Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: kogeldruk meter handig??  (gelezen 8426 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Richard

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #30 Gepost op: april 06, 2013, 10:00:42 am »

nou dat vind ik maar een hoop gedoe om 5 euri te besparen..... en je moet altijd een personenweegschaal meenemen, zo'n disselwegertje neemt stukken minder ruimte in....past er weer een extra flesje W: in  :#
Niet om te besparen, maar mocht je er geen in de buurt hebben dan is dit wel een oplossing
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #31 Gepost op: april 06, 2013, 10:28:27 am »

Ik zie wel eens combinaites rijden met de neus van de aanhanger ver naar beneden en de kont van de auto ook. als je dat kunt voorkomen met een dingetje van 7 euro...

Dit zegt vaak niet alles over de juiste kogeldruk, onze fabia combi hangt net zoals vele station modellen met een volbeladen aanhanger redelijk door en dat met een correcte kogeldruk van 45-50kg.
Heeft te maken met het gegeven dat veel station modellen zijn gebaseerd op een hatchback onderstel en dus de achteras iets verder weg hebben zitten bij de achterkant van de auto, waardoor hij beladen verder doorhangt. Een setje hulpveren doet dan wonderen.
Gelogd

scholtes

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #32 Gepost op: april 06, 2013, 10:34:06 am »

Bosi, vermoedelijk heb jij de greenline versie, want ik heb ook een fabia combi maar dan de versie met de mpi motor er nog in. Mijn garage zegt dat het prima is tussen de 50 en 70 kg.
Ik denk dat het door hangen/ V vorm ook te maken heeft met de hoeveelheid gewicht in de auto zelf.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #33 Gepost op: april 06, 2013, 11:09:10 am »

Hier hangt de Octavia Combi zelfs met hulpveren door hoor, als ik de fietsdrager met 2 fietsen op de trekhaak zet. Weet nog niet hoe het zometeen is met volgeladen auto en vouwwagen.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #34 Gepost op: april 06, 2013, 12:04:52 pm »

Ik vindt de achtervering van mijn Superb waardeloos. Veel te slap. Met 1 volwassene en ern kind op de achterbank slaat hij met de trekhaak op de grond als ik de oprit op rij. Met motortrailer erachter me 45 kilo kogeldruk is elke drempel een onneembare hindernis. Geeft echt een enorme klap...
Gelogd

scholtes

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #35 Gepost op: april 06, 2013, 01:59:35 pm »

Ik vindt de achtervering van mijn Superb waardeloos. Veel te slap. Met 1 volwassene en ern kind op de achterbank slaat hij met de trekhaak op de grond als ik de oprit op rij. Met motortrailer erachter me 45 kilo kogeldruk is elke drempel een onneembare hindernis. Geeft echt een enorme klap...

is dit ook een greenline versie??
ergens op het skoda forum heb ik gelezen dat de greenline`s standaard al lager zijn.
of het waar is........
Gelogd

Runningr

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #36 Gepost op: april 06, 2013, 02:57:35 pm »

Heb standaard ook zo'n kogeldrukmeter in de kofferbak van de auto liggen (voor eurootje of 7 bij iedere kampeerzaak te krijgen). Meet hem altijd even voordat ik op reis ga. De Cocoon MTT is een beetje gevoelig voor juiste belading (al snel erg weinig druk). Plus ik merk dat op hogere snelheid de combinatie het fijnst rijd als ik wat meer druk heb (liefst rond de 60kg, meer lukt sowieso al niet). Is de druk lager, dan merk ik dat de trailer bij oneffenheden iets meer "na-veert". Op zich geen enkel probleem: vouwwagen zal volgeladen niet meer dan dan 500-550kg wegen en auto is leeg 1400kg. Maar in noodsituaties... En het verschil tussen een kilootje of 40 en 60 kan ik niet zo goed aangeven bij het aankoppelen (als kantoorp*kkie til ik dat soort gewichten niet zo heel vaak  8))
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #37 Gepost op: april 06, 2013, 03:27:26 pm »

Ik vindt de achtervering van mijn Superb waardeloos. Veel te slap. Met 1 volwassene en ern kind op de achterbank slaat hij met de trekhaak op de grond als ik de oprit op rij. Met motortrailer erachter me 45 kilo kogeldruk is elke drempel een onneembare hindernis. Geeft echt een enorme klap...

Zonder hulpveren is dat ook echt niet te doen. Zelfs met hulpveren zijn drempels nog een ramp, maar dan kom je er in ieder geval wel redelijk overheen.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #38 Gepost op: april 06, 2013, 06:35:14 pm »

Je kunt het ook nog eenvoudiger aanpakken. Wetend dat de kogeldruk goed is als-ie tussen de 5 en 10% van het trekgewicht is, is dat bij een vouwwagen ergens tussen de minimaal 20 (5% van 400 kilo) en maximaal 75 (10% van 750 kilo) kilogram.
Ofwel: als je de dissel met één hand nog -met enige moeite- opgetild krijgt (30-40 kilo) is de kans groot dat je kogeldruk goed is. I:
dat is wel erg makkelijk uitgelegd. Als je altijd gewend bent om overdag niet meer dan een potlood te tillen, of je verlegt de hele dag straattegels maakt wel een aardig verschil in wat je met enige moeite nog met 1 arm kunt tillen. Per auto is het ook heel verschillend. Onze vorige Roomster mocht maar 50 kg hebben. Maar doordat de achterwielen zo ver naar achteren zaten merkte je amper iets van gewicht op de trekhaak, zelfs met 3 fietsen achterop. Onze huidige C4 die mag 75 kg hebben. Maar met een beetje gewicht gaat die enorm in de veren. Kortom, METEN = WETEN.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #39 Gepost op: april 06, 2013, 07:04:24 pm »

En.... GISSEN = MISSEN
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #40 Gepost op: april 06, 2013, 07:27:07 pm »

en ...niet gekeurd is bekeurd...
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #41 Gepost op: april 06, 2013, 07:38:39 pm »

Onze huidige C4 die mag 75 kg hebben. Maar met een beetje gewicht gaat die enorm in de veren.
Dat snap ik even niet. Het gewicht wat-ie mag hebben, daar gaat-ie van door de veren... Ik zou dan zeggen: Dan mag-ie dat gewicht zonder maatregelen dus niet hebben.

Bovendien is wat de auto mag hebben in de grond van de zaak niet echt relevant. De kogeldruk moet tussen de 5 en 10 % van het gewicht van de aanhanger zijn. Een kogeldruk van 75 kilo op een auto die die 75 kilo mag hebben bij een aanhanger van 300 kilo is ook niet goed.
De praktijk is dat bij de meeste aanhangers een kogeldruk van tussen de 35 en 50 kilo (gewicht van een kind van10-12 jaar) om die reden dus prima is. Niet in de laatste plaats omdat bij een vouwwagen het zwaartepunt veel lager ligt en de kogeldruk daarom ook veel minder kritisch is.

Gelogd

charlie

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #42 Gepost op: april 06, 2013, 07:53:46 pm »

mocht je nog minder willen uitgeven. bij obelink hebben we hem voor 3-4 euro gekocht. Zo'n rode!
« Laatst bewerkt op: april 06, 2013, 09:24:38 pm door charlie »
Gelogd

mars

  • Gast
Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #43 Gepost op: april 06, 2013, 07:54:38 pm »

Heb standaard ook zo'n kogeldrukmeter in de kofferbak van de auto liggen (voor eurootje of 7 bij iedere kampeerzaak te krijgen). Meet hem altijd even voordat ik op reis ga. De Cocoon MTT is een beetje gevoelig voor juiste belading (al snel erg weinig druk). Plus ik merk dat op hogere snelheid de combinatie het fijnst rijd als ik wat meer druk heb (liefst rond de 60kg, meer lukt sowieso al niet). Is de druk lager, dan merk ik dat de trailer bij oneffenheden iets meer "na-veert". Op zich geen enkel probleem: vouwwagen zal volgeladen niet meer dan dan 500-550kg wegen en auto is leeg 1400kg. Maar in noodsituaties... En het verschil tussen een kilootje of 40 en 60 kan ik niet zo goed aangeven bij het aankoppelen (als kantoorp*kkie til ik dat soort gewichten niet zo heel vaak  8))

Wat betreft de belading van de Cocoon MTT. Ik heb vandaag een stalen plaat besteld van 52x72x1 cm. Deze komt in de disselbak te liggen. Weegt zo'n 30 kg.
Hierdoor heb ik het probleem opgelost van te weinig kogeldruk.
Tevens kan ik de koelkast achter ook met zwaarder spul vullen.
Als ik de plaat heb, laat ik hem eerst coaten en dan de test! :J
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Re: kogeldruk meter handig??
« Reactie #44 Gepost op: april 07, 2013, 08:53:47 am »

Dat snap ik even niet. Het gewicht wat-ie mag hebben, daar gaat-ie van door de veren... Ik zou dan zeggen: Dan mag-ie dat gewicht zonder maatregelen dus niet hebben.

Bovendien is wat de auto mag hebben in de grond van de zaak niet echt relevant. De kogeldruk moet tussen de 5 en 10 % van het gewicht van de aanhanger zijn. Een kogeldruk van 75 kilo op een auto die die 75 kilo mag hebben bij een aanhanger van 300 kilo is ook niet goed.
De praktijk is dat bij de meeste aanhangers een kogeldruk van tussen de 35 en 50 kilo (gewicht van een kind van10-12 jaar) om die reden dus prima is. Niet in de laatste plaats omdat bij een vouwwagen het zwaartepunt veel lager ligt en de kogeldruk daarom ook veel minder kritisch is.
veel auto's schijnen er last van te hebben om diep in de veren te gaan. Of het een probleem is is natuurlijk een ander verhaal. Maar wat ik probeerde te zeggen is dat er aardig verschil is in hoe de auto reageert op de kogeldruk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal