Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen losgebroken  (gelezen 6606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #30 Gepost op: oktober 26, 2013, 04:46:24 pm »

Inmiddels bij de lokale caravandealer+werkplaats geweest. Het valt gelukkig mee! Er zit een nieuwe losbreekkabel op, stekker van de auto is weer recht getrokken en verder is het neuswiel/dissel nog intact. Volgens de dealer gebeurt er niet zo snel iets ernstigs als het gebeurt met zo'n lage snelheid, maar toch prettig om het even gecontroleerd te hebben.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

PetraL

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #31 Gepost op: oktober 26, 2013, 09:42:14 pm »

Gelukkig maar.
Gelogd

peremaki

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #32 Gepost op: oktober 26, 2013, 11:33:46 pm »

gelukkig dat de schade meeviel.  Beter een extra controle dan dat er evt toch iets mis is wat je op het oog niet ziet.

Verstuurd van mijn GT-S5830i met Tapatalk

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #33 Gepost op: oktober 26, 2013, 11:53:12 pm »

pffff dat is mazzel hebben én een eerlijke dealer zo te horen. Want hij had ook makkelijk misbruik kunnen maken van de situatie en de rekening aardig kunnen opdikken. Top dus!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #34 Gepost op: oktober 27, 2013, 12:04:56 am »

Fijn dat de schade niet groot is.

Ik lees in jullie berichten over een groen palletje. Eerlijk gezegd weet ik niet eens of dat op mij vw dat ook zit. Als ik mijn kar aan de trekhaak hang controleer ik een keer of 10, als vrouw alleen op pad neem ik het zekere voor het onzekere. Als de kar klikt duw ik nog aan de hendel en draai ik het neuswiel om te zien of de auto mee gaat. Dan pas weet ik zeker dat het goed zit en vertrek ik.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #35 Gepost op: oktober 27, 2013, 02:49:58 pm »

Wat ik in het verhaal lees, is dat het bij een drempel is gebeurd, en zwaar beladen. Is het niet zo dat de afstand van het neuswiel tot de grond te klein is geweest, en dat deze daardoor bij het nemen van de drempel de koppeling heeft losgedrukt?
Ik kom hierop om 2 redenen:
- Ik merkte bij mij dat ik soms bij een drempel ook bonken hoorde. Vervolgens zag ik op het neuswiel schade, die alleen verklaard kon worden doordat hij in de bovenste stand rondgedraaid had. (Het wiel zat tegen een beugel, en er was rubber afgeschraapt door die beugel)
- Op een terrasje bij een camping zag ik live hoe een caravan van de kogel afkwam. Voorzover ik het zag ook doordat die doorknikte, en het neuswiel op de grond kwam. Dit is natuurlijk een fractie van een seconde, maar toch. Gelukkig werd de caravan opgevangen door mij en andere gasten, want anders was ie zo doorgeschoten (het was een heuvel en hij begon weer te rijden)

Sinsdien haal ik altijd het neuswiel eraf voordat ik ga rijden. Ik heb nog nooit weer het bonken gehoord, maar wel 1 keer in een dorpje de beugel (die hoger zit) die op de straatstenen kwam. En aangezien de kogel maar weinig kracht van onderaf kan opvangen, heb ik liefst zo veel mogelijk ruimte tussen de dissel en de grond.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #36 Gepost op: oktober 27, 2013, 04:40:32 pm »

Wat ik in het verhaal lees, is dat het bij een drempel is gebeurd, en zwaar beladen. Is het niet zo dat de afstand van het neuswiel tot de grond te klein is geweest, en dat deze daardoor bij het nemen van de drempel de koppeling heeft losgedrukt?

Nee, het is nauwelijks een drempel te noemen die in onze straat ligt (het was de 3e "drempel" van de straat, de eerste 2 gaven geen problemen). De straat die ik daarna in moet om bij de doorgaande weg te komen heeft pas hoge drempels, maar zelfs daar heb ik normaal gesproken geen problemen mee (heb ook hulpveren onder de auto, scheelt een stuk). Bovendien is de wagen als we op vakantie gaan nog een stuk zwaarder beladen; nu zat alles er in wat mee de stalling in moet, maar alle andere dingen dus niet (o.a. de 3 gastanks).
Daarnaast zit ons neuswiel behoorlijk hoog als hij is opgehaald. De onderkant van het neuswiel is ongeveer op gelijke hoogte met de stootbeugel onder de dissel/koppeling. Dus dan heb je echt wel een hele extreme drempel nodig wil die de grond raken (en geloof me, extreme drempels zat hier in de buurt, maar nog bij geen enkele drempel problemen gehad).
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #37 Gepost op: oktober 29, 2013, 09:27:18 am »

Is het niet zo dat de afstand van het neuswiel tot de grond te klein is geweest, en dat deze daardoor bij het nemen van de drempel de koppeling heeft losgedrukt?

Wauw, ligt jouw wagen niet veel te laag? Want ik heb met mijn combinatie nog nooit een drempel geraakt en ik woon in een woonerf vol met die  :(dingen. Af en toe zie ik ook combinaties waarvan ik betwijfel of ze wel goed beladen zijn want dan hangt de trekker door de achterveren dat ie bij de eerste de beste losse steen al problemen moet krijgen. Slappe achterveren in combinatie met verkeerd/ zwaar beladen en/of een veel te hoge kogeldruk is natuurlijk een serieus probleem die niet alleen de wegligging ten nadele komt maar ook inderdaad bij verkeersdrempels een hoop elende kan veroorzaken.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #38 Gepost op: oktober 29, 2013, 01:26:16 pm »

Citaat
Wauw, ligt jouw wagen niet veel te laag?
Mijn nieuwe auto niet, de oude was ook niet slap te noemen en mocht ook maar 50kg kogeldruk hebben. Bij beide zakt de auto een paar centimer, maar zeker niet extreem en nog genoeg veer-weg over.
Het was/is meestal niet een probleem, maar hoge snelheid + een drempel die (veel) hoger is dan je verwacht, kun je toch aan de grond raken (en je hoofd tegen het plafond). Het geval van de caravan, ging het om een bestelbus, en die hebben meestal ook geen slappe achterveren.

Bij mijn vouwwagen is het meer dat het neuswiel duidelijk een stuk lager zit dan de beschermbeugel, en dat heb ik vaker gezien bij andere aanhangers. Vandaar mijn opmerking. Maar als ik zo lees, is dat hier niet het probleem geweest.

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #39 Gepost op: oktober 29, 2013, 03:35:29 pm »

Bij mijn vouwwagen is het meer dat het neuswiel duidelijk een stuk lager zit dan de beschermbeugel, en dat heb ik vaker gezien bij andere aanhangers. Vandaar mijn opmerking. Maar als ik zo lees, is dat hier niet het probleem geweest.

Dat is slordig ontworpen dan, want wat voor functie heeft die beugel dan nog? Kan je zo'n neuswiel niet vervangen voor een ander model dat hoger opgeborgen kan worden? Ik heb er nooit opgelet want bij onze AK komt het wiel niet onder de beschermbeugel, maar volgens mij heb ik wel eens 2 bouten zien zitten.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

primera

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #40 Gepost op: oktober 30, 2013, 01:43:32 pm »

Ik moet eerlijk zegen dat ik na 10 jaar rijden met aanhangers en vouwwagens en dergelijke nog nooit last gehad heb van losbrekende aanhangers.

Je moet dus ook nooit vertrouwen op de palletjes en dergelijke dingen.
Altijd controleren.
Door aan de dissel te trekken of achter de aanhanger te hangen.

1 keer meegemaakt dat de stekker eruit schoot tijdens het rijden.
Gelogd

abyss

  • Gast
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #41 Gepost op: oktober 30, 2013, 02:07:59 pm »

Ja dat is niet fijn,

Ik heb wel eens 20 km gereden met het neus wiel uitgedraaid ::). is ook niet goed voor het neuswiel :H
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #42 Gepost op: oktober 30, 2013, 02:36:05 pm »

Je moet dus ook nooit vertrouwen op de palletjes en dergelijke dingen.
Altijd controleren.
Door aan de dissel te trekken of achter de aanhanger te hangen.

Dat is wat ik in ieder geval heb geleerd (nou ja, mijn man dan in dit geval, die had hem aangekoppeld, maar ja, ik stond erbij), dus het gaat mij niet meer overkomen. Bij de stalling zeiden ze ook dat het vaker gebeurt dat de wagen toch niet vast blijkt te zitten ondanks de groene palletjes. Was alleen fijn geweest als de dealer dat even verteld had bij de instructie voor het aankoppelen.  :I
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #43 Gepost op: oktober 30, 2013, 03:15:33 pm »

Ik heb het 1x meegemaakt dat de kabel van de losbreek rem te laag hing. Bij het uitrijden van de camping bleef de kabel achter zo'n ding in de grond waarin je een sluitpen van een draaihek laat vallen, bleef hangen. Je schrikt je te barsten want de wagen remt ineens voluit terwijl jij wilt versnellen  ::) Kabel uiteraard gebroken en ga maar een nieuwe zoeken in Frankrijk.  :?

Tegenwoordig heb ik een reserve bij me  ;)
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vouwwagen losgebroken
« Reactie #44 Gepost op: oktober 30, 2013, 04:28:18 pm »

Ik heb het 1x meegemaakt dat de kabel van de losbreek rem te laag hing. Bij het uitrijden van de camping bleef de kabel achter zo'n ding in de grond waarin je een sluitpen van een draaihek laat vallen, bleef hangen. Je schrikt je te barsten want de wagen remt ineens voluit terwijl jij wilt versnellen  ::) Kabel uiteraard gebroken en ga maar een nieuwe zoeken in Frankrijk.  :?

Tegenwoordig heb ik een reserve bij me  ;)
Kabels zijn vaak veel te lang en bij onze C4 zit het oog voor bevestiging nogal laag.. Ik hang de kabel altijd over de trekhaak om die reden. Hetzelfde met de kabel voor verlichting. Nooit geen problemen mee. Losbreekkabel heb ik een reserve in de vw liggen. evenals wat aansluitmateriaal en stekkertjes om een eventuele kabelbreuk van de verlichting te repareren voor nood. Mag graag door kunnen, vooral omdat we 's nachts rijden. Maar overdag evenzogoed.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal