Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: oplossing voor slechte stekker verbinding  (gelezen 10448 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ruub

  • Gast
oplossing voor slechte stekker verbinding
« Gepost op: februari 02, 2010, 08:17:49 pm »

Het gebeurd vaak dat de stekker van de verlichting niet meer helemal goed is.
Dat gebeurd vaak doordat de stekker in het zand ligt (of op de grasmat) hierdoor wordt de binnenkant nat, vol zand etc.
m.a.w. problemen met de electrische verbinding.

Als oplossing hadden wij (bij de grootste aanhangwagenverhuurder) een stekkerdoos gemonteerd op de dissel.
Met een aparte tussenkabel (met twee stekkers) werd de verbinding tot stand gebracht.
Ook scheelt dit een heleboel ellende als je per ongeluk de VW afkoppelt en de stekker bent vergeten.
En als klap op de vuurpijl: zonder tussenkabel zal een dief ook niet snel gaan rijden: immers geen verlichting.
hieronder een (misschien onduidelijke) foto.
de VW staat momenteel in stalling, mochten er mensen zijn die duidelijkere foto's willen laat het dan even weten.
Eind april kan ik weer foto's maken
Gelogd

muis

  • Gast
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2010, 10:57:50 pm »

klinkt simpel en effectief :J
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2010, 10:59:03 pm »

Voor alleen verlichting is het een goed idee, maar als je bijvoorbeeld ook nog een koelbox er aan hebt zitten dan wil je zo weinig mogelijk overgangen hebben.
Bij een koelbox die 8 ampere trekt kan je snel ellende krijgen als je teveel overgangen hebt, elke overgang zorgt voor een spanningsval en een kleine spanningsval is al genoeg om de stroomsterkte behoorlijk omhoog te jagen.

Voorbeeldje:
Koelbox die 100 Watt gebruikt geeft P=UxI => 8,3 A bij 12 volt. Zakt de spanning tot 11 volt dan is het al 9 A en bij 10 volt heb je 10A.
Daar zijn de dunne draadjes niet altijd op berekend.

Probeer dus altijd zo weinig mogelijk overgangen te creëren en als je het toch gaat doen zorg dan voor goede kwaliteit stekkerdozen en stekkers. Ik heb stekkers en stekkerdozen van 3 Euro gebruikt en die gaven steeds weer problemen met slecht contact en hoge overgangsweerstanden. Daarna stekkers en stekkerdozen van Hella gekocht, welliswaar een stuk duurder, maar ze geven nooit problemen.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.661
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2010, 09:18:35 am »

Voor een huurwagen is dit een geweldige oplossing. Daar wordt nl. relatief vaak wat ruw of onhandig mee omgesprongen.

Voor je eigen klappertje, mag je toch hopen dat er wat zorgvuldiger mee wordt omgesprongen. Dan zou ik zeker niet kiezen voor een extra overgang. Waar laat je trouwens je kabel? Toch niet onder de wagen in het gras... dat levert namelijk een verdubbeling van de problemen op.

Ik heb in de auto een bus reiniger liggen, als de aansluiting of de stekker vies is spuit ik hem even schoon.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bimidaju

  • Gast
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #4 Gepost op: februari 05, 2010, 11:51:26 am »

Mooie oplossing:


Maaaaaaar. de tussenkabel altijd eerst op de vouwwagen aansluiten en das pas op de auto.
Doe je dit andersom en je hebt per ongeluk te licht aan laten staan, dan heb je kans op kortsluiting.
En liggen er net voor je vakantie een paar zekeringen uit. Die je dan natuurlijk niet snel kunt vinden of niet meer hebt.

Een veel goedkopere oplossing is een plasticzak met een elastiek. Zodat je de steker water en vuilvrij kunt afsluiten.

Zomaar een gedachte van een medeklapper.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #5 Gepost op: februari 05, 2010, 01:05:27 pm »

De kans op kortsluiting is bij 12 volt en vocht niet zo heel groot.
Je kan rustig een auto accu in een bak water gooien zonder dat er kortsluiting ontstaat, daarom blijven bij auto's die te water raken de lampen meestal gewoon branden en in tegenstelling tot wat veel mensen denken blijven de elektrische ramen vaak ook nog werken.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2010, 02:36:19 am »

Voor een huurwagen is dit een geweldige oplossing. Daar wordt nl. relatief vaak wat ruw of onhandig mee omgesprongen.

Voor je eigen klappertje, mag je toch hopen dat er wat zorgvuldiger mee wordt omgesprongen. Dan zou ik zeker niet kiezen voor een extra overgang. Waar laat je trouwens je kabel? Toch niet onder de wagen in het gras... dat levert namelijk een verdubbeling van de problemen op.

Ik heb in de auto een bus reiniger liggen, als de aansluiting of de stekker vies is spuit ik hem even schoon.

yup busje contactspray doet wonderen, wd-40 zelfs ook nog :#.
zag laatst een aanhanger met op de dissel een rond  afgezaagt stuk buisje gelast waar de stekker precies inpaste, niks op de grond komen dus, mooi opgeborgen op de dissel
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2010, 01:34:10 pm »

zag laatst een aanhanger met op de dissel een rond  afgezaagt stuk buisje gelast waar de stekker precies inpaste, niks op de grond komen dus, mooi opgeborgen op de dissel

Zit bij ons gewoon standaard al op de dissel, volgens mij leveren ALKO en Knott dat tegenwoordig zowiezo mee op de dissels.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2010, 04:09:37 pm »

Zit bij ons gewoon standaard al op de dissel, volgens mij leveren ALKO en Knott dat tegenwoordig zowiezo mee op de dissels.

daarom, als mensen zich aanleren om de stekker daar in te doen of zo weg te bergen dat ze de grond niet raken, is er niets aan de hand lijkt me. en inderdaad allerlei extra verbindfingen etc. doen niets goeds aan het gehele stroomcircuit en kunnen op ten duur zelfs meer storingen geven dan voorkomen.


sterker nog, bij mijn dealer vertelde ze laatst dat ze veelal de klepjes die op de autostekkerdoos zaten eraf braken, deze houden het toch niet lang vol en het contact kan heel veel hebben en word op die manier altijd schoongeregent en aan de lucht kan drogen.
juist een klepje met vocht eronder dat niet wegkan zorgt ervoor dat de boel gaat rotten, wat dus ook bij mijn stopcontact het geval was toen ik deze vorig jaar bij de 2ehands trekhaak kreeg die ik overnam
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2010, 04:35:15 pm »

Wat Joseppe schreef doe ik ook altijd, contacten goed inspuiten met WD-40, 5-56 of zo iets dergelijks.
Contactspray ben ik geen voorstander van, dat is redelijk agressief spul.
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #10 Gepost op: maart 14, 2010, 05:02:11 pm »

spuitbusjes  wd40 liggen bij de action ook ideaal om stickers en vlekken mee te verwijderen ;)
Gelogd

spanbandje

  • Gast
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #11 Gepost op: maart 14, 2010, 10:12:46 pm »

wij hebben op onze vorige ahw een 13 polig stopcontact gemonteerd op de disselbak waarvan we de achterzijde dicht hebben gekit, na loskoppelen van de auto steek je de stekker weer waterdicht in deze stekker zodat deze weer veilig en droog vast zit,

het systeem met de losse kabel met 2 stekker had mijn vader 15 jaar geleden ook, maar het was wel lullig als je bij de ahw kwam, en dan erachter kwam dat de kabel nog thuis lag, vroeger bij de oude Euro stekker was het corosie probleem erg groot, en was een losse kabel een oplossing, maar bij de huidige 13 polige waterdichte tsekkers is dit opgelost, als ze juist zijn aangesloten.

 :)
Succes, Marcel
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #12 Gepost op: april 05, 2010, 08:26:11 pm »

Onze nieuwe Jametic heeft een kunststof houdertje voor de stekker. Veel aanhangers hebben een zoals boven beschreven stukje pijp op de dissel gelast, maar dat werkt niet altijd. Zelf hing ik altijd de kabel met stekker om het  opdraaideel van het neuswiel heen en haalde deze nog een keer door de lus. Geknoopt als het ware. Dan gebeurt er echt niets mee. Maar het zou me niets verbazen als je bij Halfords of dergelijke zaken gewoon een stekkerhouder zou kunnen kopen. Gewoon even informeren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2010, 09:22:17 pm »

Elke campingzaak heeft deze houders wel liggen bij de overige accesoires voor onderstel en dissel.
Gelogd

coinoperator

  • Gast
Re:oplossing voor slechte stekker verbinding
« Reactie #14 Gepost op: april 19, 2010, 05:11:20 pm »

Tip van uw techneut.

Maak de stekker los en vil die volledig met vaseline.
Doe dat evt. ook met de stekkerdoos van je auto.

Je kunt ook gerust de buitenkant van de stekker (dus tussen de pennen) vol kaaien met vaseline en dat ook met de contactdoos van je auto doen.
Dat scheelt alweer flink wat jaren in levensduur van de stekker en doos.

Voor degenen die denken dat 12volt ongevaarlijk is heb ik erg slecht nieuws.
De meeste autobranden onstaan door lekkende remvloeistof maar kortsluiting is nog altijd een hele serieuze tweede.
Ook de stekker langdurig in het water laten hangen geeft ernstige problemen (elektrolyse)

Beetje drooghouden en bovenstaande pot vaseline er in leegknaaien scheelt een heleboel.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal