdt. Kogeldruk onder de 75 kilo brengen helpt.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: dickp op augustus 09, 2015, 08:26:15 am
Wij rijden met een kogeldruk van 55 kg. Rijdt prima en ik vind het een prettig idee dat we ruim onder de max van 75kg zitten. Overigens moet ik voor 55kg behoorlijk mijn best doen en een paar zwaardere spullen richting dissel plaatsen. Daarbij hebben we ook nog 2 fietsen op de dissel.
85kg klinkt alsof je de dissel niet of nauwelijks meer opgetild krijgt. Ik zou de bagage in de vouwwagen meer op de as leggen en zo de kogeldruk terug brengen. Hoop dat dat helpt want >1000km dweilen is ook niks!
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: papajur op augustus 09, 2015, 08:32:26 am
Hallo Pieter, welkom op het forum!

Er zijn een aantal zaken belangrijk in de combinatie auto + aanhanger (maakt niet uit wat voor aanhanger)

1 - de Totaal Toegestane Maximum massa (TMM)


Uitleg:
punt 1. Als je alles bij elkaar optelt (auto+aanhanger) dan mag het geheel in jouw geval de combi niet meer wegen dan wat de fabrikant van de auto voorschrijft en volgens het RDW is dat 1630 kilo. Met een eigen gewicht van 1600 kilo excl aanhanger (zoals jij dat opgeeft) zit je daar dus héél dichtbij
.

Op het kenteken bewijs staat toch altijd wat de auto mag wegen(auto+plus lading)
Dat PLUS het max te trekken aanhangergewicht is toch TTM?

Voor de rest wat TS vraagt over gierende motor.
Zolang je niet in het rood rijdt met de troeren zou ik mij er niet te druk om maken.
Is gezonder voor een auto om met flink toeren de berg op te rijden dan veel te laag (het nieuwe rijden )
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Marcel78 op augustus 09, 2015, 09:32:13 am
Op het kenteken bewijs staat toch altijd wat de auto mag wegen(auto+plus lading)
Dat PLUS het max te trekken aanhangergewicht is toch TTM

Dat klopt, maar volgens mij bedoelt KenJo het ook gezien zijn optelling. En met een hoge kogeldruk en voorwielaangedreven (zwaar beladen) auto zal het inderdaad niet comfortabel rijden.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: arjanmeijerman op augustus 09, 2015, 09:54:47 am
Kogeldruk alleen zegt niet zoveel. Als je alle gewicht achter op de keuken en voor in de disselbak hebt zitten, is je kogeldruk prima, maar heb je nog steeds een gevaarlijk beladen aanhanger die steeds zal willen gaan oscileren (van links naar rechts) De massa moet zo laag mogelijk in het midden van de aanhanger. Verder is een kogeldruk van85 kilo ook te veel. Vuistregel is maximaal 10% van het getrokken gewicht.
Mijn combinatie: een Verso met Arizona erachter en beladen met mensen en dakkoffer zal aan dezelfde waarden komen als die van jou, maar ligt echt als een trein op de weg. Ik heb zelfs laatst een noodstop moeten maken met 120+ op de peage, maar de combi gaf geen krimp. Ik houd 60 kilo aan.
Bergop is het vooral je koppel die bepaald hoe makkelijk het gaat, maar je moet ook niet te bang voor hoge toerentallen zijn en kunt dus beter langere tijd een versnelling lager aanhouden dan te vroeg opschakelen om erachter te komen dat je motor het niet trekt en de snelheid omlaag gaat terwijl je vol gas geeft.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op augustus 09, 2015, 11:17:38 am
Op het kenteken bewijs staat toch altijd wat de auto mag wegen(auto+plus lading)
Dat PLUS het max te trekken aanhangergewicht is toch TTM?


Ja dat probeer ik inderdaad te zeggen. Pieter Balkenende geeft aan dat zijn auto alleen al in de buurt van de 1600 kilo komt. Als je daar dan nog een aanhangwagen achterhangt schiet je dus ruim over de TMM heen. De auto is dus zwaar overbeladen, de kogeldruk is te hoog en alls de belading dan ook nog niet goed is heb je eigenlijk een levensgevaarlijke combinatie op de weg.

We hadden het een tijdje geleden in een topic over die caravancombi die in België geeen ongeluk had gehad, en daar zei ik ookal dat het gros van de ongevallen komt doordat de belading niet goed is. Hier heb je dus een voorbeeld hoe snel dat kan gebeuren ook bij een klapper!
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: arjanmeijerman op augustus 09, 2015, 09:13:23 pm
Hallo Pieter, welkom op het forum!

Er zijn een aantal zaken belangrijk in de combinatie auto + aanhanger (maakt niet uit wat voor aanhanger)

1 - de Totaal Toegestane Maximum massa (TMM)
2 - de kogeldruk
3 - de belading van de aanhanger

Uitleg:
punt 1. Als je alles bij elkaar optelt (auto+aanhanger) dan mag het geheel in jouw geval de combi niet meer wegen dan wat de fabrikant van de auto voorschrijft en volgens het RDW is dat 1630 kilo. Met een eigen gewicht van 1600 kilo excl aanhanger (zoals jij dat opgeeft) zit je daar dus héél dichtbij
punt 2. Als de kogeldruk 85 kg was en je hebt nog 3 passagiers excl bagage (1 volwassenne en 2 kinderen totaal geschat 140 kilo) in de auto dan leunt er heel wat gewicht op de achteras van de auto (punt belasting)
punt 3. als dan vervolgens de aanhanger niet optimaal 50/50 beladen is ( evenzwaar op het linker als op het rechter wiel)

dan is de conclussie dat de gehele combinatie niet in orde was. Met name het woordje punt belasting verdient wel wat aandacht denk ik. Als je een speelgoed autootje pakt en je druk met 1 vinger op de achterkant van dant autootje dan heb je punt belasting. Elke auto is ontworpen voor een belasting die verdeelt is tussen de achteras en de vooras maar zodra je er een aanhanger achter kopelt dan gooi je die ballans in de war. Dát is het belangrijkste dat je in gedachte MOET houden!

Er bestaat geen enkele auto op de hele wereld die ontworpen is het het oog op het trekken van aanhangers. Die aanhanger is een puntje waar rekening mee gehouden wordt in het ontwerp (alhoewel bij de Ford Orion was men dat vergeten)

De bestuurder zal dus de combinatie in de juiste verhouding moeten brengen, alleen staat nergens in de handleiding hoe je dat moet doen.
Menno, maar als het kenteken aangeeft dat ie maximaal 930 kg geremd mag trekken, en de lege auto inclusief bestuurder zit al ruim boven de1100 kilo. Hoe kan dan de TMM maar1630 kilo zijn voor deze auto?
Dan zou er toch nooit meer dan 500 kilo aan de haak mogen hangen en dan ook nog alleen als er geen passagiers of bagage in de auto zit.
Ik heb het idee dat er ergens iets niet klopt
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KlapJoeri op augustus 09, 2015, 09:17:54 pm
Volgens mij gaat TTM uit het kentekenbewijs alleen over de massa van de auto, niet over de aanhanger.
Wellicht moet je hooguit de kogeldruk hier in meetellen.
Heeft dus te maken met de aslasten. De aanhanger heeft een eigen as.

Dus niet te verwarren met het totale treingewicht!!
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: arjanmeijerman op augustus 09, 2015, 09:21:12 pm
Ok, maar in dat geval is de combi van Pieter dus helemaal niet overbeladen, maar loopt tegen het maximum aan
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: olaf op augustus 09, 2015, 09:38:36 pm
wij hebben de kogeldruk tussen de 50 en 55 Kg zitten.

Het gewicht verdelen we in de wagen bij het beladen het zwaarste boven de as.

Afgelopen zomer heb ik zelfs een stuk in de 1 moeten rijden omdat ik echt niet anders boven kwam.
Ik was gelukkig niet de enige op de camping die hier last van had.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Pieter Balkenende op augustus 09, 2015, 10:50:18 pm
Dank voor alle reacties!

In eerste instantie wel even geschrokken van de TTM, die term kon ik nog niet...
Toch maar zelf nog gaan bestuderen en voor zover ik het kan overzien gaat de TTM van 1630 kg puur over de auto. Dus ledig gewicht auto + belading. Daar blijf ik dus wel binnen, maar niet heel ruim. De Focus mag geremd tot maximum massa van 940 kg trekken conform kentekenbewijs. Daar blijf ik dus ook binnen heb dus nog 50 kg over, aangezien vouwwagen tot 750 kg kan gaan.

Mij is wel duidelijk geworden dat ik de kogeldruk moet gaan maximaliseren op echt 75 kg en misschien nog wel iets minder...

Overigens bedoel ik dus met dwijlen het 'zoekende' gedrag van de totale combinatie. Dus nog niet direct slingeren, maar wel het gevoel dat het er naar neigt... In elk geval niet strak in een streep rijden dus.

Overigens nog wel wat missiewerk voor dit platform... Hoeveel mensen gaan nietsvermoedend met een gevaarlijke combinatie de weg op! Had ik nog het gevoel dat ik zorgvuldig bezig was. ANWB zou hier ook wel steviger/actiever over mogen adviseren vind ik. Ik heb in de ANWB-winkel gestaan en gemeld dat ik met een vouwwagen op stap ging. Eigenlijk had ik direct een folder met spelregels in mn handen gedrukt moeten krijgen. Daarnaast blijven de rekensommen rond toelaatbare kg's in NL toch ook vaag. Iedereen die ook maar iets aan zn trekhaak koppelt zou zich bewust moeten zijn waar hij/zij mee bezig is!


Hartelijke groet!
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Hemertje op augustus 10, 2015, 09:25:32 am
Bekijk de spullen eens die je in je vouwwagen hebt liggen en die je de afgelopen vakantie niet gebruikt hebt, haal die eens eruit en laat deze thuis

Scheelt je veel bagage en kilo's  WW

Verder wat schuiven met je bagage en je komt best terug uit op 55-60kg

Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op augustus 10, 2015, 10:15:07 am
Ik ben t met je eens hoor dat de voorlichting waardeloos is. Ga maar eens een karretje huren, men vraagt naar een rijbewijs en dat is t. Soms vraagt men nog of je een kentekenplaat hebt of een stekker want anders kan je die lenen of kopen.

Ik gok dat het vage stuur gedrag komt doordat de auto te veel achterover leunt. Dan is het gewicht op de voorwielen te laag en drukken zij niet stevig op t asfalt. Had je geen last van slippende banden bij t optrekken?

Wat evt missiewerk betreft is dat erg lastig voor ons als forum. We hebben maar een paar active leden en die weten wel hoe het moet. De ANWB zou daar veel meer in kunnen betekenen,maar die is meer en meer gericht op de commercie en aan voorlichting verdien je niks.

Wat je trouwens zou kunnen doen is de hele combinatie eens op een weegbrug (laten) zetten. Even Google'n er zal er vast 1 bij jou in de buurt zitten. Kost meestal niks en soms een klein beetje. Maar dan weet je wel precies waar je over praat.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op augustus 10, 2015, 10:16:16 am
Het is trouwens TMM toegestane maximum massa en niet TTM ;-)
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: malimaan op augustus 10, 2015, 10:26:55 am
Tip: www.caravantrekker.nl hier kan je je combinatie berekenen
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op augustus 10, 2015, 08:40:53 pm
Tip: www.caravantrekker.nl hier kan je je combinatie berekenen

Ik heb hem ingevuld en een adria van 755 kg genomen. Komt er prima uit, kogeldruk van 65kg zit inderdaad wel in de buurt. Alleen de tekst: " Op snelwegen kan goed gereden worden in de 6e versnelling met 90 km/u." is wel grappig, het automodel dat ik ingevuld heb heeft namelijk geen 6e versnelling  :H :H :H
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Alexander O op augustus 11, 2015, 08:24:32 am
De belading van de vouwwagen is het ene verhaal, waarbij zoveel mogelijk beladen in het midden rondom de as en verdeeld links-rechts het belangrijkste is. Verder kogeldruk meten (ik heb een zeer simpele aangeschaft bij een kampeerwinkel voor nog geen 10 euro) en zorgen dat je rond de 55-60 kg zit. Bedenk wel dat de ene vouwwagen van nature stabieler is dan de andere. Dat hangt af van het chassis, de spoorbreedte, de grootte van de wielen en het al dan niet hebben van schokbrekers.

De andere kant is het beladen van je auto. Ook daarvoor geld, zoveel mogelijk gewicht in het midden zou moeten zitten. Dat gaat meestal niet, maar zware spullen diep in de kofferbak en lichte spullen dichter bij de klep scheelt ook.

En ga eens proefzitten. Alle spullen ingepakt, vouwwagen eraan en iedereen erin. Staat je auto-vouwwagen combinatie in een v-vorm, dan zit je fout en moet je opnieuw inpakken. ::)

Wat ook zeer goed helpt zijn hulpveren. Hierdoor blijft de achterkant hoger staan bij zware belasting, waardoor de voorwielen minder uit de veren worden getrokken en de totale combinatie beter in balans is.
Ik heb ook hulpveren eronder en met de bovengenoemde belading is het zo ontspannen rijden dat ik het eerste jaar in Frankrijk een aantal keer de 140 passeerde zonder ook maar iets van onrust. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling  :N en dus rij ik nu op de cruisecontrol, maar het geeft wel aan dat de combinatie in principe lang stabiel is.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Hemertje op augustus 11, 2015, 09:39:55 am
@ Alwxander o

Je antwoord impliceert dat hulpveren bijna een must zijn, die stelling wil ik graag ontkrachten!

Ik rij een Megane en zoals je weet zijn deze Franse auto's soepel geveerd
De klapper is een jametic die erachter hangt

Wanneer ik alle gewicht netjes in de bak op de as leg met een koelkast voor op de dissel En de keuken die erachter hangt had ik een kogeldruk van amper 35-40kg door het contragewicht van de keuken die erachteraan hangt

Vervolgens dus alles wat naar voren geschoven met links de luifelstokken, in het midden de tafel met matten en rechts de binnenstokken

Links en rechts dus netjes verdeeld en nu een kogeldruk van 55kg!

Het geheel ligt nu zeer stabiel op de weg bij 110km/h met uitschieters naar 130

Je kunt je stelling dus niet als eenheidsworst presenteren!
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op augustus 11, 2015, 09:59:11 am
@hemertje: Alexander O geeft alleen uitleg en tips over wat je kan doen om de belading zo optimaal mogelijk te krijgen. Mocht dat allemaal niet helpen, dan zijn hulpveren een mogelijke uitkomst. Dat is een prima stelling en dat bij jou het verhaal niet opgaat is mooi maar dat geeft aleen maar aan hoe moeilijk het is om op een goede manier de auto/ vouwwagen combinatie te beladen. Hulpveren kunnen een uitkomst zijn. Ik durf zelfs te zeggen dat je beter hulpveren kan plaatsen dan het niet te doen. Negatief weggedrag zoals door de topic-starter omschreven wordt is NIET goed. De makkelijkste oplossing is dan juist het plaatsen van hulpveren, alleen het is niet de goedkoopste oplossing. Dat is het hele spul opnieuw beladen, en opnieuw en opnieuw etc etc totdat deoptimale belading is bereikt. 

Maar dan nog: ook ik heb wel eens naast de auto gestaan en met grote ogen naar de combinatie staan kijken! Ondanks dat ik al jaren dezelfde zooi meesleep en op een vrijwel dezelfde manier inpak hing mijn wagen behoorlijk door. En aangezien ik daar niet van hou, heb ik het hele spul opnieuw geladen totdat het probeel was opgelost. Kost je zomaar 2 uur, maar dat is dan maar zo.

Ik vindt het juist heel verontrustend als ik, zoals gisteren van huis naar Rhenen en terug rij, minstens 20 combinaties zie waarvan ik in 1 oogwenk al zie dat de zaken niet in orde zijn.

Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Hemertje op augustus 11, 2015, 10:08:46 am
Je omschrijft het anders, we bedoelen hetzelfde  :P
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Alexander O op augustus 11, 2015, 12:30:48 pm
Ik denk dat goed beladen altijd de moeite loont. En in het begin vergt dat wat proberen met de spullen die je hebt en de vouwwagen waar het allemaal in moet.  :I

Verder zijn hulpveren lang niet altijd nodig. Wel geldt dat wanneer je een as extra belast het wel zo moet zijn dat de as dit goed aan kan en de balans in de combinatie intact blijft. Daar kun je allerlei manieren voor vinden, waaronder automatische niveauregeling (vaak te vinden op volvo's en bmw's en dergelijke), progressieve vering (comfort en soepelheid bij lage belasting, extra stugheid/kracht bij hoge belasting) of hulpveren.  Ik heb voor dat laatste gekozen, omdat ik geen niveauregeling heb en progressieve veren een hele goede, maar ook erg dure stap is. Mijn hulpveren heb ik zelf gemonteerd en voor iets meer dan 100 Euro heb ik veel plezier en extra veiligheid tijdens ritten met de vouwwagen.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Froessen op augustus 11, 2015, 05:22:10 pm
Hulpveren of niet ligt voor een groot deel ook aan de hoeveelheid spullen in de achterbak. De ene heeft er 200kg in liggen, de ander een pakje brood en een paar sokken.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Frankie op augustus 11, 2015, 07:59:42 pm
Hulpveren of niet ligt voor een groot deel ook aan de hoeveelheid spullen in de achterbak. De ene heeft er 200kg in liggen, de ander een pakje brood en een paar sokken.
Volgens mij helpen hulpveren dan ook niet tegen te weinig druk op de vooras. Hooguit tegen uitbreken van de achterkant. De massa die op de achteras drukt wordt stugger geveerd en dus effectief hoger gelegd. Maar daarmee wordt de voortrein nog steeds niet minder opgetild. Dat gebeurt pas als je de belading verder naar voren legt en/of de kogeldruk vermindert. (De achteras fungeert tenslotte evengoed als 'wip' als de as van de vouwwagen.) Dus het beste is het volgens mij om de zware zaken in de achterbak zoveel mogelijk naar voren te leggen. Of op de achterbank te leggen en de kinderen thuis te laten. :#
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Alexander O op augustus 12, 2015, 09:58:09 am
Volgens mij helpen hulpveren dan ook niet tegen te weinig druk op de vooras. Hooguit tegen uitbreken van de achterkant. De massa die op de achteras drukt wordt stugger geveerd en dus effectief hoger gelegd. Maar daarmee wordt de voortrein nog steeds niet minder opgetild.

Helemaal waar. Belading blijft het belangrijkst, hulpveren doen niets in het hele krachtenspel. Ze zorgen alleen dat je de extra last op de achteras beter kunt dragen met minder invering. Daardoor blijft de auto dichter bij de optimale geometrie voor wegligging en is hij beter bestand tegen extra belastingen door hobbels of bochten.

Ik heb voor mijn eigen auto wel eens bepaald hoe het uitpakt met de krachten. Er moeten extra krachten geleverd worden door voor en achterkant voor de extra belading en de vouwwagen op de kogel. Maar de krachten voor en achter veranderen ook door het extra moment en de verschuiving van het zwaartepunt.

Het gaat een beetje ver om het helemaal uit te leggen  :? , maar als voorbeeld:
Mijn auto heeft leeg 700 kg op de vooras en 600kg op de achteras. Wanneer ik gecombineerd 150 kg in kofferbak en op de kogel heb, schuift dit naar 550kg op de vooras en 900 kg op de achteras. Laad ik 200kg, dan wordt het 500kg op de vooras en 1000kg op de achteras.

Vergis je dus niet in het effect van beladen en hoe belangrijk het is om het goed te doen.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Caroline S op januari 08, 2017, 11:12:49 pm
Ik kwam net dit filmpje tegen, een goede bewustwording / waarschuwing voor iedereen die er niet zoveel van weet dat je aandacht voor t beladen moet hebben.

Ik wilde hem ook even delen op dit forum, dus daarom met zoekwoord 'beladen' naar een topic geozcht en bij deze uitgekomen. Misschien wel goed om dit filmpje ergens op de juiste plaats 'vast te prikken' op t forum?

https://www.facebook.com/AutobahnEU/videos/870659173067459/
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op januari 09, 2017, 07:50:44 am
Het is een prima idee om het filmpje vast te zetten op het forum, maar dan moeten we de eigenaar ervan achterhalen én toestemming vragen. En of we daarin gaan slagen is de vraag. Ik heb het filmpje gedownload en ik ga wel op zoek van wie hij afkomstig is.

Dank je wel voor de tip in ieder geval, een duidelijk filmpje als je het mij vraagt.
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: nikkel1964 op januari 09, 2017, 09:37:17 am
Een filmpje met dezelfde strekking is er ook van de ANWB

https://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

Dus die kun je het zo vragen ;-)



Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: poldertoerist op januari 09, 2017, 11:19:34 am
Bovendien wel te zien voor de niet facebookers :-)
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: jari op januari 09, 2017, 08:21:22 pm
Mag ik wat geks vragen?

Heeft de grote van de banden er ook niet een beetje mee te maken?
Ik bedoel soms zien we wel eens een vouwwagen met van de hele kleine wieltjes en dat kan best wel stuiteren op de weg (vinden wij dan!!)

Ik heb hier helemaal verder geen verstand van hoor maar ik vroeg het me af
Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: Caroline S op januari 10, 2017, 01:29:43 am
O die van de ANWB lijkt er idd op! Alleen iets minder spectaculair  :P

Leuk als één van beide ergens komt te staan voor alle bezoekers.

Overigens had ik het linkje naar mijn ouders gestuurd en die konden hem zien, zij hebben feen facebook.

Groet,
Caroline

Titel: Re: Snelheid en belading
Bericht door: KenJo op januari 10, 2017, 08:58:47 am
Mag ik wat geks vragen?

Heeft de grote van de banden er ook niet een beetje mee te maken?
Ik bedoel soms zien we wel eens een vouwwagen met van de hele kleine wieltjes en dat kan best wel stuiteren op de weg (vinden wij dan!!)

Ik heb hier helemaal verder geen verstand van hoor maar ik vroeg het me af
Uiteraard heeft alles dat voor het contact met het wegdek zorgt invloed op de wegligging van de aanhangwagen (auto). Maar de maat van de wielen heeft maar een kleine invloed. Het grootste deel van het "comfort" wordt bepaald door de bandendruk en de samenstelling van de band. En daar zit het hem in: de kleinere banden hebben minder rubber om de wrijvingswarmte de verwerken en dus is de samenstelling van het rubber anders dan bij de grotere banden. Kleinere banden zijn harder van samenstelling en dus minder comfortabel
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal